Bulgaaritreenistä

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
homma on sovellettu painonnostotreeneistä. bulgarialaisten voimanostohommista en niin tiedä. periaatteessa oon kuitenkin sitä mieltä, että penkki hyötyy hieman tiuhemmasta frekvenssistä. eli 2-3 krt/vko. joko variaatioita tai räjähtävyyttä ne 1-2 muuta treeniä.

maastaveto rasittaa selkää ja ojentajia, joten vaikuttaa sitä kautta myös penkkiin. kyykky taas rassaa hartioita. eli jos penkki on huono, kannattaa tehdä se ehdottomasti ennen kyykky- tai vetopäivää.

jos luet sen mun artikkelin, huomaat, että siinä suosittelen tekeen niitä lajeja hieman eri tahtiin. siis jos jossain lajissa on menossa vakautusjakso, jossain muussa palautellaan ja jossain sitten ollaan jo stressijaksolla. lue.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko siis mahdollisesti liikaa, jos veto ja kyykky treenin lisäksi tekee kyykyn nopeusvoiman päälle. Sitäpaitsi, onhan vedonkin treenaaminen huomioitava jotenkin, onhan sillekin laadittava omat stressi-, vakautus- ja palautusjaksonsa kuten artikkelissa oli.

veto kehittyy hyvin suurella osalla nostajista kyykkytreeneillä. periaatteessa sitä siis yks kova ja yks kevyt (nopeus-) kyykkytreeni viikossa riittää hyvin kehittämään kumpaakin nostoa. apuliikkeinä sitten kannattaa suosia sitä takaosastoa hyvin treenaavia klassikoita jullesta sjmv:oon.

jos haluaa tehdä vetoa ja kyykkyä kumpaakin, ne kannattaa rytmittää artikkelissa esitetyllä tavalla. tällöin ylimääränen nopeuskyykky ei ole tarpeen, mutta yksilöllisistä ominaisuuksista riippuen voi olla täysin mahdollinen kyllä. ei se ylitreeniä takaa.

esim.
ma kapea penkki, leuat, viparit, rannekääntö
ti kyykky, julle, voimarulla
ke --
to nopeuskyykky, sivut, vatsa lisäp., pohkeet
pe penkki, viparit, dippi
la veto, leuat, polvien nosto
su --

hth :)

jto sanoi:
veto kehittyy hyvin suurella osalla nostajista kyykkytreeneillä. periaatteessa sitä siis yks kova ja yks kevyt (nopeus-) kyykkytreeni viikossa riittää hyvin kehittämään kumpaakin nostoa.

:offtopic:

Olin tuossa pari kuukautta dietillä ja jätin vedon kokonaan pois ohjelmasta, ajatellen että kyllä se ainakin samassa pysyy. Eilen aattelin sitten ottaa kovan vetotreenin pitkästä aikaa niin itku meinas päästä. Noin kolmessa kuukaudessa mun 5-maksimista oli muka tuosta vaan hävinnyt 20kg vaikka kyykky tulokset on pysyny samassa. Vedän sumolla ja irrotus oli heikein lenkki niinku aina ennenkin.

kuten sanottua: "...suurella osalla...". yksilöllisyys pitää aina muistaa.

sumo-vedossa irrotus on lähes kaikissa tapauksissa se heikoin lenkki. jos kyykkää leveeltä ja riittävän syviä, ei yleensä huolta ole. jos kuitenkin on, kannattaa ehdottomasti pitää ohjelmassa boksikyykky, zercher-kyykky ja/tai sumo-veto korokkeelta. jälkimmäinen on varmasti paras apuliike sille lähdölle. eli jalat 3cm korokkeelle (kumimatto tms.) ja raudat maassa.

6point sanoi:
:offtopic:

Olin tuossa pari kuukautta dietillä ja jätin vedon kokonaan pois ohjelmasta, ajatellen että kyllä se ainakin samassa pysyy. Eilen aattelin sitten ottaa kovan vetotreenin pitkästä aikaa niin itku meinas päästä. Noin kolmessa kuukaudessa mun 5-maksimista oli muka tuosta vaan hävinnyt 20kg vaikka kyykky tulokset on pysyny samassa. Vedän sumolla ja irrotus oli heikein lenkki niinku aina ennenkin.

Jos suoraan dieetiltä lähtee vetelemään niin rauta voikin painaa. Jos itse syön liian vähän esim. vetopäivänä niin irrotus on aina erittäin raskas ja sarjapainot pienemmät. Raskas liike vaatii raskaat kalorit.

kyllä dieetti vaikuttaa aikalailla. varsinkin penkki tapaa olla hyvinkin herkkä sille. ite pudottelin joskus 10kg ja penkki laski saman verran. kyykky taas nousi 25kg.

Ajattelin ruveta eka kertaa ihan rosenttien mukaan treenaamaan, ja tämä bulgaariohjelma näyttää juuri passelilta minulle. Kysymys kuuluukin, että mihin suuntaan pyöristän painot?
Esim. kun eräässä liikkeessä ykönen on 145 kg, niin 85% siitä on 123,25 kg eikä salilla, missä treenaan ole tuollaisia yhden kilon kiekkoja, eikä 1,25 kg kiekot riitä.
Jos jotain ymmärsitte, niin hyvä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Monissa artikkeleissä puhutaan että nuorille voimaharjoittelussa monta kertaa mutta vähän kerralla. Ja pienemmillä raudoilla, muuten menee hermosto tukkoon. Joten olisiko tuollainen bulgaaritreeni kokeilemisen arvoinen 16-vuotiaalle vai kannattaako unohtaa koko ajatus?

kyllähän ne kovat treenit toimii melkein kenellä vain jos pohjaa löytyy...
ite vedän samaa aikaa jto:n 3x viikossa kyykkystä sovellettua 6vko ohjelmaa(kevyet viikot pois) ja 3x viikossa ryssäpenkkiä ja hyvin toimii... apuliikkeitä ei kyl juuri voi tehdä ku vähän selkää ja reilusti vatsaa

edit: ikä siis 16 myös

veijari sanoi:
kyllähän ne kovat treenit toimii melkein kenellä vain jos pohjaa löytyy...
ite vedän samaa aikaa jto:n 3x viikossa kyykkystä sovellettua 6vko ohjelmaa(kevyet viikot pois) ja 3x viikossa ryssäpenkkiä ja hyvin toimii... apuliikkeitä ei kyl juuri voi tehdä ku vähän selkää ja reilusti vatsaa

edit: ikä siis 16 myös

Paljonko sitten on pohjaa? Itsellä noin ½ vuotta bodyreeniä ja nyt ½ vuotta voimareeniä. Kiinnostavalta kuulostaa toi ohjelma kyllä, vois sitten 5x5 jälkeen kokeilla. Muutenkin perusvoimaa löytyy mutta ei oo oikeen alle vitosia tullut tehtyä paljoa.

Zone-sarja -42%
mulla on aika tarkalleen samat pohjat ku sulla(siis puntti puolelta, oon aika paljon harrastanu muutakin liikuntaa)... mutta tossa pitää muistaa vetää aika runsailla kaloreilla : ) ja mulla on toho vielä 5 aerobista viikossa á 1,5-2,5h ... muutin ton sen takia 6 viikkoseks ku viimeeks vedin parhaat tulokset viikolla 7 ja viikolla 8 vedin jo ihan umpi tukkeeseen ennen viimoista treeniä joten jäi enkat nostamatta... ekalla kerralla sain +20kg ennen kuin vedin tukkeeseen(kokeilin nopeus päivänä) nyt sitten 2vko:ssa kun hermosto taas pelaa +15kg(otan siis nopeus päivänä pelkkiä ykkösiä ja jos siltä tuntuu ni vaikka yli maksimin)

en suosittelis bulgaaritreenejä aloittelijoille. määrät on todella suuret. toisaalta urheilullinen nuorisomme edustaja voi kyllä kyykätä bulgaarityylillä 5krt/2vkoa ajautumatta ylikuntoon.

sen sijaan kyllä kannattas kokeilla tollasta hieman maltillisempaa volyymiohjelmaa, joka tekee hyvää pohjalle ja tekniikalle. eli se, että otat raudan, jolla saat aika hyvin tehtyä 3*4. sillä sitten pikkuhiljaa pyrit saamaan esim. 6*6. rautaakin saa nostaa, jos kevyeltä tuntuu. treenejä 2/vko ja joka kolmas kevyesti. jos teet pitkää peruskautta (3kk-) ota vähintään 1*90% kerran kuussa.

Mites tossa ohjelmassa lasketaan prosentit, kun oletettavasti maksimihan liikkuu koko ajan ylöspäin?Onko 100% edellinen kokeiltu maksimi vai se mitä tulee sinä päivänä?

maksimia ei voida testata joka treenikerta. kaikki prossat lasketaan edelleisen maksimin mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom