Budapest

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 200kg
  • Aloitettu Aloitettu
Elkää sanoko taksille että "night club", tissibaariin joutuu. Okei, ei mikään kamala asia sinänsä, mutta tietyssä seurassa ei ehkä toimi. Ilmeisesti disco olisi parempi termi. Niin, ja yksi taksi otti muutaman kilsan matkalta 7000 (25€), ja kun tuli oltua niin pää jäässä niin tajusi vasta taksista poistuttua että olipa kova hinta eikä ulkomailla jaksa ruveta metelöimään. Mittarilla vielä. Paluu samasta paikasta maksoi 1,500. Takseista puheen ollen, enpä ole ennen polttanut tupakkia taksissa. Thaimaan tuk tukkeja ei lasketa.

Ihan hienon näköinen kaupunki kyllä, voi suosittella lyhyelle "lähilomalle". Ihan päteviä ravintoloita, etenkin Cyranon Wellington pihvi oli taivaallinen.

En oo ite käyny mutta kaveri kerto just Budapestin house of terrorista, kuulemma ehdottomasti käymisen arvoinen paikka jos noilla nurkilla pyörii. Kuulosti jopa siinä määrin mielenkiintoiselta että ajattelin tulevalla Krakovan reissulla piipahtaa myös tuolla.

http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Terror
Oli muuten harvinaisen vammasta, koska tuo oli juuri maanantaisin kiinni joka oli F1 reissulla ainoa päivä jolloin olisi kerinnyt. Muuten olisin ehdottomasti mennyt kuuleman perusteella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oli muuten harvinaisen vammasta, koska tuo oli juuri maanantaisin kiinni joka oli F1 reissulla ainoa päivä jolloin olisi kerinnyt. Muuten olisin ehdottomasti mennyt kuuleman perusteella.

Ei harvinaisen vammaista vaan normaalia. Yleensä museot on kiinni maanantaisin. Mutta etpä mitään menettänyt, huono museo.

Budapestista yleisesti. Siellä yhdistyy mun mielestä jotenkin kummalla tavalla itäblokin ja länsi-euroopan paskat puolet. Naiset on rumia, palvelu surkeaa, paikat sotkuisia ja kun paikallisten kanssa tekee töitä ei yhtään ihmetytä miksi elintaso siellä ei ole korkeampi. Mutta saahan sieltä halpaa kaljaa ja Burger Kingejä on tiheään.

On kyllä mielenkiintoista miten erilaisia mielipiteitä joistain paikoista ihmisille muodostuu. Muutaman vuoden sisään on eurooppaa kierretty urakalla (n. 20 maata, lukemattomia kaupunkeja) ja joka paikassa on yökerhot ja ravintolat tsekattu. Parhaimman näköiset (niin keskiarvo, kuin terävin kärki) naiset on tähän mennessä ollut party islandin Bed Beachilla (+ Dokk Beach) :). Bileet oli muutenkin mallikkaat ja vaikka tietty tapaus saattaa vaikuttaakin arvostelukykyyni niin matkakaverini olivat ihan samaa mieltä. Sen lisäksi koko reissun paras hotellihuone oli Budapestissa. Joskin hieman tuurillakin saatiin 2-kerroksinen huoneisto kahdella parvekkeella normihuoneen hintaan.

Olen toki. Se oli viime vuoden reissun päätepysäkki. Eli 2,5 vuorokautta siellä oltiin. Mieleen jäi kirkkoon rakennettu yökerho Paradiso, kakkukahvit ja lukematon määrä melkein automme alle jäänyttä pyöräilijää :D Vittu se ei ole autoilijan kaupunki ei.. Niin ja olihan siellä toki ihan näyttäviä naisiakin :)

edit. Te ootte käsittääkseni tehny jo useammankin reissun sinne, joten ei se ihan huono paikka voi olla..:D

Ei harvinaisen vammaista vaan normaalia. Yleensä museot on kiinni maanantaisin. Mutta etpä mitään menettänyt, huono museo.
Heh, kertoo varmaan siitä kuinka usein käyn museoissa. ;)

OT: Ne vaan tuppaa harvoin kiinnostamaan. Joku maalasi jotain, jes! Good for him. "Kaikki ei ymmärrä taidetta" ei ole perustelu. Se vain ei ainakaan minun mielestäni ole niin ihmeellinen asia. Sen sijaan tuollaiset House of Terror tyyppiset ovat kokemus.

Pitääpä heittää yks ehdoton vinkki retrohenkisille rappioyökerhojen ystäville. Eli jo aiemmin mainitsemani Szimplakert jossa tuli istuttua ilta jos toinenkin. Todella iso ja 2krs paikka, periaatteessa kerrostalojen sisäpiha. Pitsaa, elokuvia scriinillä, vesipiippuja, maksullisia naisia. Suomessa tällainen slummi purettaisiin välittömästi räjäyttämällä. Paikka ilmeisen tahallaan vähän piilossa joten tänne ei eksy kuin vahingossa. Kazinczy utca 14.

2qby92f.jpg

Viimeksi muokattu:
Jep Szimpla on kyllä ehdoton Budapest mesta, muttei kyllä mikään yökerho, sellaista etsivän kannattaa mennä Corvin Tér metroaseman vieressä kattoterassin omaavaan kommunismin aikaisen kerrostalon ylimmässä kerroksessa olevaan Corvintetöön!

Olen ollut nyt reilun pari viikkoa budapestissä ja kirjoittelen ohessa blogia mestoista, viboista ja vaihto-opiskeluelämästä. Hyviä vinkkejä varmasti tarjolla tännepäin tuleville. Jos joku asia erityisesti kiinnostaa niin voi kysellä meikäläiseltä vaikka maililla(heikura@gmail.com). Baareista alkaa ainakin olla kohtuullinen haju, missä on mitäkin :D Ja reissu on tosiaan vielä aluillaan, sillä olen täällä aina tammikuun loppuun asti. Alla linkki blogiin.

http://riskiretki.blogspot.com/

Pitääköhän varata kaksi paikkaa takaisintulomatkalle?

Sir Lancelot

Illalla meillä oli pöytävaraus suosittuun Sir Lancelot -ravintolaan, joka on teemaltaan keskiaikainen. Ravintolassa annoskoko on suunnilleen kolmen normaalin aterian luokkaa, tarjoilija sitoo kaulaan ruokalapun, haarukkaahan ei löydy ja käsillä syöminen on suositeltua :D Ravintolassa pyörii myös napatanssija, tulennielijä ja nähtiinpä siellä miekkailuakin. Sir Lancelot on vähän keskivertoa kalliimpi, mutta kannattaa ehdottomasti mennä jos vain on mahdollisuus

Tulihan se ressu sitten heitettyä. Harmi kun muutama juttu tuli tajuttua vasta lopussa, mutta tuonne menen melko varmasti uudestaan.

Ensiksikin naiset: jumankavita! Kokoajan pyörii ympärillä uskomattomia misuja. Sitten hinnat, eläminen ihan sikahalpaa.

Paikallinen olut baarissa lähti jostain 1,5€ puolen litran tuoppi. Six pack kaupassa kolme egee. Hyvä mojito baarissa alkaen 2€. Kahdeksanvuotias Bacardi lähikaupasta 13€. Perusmätön sai raflasta jollain viidellä aurolla. Nämä siis mitä kohdalle osui. Vaatteet oli halpoja kanssa. MOM-ostarin C&A:sta t-paidat 6€, housut 15€. Westend city center ostoskeskuksessa bongasin pari lisäravinnekauppaa, hintatasoa en katsonut. Tuo ostari on ihan tajuttoman kokoinen ja varsinkin vaatefriikeille melkoinen mekka, hintataso kuitenkin korkeampi kuin muualla.

Kannattaa ostaa kaupunkiliikennelippu niin liikkuminen on todella helppoa, metrolla huristelimme kaikkialle. Ostamamme 72h lippu 14€. Takseja kannattaa välttää kuin ruttoa, suurin osa huijaa mittarilla ja osuipa kohdallemme ihan oikea kusettajakin.

Muutama hyvä mesta:

- Suuri kauppahalli, on muuten nimensä mukainen. Budettimatkusta eläisi kuninkaiksi tämän mestan eväillä minimaalisella hinnalla.
- Ravintola Paprika. Paikallista muonaa todella nätissä ympäristössä. Kuha oluttaikinakuoressa oli ihan jumalattoman hyvä setti (~9€).
- Ravintola Pampas. Pihviravintola isolla P:llä. Ei halpa Budapestin tasolla, mutta oli hyvää. 550g T-bone noin 32 euroa ja tuossa tulee pelkkä pihvi, kaikki muu on tilattava erikseen.

F1 turisteille:

- jos käytät taksia kaupungin ja radan välillä niin ehdottomasti kisojen virallisia taksifirmoja, näillä kiinteä hinta ja saavat käyttää VIP-reittiä.
- ilmainen bussi lähtee Magyorodin kylästä, jonne radalta joku kilsan kävely. Bussin lähtöpisteen vieressä penteleen hyvä kyläbupi. Bussin päätepysäkiltä metrolla kaupunkiin, tuolla olleet taksit on rosvoja.

Jaahas, 3 kerta kyseisessä kaupungissa tai no oikeastaan toinen kerta koska yksi oli Budapestin ulkopuolella tatabanyassa kaverin luona.
Muutamia asioita joita kannattaa huomioida kun menee Budapestiin:
-Pitäkää ruokalistat edessänne tai kirjoittakaa hinnat ylös kun tilaatte, koska monessa paikassa yritetään kusettaa urakalla noissa hinnoissa. Myös tarjoilijat ovat välillä vitun töykeitä ja vaihtorahaa tulee usein liian vähän takaisin.
-Szimpla on hyvä "yökerho", mutta myös siellä kannattaa ottaa sitä olutta maltilla. Sieltäkin löytyy vitun töykeää henkilökuntaa....ääni muuttuu kellossa jos seurassa on unkarilaisia antamassa palautetta.
-Taksit kusettaa huolella ajelemalla pidempiä reitttejä, joten tarkkana myös niiden kanssa. Itse hoidan lentokenttäkuljetukset kaverin kautta tai sitten varaan enakkoon kuljetuksen sovitulla hinnalla.
-Gyros on varmasti hinta/laatu suhteeltaan paras ruoka mitä tuolla on tarjolla ja esim. Okey Italia on paskin paikka missä olen ikinä syönnyt ja itse vältän tuota ketjua hamaan tappiin asti.
-Kauppakeskuksista west end on isoin, mutta itse suosittelen Arena Plazaa ja sieltä sports direct kauppaa jossa merkki vaatteita sai edulliseen hintaa. Tosin itse ketjun varkkokaupasta saa samat vaatteet vielä halvemmalla.
-szechenyi-kylpylä on ihan jees ja itse käytän eläintarhan puoleista firmaa, joka on halvempi ilman ylikalliita paketteja. Ehkä hieman yliarvostettu paikka kaiken kaikkiaan.

Tuossa muutama mieleen juolahtanut asia kaupungista. Oman fiiliksen mukaan siellä yritetään kusettaa enemmän kuin baltian maissa ja saa olla tarkkana kun tilailee ja ostaa tuotteita.

Mä olin Budapestissä toukokuun puolivälissä ja ekaa, mutta en varmasti viimeistä kertaa. Noin yleisesti olen 99% rantalomatyyppejä enkä niinkään välitä kaupunkikohteista, mutta nyt vuoden sisään on tullut oltua Milanossa, Prahassa ja Budapestissä ja täytyy sanoa että Budapest oli kertakaikkisen upea kokemus, en voi kuin suositella kaikille.

Milanosta tykkäsin ihan helvetisti, mutta esim. kaikkien hehkuttama Praha oli "vain" ihan hyvä ja ok matkakohde, ja verrattuna Budapestiin ei niin yhtikäs mitään. Prahaan voisin mennä ilomielin uusiksi, mutta Budapestiin on PAKKO päästä, siinä on se ero.

Matkalla toukokuun puolivälissä ilmat oli mahtavat, parhaimmillaan +30 lämmöt sattui joten oli tosi kiva olla ulkona. Hop On Hop Off -bussilla tuli viiletettyä ristiin rastiin kaupunkia ja nähtyä tosi hienoja juttuja, ja hyödynnettiin sitten myöhemminkin sitä lippua ihan ajankuluksi ja paikasta toiseen siirtymisiin. Käytiin Tonavalla risteilemässä ja oli kyllä ihanaa. Ruoka hyvää ja halpaa, myöskin muutenkin hintataso oli tosi edullinen.

Enempi juttua ja kuvia voi katsoa blogistani jonne kirjottelin vähän muutakin reissun jälkeen: http://queenofeverything.fitfashion.fi/2015/05/17/kaupunkikohteiden-kerma-budapest/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom