Bora vs. Bora

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
23.3.2004
Viestejä
45
Noniin eli uutta autoa olen hankkimassa, lähinnä merkkinä vw tai audi on ollut mielessä, tyypillä ei niin vältämättä ole väliä mutta mielellään viisovinen sekä n.10k€ budjetilla. Olen tässä nyt käynyt koeajamassakin muutamaa vw boraa, josta kaipaisin vähän viisaampien tietoa tai ihan ylipäätänsä muiden mielipidettä. Kilometrejä itsellä on tullut nyt noin 20-25tkm vuodessa (diesel kannattanee?). Eli olen tosiaan muutamaa autoa käynyt ajattamassa ja pohtinut että kumpi olisi pitemmällä tähtäimellä järkevämpi valinta, kaikenlaiset perus tyyppivika kommentit ovat enemmän kuin haluttuja. Eli plussia ja miinuksia kaivataan! Listasin nyt omat muutamat mitkä omasta mielestä ovat hyvät ja huonot puolet. Molemmat autot ovat budjettiin sopivia (saman hintaisia). Kokemuksia, ehdoituksia?

-00 Bora 1.8 bensa 4motion 125hv 140tkm
+ vähemmän ajettu
+ ei diesel veroa
- pari vuotta vanhempi
- huomattavasti laiskempi lähtemään kuin TDi
+/- neliveto (en tällä juurikaan mitään käytännössä tekisi, mutta talvisin kiva hauskuuttaa itseään)




-02 Bora 1.9 TDi 74kw 190tkm
+väännökkäämpi kone
+vähäisempi kulutus
+pari vuotta nuorempi
-enemmän ajettu
-diesel verot
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ehdottomasti Tdi, diesel on niin mukava ajella. Bensavehkeen neliveto voi tuoda ongelmia jo 8 vuotta vanhassa autossa. Jos jotain hajoo niin kallista tulee. Dieselkone on kiertänyt vähemmän kierroksia 190 tkm kuin bensavehe 140 tkm, näin uskallan väittää asiaa tarkemmin laskemattakin diesel kuitenkin käy alemmilla kierrosluvuilla. Dieselvero kirpaisee kerran mutta loppuvuosi on halpaa.

Sulla ei ole vaihtoehtojen listalla mutta kaverilla oli 1,8 VW bensaturbolla. 150 hv vakiona ja 210 hv lastulla, sisällä oli nappi kumpaa tehoa halusi käyttää. Kaveri kehui kovasti tykänneensä autosta. Auto oli tuotu jenkkilästä ja oli siellä nimellä Jetta vaikka euroopassa on Bora.
 
TDI. 1.8 on aivan liian tehoton nelivetoiselle boralle ja vie vaan ylimäärästä bensaa. kaikista paras ja hauskin on 1.9 tdi 4motion. Ehdoton ei tolle 1.8 bensalle.
 
kiitoksia kommenteista, mitään "pakko saada juuri tämä" listaa ei ole, vaan lähinnä omien kokemuksien ja kavereiden mukaan olen vaan lähtenyt vähän kartoittamaan et millasia tolla hintaa mahdollisesti saisi, se että molemmat on boria niin on vain sattumaa :)
 
Ite ottaisin noista dieselin.

Arvaan vaan, että nelikon vetokoukku on aika kulunut.. Jos tuolla on revitty asuntovaunua niin voi olla että muutaman osan saat vaihtaa voimansiirtoon. Näkemättä autoja vahva arvaus on että diesel on paremmassa kunnossa. Jos nelikon haluat niin powerdieselinä...

Omassa borassa ei ole ollut mitään suurempia ongelmia. Lukot on ainoa "tyyppivika". Jos on kaukokeskuslukitus niin sitten ei ole mitään ongelmaa niissäkään. Ainakaan ei pitäisi olla.
 
TDI. 1.8 on aivan liian tehoton nelivetoiselle boralle ja vie vaan ylimäärästä bensaa. kaikista paras ja hauskin on 1.9 tdi 4motion. Ehdoton ei tolle 1.8 bensalle.

Kaikki on suhteellista. Liukkailla toi bensa 4motion katoaa maisemiin, vaikka vähän laiska onkin eikä pitävällä kelilläkään suuria eroja synny. Dieselin alavääntö ja kulutus hakkaa kyllä bensan mennen tullen. Kyllä toi kiisseli neliveto olisi hieno kompromissi.
 
Zone-sarja -42%
-00 Bora 1.8 bensa 4motion 125hv 140tkm
+ vähemmän ajettu
+ ei diesel veroa
- pari vuotta vanhempi
- huomattavasti laiskempi lähtemään kuin TDi
+/- neliveto (en tällä juurikaan mitään käytännössä tekisi, mutta talvisin kiva hauskuuttaa itseään)




-02 Bora 1.9 TDi 74kw 190tkm
+väännökkäämpi kone
+vähäisempi kulutus
+pari vuotta nuorempi
-enemmän ajettu
-diesel verot

Sen verran kommenttia että mun mielestä noin sun enemmän/vähemmän ajettu on väärin päin, asiaa kannattaa yleensä lähestyä ennemmin käyttövuosien kannalta kuin ajettujen kilometrien. Tällä tavalla ajateltuna tuolla diesel-vehkeellä on paljon enemmän huolettomia vuosia/kilometrejä edessä.

Auton "järkevä" käyttöikä riippuu aika monesta seikasta mutta jos otetaan vaikka suht maksimi eli 15 vuotta. Bensavehkeillä ajetaan keskimäärin 17tkm vuodessa Autoliiton mukaan. 15X17=255tkm.
Diesel vastaavasti 15x30=450tkm. Sitäkin kannattaa miettiä mistä kilometrit kostuu, kaupungissa lyhyttä matkaa töihin ja kauppaan kuluttaa autoa (alustaa) vähintään 3-4 kertaa enemmän kuin maantieajo.

Eli yhteenvetona tolla bensavehkeellä olisi suht huolettomia vuosia jäljellä 7 vuotta ja kilometrejä 100-200t.
Vastaavasti noilla 1.9 TDI-koneisilla lutkutellaan säännönmukaisesti 450-550tkm eli tuolla autolla olisi jäljellä vielä 250-350tkm ja käyttövuosiakin enemmän.

Kannattaa katsella nettiautosta myös niitä autoja millä on ajettu isot kilometrilukemat, ne kuitenkin kertovat jo jotain jonkun tietyn mallin ja konetyypin kestosta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom