Bodycombatin harrastajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja akki
  • Aloitettu Aloitettu

akki

From fitness to fatness
Ikä
46
Löytyykös ahkerien punttaajien joukosta ketään, ketkä kohottavat kuntoaan Bodycombatin avulla? Itse kyseistä lajia ohjailen ja sillä kiinnostaisi tietää, löytyykö palstalta ketään muita lajiin "hurahtaneita"? :)

Itse ihastuin combattiin heti kun sitä pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan ja siitä asti se on ollut melkeinpä intohimo. Ja voi sitä riemua, kun muutin kaupunkiin, jossa sitä oli tarjolla (entisessä kotikaupungissa ei mitään toivoa combatin harrastamisen suhteen) ja pääsin heti vieläpä ohjaajakoulutukseenkin :D

Mua combatissa viehättää se, että äksöniä riittää, hiki virtaa ja syke hipoo välillä maksimeja. Liikkeet ovat tehokkaita, mutta eivät kuitenkaan liian koreografisia. Kyytiä saa koko kroppa, jalat ovat liikkeessä koko ajan, lyönnit ottavat hyvin olkapäihin ja selkään ja keskivartalo saa myöskin oman osansa. Ja tietty hyvä musiikki, minkä tempoon mennään, antaa lisäpotkua treeniin!

Mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin, kiitos :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kokeillut combattia joitakin vuosia sitten eikä kolahtanut tipan tippaa. Nyt salin vaihdoksen yhteydessä kokeilin uudestaan ja koukkuun jäin! Aivan ihana laji ja itse ainakin saan tehoja irti lähes yhtä paljon kuin spinningissä. Käyn taistelemassa kaksi kertaa viikossa ja kieltämättä muiden treenien kustannuksella, koska olen niiiiin ihastunut.

Vartalon kierto iskujen yhteydessä tekee tosi hyvää mun jäykälle toimistorotan selälleni ja hartioille, mutta erityisesti potkut ja hypyt on mun suosikkeja! :D Nykyisen ohjelman musiikit kolahtaa myös täysillä.

Kaiken kaikkiaan combat on tämän urheiluhullun intohimolaji tällä hetkellä. :haart:

Mä kävin kanssa pari vuotta body compatissa kun salikortin hintaan kuului jumpat. Vaihdoin salia ja jos nyt haluaisi mennä tunneille niin joutuu maksamaa päivälipun mikä on kasinumeroinen luku.

On kyllä ihan paras tunti missä olen ollut! Itsestä kiinni kuinka hyvin siitä saa tehot irti. Kyllästyin spinningissä jo kymmenen minuutin jälkeen, mutta compat tunnit meni aina huomaamatta. Jos on vielä hyvä innostava ohjaaja, niin mikä sen parempaa.

No nyt iski hirveä himo lähteä compattiin, kun tuli muisteltua sitä fiilistä hyvin menneen tunnin jälkeen...

Kävin jossain vaiheessa aika innokkaasti Combatissa, mutta sitten kyllästyin. Kyllähän tunneilla saa hien päälle, ei siinä mitään, varmasti tehokasta liikuntaa, mutta tuon tapaisissa lajeissa pitäisi olla tasoryhmiä. Kaikki combatithan on suunniteltu niin, että aloittelija voi tulla tekniikkatunnin jälkeen koska hyvänsä mukaan. Toisin sanoen, haasteet loppuu.

Kummallista kyllä missään spinningissä en koskaan kyllästy, koska siellä ei ole tarkoituskaan tehdä muuta kuin polkea veren maku suussa. Mutta tuollaisten "koreografisten" tuntien haluan olevan vaikeita.

Lisäksi tanssimisen ja aerobicin pilaamat polveni eivät tykänneet combatistakaan.

reinhardt sanoi:
Kävin jossain vaiheessa aika innokkaasti Combatissa, mutta sitten kyllästyin. Kyllähän tunneilla saa hien päälle, ei siinä mitään, varmasti tehokasta liikuntaa, mutta tuon tapaisissa lajeissa pitäisi olla tasoryhmiä. Kaikki combatithan on suunniteltu niin, että aloittelija voi tulla tekniikkatunnin jälkeen koska hyvänsä mukaan. Toisin sanoen, haasteet loppuu.

Kummallista kyllä missään spinningissä en koskaan kyllästy, koska siellä ei ole tarkoituskaan tehdä muuta kuin polkea veren maku suussa. Mutta tuollaisten "koreografisten" tuntien haluan olevan vaikeita.

Hassua, ajattelen taas ihan toisinpäin. Mielestäni compatti on haasteellinen tunti, koska potku- ja lyöntitekniikoita voi aina kehittää paremmaksi. Etenkin kun sarjat tehdään nopeasti, niin on vaikeampaa pitä tekniikka puhtaana. Omien kokemusten mukaan harva tekee niin tehokkaasti ja hyvällä tekniikalla, etteikö voisi kehittyä tunneilla ;) Spinningissä taas en jaksa sitä samaa polkemista koko tunnin, samaa tulee tehtyä ulkoilmassakin ihan tarpeeksi. Tehokasta se kyllä olisi, ei vain hermot kestä :D Jokainen tavallaan.

kata sanoi:
Hassua, ajattelen taas ihan toisinpäin. Mielestäni compatti on haasteellinen tunti, koska potku- ja lyöntitekniikoita voi aina kehittää paremmaksi.

Sepäs se, kun minusta noilla tunneilla ei voi, koska koreografiat on sellaista hosumista eikä ohjaaja ikinä korjaa ketään henk.koht. Osasyy siihen, että olen kyllästynyt erilaisiin jumppiin on juuri se, ettei ohjaajalta saa henkilökohtaista huomiota. (kaipaan tanssituntien aikaisia: "Reinhardt-älä-roikuta-käsiäsi-ja-kyllä-se-jalka-nousee-ylemmäs" -tyyppisiä kommentteja.) Ok, jossain salien jumpissa, missä porukka vaihtuu koko ajan, tuon on mahdotontakin (siksi en enää jumpissa käykään), ja ilmeisesti nykyään ei ohjaajat edes uskalla sanoa suoraan, että sinä siellä punaisessa paidassa, tee näin-ja-näin. koska peilistä ei välttämättä näe, mitä itse tekee väärin.

Tuo tekniikkahomma on oikeasti hankalaa, kun mennään niin pirun nopeaan tempoon. Monikaan ei varmasti pysty täysin keskittymään kääntämään potkussa tukijalkaa ja pitämään lyödessä ranteet suorana, kun samalla pitää jo miettiä tulevaa hyppypotkua ja liikkumista eteen...

Itse yritän ohjaajana mahdollisimman tarkkaan katsoa, missä porukka tekee virheitä ja annan tekniikkaohjeita mahdollisimman paljon, koska huomaa, että vanhoilla konkareillakin jotkut jutut saattaa välillä unohtua kun mennään fiilikset huipussaan..Mutta henkilökohtaista palautetta tunnilla vaan ei "uskalla" antaa, vaikka joskus siihen olisi selvä tarve. Ketään ei viitsi tuntemattomien ihmisten keskellä alkaa sormella osoittelemaan, vaan on yritettävä antaa yleispäteviä ohjeita tyyliin "ja katsokaas onko ranteet varmasti suorassa", luoden samalla vihjailevia katseita siihen, kenelle lause oli kohdistettu. Joskus henkilö hoksaa, joskus ei :D Mutta onneksi tuossa lajissa ei pysty varsinaisesti itseään rikkomaan, eli vaikka suojaus pettää, niin ei tule turpaan ja ranne ei murru vaikka ei koko aikaa suorana olisikaan :)

Mun mielestä on kanssa tärkeää, että ohjaajat kiinnittävät tekniikkaan tarpeeksi huomiota ja pitävät tarpeeksi usein pelkkiä tekniikkatunteja, jolloin on mahdollista yksilöllisemmin antaa palautetta. Liikkeet tehdään muuten helposti aerobicin tapaan, jolloin idea häviää.

Ja kuten Reinhardtkin laittoi, niin ohajaajat eivät ehkä voi antaa korjausehdotuskia tekniikkaan, ettei kävijät masennu ja jätä tulematta uudestaan :D Tässäkin voisi olla sopivasti kannustusta ja tsemppausta huomioimaan oikea tekniikka. Itsellä on muutama vuosi kokemusta kamppailulajeista, joten tekniikkaa oli tuttua jo ennen tunneille menoa. En tiedä vaikuttaako se sitten siihen, miksi pidän compatista niin paljon.

kata sanoi:
Itsellä on muutama vuosi kokemusta kamppailulajeista, joten tekniikkaa oli tuttua jo ennen tunneille menoa. En tiedä vaikuttaako se sitten siihen, miksi pidän compatista niin paljon.

Tuo on sinäänsä posiviivinen kommentti, koska yleensä kuulee juuri päinvastaista. Ne, jotka on kamppailulajeja harrastaneet, sanovat usein, että "on se v***u kumma kun hienoista lajeista tehdään jotain jumppaa :curs: " Että onneksi välillä näinkin päin :)

Mä kuulun siihen ihmisryhmään, joka ei pistäisi yhtään pahakseen, vaikka ohjaaja neuvoisi/korjaisi kaikkien kuullen. Aikoinaan olen saanut ihan henk. koht. ohjausta lyönteihin ja potkuihin (en kuitenkaan varsinaisesti bodybombatiin) mikä oli mahtavaa. Muuten en ehkä saisi näin paljon irti combatista nyt. Omalla kohdallani ainakin tehot ja motivaatio kasvaa ohjelmaan tutustumisen myötä, kun jää aikaa keskittyä tekemään lyönnit, potkut ja hypyt tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.

Vaikka kyllä mä tykkään edelleen tosi paljon myös spinningistä :haart:

Ehdottomasti! Kaikki esikoreografioidut tunnit joita voi käyttää monessa eri maassa ovat mieleeni. Body Combat on hyvä riippuen tasan tarkkaan ohjaajasta IMO. Tuntuu siltä, että sillä tunnilla ohjaaja määrää tunnin laadun todella vahvasti. Nyt briteissä salilla jossa käyn kummastuttaa ohjaaja kovasti. Ihan hyvä ohjaaja, ei siinä mitään, mutta suurin osa jumppaajista näyttää siltä ettei ole tekniikka ehkä ihan perillä. Asian korjaamiseksi ohjaaja menee tuntilaisen viereen sanomaan että "näytät aika naurettavalta, tämä ei ole mikään tanssitunti". Mikä mun mielestä on ihan huvittavaa, mutta ei välttämättä sen ihmisen kannalta. Ihan hauskaa puuhaa, mutta kun siellä ihmiset tekevät hieman pienemmästi kuin mihin Suomessa on tottunut, aivan salettiin potkasen joltain vielä jonkun luun rikki. Niinpä välttelen hieman noita tunteja.

Mutta on niitä muitakin les mills tunteja joissa tehdään aerobista! Body Pumppia en tee lainkaan, mutta Body Step (hyvä tunti jos multa kysytään!!) ja Body Jam (tätä ei taideta vielä Suomessa tarjota) ovat mielestäni viiden tähden pakkauksia. Body Stepissä hengästyy saman verran kuin Body Combatissa, kerrassan mainio tunti. Body Jamissa käyn kun on vähän laiska päivä, siinä on iisejä ja sitten pari vauhdikkaampaa tanssibiisiä. Loikitaan myös. heh!
Kannatan näitä tunteja sillä niitä voi seurata paikassa kuin paikassa suht samoilla meiningeillä. Ei tarvitse totutella mihinkään uuteen vaan jatkaa siitä mihin jäi paikkakunnan vaihtuessa. Todella mahtava juttu.

Naene sanoi:
Body Step (hyvä tunti jos multa kysytään!!) ja Body Jam (tätä ei taideta vielä Suomessa tarjota) ovat mielestäni viiden tähden pakkauksia. Body Stepissä hengästyy saman verran kuin Body Combatissa, kerrassan mainio tunti. Body Jamissa käyn kun on vähän laiska päivä, siinä on iisejä ja sitten pari vauhdikkaampaa tanssibiisiä.

Nyt myös Suomessa Tampereella on mahdollisuus tutustua tohon em. Body Jamiin GoGo:lla. GoGo:n sivuilla sanotaan: "BodyJam-tunnit alkavat GoGolla ensimmäisenä Suomessa ja Pohjoismaissa!
GoGo Parkissa keskiviikkona 30.11.05 klo 18.15 saamme ensimakua tulevista BodyJam tunneista brasilialaisen Sandro Costan opastamana. Lukujärjestyksen GoGo Jam -tunnit muuttuvat BodyJam-tunneiksi viikolla 49. Tule mukaan irroittelemaan mahtavan musiikin tahtiin! Myös ei-jäsenet voivat tulla kokeilemaan yhtä tuntia tulostamalla oheisen kupongin."
http://www.gogo.fi/uutiset.html

Ja tuosta Combatista... kiinni olen jäänyt minäkin. Tarvii aina välillä töissäkin mennä johonkin hyllyn taakse lyömään ilmaa ja kokeilemaan hyppypotkuja.

Bodycombat näyttää kyllä tuskalliselta lajilta nivelien kannalta. Ainakin tuntuu et itellä menis nivelet heti yli lähinnä kyynärpäistä.

Kokeilin Combatia ensimmäistä kertaa keväällä, ja jäin heti koukkuun. En tykkäää ollenkaan tavallisesta "askelviereen-chassee-painonsiirto"-aerobicista... tuntuu jotenkin turhalta. Eikä spinningkään ollut minun makuuni. Mutta combatti... :haart: Siinä saa purkaa kaikki aggressiot, ja minusta treeni muuttuu koko ajan yhä antoisammaksi ja haasteellisemmaksi - kun potku- ja lyöntitekniikoita kehittyvät.

Minäki käyn aina silloin tällöin, kehittää tosi hyvin vauhtikestävyyttä ja olo on ihan hyperenerginen tunnin jälkeenki! Mun työpaikalle tulee kans BodyJam alkuvuodesta.

Mitäs combatin harrastajat on tykänneet nyt uusimmasta ohjelmasta (en kuollaksenikaan muista numeroa)? Musta se paras pitkään aikaan! Varsinkin se Christina Aguileran hitistä miksattu biisi on jotenkin veikee - mua alkaa aina naurattaa siinä. :)

Uudessa pumpissa, sen sijaan, mua häiritsi esim. hauis-biisin nopea tahti. Tuntuu, etten saa siitä mitään irti...

Uusi combat (nro 27) on mun mielestä ihan loistava :) Edellisestä en tykännyt kun oli mun makuun liian "rokki"painotteinen, muhun uppoaa enemmän tää technolinja.

Muay thai on ihan tykki ja 2Unilimitedin Tribal Dance toimii myös!! :haart:
Mua taas henk.koht. kyrsii se Christina Aguilera, mutta onneksi makuja on monia ;) Katoja vois olla vähän vähemmän, monet asiakkaat ei pääse kunnolla niihin mukaan, mutta eiköhän nekin ala sujumaan, kunhan on vähän aikaa taas ohjelmaa menty!

Mä en myöskään tykkää Christina Aguileran biisistä, muuten kiva ohjelma. Ei kylläkään ole mun mielestä niin rankka kuin pari edellistä (tää on siis kolmas ohjelma mun combat-urani aikana), mutta tykkään silti. Katat on kivoja, luo vähän sellaista ninja-fiilistä :D

Olen siis edelleen aivan rakastunut combattiin ja pyrin ehtimään tunneille pari kertaa viikossa. Kivasti oon myöskin kehittynyt, koko ajan saa tunnista enemmän irti. Tykkään myös uuden pumpin hauisbiisistä, siinä on tekemisen meininkiä! :evil:

Edellinen oli mun mielestä parempi kuin tämä nykyinen, nykyisessä on hirveät musiikitkin tai sitten vaan niin huonosti miksattu että oikein ärsyttää. Tehoa on ehkä vähemmän kuin edellisessä mutta vauhtia sitäkin enemmän, todella vaikea pitää liikkeet puhtaana kun pitää mennä niin kovassa tempossa.

Meidän salilla Combatin mukavuus riippuu todella paljon ohjaajasta, yksi ohjaaja on niin hukassa tämän uuden ohjelman kanssa ettei mitään rajaa. Teki viimeksi mieli lähteä kesken tunnin pois kun hän oli niin huono.

Yksi tyttö onnistui myös saamaan olkapäänsä sijoiltaan tässä uudessa ohjelmassa koska riuhtoi niin mahdottoman kovaa nopeatempoisessa biisissä. Että se siitä lajin vaarattomuudesta. Tämänkin vuoksi olisi erityisen tärkeää että ohjaajat kiinnittäisivät huomiota tekniikoihin. Itse kick boxingia harrastaneena tekniikat ovat tuttuja mutta kaikille ei välttämättä ole. Joku voisikin näille Les Mills -tyypeille vihjaista, että tarkoitus olisi kaiketi oppia myös vähän taistelulajeja, sillä muutenhan tuo vois olla pelkkää marionettihyppelyä koko tunti. Eli snadisti hitaampia biisejä toivoisin.

Voi eii... Mä oonkin sitten ihan selvästi vastarannan kiiski. :) Mutta tuossa oon ehkä samaa mieltä, että tämä nykyinen ohjelma ei välttämättä oo niin raskas kuin esim. edellinen. Toisaalta tunnin tehookkuus on kyllä kiinni ohjaajastakin. Ja oon kans miettinyt tuota, että jos ei oo ennen combat-tunnilla käynyt, niin tempo saattaa olla aika hurja. Tosin itse tykkään kyllä - saa oikein kunnon treenin ja ei omalla kohdalla ainakaan tunnu tekniikkakaan kärsivän (joku ulkopuolelta katsova saattais kyllä olla eri mieltä ;) )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom