Body fitness rasvaprosentti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fimale
  • Aloitettu Aloitettu
Heippuli kaikki punttimimmit! Onko kenelläkään tietoa minkälaisilla rasvaprosenteilla suurinpiirtein body fitneksen kilpailijat kisaavat?

Entä onko punttimimmeistä kukaan menossa syksyn kisoihin? Minkälaisessa kunnossa olette tällä hetkellä ja mitä pitää vielä tehdä ennen kisoja?

Kyllä body fitneksessä pitää olla aika kireässä kunnossa, kireämässä kuin tavallisessa fitneksessä, vaikka mielestäni suomessa se on joissain body kilpailuissa ollut vähän toisinpäin(??). Body sarjassa rakenteen merkitys vielä korostuu,eli jenkeissä kun katsoo, niin kyllä siellä kärkipäässä on kaikilla jo perusrakenne aika hyvä. Koska body fitneksessä ei ole vaparia ollenkaan, salitreeniin pystyy satsaamaan enemmän ja palautuminen on tehokkaampaa, joten senkin takia kunnon pitäsi olla vielä parempi. Body fitness ei saisi olla vain sellainen kisa, johon mennään, jos vaparin tekeminen tuntuu liian vaikealta.

Itse olen menossa syksyn fitnesskisaan (ei body). Kyllä nyt rupeaa jo jännittämään, sillä karsintoihin on vajaa 3 viikkoa. Fiilis on hyvä ja kaikki on mennyt tähän asti putkeen. Vapari on koossa ja nyt vaan loppuhiontaa ja paljettien ompelua asuihin...
Dieetti on ollut pitkä, mutta oikeastaan kalorit oli aika pitkään korkealla, joten ei ole tarvinnut näännyttää itseäni jo alusta alkaen. Katsotaan mitä käy...

Nää rasvaprosenttijutut on aika lailla yksilöllisiä, riippuu mittaajasta, mittarista, jne, ja eri ihmiset näyttää hyvinkin erilaisilta, vaikka rasvaprosentti olisi samalla mittarilla mitattuna sama.

Mutta varmaan jotain osviittaa voin antaa omilla kisarasvaprosenteillani, eli 2002 keväällä kisasin n. 8 % rasvoilla, ja syksyn 2002 SM-kisoissa rasvaprosentti oli jopa alle 6.
Mutta kuten sanoin, niin joku saattaa näyttää "täydelliseltä" kympin rasvoilla, ja toisen tarvii kiristää ihan äärimmilleen, jotta esim. nivelten ympäriltä saa läskit veke, ja sitä kautta lihakset näyttämään pyöreämmiltä.

Ja koska bodyfitnessin linjaus on edelleen hakusessa, on aika vaikea näin etukäteen heittää arvioita, millaisissa rasvoissa lavalle kannattaa mennä. Varmaa on, että lavalla on voiton nälkäisiä kilpailijoita, ja huippukunnossa tarvii olla, jotta pärjää.

Tsemppiä kovasti kisaan valmistautuville, vyöryn varmasti katsomoon ja takahuoneeseen kannustamaan :D

:thumbs:

Minkälaisilla kalorimäärillä olette olleet dieettienne aikana ja paljonko olette pudotelleet kaloreita dieetin aikana? Miten pitkään olette olleet dieetillä?

Pinja, oletko tai aiotko olla karsinnoissa jo varsinaisessa kisakunnossa vai aiotko pudottaa painoasi ja tiukentaa vielä siitä lisää?

Tsemppiä myös täältä kaikille kisoihin valmistautuville.

Joo eli karsintoihin mennessä olen ollut dieetillä 18 viikkoa. Kalorit on vaihdellut paljon dieetin aikana ja juuri vaihtelu on toiminut ainakin minulla. Vaihtelua on ollut 1800-1200 kcal:n välillä. Nyt kyllä ollaan jo aika alhaalla.
Ehdottomasti karsinnoissa haluan olla jo kisakunnossa, mutta jos näin ei vielä ole, voi kahdessa viikossa hyvin vielä petrata. Täysillä mennään!

Saako näin hölmönä kysyä, että onko teillä säilynyt kuukautiset noin alhaisilla rasvaprosenteilla, ja onko ollut muuta haitta??

Originally posted by Pentu
Saako näin hölmönä kysyä, että onko teillä säilynyt kuukautiset noin alhaisilla rasvaprosenteilla, ja onko ollut muuta haitta??

Kun ekana vuonna käytin pillereitä niin säilyi ja kun lopetin niin ne tokana vuonna lakkasi noin 5-6kg ennen kisakuntoa.

Noihin edellä oleviin sen verran, että itse en ole pahemmin rasvoja mittaillut, kun se kuuluisa peili kertoo niin paljon enemmän. Eihän tuomaristollakaan ole kuin silmänsä käytössä :D

Itselläni dietin alussa oli kaloreita yli tuplat tämän hetken alimpiin päiviin. Katsastukseen on nyt runsas 2 viikkoa. Alunperin dietti tuli laskettua niin, että olisi jo katsastuksessa kunnossa, mutta ei ihan ehdi: kilo normaalipainosta pitäisi vielä tipahtaa siinä välissä jos nyt oikein arvioin taino voihan sen ajatella että ekan kisan painosta tokan kisan painoon, jos molemmilla kerroilla lähtee yhtä paljon nesteitä sen vikan vuorokauden aikana.

Minulla ei ole ollut mitään onglemia kuukautisten kanssa. Ovat tulleet koko ajan ihan ajallaan.
Aerobista tein alussa pari kertaa viikossa ja nyt teen kolme kunnon 45min. kävelylenkkiä. Tietenkin viikkoon on kuulunut 2-3 vaparitreeniä ja pari omaa jumpanohjausta. Eli en todellakaan ole kävellyt 7 kertaa viikossa, mikä auttaa siihen, ettei jalat ole menneet tukkoon. Kunto on kuitenkin koko ajan mennyt eteenpäin ja paino tippunut. Tarkalla ruokavaliolla voi sitten vielä petrata kuntoa eli ei lipsumisia.

Pikainen vastaus edelläolleisiin kysymyksiin...
Eli itsellä jostain syystä kuukautiset häviävät melkein samantien, kun dietti alkaa, ja palaavat sitten noin kuukauden tai puolentoista kuukauden pästä kisojen jälkeen.

Dietit olen aloittanut n. 2000kcal:lla, ja alimmillaan kalorit ovat olleet 1300. Pari viikkoa ennen kisoja olen aina nostanut kalorit 1500:aan, enkä ole tehnyt missään vaiheessa kalorivaihteluja, koska aineenvaihdunta toimii minulla hyvin ilmankin, ja tuntuu, että minulla kalorivaihtelut vain sotkevat systeemit.
(Taustatiedoksi, lähtöpainoni dietillä on ollut n. 59-60kg, ja ennen tyhjennyksiä ja muita loppusäätöjä paino on ollut n. 52kg, ja kisa-aamuna vaaka näytti viimeeksi 48.9kg.)

Mitäs vielä, niin aerobisista. Dietin alkuviikoilla tein 3, tunnin aamuaerobista, ja siitä määrät nousivat aika nopeasti, ja viimeiset 8 viikkoa tein vähintään tunnin aamuaerobisia 6 krt/viikko, ja aina punttitreenin jälkeen n. 20-30 minuuttia. Ja jos päiväohjelmassa ei ollut punttitreeniä illalla, niin silloin kävelin tunnin lenkin myös illalla. Jalat eivät menneet tukkoon, mutta muutoin koko eukko oli kyllä fyysisesti henkisesti aika lapanen edellisten kisojen jälkeen. Mutta itsellä on sellainen asenne, että kaikki tai ei mitään.

Katsastuksista olen sitä mieltä, että itse en ainakaan koskaan menisi katsastuksiin puolikuntoisena, koska kyseessä on kuitenkin arvostelu ja tuomarilaji, enkä halua koskaan antaa tuomareille kuvaa itsestäni, jos en ole 100% kunnossa... ihmisiä ne tuomaritkin vaan, eikä varmasti ole hyväksi, jos tuomareilla on takaraivossaan muistikuva "puolikuntoisesta sinusta".

Edelleen kovasti tsemppiä kisaan valmistautuville :thumbs:

Joo tosiaan niitä on erilaisia tapoja dietata. Alussa ei ollut kalorivaihteluja, mutta puolenvälin jälkeen ne tulivat kuvioon. Ovat toimineet meikäläisellä tosi hyvin.

Tosiaan bodyfitnessiin valmistautuminen on aika paljon erilaista juuri vapaaohjelman takia. Vaparitreenit on aika kuluttavia ja menevät helposti anaerobiselle puolelle. Ja juuri ohjelman harjoittelusta ne jalat menee suurimmaksi osaksi tukkoon, kun ainakin meikäläisen ohjelma sisältää paljon hyppyjä. Jalat menee ohjelmantekemisessä helposti maitohapoille ja kun ollaan dieetillä, niin varsinkin palautuminen on loppuvaiheessa hitaampaa ja maitohapot ei poistu niin helposti lihaksesta.
Se on ollut ihan hyvä vaihtoehto kävellä nyt vain 3 kertaa viikossa. Jalat on säästynyt rasitukselta paljon paremmin, kun vertaan aikaisempiin kisoihin, jolloin kävelin lopussa 7 kertaa viikossa. Ja tällä hetkellä kuntokin on parempi kuin edellisissä kisoissa.

No nyt vielä pari viikkoa karsintoihin. Rupeaa olemaan jo aika poikki. Tänään vedin vaparin pari kertaa läpi aamulla ja täytyy kyllä sanoa, et huhhuh...ihan veto veks!!! Jotenkin tässä vaiheessa ei stressaa mistään muusta kun vaparista kun aina tuntuu, et sen vois joka kerta tehdä vielä ja vielä paremmin. Fysiikkakierros ei stressaa, kun siellä lavalla ei enää kuntoon voi vaikuttaa, kun tekemällä hyvät poseeraukset. Joo nyt ei jaksa enää kirjottaa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom