Bodominjärven telttamurhia tutkiessaan poliisi käytti tutkimustensa apuna vielä tuolloin melko nuorta tieteen haaraa, hypnoosia. Koska murhaajan jäljittämisellä oli tulinen kiire, tehtiin Nils Gustafssonille hypnoosikoe jo kuukauden kuluttua kohtalokkaasta helluntaiyöstä. Kokeet suoritti professori Asser Stenbäck Hesperian sairaalassa heinäkuun 2-5 päivinä. Itse hypnoosikokeista ei Nils tällä hetekellä muista mitään.
- Muistan kyllä, että minut vaivutettiin hypnoosiin, mutta mitä siinä ilmeni, ei minulla ole muistikuvaa. Eivät edes poliisit ole kertoneet minulle mitä olen kertonut hypnoosissa ollessani, sanoo Nils.
Jälkeenpäin lehdistölle on kuitenkin annettu lausuntoja, että Gustafsson pystyi hypnoosissa ollessaan antamaan niin tarkkoja tuntomerkkejä murhamiehestä, että tutkijat olivat suorastaan yllättyneitä. Kokeen jälkeen määräsi professori Gustafssonin vielä ollessa hypnoosissa unohtamaan kaiken. Ilmeisesti näin meneteltiin kaiken sen kauheuden vuoksi mitä hän hypnoosissa oli nähnyt ja mikä olisi jäänyt vaivaamaan hänen mieltään loppuiäkseen. - En muista tosiaankaan mitään, Nils todistaa itsekin.
- Usein olen jopa toivonut, että asiat palautuvat mieleeni unessa, mutta kertaakaan niin ei ole käynyt.
Aivan toisin meneteltiin Olavi Kivilahden kohdalla, jolle niinikään tehtiin joukko hypnoosikokeita. Viimeisimmät vuonna 1966 eli kuusi vuotta tapahtuneesta, jolloin hän oli suorittamassa asevelvollisuuttaan Mikkelissä, Savon prikaatissa, Kivilahti määrättiin muistamaan kaikki mitä hän oli nähnyt ja puhunut kokeen aikana.
- Minä muistan kaiken aivan tarkkaan, sanoo Kivilahti.
-Hypnoosissa ollessani oli kuin olisin katsellut elokuvaa, jonka kameran silmä olen minä itse.
Hämmästyttävintä hypnoosikokeissa oli se, että niin Gustafsson kuin Kivilahtikin antoivat murhaajasta hypnoosissa ollessaan melko samanlaiset tuntomerkit. Kivilahden vaivutti hypnoosiin professori Stenback.