Black Sabbath - 13

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Black Sabbath esittää End Of The Beginning biisin CSI-sarjassa:

[video=vimeo;66159867]http://vimeo.com/66159867#[/video]

Mulle vanhana (noin 8v lähtien) Black Sabbathin fanina tämä 13 on ollut myönteinen yllätys. :) Musiikki on hyvinkin pitkälti 70-luvun parhaiden palojen tyylistä ja soundit ovat sopivan tasapainoinen sekoitus nykyajan selkeyttä ja tanakkuutta, mutta kumminkin on se 70-lukulainen alkup. Ozzyn aikainen Black Sabbath selvästi läsnä. Ite en ole ymmärtänyt jaotteloa siihen, että tykkääkö Ozzyn aikaisesta vanhemmasta Sabbathista enemmän, vai Dion aikaisesta, vaan pidän kovasti molemmista. Vaikka Dio on noista kahdesta selvästi parempi laulaja kaikin tavoin, niin en pidä Ozzyakaan kunnossa ollessaan huonona ja onpahan hällä ainakin omalaatuinen/yksilöllinen ääni ja ilmaisu. Sitten taas kuka tahansa jos viinaan tai huumeisiin sortuu, niin vituiksihan se menee, niin Ozzyllakin. Toivottavasti nyt pysyisi raittiina.

Mulle Ozzy oli myönteinen ylläri Saunassa aikoinaan. Odotin, että lavalle vaappuu täysin romu raakki, jota ei viitsi puolta kipaletta pitempään katsoa eikä kuunnella, mutta ei, olikin yllättävän skarpissa kunnossa ja veti bändeineen hyvin.

Mulle vanhana (noin 8v lähtien) Black Sabbathin fanina tämä 13 on ollut myönteinen yllätys. :) Musiikki on hyvinkin pitkälti 70-luvun parhaiden palojen tyylistä ja soundit ovat sopivan tasapainoinen sekoitus nykyajan selkeyttä ja tanakkuutta, mutta kumminkin on se 70-lukulainen alkup. Ozzyn aikainen Black Sabbath selvästi läsnä. Ite en ole ymmärtänyt jaotteloa siihen, että tykkääkö Ozzyn aikaisesta vanhemmasta Sabbathista enemmän, vai Dion aikaisesta, vaan pidän kovasti molemmista. Vaikka Dio on noista kahdesta selvästi parempi laulaja kaikin tavoin, niin en pidä Ozzyakaan kunnossa ollessaan huonona ja onpahan hällä ainakin omalaatuinen/yksilöllinen ääni ja ilmaisu. Sitten taas kuka tahansa jos viinaan tai huumeisiin sortuu, niin vituiksihan se menee, niin Ozzyllakin. Toivottavasti nyt pysyisi raittiina.

Mulle Ozzy oli myönteinen ylläri Saunassa aikoinaan. Odotin, että lavalle vaappuu täysin romu raakki, jota ei viitsi puolta kipaletta pitempään katsoa eikä kuunnella, mutta ei, olikin yllättävän skarpissa kunnossa ja veti bändeineen hyvin.

Sauna Open Airissa 2011 Ozzy olikin kovassa tikissä. Huomattavasti paremmassa kuin esim. 2007 jolloin edellisen keikan näin. Mutta valitettavasti noilla uusilla livevideoilla kunto näyttää viinanjuonnin takia melko huonolta :(

Itsekin olen kuunnellut Sabbathia 80-luvulta lähtien sekä kera Ozzyn että Dion (+ muutkin laulajat, Tony Martinin ajalta varsinkin on paljon kovia tuotoksia) enkä myöskään ymmärrä mitään vastakkainasettelua. Huonoa Black Sabbathin biisiä ei olekaan, jotkut vain on vielä parempia kuin toiset.

Uusi levy on kyllä V*TUN kova! :rock:

Itse olen jo rapiat 20-vuotta diggaillut Sabbathia ja Sabbathin Master of Reality - albumi oli pääasiallinen syy oman soittoharrastuksen alkamiseen aikanaan. Tästä syystä rohkenenkin väittää, että "13" on "vain" OK lätty.

Soundit ovat huomattavasti paremmat kuin uskalsin odottaa. Rubini pelotti kovastikkin. Varsinkin bassosaundista pidän jopa erittäin paljon. Ongelmana tässä ehkä onkin, että viimeisen 20-vuoden aikana olen myös kuunnellut valtavan määrän Sabbath - vaikutteista musiikkia ja ei tämä nyt niin ihmeelliseltä kuulosta.

Ei siis pääse kuuden ekan levyn tasolle tai Heaven and Hellin ja Mob Rulesin tasolle. Myöskin Ozzyn nykyinen vokalisointi ei vakuuta.

Olen silti myös positiivisesti yllättynyt ja ihan kelpo levy tämä on. Kaikesta huolimatta.

Iommi ja Geezer toki ovat yhä vanhoina pappoina kovassa vireessä ja Iommille isot pisteet näistäkin riffeistä ja Geezerille(?) siitä, että näkemystä on vieläkin löytynyt sanoitusten tekoon oikeassa hengessä.

Tosin tämä nyt oli varmaan ainoa lähes varma asia ennen levyn julkaisua....

Back
Ylös Bottom