Black Metal - aloittelijalle

Joo on aivan pakko tehä tänne uus top5, koska nyt oon kuunnellut tota vähän vanhempaa ja aidompaa blackiä.

Darkthrone - A Blaze In The Northern Sky (Kathaarian Life Code)
Emperor - In The Nightside Eclipse (Towards The Pantheon)
Dimmu Borgir - Enthrone Darkness Triumphant (Master of Disharmony)
Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas (Cursed in Eternity)
Satyricon - Nemesis Divina (Mother North)

Elikkä siihen on laitettu kyseinen cd mistä biisi löytyy ja suluis on se ite biisi. :rock:

Metalviking sanoi:
Saatanan perkele...Ya want Black Metal??! Or similar???
VENOM

Pakko vähän puuttua, venomilla ei kyllä ole IMO kovinkaan paljon tekemistä
blackmetalin kanssa, vaikka termin keksikin.
Sinäänsä ihan kulttuuritekona kannattaa tietenkin silti tutustua bändiin, ihan hyvää matskua löytyy.

Tämä saa varmaan truekansan sätkimään hauta-arkuissaan, mutta kannattaa
tutustua tuolla 90-luvun loppupuolella julkaistuun "blackmetalliliitto" kokoelmaan.
Kovin vanhaa blackista tuolta on turha etsiä, ja aimo otos ei mielestäni ole blackmetalia oikein minkään määritelmän mukaan, mutta hitosti hyviä biisejä löytyy.

tracklist:
01. Dimmu Borgir: Mourning Palace
02. Covenant: Planetarium
03. Thy Serpent: Thou Bade Nothingness
04. Immortal: Nebular Ravens Winter
05. Satyricon: Mother North
06. Wizzard: One Way Ticket To Hell
07. Enochian Crescent: Crescentation
08. Dark Funeral: Ravenna Strigoi Mortii
09. Beherit: Solomon's Gate
10. Mayhem: Ancient Skin
11. Cradle of Filth: The Forest Whispers My Name
12. The Lord Diabolus: Fallen Souls (Beherit toisella nimellä...)
13. Arcturus: To Thou Who Dwellest In the Night
14. Marduk: The Black Tormentor of Satan
15. Emperor: Thus Spake the Nightspirit
16. Impaled Nazarene: Penis Et Circes
17. Limbonic Art: Misanthropy Spectrum

Tuosta joukosta ei kovin montaa paskaa biisiä löydy(one way ticket to hell.. köh, köh..).

Ja jos koko levyä ei jaksa hommata, niin vähintään tuo viimeinen biisi, yksi tunnelmallisimmista ja "synkimistä" biiseistä mitä olen ikinä kuullut(jos joku musiikki voi olla "pahaa", niin limbonic art on aidosti juuri sitä).

Voisin iskeä tähän threadiin muutamia blackmetal-bändejä, jotka ovat omasta mielestäni tutustumisen arvoisia, hieman tuntemattomampia tosin.

Azaghal
Baptism
Barad Dur
Behexen
Belphegor
Black Dawn
Blodsrit
Caedes
Diaboli
Eternity
Frostkrieg
Hoath
Inferum
Lutomysl
Lux Occulta
Murder Rape
Musta Surma
Mysticum
Naglfar
O
Northstream
Ondskapt
Osculum Inflame
Pagan Hellfire
Satanic Warmaster
Tundra

Joo, tuossa nyt jotain omalta soittolistalta. :)

Oho, unohtui eräs "saatanan" kova bändi, Calvarium. Heidän uusin MCD Assaulting The Divine oli aivan sairaan kova! Hakkasi debyytin 100-0. Suhteellisen tuoreena blackmetallin kuuntelijana, Calvariumista tulee varmasti yksi minun blackmetallin peruspilareista.

EDIT: Väärä levyn nimi.

Burzum - En Ring til aa Herske (lätyltä Det Som En Gang Var)
Horna - Marraskuussa (Evangels of Satan - LP versio)
Graveland - Through the Occult Veil (demolätty In the Glare of Burning Churches)
Anaal Nathrakh - When Humanity Is Cancer (debyytiltä The Codex Necro)
Carpathian Forest - Journey Through the Dark Moors of Svarttjern (samannimiseltä demolta; löytyy myös Through Chasm, Caves and Titan Woods-lätyltä)

Lienevät vähän hankalampia löytää kuin suurin osa muista tämän threadin biiseistä, mutta jokainen on suurin piirtein niin täydellistä black metallia kuin vaan voi.

edit: Hämää ihan sikana, kun kaikki kirjoittaa saksaksi Burzumin biisin Burzum.

Kyllä se Venom oli vittu Black Metallia. Jonnekinhan tän musatyylin juuret juontuu ja se ei ole mikään Norway, sorry pennut. Norwaysta puhuttaessa vuosi on noin `87 (Mayhem "Deathcrush") tai pikkusen aikaisempi. Venomista puhuttaessa puhutaan 70-luvun lopusta ja etenkin 80-luvun ihan alusta. Bm ei oo mikään 90-luvun juttu -siitä tuli trendi silloin. Pitää muistaa että 80-luvun puolessa välissä tuttasivat jo sellaiset shokkiorkesterit kuin Bathory, Hellhammer, Sarcafago, Onslaugh, Bulldozer, Sodom etc., joiden vanhat albumit kuulostavat raaàlta edelleenkin. Synat ja varislaulu -mitä raakaa siinä on? Vanha Dischargekin kuulosta raaemmalta kuin monet näistä 90-luvun kynsilakkabändeistä.

Metalviking:

Täytyy vaan sanoa että mitä nyt vähän oon kuunnellut tota Venomia, Bathoryä..jne niin täytyy sanoa että ei ne niin rankalta kuulosta kun esimerkiksi vaikka Darkthrone, Mardukki...
Niinku Darkthronen pojat on joskus sanonu että noi 70 luvua ja 80 alun blacki bändit oli saatanallista rockia.
Hyviä biisejä Bathory on mielestäni vääntänyt ja kyllähän niitä on mukava fiilistellä ja ei se elämä silloin ole mitään riemukasta.
Täytyy sanoa tohon kynsilakka-teemaan jotakin. Toiset heittelee lampaan päitä, toiset maalailee corpepaintia naamaan ja kolmannet istuu metsäpirtis... mitä väliä sillä muuten tekee kunhan tekee black metallia isolla B:llä.

IMO

:offtopic :
Mutta kuinka moni on kuunnellut ton "Troll - Med Vold Skal Takes Kristenliv" biisin sehän kuullostaa aivan samalta kun "Horna - Örkkivuorilta". Tai taitaa olla toisin päin että Horna on kopioinut Trollilta?

Pitääpä nostaa thread ylös näinkin tärkeän asian kertomiseksi:

Tuli pitkästä aikaa kuuneltua vähän pehmeämmän linjan black metallia, dimmua, ja täytyy sanoa että sellainen biisi kuin "Progenies Of The Great Apocalypse" aiheuttaa mulle sellasia väreitä kohdassa 2.17, että meinaa lähteä jalat alta. Helvetin hieno kappale.

Tupla-J sanoi:
Anaal Nathrakh - When Humanity Is Cancer (debyytiltä The Codex Necro)
Nostanpa tän ylös ja pyydän kertomaan muita hyviä biisejä Anaal Nathrakhtilta. Oon kuunellu paria levyä vähän sivukorvalla, mutta ainakaan mikään ei oo iskeny niinkuin tää. Tässä on just sitä kyykkytunnelmaa.

Aleley sanoi:
Tuli pitkästä aikaa kuuneltua vähän pehmeämmän linjan black metallia, dimmua, ja täytyy sanoa että sellainen biisi kuin "Progenies Of The Great Apocalypse" aiheuttaa mulle sellasia väreitä kohdassa 2.17, että meinaa lähteä jalat alta. Helvetin hieno kappale.
Olitkos muuten Tuskassa? Oli meinaan vielä 10^10 kertaa hienompaa livenä. Ton Vortexin soolon jälkeen kaikki nosti vaan kädet ilmaan sen viuluorkesterihässäkän ajaksi :rock: .

Mun mielestä Naglfarin uusin levy Pariah on mahtavaa tavaraa black metal -aloittelijalle. Maistiaiseksi voi käydä imuroimassa bändin kotisivuilta The Perpetual Horrors -biisin videon.

The Perpetual Horrors

41shots sanoi:
Mun mielestä Naglfarin uusin levy Pariah on mahtavaa tavaraa black metal -aloittelijalle.
Todellakin aloittelijoille, mun mielestä niin paha dimmukopio että pahaa tekee. Ite en oo vielä päättäny ärsyttääkö toi vai saako se moshaamaan.

1349

Ei taida olla mainittua vielä täs threadis. Kyllä on prkl kova bändi kyseessä, tutustuin vasta noin puoli vuotta sitten ja iski kyllä heti ja kunnolla.
"Beyond The Apocalypse" ja debyytti "Liberation" on tullu paljon kuunneltua ja sieltä avautuu paljon muutakin ku kauheeta sahaamista. Pitää vielä mainita biologinen rumpukone Frost, IMO parhaita rumpalia ikinä.
:rock:

suortti sanoi:
Nostanpa tän ylös ja pyydän kertomaan muita hyviä biisejä Anaal Nathrakhtilta. Oon kuunellu paria levyä vähän sivukorvalla, mutta ainakaan mikään ei oo iskeny niinkuin tää. Tässä on just sitä kyykkytunnelmaa.
Mä en itse omista muita kuin ton Codex Necron, mutta siltä tappokovia biisejä on kaikki neljä ensimmäistä:
The Supreme Necrotic Audnance
When Humanity Is Cancer
Submission Is For the Weak
Pandemonic Hyperblast

Jossain määrin samanhenkisiä bändejä ovat Arkhon Infaustus ja Aborym.

-Ronin- sanoi:
Tv. Anti-Horna 4ever.
Eläpä ny. Ainakin niiden nykyinen laulaja kuulostaa kauniimmalta kuin 99,9% lajityyppinsä edustajista ja viimeisin pitkäsoittokin on aika helkkarin kovaa kamaa.

Tupla-J sanoi:
Eläpä ny. Ainakin niiden nykyinen laulaja kuulostaa kauniimmalta kuin 99,9% lajityyppinsä edustajista ja viimeisin pitkäsoittokin on aika helkkarin kovaa kamaa.
Kyllä. Uuden laulajan, Corvuksen mukaantulo aiheutti allekirjoittaneelle kyllä outoja oloja, hyvällä tavalla. Eipä ne vanhemmat levyt iskeneet juur kovaa edes, kyllä sitä kuunteli, muttei mitään erikoista.

En sitten tiedä "kauniilta kuulostamisesta", mutta ymmärrän pointin. :)

Nojoo.. en oo Hornaa kuullut kuin sillon alkuvaiheessa ja sillon se ei ainakaan mitään omaperästä ollut. Liekkö asiat nyt paremmin. Homma ainakin selkeessä nousussa jos ne sen naskulin sieltä ovat heivanneet pois.

Back
Ylös Bottom