BJJ yhteensovitus bodailun kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eila
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tavoitteena on (vähintään) pitää nykyinen massa sekä nostaa voimatasoja.

Lähtötietoja; penkki 130, pystypunnerrus tangolla 80, maastaveto 190. Takakyykkyä en pysty tehdä, mutta etukyykkyä teen apuliikkeenä maastavedon kanssa.

Jos kaksi salikertaa viikossa BJJ:n ohella riittää voimatasojen nostamiseen tuosta, niin Suomessa luulisi olevan paljon enemmän tosi vahvoja tyyppejä.

3-4 kovaa voimatreeniä niin ei tartte paljon bjj treeneissä ainakaan sparrata, jos meinaa palautua.

Aika monessa lajissa tehdään tuo 3 - 4 kovaa voimatreeniä viikossa. En BJJ;tä lajina tunne, mutta ei kai siihen punttia tarvitse samalla lailla nostella kuin vaikka pikajuoksussa, painissa tai jenkkifutiksessa?

Aika monessa lajissa tehdään tuo 3 - 4 kovaa voimatreeniä viikossa.
Voitko heittää muutaman esimerkin? Aika harvassa lajissa vedetään pitkällä aikavälillä 3-4 mitään kovaa treeniä viikossa. Toki kovuus on suhteellista, mutta palautumisen kanssa tulee hyvin helposti ongelmia.

En muista nähneeni aloittajan painoa missään mutta jos se on vaikka +85kg niin ei nuo nyt niin kovia tuloksia ole ettei parilla treenillä viikossa niitä kehitettäisi. Kaikki riippuu toki kaikesta, yksilöitähän me kaikki ollaan. Jos yläkroppa on tärkein niin esim:

1.

Penkki 3x4 -> 6x6
Maastaveto 1x3-5*
Pystypunnerrus/Vinopenkki** 3x6-10
Leuat 3-4x6-12

2.

Pystypunnerrus 3x4 -> 6x6
Etukyykky 3x4 -> 6x6
Penkki/Kapea Penkki** 3x6-10
Leuat 3-4x6-12

*Mulla riitti 230 vetoon yksi kova sarja viikossa, monella riittänyt paljon kovempaankin. Jos ei riitä niin tehdään 3x4 -> 6x6, tekisin tosin maltillisemmilla toistoilla, esim 3x3 -> 5x5. Idea systeemiin löyty voimailuosiosta.

**/ ei tässä tarkoita vuoroviikoin vaan sitä etten tiedä mikä paras apu kenellekin on näin vähillä tiedoilla. Yhtä hyvin tossa voisi olla dippi, slingshotpenkki, lankkupenkki, pystäri istuen jne. Monelle kuitenkin tehokkainta tehdä sama liike vähintään 2x viikossa.

Mä veivasin BJJn ohessa (treenit 2x viikko) kaksi salitreeniä viikossa ja hyvin sotilaspenkki nousi 140 -> 150 ja veto 220 -> 235 siinä sivussa samalla kun paino putosi pari kiloa. Olen toki ollut vahvempikin aikoinaan eli ehkä se oli lihasmuisti, tosin oon aika paljon hoikempi poika nyt kun silloin vahvempana.

Katsoin myös vierestä kuinka +7 painitreeniä viikossa tekevä hyvin menestynyt painija nosti penkkitulostaan (ja leukoja, muuta ei sitten oikein salilla treenattukaan :) ) siihen 180kg pintaan kahdella salitreenillä viikossa. Mutta kai nää on mahdottomia ja näin vaan unta.

Tässä nyt edelleen jengiltä unohtuu nuo aloittajan tavoitteet, jotka jo kerran quottasinkin tonne. Tavoitteena on voimatasojen kasvu. BJJ:ssä ei ole tavotteita, vaan harrastaa omaksi ilokseen. Jos tavoitteena on voimatasojen kasvu, niin eikö sillon pitäisi eniten panostaa siihen voimatreeniin?

Jos kerron, että tavotteena on juosta 100m alle 10 sekuntiin ja tykkään harrastuksena pelata tietokonetta, niin ohjeistatteko mua sillon reenaamaan juoksua 2x viikossa ja pelaamaan tietokonetta 5x viikossa?

En mä ainakaan ohjeistaisi sua niin. Ja oikeassahan sä olet. Oon kuitenkin itse sitä mieltä että kolme voimatreeniä viikossa on aika lailla optimi suurimmalle osalle, jos jalat jää noin vähälle se voi jopa olla kaksi. Tai neljä. Vaihtelee tosi paljon. Ja minun olisi ainakin ollut todella vaikeaa treenata BJJtä edes omaksi ilokseni höntsäillen jos olisin voimaillut +3 kertaa viikossa. Sparri on kuitenkin BJJ treeneissä isossa osassa ja se on aika rankkaa. Saattaa ihan hermosärkyäkin tulla ennen kuin tottuu. Tiedän että itseni käyttäminen esimerkkinä on vähän kapeakatseista eikä kerro suuremmassa mittakaavassa mitään mutta mulla ei ole oikein muita referenssejä kuin itseni ja tuo jo edellämainittu painija. Tsemppiä kuitenkin kaikille treeneihin lajista ja määristä riippumatta!

Yhdistettynä vielä tuo, että bjj omaksi iloksi = taitotaso tuskin kauhean korkea + voimailuinto, niin voisin väittää, että ne bjj treenit on aika rankkaa touhua.

Tähän lisättynä kovat voimatreenit, niin kyllä se kroppa kovilla on palautumisen kannalta.

Mitä itse näitä kahta lajia yrittänyt tässä vuosien saatossa yhdistää, niin olen tullut siihen tulokseen, että syövät aika paljon toisiaan.

Aloittaja on päätöksen tehnyt eli voimajutut tärkeämpiä, joten sittenhän se on vaan sen kultaisen keskitien etsimistä. Joillain se voi olla 3 ja 3 tai jotain siltä väliltä. Omalla kohdalla järkevin suhde on 2 kevyttä voimatreeniä ja 4 kovaa lajitreeniä.

Minusta tämänlaisissa aloituksissa on tarkoitus saada positiivista vahvistusta omaan näkemykseen. Eli vaikka on näennäisesti kysymyksen muodossa tai avoin ehdotuksille, vastauksia ja ehdotuksia pyöritellään niin kauan (lisäten aina sitä omaa näkemystä kyseessä olevaan asiaan hieman), että kaikki palstan asiantuntijat ovat kutakunkin yhtä mieltä aloittajan näkemyksen kanssa. Tai, tämä on siis se mitä toivotaan, aina se ei kuitenkaan toteudu.

Aloittaja voisi siis tähän ladata oman yksityiskohtaisen näkemyksensä miten aikoo treeninsä toteuttaa ja me voidaan sitten siihen sanoa, että toihan kuulostaa helvetin fiksulta. Päästään kaikki helpommalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom