Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Painitaitoja jos kehität vaparia silmällä pitäen, niin kannattaa muistaa myös pystypainin tärkeys. Bjj-treeneissä ei siihen usein juuri pureuduta. Olisi oman topicin paikka, mutta sparrin aloitus polviltaan on minusta hanurista. Usein se johtuu ihan tilan puutteesta, mutta kyllä kamppailijan pitää osata olla pystyssä, niin ettei ensimmäinen reaktio ole polvien notkahtaminen ja perseelleen istuminen.
Olen muutaman kerran vieraillut bjj-treeneissä ja huomasin, etteivät brassia päälajinaan treenaavat lähde kauhean mielellään vääntämään pystystä ainakaan judokaa vastaan. En ymmärrä miksi, sillä eihän treeneissä sen pitäisi olla niin kauhea juttu, jos mätkähtää selälleen. Matossahan he yleensä pyörittivät minua aika hyvin.
Olen muutaman kerran vieraillut bjj-treeneissä ja huomasin, etteivät brassia päälajinaan treenaavat lähde kauhean mielellään vääntämään pystystä ainakaan judokaa vastaan. En ymmärrä miksi, sillä eihän treeneissä sen pitäisi olla niin kauhea juttu, jos mätkähtää selälleen. Matossahan he yleensä pyörittivät minua aika hyvin.
Loukkaantumisriski ainakin kasvaa jos lähdetään joka kerta pystystä.
Painitaitoja jos kehität vaparia silmällä pitäen, niin kannattaa muistaa myös pystypainin tärkeys. Bjj-treeneissä ei siihen usein juuri pureuduta. Olisi oman topicin paikka, mutta sparrin aloitus polviltaan on minusta hanurista. Usein se johtuu ihan tilan puutteesta, mutta kyllä kamppailijan pitää osata olla pystyssä, niin ettei ensimmäinen reaktio ole polvien notkahtaminen ja perseelleen istuminen.
Komppaan. Minuakin ärsyttää välillä se, että vaikka lähdettäisiin pystyssä, niin heti kun otat toisen kauluksesta hyvän otteen, niin kaveri vetää guardiin. Ja kaikkein turhinta on se pystypaini polvillaan mitä joskus tapahtuu.
Meijän salilla yksi vetäjistä on tokan danin judoka, ja ollaa oikein pyydetty, että mies vetää enemmän pystyä, koska muuten jää oppimatta koko alue. Niin paljon tuota mattoa tulee nuhjattua. Kyllä hyvin tukee tuo pysty nuhellus lattiaa. Lisäksi ei tule kisoissa äijille yllätyksenä, mikäli tuleekin judoka vastaan. Noin niin, kuin tyylin suhteen.
Puku ei tee sinusta teknisempää lukkopainijaa, ainoastaan teknisemmän pukupainissa. Jos haluaa kehittää lukkopaini tekniikkaa, niin kannattaa reenata sillon lukkopainia.
Näin se vaan menee. Mikäli päätavoite on lukkopainissa, kannattaa sitä reenata eniten. Usein kaverit, jotka vääntävät pääosin puvulla ovat aika heikoilla, kun painitaan ilman Gi:tä.
En väitä, että puku on turha, mutta varsinkin silloin jos päätavoite on kehittyä vaparissa, kannattaa mielestäni jättää kauluskuristuksien ja spider guardien hinkkaaminen vähemmälle
Hieman offtopic, mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi monet vapaaottelijat edelleen treenaavat puvun kanssa. Ei mene jakeluun. Eikö Matt Hughes Vs. Royce Gracie riittänyt?