BJJ/lukkopaini yhdistäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On tossa vajaan vuoden verran tullut treenattua vähän molempia mutta nyt olen ruvennut miettimään, että josko se olisi sittenkin järkevämpää keskittyä vai toiseen? Puvun kanssa tullut otettua vähemmän ja huomaa ettei oikein bjj-sparrissa ole saumoja.

Jos aikaa riittää niin kyllä molempia kannattaa reenata, tukevat toinen toisiaan. Mutta jos perusjutut ovat vielä puvun kanssa hakusessa, niin varmaan kannattaa vielä reenata enemmän sen puvun kanssa. esim 2-3 bjj, 1-2 lukkopaini, per viikko siis, riippuen paljon ylipäänsä reenaat. Sitten riippuu myös siitä mikä loppujen lopuksi enemmän kiinnostaa. Jos sua kiinnostaa vapari/lukkopaini osasto enemmän niin sitten rättipainit vähemmälle.

Pitäisi nostaa painitreenikertojen määrää nykyisestä kolmesta 4-5/vko eli jättäisi thainyrkkeilyn pois vähäksi aikaa ja ottaisin bjj:a enemmän. Vapari kiinnostaa ja sitten nousee tietenkin esiin kysymys miksi vaihtaa thaikun pukupainiin, mutta tarkoitus olisi nyt kehittää painitekniikkaa ja pelkillä vapari/lukkopainitreeneillä on vaikea saada 4-5 treenikertaa/vko.

Painitaitoja jos kehität vaparia silmällä pitäen, niin kannattaa muistaa myös pystypainin tärkeys. Bjj-treeneissä ei siihen usein juuri pureuduta. Olisi oman topicin paikka, mutta sparrin aloitus polviltaan on minusta hanurista. Usein se johtuu ihan tilan puutteesta, mutta kyllä kamppailijan pitää osata olla pystyssä, niin ettei ensimmäinen reaktio ole polvien notkahtaminen ja perseelleen istuminen.

Painitaitoja jos kehität vaparia silmällä pitäen, niin kannattaa muistaa myös pystypainin tärkeys. Bjj-treeneissä ei siihen usein juuri pureuduta. Olisi oman topicin paikka, mutta sparrin aloitus polviltaan on minusta hanurista. Usein se johtuu ihan tilan puutteesta, mutta kyllä kamppailijan pitää osata olla pystyssä, niin ettei ensimmäinen reaktio ole polvien notkahtaminen ja perseelleen istuminen.

Olen muutaman kerran vieraillut bjj-treeneissä ja huomasin, etteivät brassia päälajinaan treenaavat lähde kauhean mielellään vääntämään pystystä ainakaan judokaa vastaan. En ymmärrä miksi, sillä eihän treeneissä sen pitäisi olla niin kauhea juttu, jos mätkähtää selälleen. Matossahan he yleensä pyörittivät minua aika hyvin.

Olen muutaman kerran vieraillut bjj-treeneissä ja huomasin, etteivät brassia päälajinaan treenaavat lähde kauhean mielellään vääntämään pystystä ainakaan judokaa vastaan. En ymmärrä miksi, sillä eihän treeneissä sen pitäisi olla niin kauhea juttu, jos mätkähtää selälleen. Matossahan he yleensä pyörittivät minua aika hyvin.

olen saanut sellaisen kuvan, että aikoinaan kodokan-judon pisteytystä ja tuomarointia muutettiin matto/tatamikamppailua minimoivaan suuntaan koska arveltiin, että yleisö katselee mielummin heittoja kuin nujuamista matossa ... vaikka BJJ:n tekniikat ovat pitkälti kai peräisin judosta, siltä jaappanilaiselta mestarilta, joka sata vuotta sitten opetti näitä Gracien suvun porukoita ... judo oli yritys kehittää jujutsua kilpaurheilumuodoksi, mutta kuinka ollakaan, ei se ollut ainoa autuaaksi tekevä suunta.

Loukkaantumisriski ainakin kasvaa jos lähdetään joka kerta pystystä. Ja kun tekniikat kuitenkin pääasiassa perustuvat siellä matossa nujuamiseen niin suotta sitä aina pystystä lähteä. Ainakin itse pidän siitä että lähdetään esim. polviltaan. Mutta tottakai sitä pystyäkin täytyy treenata ja sparreja aloittaa seisaaltaan.

Komppaan. Minuakin ärsyttää välillä se, että vaikka lähdettäisiin pystyssä, niin heti kun otat toisen kauluksesta hyvän otteen, niin kaveri vetää guardiin. Ja kaikkein turhinta on se pystypaini polvillaan mitä joskus tapahtuu.

Komppaan. Minuakin ärsyttää välillä se, että vaikka lähdettäisiin pystyssä, niin heti kun otat toisen kauluksesta hyvän otteen, niin kaveri vetää guardiin. Ja kaikkein turhinta on se pystypaini polvillaan mitä joskus tapahtuu.

Mun mielestä toi suoraan guardiin vetäminen on ihan hyvä tapa sparratakkin, jos idea on kilpailla ja perustaa sen oman pelinsä sille guardiin vetämiselle. Omalla salilla kuitenkin ne guardiin vetäjät tulevat aika nopeasti tutuiksi niin niiden kavereiden kanssa sparratessa itse tulee sitten keskityttyä mahdollisimman nopeisiin ohituksiin guardiin vedon yhteydessä ja pisteiden saalistamiseen housuihin tarraamalla. Rasittavaahan se on, jos on mielessä vaikka joku tietty heitto mitä haluaisi päästä kokeilemaan ja toinen heti kellon lyötyä hyppää persilleen mutta otetaan sitten pystysparrit erikseen niiden kanssa jotka sitä haluavat. Eihän se pystypainin treenaminen välttämättä optimaalista ole, jos bjj:ssä kilpailu kiinnostaa mutta itseäni ainakin kiinnostaa sen verta laajasti kamppailu- ja itsepuolustuslajit, että mielelläni nujuan pystyssäkin. Polviltaan painiminen tosiaan on turhaa, niiden kanssa jotka haluavat polviltaan lähteä kaadun itse yleensä suosiolla selälleni. Topikin aloittajaa suosittelisin päättämään kumpi kiinnostaa enempi: bjj vai mma. Tosin jos sinun tilanteessa kumpikin kiinnostaa eikä mma/lukkopaini treenejä ole enempää kuin 4-5, mutta tämän lisäksi olisi vielä bjj:tä niin sitten niille bjj-tunneille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

En tiedä millä salilla oot vieraillu ja minkälaisten jäbien kanssa, mutta itse ainakin mielellään treenaisin judokan kanssa pystyä. Eiköhän toi oo enemmän henkilökohtaista eikä lajikohtaista, että miten kukin haluaa treenata. Itse ainakin treenaan mielelläni itseäni parempia vastaan (esim. judokoiden kanssa pystyä), koska miten sitä muuten voisi kehittyä?

Meijän salilla yksi vetäjistä on tokan danin judoka, ja ollaa oikein pyydetty, että mies vetää enemmän pystyä, koska muuten jää oppimatta koko alue. Niin paljon tuota mattoa tulee nuhjattua. Kyllä hyvin tukee tuo pysty nuhellus lattiaa. Lisäksi ei tule kisoissa äijille yllätyksenä, mikäli tuleekin judoka vastaan. Noin niin, kuin tyylin suhteen.

Meijän salilla yksi vetäjistä on tokan danin judoka, ja ollaa oikein pyydetty, että mies vetää enemmän pystyä, koska muuten jää oppimatta koko alue. Niin paljon tuota mattoa tulee nuhjattua. Kyllä hyvin tukee tuo pysty nuhellus lattiaa. Lisäksi ei tule kisoissa äijille yllätyksenä, mikäli tuleekin judoka vastaan. Noin niin, kuin tyylin suhteen.

Juuri näin! Sellasia alueita nimenomaan kannattaa harjoittaa missä tietää olevansa huono tai heikoilla. Ja varsinkin jos joskus meinaa kisailla niin kyllä se pystyn osaaminen on mielestäni tärkeää. Mielummin aloitan painini päältä kuin alta..

ite käyn 3x bjj viikossa ja 1 kerran lukkoa yleensä ja kyllä sen huomaa ettei ne lukkopainiat ole iha teknisemmästä päästä joten suosittelen sitä pukupainia ehdottomasti tekniikan kannalta

Puku ei tee sinusta teknisempää lukkopainijaa, ainoastaan teknisemmän pukupainissa. Jos haluaa kehittää lukkopaini tekniikkaa, niin kannattaa reenata sillon lukkopainia.

Näin se vaan menee. Mikäli päätavoite on lukkopainissa, kannattaa sitä reenata eniten. Usein kaverit, jotka vääntävät pääosin puvulla ovat aika heikoilla, kun painitaan ilman Gi:tä.

En väitä, että puku on turha, mutta varsinkin silloin jos päätavoite on kehittyä vaparissa, kannattaa mielestäni jättää kauluskuristuksien ja spider guardien hinkkaaminen vähemmälle :)

Näin se vaan menee. Mikäli päätavoite on lukkopainissa, kannattaa sitä reenata eniten. Usein kaverit, jotka vääntävät pääosin puvulla ovat aika heikoilla, kun painitaan ilman Gi:tä.

En väitä, että puku on turha, mutta varsinkin silloin jos päätavoite on kehittyä vaparissa, kannattaa mielestäni jättää kauluskuristuksien ja spider guardien hinkkaaminen vähemmälle :)

Hieman offtopic, mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi monet vapaaottelijat edelleen treenaavat puvun kanssa. Ei mene jakeluun. Eikö Matt Hughes Vs. Royce Gracie riittänyt?

Hieman offtopic, mutta mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi monet vapaaottelijat edelleen treenaavat puvun kanssa. Ei mene jakeluun. Eikö Matt Hughes Vs. Royce Gracie riittänyt?

Ainakin yksi syy on se, ettei pienillä paikkakunnilla ole välttämättä lukkopainiseuraa. Eli on vaikka joka päivä kello x mma treenit, jossa treenataan joko pystyä tai mattoa ja sitten on toinen seura, jossa treenataan jujua puku päällä. Toi olis ainoo järkevä syy miusta vapariukkelin treenata bjjtä, eli niin, ettei se syö sieltä vaparitreeneistä treenejä, vaan tukee sitä.

Jos päälaji on vapaaottelu, niin ei tossa puvun kanssa painimisessa oo mitään järkeä, jos voi painia ilman.

Jos treenaat max. kerran päivässä, ja tavoitteet ovat lukkopainissa, niin kannattaa treenata sitä lukkopainia. Mutta jos katsotaan esim. lukkopainin huippuja, niin 90% heistä treenaavat puvun kanssa suurimman osan vuodesta. (Toisaalta kyseiset kilpailijat treenaavat n.3 kertaa päivässä.)

Puvun kanssa paini tuo tietyn teknisen lisän vääntöön, mutta samalla se on hiukan pois ''oikeasta'' lajitreenistä. (Jos siis haluaa pärjätä vain lukkopainissa) IMO

Suositut

Back
Ylös Bottom