BJJ ja kumarrukset ja muu "etiketti"-käyttäytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Phiiter
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä vedän futista 10v pojille. "Tulkaas jätkät tänne" ja ne lopettaa häröilyn ja tulee lähemmäs. Näen ketä on paikalla ja kerron mitä tänään tehdään.

Jos noita ei tarvi järjestää riviin niin miksi aikuisia pitäisi?

No onko sillä nyt väliä jos pitää riviin muutamaksi sekunniksi järjestyä ja ehkä kumartaa? on kyllä omituinen tyyppi jos sen takia nyt seuraa pitäs vaihtaa tai se jotenki häiritsee...

Itse pistän porukan nyrkkeilytreeneissä riviin painon mukaan, lasken montako on mukana, jaan porukan sopiviin pareihin ja kerron mitä on ohjelmassa. Vähän kuria ja järjestystä, joka tekee pelkästään hyvää.

Mä vedän futista 10v pojille. "Tulkaas jätkät tänne" ja ne lopettaa häröilyn ja tulee lähemmäs. Näen ketä on paikalla ja kerron mitä tänään tehdään.

Valehtelet. Ei ole olemassa ton ikäisiä poikia jotka kerta sanomisella tottelee ja kokoontuu yhtään mihinkään.

Mä näen ton riviin kokoontumisen ihan hyvänä tapana aloittaa jo lopettaa reenit. Siinä kaikki näkee ja todennäköisesti kuuleekin paremmin mitä on tarkoitus tehdä. On selkee tapa aloittaa ja lopettaa. Kumartelu sinänsä ihan yks ja sama.

Vähän kuria ja järjestystä, joka tekee pelkästään hyvää.
Mä en käyttäisi sanaa kuri, koska juuri tuo ajatus aiheuttaa minusta vastareaktioita suomalaisissa, vaan enemmänkin kunnioitus sitä porukkaa, ohjaajaa ja tekemistä kohtaan. Lisäksi tykkään kyllä joistain tuollaisista pienistä, ihan hienoista perinteistä, jota vaikka nyt kumartaminen voi olla. Verrata voi vaikka intin tervehtimiseen, tätä on vähän vaikea selittää järkevästi :D

Täällä ei kyllä varsinaisesti kumarrella, niin kuin JanneM taisi jossain kommentoidakin, mutta rivissä kyllä ollaan ja kätellään porukka läpi treenien päätteeksi. Hyvä meininki minusta, eikä se siitä minusta kumartamisella treenien päätteeksi yhtään huonommaksi menisi.

Mä en käyttäisi sanaa kuri, koska juuri tuo ajatus aiheuttaa minusta vastareaktioita suomalaisissa, vaan enemmänkin kunnioitus sitä porukkaa, ohjaajaa ja tekemistä kohtaan.
Vässyköissä jopa sanat herättävät vastareaktioita. Kun kyse on päähänlyönnistä, niin ei sillä ole niin väliä. Hyvä vain, kun epäsopiva aines karsiutuu.

Vässyköissä jopa sanat herättävät vastareaktioita. Kun kyse on päähänlyönnistä, niin ei sillä ole niin väliä. Hyvä vain, kun epäsopiva aines karsiutuu.
Haha, ai niin, tää mentaliteetti tosiaan unohtui :D

Jos nyt jotain kommentoi, niin minusta se on ihan sama mitä treenataan, sen voi tehdä maanläheisesti ja sit vähemmän maanläheisesti. Jotkut tykkää tehdä vähemmän maanläheisesti.

muoks. heh, "ei vässyköille" kannattaa mainita seuran viestinnässä ja niitata salin oveen, niin pysyypähän epäsopiva aines poissa.

Valehtelet. Ei ole olemassa ton ikäisiä poikia jotka kerta sanomisella tottelee ja kokoontuu yhtään mihinkään.

En valehtele.

Ei toki toimi millä hyvänsä porukalla ja vaatii toistoja ja pitkäjänteisyyttä. Pari viikkoa sitten ennen peliä yksi poika jatkoi häröilyä kun aloin jo puhua. Näytin kaikille avauskokoonpanon, ruksin siitä pojan nimen yli ja kirjoitin toisen nimen tilalle. Ei ole toistunut.

Ton rivissä seisomisenkin voi toteuttaa monella tavalla. Jos sitä tehdään siksi että "pieni kuri tekee vaan hyvää" niin saavat puolestani pitää tunkkinsa. Treenien vetäjän tervehtiminen esim. kättelemällä taas on musta ihan jees. Samoin ennen sparria kumarrus tai läpy/fistbump toimii signaalina siitä että nyt aloitetaan.

Jos jotakuta oikeasti kumarrukset häiritsee, niin pahasti et ei voi käydä treeneissä, niin on todella heikko itsetunto. Eikä siis varmaan tykkää muutenkaan treenata vaan käy treeneissä lähinnä sen takia, että voi viikonloppuisin kehuskella jo kuukauden treenin jälkeen olevansa "ultimatefighteri". Kuri / henkinen-kasvatus kuuluu kamppailulajeihin, että ei esim junnut heittele toisiaan "uchi-matalla" asfalttiin.
Spidermania lainatakseni. Suuri voima tuo suuren vastuun :)

Jalkapallossahan tällä ole mitään väliä. Niistä reppanoista, kun ei muutenkaan ole mihinkään :)

Kickboxing Teamissa homma menee niin että treenien alussa mennään riviin, josta ohjaaja tulevan treenin aiheen ja mahdolliset yleiset asiat kerrottuaan joko jakaa parit tai aloittaa lämmittelyn ohjauksen muuten. Treenien lopussa mennään riviin, kumarretaan ohjaajan käskystä ja taputetaan "itsellemme". Kumartamista en itse pidä kovin tärkeänä mutta koska seuran päävalmentaja on niin päättänyt niin teetän sen myös itse ohjaamissani treeneissä. Taputtaminen on henkisesti ihan mukava kikka ja jättää mukavan jälkimaun treeneistä.

Jos treeneissä on vähän väkeä esim. kilparyhmän harjoituksissa niin yleensä aloitetaan treeni ilman riviin menoa. Lopuksi vetäjä tällöin yleensä sanoo jotain loppupalautetta tms. mutta sekin tehdään ilman rivijärjestystä, joka on käytännössä vähän turha muutaman ihmisen kesken. Jos on pidempää palautetta, saatetaan myös kokoontua rinkiin istumaan.

Siitä olen hyvin tarkkana ja salilla muutenkin käytäntö, että ohjaajan opettaessa muut ovat hiljaa ja kuuntelevat mitä on asiaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä porukka kerääntyy automaattisesti kaareen ohjaajan ympärille. Kumartelua tai vyöjärjestyksiä ei meillä ole ollut. Ennen sparria otetaan läpsy+fistbump. Sama jos kesken sparrin joutuu siirtymään esim.toisen parin tieltä niin siirtymän jälkeen otetaan sama asento, läpsy toisen kroppaan tai pelkkä "jep". Meille on puhumalla opetettu kunnioitus, eli emme kumarra kuville tai ohjaajille saati toisillemme. Kaikilta silti odotetaan vastuunottoa ja fiksua käytöstä. Treenin loppuun kaikki huikkaavat "kiitos" ja pienet taputukset päälle.

Toki meillä on aika pieni ydinporukka eli käytännössä joka treenissä on suunnilleen samat tyypit aina. Eli ei tarvetta valmentajan nähdä vyöarvoja kun taitavat muistaa jo ulkoa. Me myös osataan itse jakautua pareihin tai kolmen ryhmiin.

Tarviihan kyllä isoille miehillekkin pitää jotain jöötä tai se menee ihan pieruiluksi koko touhu, kokemusta on.

Onneksi thainyrkkeilyssä ei ole mitään etikettejä sun muita arvojärjestykseen ja sellaiseen liittyviä asioita vaan keskitytään itse asiaan ja toisten & seuran kunnioitus tulee luonnostaan ja rennosti ilman mitään armeija-meininkiä.

Rituaaleja sitten onkin, tennismaila päähän ja tanssitaan pahat henget pois :dance2:

Heh, melkein kaiken muun ymmärrän, mutta joidenkin bjj-gurujen valokuvien kumartelut menee vähän yli..

Kaikenlainen kumartelu salilla aiheuttaa itselle ainakin suunnattoman myötähäpeän. Tulee mieleen joku karate kid. Riviin meno ja läpsyt ihan ok.

Ainoa mistä en tykkää ja mikä mua joskus häiritsee on treeneissä kiroilu. Se tuntuu jotenkin epäkorrektilta. Minä siis kiroilen kyllä aivan kauheasti normielämässä, mutta treeneissä se vain tuntuu väärältä. Suotta sitä kiroilemaan kun toinen vaan on parempi.

Toki meillä on aika pieni ydinporukka eli käytännössä joka treenissä on suunnilleen samat tyypit aina. Eli ei tarvetta valmentajan nähdä vyöarvoja kun taitavat muistaa jo ulkoa. Me myös osataan itse jakautua pareihin tai kolmen ryhmiin.

Selostaako ohjaaja etukäteen tehtävät harjoitukset vai mistä tiedätte kenet kannattaa valita pariksi?

Selostaako ohjaaja etukäteen tehtävät harjoitukset vai mistä tiedätte kenet kannattaa valita pariksi?

Yleensä juu. Tai ohjeistaa parinvalinnan tyyliin "ota suunnilleen oman kokoinen pari". Plus porukka myöskin tosiaan tuntee toisensa hyvin, joten lähes mitä tahansa tekniikkaa voi melko lailla harjoitella kenen kanssa vain.

Rituaaleja sitten onkin, tennismaila päähän ja tanssitaan pahat henget pois :dance2:

10p7pd3.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom