BJJ ja kumarrukset ja muu "etiketti"-käyttäytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Phiiter
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuuluuko mielestänne BJJ:n treenin alussa jonoon meno vyöjärjestyksessä, kumarrukset ja muu "etiketti"-hömppä?

Ekalla salilla jossa treenasin lompsittiin vaan tatamin reunalle jauhamaan paskaa ja vaihtamaan kamoja ja alettiin lämmittelee ilman mitään rituaaleja. Välillä naureskeltiin karate/taekwondo tunneille, jossa kumarrellaan joka välissä ja höpötetään japania. Luulin ettei sellainen kuulu ollenkaan BJJ:n, jossa mennään rennosti ja ilman muodollisuuksia "do what works" -asenteella.

Itselleni oli melkoinen kulttuurishokki tulla tosi rennolta salilta toiselle salille, jossa kumarrellaan kuville ja ohjaajille rivistä vyöjärjestyksessä.
Ei se nyt niin haittaa ja mikäs siinä kumarrellessa. Tulee vaan itselleni todella typerä olo jotenkin.

Mietin että kuuluuko tälläinen kumartelu miten yleisesti BJJ:n?

En oo kyl kumartelua nähny ja suosittelen salinvaihtoa, kaikelnlainen kumartelu jonoon järjestely ym (turha paska) syö vaan treeniä.

Itsekkin alunperin totuin siihen, että BJJ treenit alkaa käsien läiskösyllä yhteen ja loppuu siihen kun koutsi sanoo, että pitää lähteä.
Sittemmin maailmaan kiertäneeään nä ja eri saleilla vierailleena huomasin, että riviinmeno ja kumarrus ovat yleisempiä kuin kuvittelinkaan. Nyky melkeinpä joakisissa treeneissä meillä on alku ja loppurituaalit jossa käydään läpi tärkeimmät asiat ja saattaapa siinä joku pieni kumarruksen tapainenkin olla. Itse kumartelen ja ossittelen paljonkin. En vaadi sitlä keneltäkään, mutta enpä ole nähnytkenenkään jättävän nyökkäystä väliin. Vyöjärjestykseen tise laitan alku/loppu rivissä ihan vain sen takia,e ttä se näyttää kivemmalta. :D

TJJK:lla yleensä vedetään kumarrukset rivissä treenien alussa ja lopussa (ei vyöjärjestäytymistä), mutta siihen se sitten jääkin. Kotipaikkakunnan pienemmässä seurassa ei ollut mitään etikettiä. Eipä tuo itseä haittaa varsinkin, kun vertaa siihen miten tiukka etiketti esim. hokutoryussa on.

Eipä oo moisesta kokemusta, kohtelias on suotavaa olla ja ennen rolleja läpy fistpump kuuluu rituaaleihin ja reenin lopuksi jonossa kätellään ja kiitetään reenistä.

Mielestäni kuuluu. Ei tietenkään siinä määrin kuin jossain perinteisemmissä lajeissa mutta itse pidän vain hyvänä tiettyjä perinteintä. Salille tullessa kumartaminen on ihan hyvä tapa osoittaa kunnioitusta treenipaikkaa kohtaan ja muistuttaa samalla myös muita, että nyt ollaan treeneissä eikä kotona missä voi olla miten vain. Toimii mielestäni ihan hyvänä esimerkkinä esim. juuri aloittaneille harrastajille. Treenien alkuun ja loppuun riviin järjesteytyminen helpottaa myös ohjaajan työtä, kun kaikille on selvää, että treenit alkavat/päättyvät nyt jolloin treenit saadaan myös nopeasti aloitettua/päätettyä. Vyöjärjestykseen meneminenkin on ihan hyvä tapa. Siitä on ohjaajan helppo katsoa kuinka paljon on kokeneita suhteessa vähemmän harjoitelleisiin esim. jos pitää pareja jakaa tai muuten treeniä suunnitellessa. Kumartaminen ohjaajalle ei myöskään sitä treeniä syö kuin sen 2 sekuntia ennen ja jälkeen treenin, jos se salilla on tapana enkä vielä sen takia lähtisi vaihtamaan salia, jos valmennus on muuten laadukkaampaa kuin toisella salilla. En ole kuullut, että kuville kumarrettaisiin millään kotimaan salilla ja hiukan oudolta se kuulostaa kieltämättä.

Taekwon-dossa homma oli ihan normaalia toimintaa, eikä siinä mitään ihmeellistä ollut. Meni armeijassa sulkeisjärjestyskin "vanhasta muistista" ;) kuville kumartaminen menee jo yli. Mutta muoto koolle, opettajan tervehtiminen ja alkusanat siirtävät keskittymisen pois pillujutuista itse treeniin. Lopussa pieni palaute, opettajalle kiitokset ja sitten pois. Pikkujuttuja, mutta näin saadaan IMO kaikkien huomio treeniin.

On olemassa kotimaisiakin saleja missä kumarretaan Carlosin kuvalle, mutta se ei tee näistä saleista yhtään sen huonompia kuin muistakaan.

Itse olen aina vierastanut tuota kumartelua ja muita itämaisia tapoja mitä monissa perinteisissä lajeissa pidetään itsestäänselvyyksinä. Yksi syy sille että valitsin BJJ:n oli nimenomaan rento ja paljon enemmän "länsimaalainen" salikulttuuri, jossa tuollaiset puolisotilaalliset elehtimiset ja kommervenkit on jätetty kokonaan pois hyvää ilmapiiriä sotkemasta. Omalla salilla ainoat "rituaalit" tuppaa melkein olemaan nuo aiemmin mainitut läpsy+brofist ennen sparreja sekä satunnaisesti treenien lopuksi riviin järjestyminen (jotenkin vaan, ei todellakaan mitenkään vyöarvojen perusteella), jossa vetäjä antaa sitten nopeasti jotain palautetta/infoa, jonka jälkeen sitten lyhyet taputukset ja homma on siinä. En mitenkään halveksu niitä jotka noita perinteisiä tapoja harjoittavat, mutta sinä päivänä kun omalla salilla aletaan kumartelemaan joillekkin brasilialaisten velhojen kuville niin vaihtuu kyllä oma jäsenyys toiselle salille aika helvetin nopeasti. Onneksi tästä tuskin on mitään pelkoa :)

Itse ohjaana tykkään laittaa ihmiset riviin ennen treenien alkua paristakin syystä 1) Saadaan harjoittelijoiden huomio ja hiljaisuus, jos on tarkoitus kertoa jotain asioita ja samalla kerron mitä ollaan tänään tekemässä ja miten treenit tulee etenemään 2) Helpompi ottaa luku ja katsoa onko tasaparit ja jos on paljon porukkaa, niin jaetaanko sparreissa kolmen hengen ryhmiin vai pitääkö jakaa neljän hengen ryhmiin. Kumarteluista en itse niin välitä, mutta en myöskään ole sitä mieltä että on ihan perseestä, kukin tavallaan ja jos jossain salilla kumarrellaan missä käyn vierailulla, niin se sopii aivan hyvin ja selkä antaa sen verran vielä vanhempanakin periksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riviin järjestyminen on ainakin ihan hyvä tapa aloittaa treenit. Jotku valmentajat tykkää kumartelusta, toiset ei, itseäni ei asia ole ikinä häirinnyt. Otan homman lähinnä tervehtimisenä, molemminpuolisena kunnioituksen osoituksena.

Joo sen verran pehmennän tota omaa kirjoitusta että se vielä menee jos riviin järjestytään harjoitusten alussa.. Kaun aikaa sitten tutustuin erääseen H alkavaan lajiin jonka naurettavuus salietiketin muodossa sotki kyllä jo treenit. 1.5h treeneistä jonoon järjetäytymistä ja kumartelua oli varmaan 45min. Joka kerta kun tuli tatamille piti kumartaa, kesken harjoituksen piti kumarella parille..

kesken harjoituksen piti kumarella parille..

Tämähän on erittäin tärkeä turvallisuusseikka, että ennen kuin aletaan lyömään niin annetaan joku merkki. Potkunyrkkeilyssä, vapaaottelussa jne. kumarrus on yleensä korvattu kättelyllä tai hanskojen koskettamisella, mutta ihan yhtä hyvinhän se voisi olla kumarrus. Kyseessähän on vain itämainen tapa kun siellä päin yleensä kumarretaan tilanteessa jossa länsimaissa kätellään. Joka tapauksessa on tosi tärkeää että molemmat tietävät milloin harjoitus alkaa eikä käy niin että jotakuta lyödään kun tämän huomio on muualla.

Tämähän on erittäin tärkeä turvallisuusseikka, että ennen kuin aletaan lyömään niin annetaan joku merkki. Potkunyrkkeilyssä, vapaaottelussa jne. kumarrus on yleensä korvattu kättelyllä tai hanskojen koskettamisella, mutta ihan yhtä hyvinhän se voisi olla kumarrus. Kyseessähän on vain itämainen tapa kun siellä päin yleensä kumarretaan tilanteessa jossa länsimaissa kätellään. Joka tapauksessa on tosi tärkeää että molemmat tietävät milloin harjoitus alkaa eikä käy niin että jotakuta lyödään kun tämän huomio on muualla.

Jep olis taas voinut kitjoittaa selvemminkin. Eli maahanvienti harjoitus.. Kumarrus-> kaveri tonttiin -> molemmat ylös->kumarrus ->kaveri tonttiin ->ylös->kumarrus mua ärsytti ihan sikana. Mutta eniten se että kun joka pirun välissä kumarrettiin, ja järjestyttiin.. IMO treeniaikaa meni hukkaan ihan saakelisti.

Teininä tykkäsin sellaisesta militanttimeiningistä. nykyään ihan sama. Olihan se koomista, että joku huutaa "tatamia pitää kunnioittaa" naama punasena, kun vähänkin perseilet tai unohdat..

Olen törmännyt molempiin tapoihin olla laittamatta riviin tai käskeä riviin. Osa Brasilialaisista valmentajista tykkää laittaa riviin vyöjärjestyksessä, mutta ei kuitenkaan ihan Judon tapaan Mokusoa ole vietetty. Mä kumartelen automaattisesti edelleen myös brassi treeneissä, niin ei ainakaan itseäni häiritse "etiketti-hömppä" Muut tietty kattoo et mikä h*m* Toi On?? :) Omasta mielestäni kuuluu kamppailulajeihin opettaa hieman nöyryyttä harrastajille. Se tekee hyvää vaan ku joutuu vähän kumartelee ja tekee muita "noloja/nöyryyttäviä juttuja". Kovia jätkiähän ei edes kiinnosta, että näkeekö joku sen et mähän jouduin kumartelee :)

En oo kyl kumartelua nähny ja suosittelen salinvaihtoa, kaikelnlainen kumartelu jonoon järjestely ym (turha paska) syö vaan treeniä.

Aika kova tuomio, aika heppoisin perustein. Varsinkin isomissa seuroissa tu riviin järjestäytyminen on järkevää. A) näkee minkä tasosta porukkaa ja kuinka monta on paikalla ja B ) Helppo pitää pikku tiedotus hetki. Kumartelusta en itekkää tykkää, läpyt ja kättelyt on jees.

Onneksi thainyrkkeilyssä ei ole mitään etikettejä sun muita arvojärjestykseen ja sellaiseen liittyviä asioita vaan keskitytään itse asiaan ja toisten & seuran kunnioitus tulee luonnostaan ja rennosti ilman mitään armeija-meininkiä.

Varsinkin bjj kiinnostaisi minua lajina ja sitten kun aikaa jostain siunautuisi lisää niin voisin lähteä sitäkin treenaamaan mutta juuri tämä etiketti, yhteisöllisyys ja vöillä läpsimisleikit vähän (tai aika paljon) arvelluttaa. Mites Helsingin seuroissa tämä puoli menee, missä on mitäkin ja missä ei?

Mitä nyt itse olen käynyt salillamme silloin tällöin BJJ treeneissä, niin kyllä meillä järjestäydytään vyöarvojen mukaiseen riviin ja kumartelua harrastetaan aina tatamille tullessa, tatamilta poistuttaessa ja treenien alussa rivistä kumarretaan tatamin keskustaa kohti ja tämän jälkeen Carlos Gracien kuvalle. Myös lopettaessa tunti kumarrellaan ja kätellään jonossa koko treeniporukka läpi.

Ihmeellisiä asenteitä täällä tuota ns. "salietikettiä" kohtaan, ei minua ainakaan ole mitkään 3 sekunnissa ohi olevat kumartelut haitanneet tippaakaan, kumarrellaan sitten treenikaverille, ohjaajalle tai sille valokuvalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom