biologinen arvo

Tässä ollaan pohdittu vaimon kanssa ravintoaineiden imeytymisestä:

Kananmunassa biologinen arvo on 100%
Herassa proteiinin imeytyminen 80-90% mahd lähes 100
Maidossa kuulemma proteiinin imeytyminen 30-40%
Mites liha, rahka yms.? Huvittaa seurata ihmisiä ku sanovat että saan litrasta maitoa proteiinia 33g. Proteiini pitää pilkkoa amonohapoiksi ja jne imeytyminen huononee.

Mutta mitenkä on rasvojen laita. Jos on mättöpäivä niin paljonko kroppa ottaa rasvaa vastaan. Ei siinäkään kaikki varastoidu rasvaksi vaan osa tulee luonnollista reittiä ulos. Miten lasket mättöpäivän kalorit.

Pauliina Talus kertoi kirjassaan laskevansa 7pv kalorit yhteensä ja jakamalla ne 7. Mut jos vedät sapuskaa mättöpäivänä niin miten on...?

bigbull sanoi:
Kananmunassa biologinen arvo on 100%
Herassa proteiinin imeytyminen 80-90% mahd lähes 100
Maidossa kuulemma proteiinin imeytyminen 30-40%
Mites liha, rahka yms.? Huvittaa seurata ihmisiä ku sanovat että saan litrasta maitoa proteiinia 33g. Proteiini pitää pilkkoa amonohapoiksi ja jne imeytyminen huononee.

:down: Herakonsentraatti ja -isolaatti pyyhkäisee BV:ssä sun munien ohi kirkkaasti -laadukkaan isolaatin BV voi olla jopa 159). Periaatteessa hitaampia protskuja (esim. kaseiini) voi ottaa isomman määrän kerralla kun se vapauttaa aminohappoja vereen hitaammin (jolloin siitä saattaa loppupeleissä imeytyä isompi osa), kun taas iso määrä heraa kerralla on kai liikaa joten osa saattaa mennä hukkaan kun ei ole välttämättä niin isolle määrälle kerralla tarvetta. Maitoproteiinin BV muistaakseni 90. Korjatkaa jos meni vikaan.

Eli kun sanot että "kuulemma" joku on sitä tai tätä niin ei ikinä voi olettaa sen olevan aukottomasti totta.

hoh hoijjaa... on tää bodaaminen vaikeaa... pitää olla vähintään tietemies että saa muskelia hihoihin. Ja minä kun olen luullut jo 20 vuotta että kova, vaihteleva treenaaminen, lepo ja kunnon safkan syöminen auttaisi.

muffy sanoi:
:down: Herakonsentraatti ja -isolaatti pyyhkäisee BV:ssä sun munien ohi kirkkaasti -laadukkaan isolaatin BV voi olla jopa 159). Periaatteessa hitaampia protskuja (esim. kaseiini) voi ottaa isomman määrän kerralla kun se vapauttaa aminohappoja vereen hitaammin (jolloin siitä saattaa loppupeleissä imeytyä isompi osa), kun taas iso määrä heraa kerralla on kai liikaa joten osa saattaa mennä hukkaan kun ei ole välttämättä niin isolle määrälle kerralla tarvetta. Maitoproteiinin BV muistaakseni 90. Korjatkaa jos meni vikaan.

Eli kun sanot että "kuulemma" joku on sitä tai tätä niin ei ikinä voi olettaa sen olevan aukottomasti totta.

Tossa tarkistin vanhasta bodaus artikkelista että maitolitrasta imeytyy proteiinia noin kolmannes. 2/3 tuhoutuu pilkkoutumisessa yms. Ja kerrallahan elimistö ei ota ku 20-30 g prot kerralla. Valmiiksi pilkotut herat/prot lisät ovatkin asia erikseen. Mutta miten on ruuan laita!

Anssi Manninen sanoi:
Kyllä ne maidon proteiinit imeytyy edelleenkin lähes täydellisesti. Bodaus-lehden artikkelit sanokoon mitä tahansa.

No niin minäkin olen kuullut/luullut. Entiaikaan, ja nykysinkin, monet bodarit joi litrakaupalla maitoa, vieläpä sellaista jossa oli rasvaakin mukana.

bigbull sanoi:
Tossa tarkistin vanhasta bodaus artikkelista että maitolitrasta imeytyy proteiinia noin kolmannes. 2/3 tuhoutuu pilkkoutumisessa yms. Ja kerrallahan elimistö ei ota ku 20-30 g prot kerralla. Valmiiksi pilkotut herat/prot lisät ovatkin asia erikseen. Mutta miten on ruuan laita!

:down: :down: :down: :down: :down:

bigbull sanoi:

Eli jos painat esim. 130kg, ja syöt protskua 3-4g / painokilo / pvä, niin kuinka syöt silloin, että protsku saadaan imeytymään, ku vaan 20-30g kerralla saadaan "sisään".. mäki haluan tietää =)

juffe sanoi:
Eli jos painat esim. 130kg, ja syöt protskua 3-4g / painokilo / pvä, niin kuinka syöt silloin, että protsku saadaan imeytymään, ku vaan 20-30g kerralla saadaan "sisään".. mäki haluan tietää =)

jos on rasvaton paino niin vaikeaa tuo on. Mutta en tunne ketää kuka olisi naturaalina noin rasvaton :) Aikoinaan lueskelin alan lehtiä jossa mainittiin tuo 20-30 g kerta. Sitten käskettiin syödä proteiinipitoista sapuskaa 6-8 erässä ja tarv proteiini lisiä jossa imeytyminen huippuluokkaa. Eli noista tulisi noin 2g kiloa kohti. Ravintolisä päälle. Proteiinia turha syödä liikaa. Muuttuu energiaksi ja rasittaa munuaisia.

Loogiselta tuo vaikuttaa....

Tässä yksi artikkeli

Äidinmaidon amonohappokoostumusta pidetään täydellisinä. Kananmunanvalkuaisen koostumus on kuitenkin niin lähellä sitä että sille on annettu korkein biologinen arvo 100. Muita proteiineja verrataan kananmunanvalkuaiseen joka on siis kaikkein LAADUKKAIN proteiini.

Lähde fennonatura.fi

bigbull sanoi:
Tässä yksi artikkeli Äidinmaidon amonohappokoostumusta pidetään täydellisinä. Kananmunanvalkuaisen koostumus on kuitenkin niin lähellä sitä että sille on annettu korkein biologinen arvo 100. Muita proteiineja verrataan kananmunanvalkuaiseen joka on siis kaikkein LAADUKKAIN proteiini. Lähde fennonatura.fi

No niin minäkin olen käsittänyt... ei pidä uskoa lisäravinnemyyjien mainoksia, varsinkaan JR Fitnessin uskomattomia p"##"juttuja. Mitkään lisäravinteet- tai edes analogiset stereot- yksinään tee kenestäkään yhtään mitään. Ei ole oikotietä onneen. Mun mielestä täällä on liikaa älytönta hifistelyä ja tietemiehiä tekemässä potaamisesta rakettitiedettä. Ugh, olen puhunut.

Massamaster sanoi:
hoh hoijjaa... on tää bodaaminen vaikeaa... pitää olla vähintään tietemies että saa muskelia hihoihin. Ja minä kun olen luullut jo 20 vuotta että kova, vaihteleva treenaaminen, lepo ja kunnon safkan syöminen auttaisi.

Joo, munkin pitää varmaan vaihtaa lajia, ei taida äly oikeen riittää tähän hommaan... Itse syön proteiinia 3g / rasvaton painokilo / pvä. Viljasta, kasviksista ym. saatavia proteiineja en ole laskenut mukaan. Kerralla syön yleensä n. 50 g proteiinia. Maitotuotteista otan n. 1/3 kaikista päivän proteiineista. On se ihme että mulla edes lihakset kasvaa. Jos pitää laskea jotkut helvetin proteiiniin imeytymisprosentitkin niin menee jo liian vaikeaksi.

Paholainen sanoi:
Joo, munkin pitää varmaan vaihtaa lajia, ei taida äly oikeen riittää tähän hommaan... Itse syön proteiinia 3g / rasvaton painokilo / pvä. Viljasta, kasviksista ym. saatavia proteiineja en ole laskenut mukaan. Kerralla syön yleensä n. 50 g proteiinia. Maitotuotteista otan n. 1/3 kaikista päivän proteiineista. On se ihme että mulla edes lihakset kasvaa. Jos pitää laskea jotkut helvetin proteiiniin imeytymisprosentitkin niin menee jo liian vaikeaksi.

Mä olen vielä enemmän luonnonoikku: massaa (lihas+ fläsä) on tullut bodausuran aikana riittämiin (65kiloa aloittaessa, nyt 110 kiloa), mutta jos ymmärtäisin paremmin tätä rakettitiedettä, painaisin nyt ilman läskiä 187 kiloa. Harmi kun on näin tyhmä....

bigbull sanoi:
Tässä yksi artikkeli

Äidinmaidon amonohappokoostumusta pidetään täydellisinä. Kananmunanvalkuaisen koostumus on kuitenkin niin lähellä sitä että sille on annettu korkein biologinen arvo 100. Muita proteiineja verrataan kananmunanvalkuaiseen joka on siis kaikkein LAADUKKAIN proteiini.

Lähde fennonatura.fi

Tuo kananmunan 100% oli siltä ajalta kun ei oltu vielä kehitetty erilaisia heraisolaattijauheita jne. Kananmuna on kyllä erittäin hyvä valkuaisen lähde, ei siinä mitään. Ei mun mielestä kannata ressata liikaa noista jutuista, syö hyviä proteiininlähteitä, riittävästi ja tarpeeksi usein niin siinähän se ajatus on. Ei enempää eikä vähempää jos ei halua menettää mielenrauhaansa.

:piis:

Back
Ylös Bottom