Biisit jotka ovat melkein liian surullisia kuunneltaviksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teemu85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taitaa tää "Loirin" lintujuttu olla se Varpunen jouluaamuna.

Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.
Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen,
järven aalto jäätynyt talvi pakkasessa.

Pienen pirtin portailla oli tyttökulta:
tule, varpu, riemulla, ota siemen multa!
Joulu on, koditon varpuseni onneton,
tule tänne riemulla, ota siemen multa!

Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta:
kiitollisna siemenen otan kyllä sulta.
Palkita Jumala tahtoo kerran sinua.
kiitollisna siemenen otan kyllä sulta!

En mä ole, lapseni, varpu tästä maasta,
olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,
pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta.

Massive Attack - Teardrop
FC Kahuna - Hayling
Frou Frou - Breathe In (koko tuotanto niin saatanan melankolista matskua)

Papa Roach - Never Enough
Live - Lightning Crashes
Steve Vai - Tender Surrender
Steve Vai - Warm Regards
(Creed - Who's Got My Back Now) suluissa siksi, että Creedin biisit ovat myös mahtipontisia, jotenkin kohtalokkaita (varmasti uskonnollisten viittausten etc takia) mutta tavallaan jotenkin surullisia (kai se on vaan Scott Stappin ääni..)
EDIT: Pearl Jam - Yellow Ledbetter

On muuten jännä (ja sinänsä ilmiselvä) huomio, että esim. leffoissa/sarjoissa jonkin kohtauksen yhteyteen ympättynä tietty biisi saa vieläkin vahvemman tunnelatauksen aikaiseksi. Audio+visuaalisuus = kovempi ärsyke. Siis esim. Prison Breakissa Massive Attackin legendaarinen Teardrop putoaa vielä kovemmin kun biisiin on yhdistetty vahva visuaalinen ja tarinallinen elementti.

Tästä aasinsiltaa pitkin siirrynkin jo sarjaan nimeltä Todistettavasti Syyllinen, jonka loppukohtaukset on mun mielestä todella vahvoja. En tosin vielä ole päättänyt, ovatko ne megakorneja ja siirappisia (okei....ovathan ne saatana...), mutta jotenkin fiilis on aika surumielinen, toisaalta myös positiivinen. Tuota fiilistä ei siis saataisi aikaiseksi ilman onnistuneita biisi- ja musiikkivalintoja. Ja hei, tätä keskustelua ei voida käydä mainitsematta Twin Peaksin themeä ja muuta äänisuunnittelua!

Tuosta audiovisuaalisuudesta pääsenkin jo seuraavaan aasinsiltaan. Mulla on todella paljon biisejä, joita kukaan ei varmasti pitäisi surumielisinä, mutta niiden linkittyminen omiin muistoihin tekee niistä äärimmäisen surumielisiä, joka taas todistaa ehkäpä vahvimman surumielisyyden olevan niin saatanan subjektiivistä, eikä puhtaasti musiikkillistä. No, toisaalta, biisi ei tällöin ole surumielinen, eli pahasti menee off-topiciksi...;)

Ps. Cassyput, Bush kolahtaa kyllä meikäänkin todella kympillä. Rossdalen Gavini on kyllä monesti osannut tehdä MTV-angstistaan tosi uskottavaa.

Varpunen jouluaamuna.

Jos tarvittaisiin joku perinteinen laulu selittämään suomalaista mielenmaisemaa niin tuo voisi olla vahva ehdokas. Aivan häikäisevän kauniit sanat, tässä maassahan kaikki surullinen ja syvältä raapaiseva on kaunista ja koskettavaa. Melankolinen tunnelma on kodikasta ja turvallista. Enpä ollut muistanut tuota laulua sitten ala-asteaikojen.

Tulee noita sanoja lukiessa niin vahvasti mieleen jotkut vanhat hyvät ajat, joita ei koskaan elänyt. Siis nälkävuodet, kylmä ja karu talvi, kuolleita pikkuveljiä ja nälkäisiä varpusia :itku: Viaton lapsi tarjoaa omastaan nälkäiselle varpuselle ja antaa määritelmän tätä kansakuntaa koossapitävälle voimalle. Ne hyvät ajat joista selviämällä luotiin puitteet vielä paremmille ajoille.

---
Jos mennään ulkomaanpoppiin, niin Blackin It's a Wonderful Life on melkein liian surullinen, etenkin Lara Fabianin esittämänä.

Jostain erityisestä syystä Shakira - Hips dont lie (X-Mix 90 Edit) ..

Ja toinen sellanen on Toinen Näytös - Hyvästi tosin merkitsevät eri tavalla, mutta koskettavat molemmat kuitenkin..

Trio Niskalaukaus - Lintu
Nightwish - Dead Boy's Poem
Bruce Dickinson - Tears of the Dragon
BLS - Spoke In the Wheel
BLS - In This River

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Madonna - This Used To Be My Playground.

En tiedä miks.. Madonnasta en tykkää, mut tää biisi on jotenkin niin surullinen..:itku:

ööö... Mulla tulee mieleen näitä suomalaisia vanhojakin.

Anneli Saariston ainakin joskus esittämä "Evakon laulu" tai joku sen tyyppinen, joka kertoo evakkoperheestä, joka joutui lähtemään Karjalasta.

Sitten tämä "Niin kaunis on maa", ja sitten vielä esim. Yön Ihmisen poika (:D)... Tulivat ekana mieleen.

Heti tulee mieleen:
Enya - melkee kaikki biisit..

Tuosta saanen olla eri mieltä. Minulla Enyan biisit toimivat päinvastaisella tavalla. Kun laittaa esim. Wild Childin soimaan niin heti piristyy, alkaa naurattamaan ja mikään ei enää tunnu surulliselta, vaan iloiselta, oikeastaan hilpeältä.

Mutta itse aiheeseen sopivat kappaleet löytyvät melkein poikkeuksetta elokuvien soundtrackeiltä (4 ensimmäistä):
Michael Andrews & Gary Jules - Mad World (Donnie Darko)
Howard Shore - Evenstar (Lotr)
Clint Mansell - Lux Aeterna (Requiem for a Dream)
Mos Def - Kalifornia (Biker Boyz)
Dj Orkidea - Joutsenlaulu
Stream of Passion - Nostalgia (kun löysi englanninkielisen version sanoista, niin kappaleen surullisuuden ymmärsi)

Kotiteollisuuden Satu peikoista ja Yö päivää keinuttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom