Bensan hinta nousee!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
onneksi on shellin v-power niille joiden mielestä normi bensa on aivan liian halpaa :s

Ite tankkailen v-poweria. Ei se hinta nyt kauhean paljon kalliimpi ole tankilliselta. Vähän reilu 5 euroa.. Ja ainakin meikäläisellä on keskikulutus laskenut verrattuna 98, joten ero on vielä pienempi.
Ei ainakaan mun budjetti ole kiinni parista eurosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan tuo bensan hinnan nousu vittumaista niille jotka ajelee kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa, mutta mutta.... valintojen maailma.

Tämä on aika yleinen asenne, mutta tilanne on oikeasti paljon pahempi. Jos öljyhuippu todellakin on saavutettu, seuraukset voivat olla katastrofaaliset. Työpaikkakuljetukset kyllä saataisiin jotenkin järjestymään, monissa tapauksissa ne eivät vain enää olisi tarpeen.

Katsotaan esimerkiksi puunjalostusta:
Kotimaan metsävarat ovat jo lähes täydessä käytössä ja tuontipuu on oleellinen osa raaka-ainehuoltoa. Tämän vuoksi raaka-aineen saatavuus ja puun energiakäyttö on sovitettava yhteen ilman kansantaloudellisia haittavaikutuksia. Päästöoikeuksien korkea hinta (20-30 euroa/CO2 tonnia) lisää energiasektorin puustamaksukykyä, mikä saattaa vääristää puumarkkinoita ja ohjata raaka-aineeksi kelpaavaa puuta polttoon.

Lastu- ja kuitulevyteollisuuden raaka-aineen (purun ja hakkeen) hankinta vaikeutuu jo alhaisilla päästöoikeuden hintatasoilla (alle 5€/tCO2). Raaka-ainehinnan kaksinkertaistuminen merkitsisi kuitu- ja lastulevyn valmistuksen loppumista Suomessa. Myös laminaattipaperin valmistajat ja eräät sellutehtaat käyttävät raaka-aineenaan sahanpurua, joten niidenkin raaka-ainehankinta vaarantuu päästöoikeuksien hintojen nousun myötä.

http://www.forestindustries.fi/ry/puheenjohtajuus/sanasto.html#Energia

Jos kuvitellaan, että jaloste kokisi hintashokin alaspäin ja raaka-aine (puu pitää myös talvella talon lämpimänä) ylöspäin, kriisi olisi välitön.

Vastaavanlaisia mekanismeja on helppo löytää lisää, välilliset vaikutukset olisivat myös huomattavia. Demokratisesti valitut päättäjämme voisivat vain todeta meille: "valintojen maailma", sitten vietettäisiinkiin yhdessä jääkylmää päivää helvetissä :)
 
Nostetaas vanha ketju kun satuin tähän taas törmäämään kun siirtelin tänne puolelle tavaraa.

Eli aika vähän (mun mielestä) tuo bensan hinta tippunut suhteessa öljyn hinnan halpenemiseen. Eli vetääkö bensantuottajat yms. välistä nyt parempia katteita vai kuvittelenko vain koko homman...

Siis onhan se niistä huipuista toki tippunut reilusti, mutta aika nihkeetä on ollu alle 1,20 meno.
 
käy nyt sama juttu polttoaineen kanssa ku sähkömarkkinoilla. ensin sanoivat että sähkön hinta nousi kun vesi varat on vähissä, sitten kun vettä tuli kuin esterin perseestä alkoi muut selitykset ja hinta on ja pysyy korkealla. tuskin tuo polttoainekaan halpenee merkittävästi. suoraan sanoen vituttaa dieselistäkin melkein euro maksaa, mutta minkäs teet.
 
Ja eiköhän OPEC-nostele öljyn hintaa taas kohta puoliin, syksylläkin niiden piti pitää jotain kriisikokousta kun öljyn hinta oli huolestuttavan nopeassa laskussa..
 
Ja eiköhän OPEC-nostele öljyn hintaa taas kohta puoliin, syksylläkin niiden piti pitää jotain kriisikokousta kun öljyn hinta oli huolestuttavan nopeassa laskussa..

Tai siis meinaavat leikata tuotantoa, joka näkyy samantien hinnan nousuna.

Tosta hinnan putoamisesta:
yksi barreli on 156 litraa ja maksoi pahimmillaan jotain 80 dollaria
tällä hetkellä hinta on 60 dollaria

eli 80/156= litrahinta 0,51 dollaria
60/156 litrahinta 0,38 dollaria

Kun barreli maksoi 80 $, niin bensan hinta oli tuon 1,50 €
Nyt barreli on 60 $, ja bensa maksaa n. 1,20€

Mun mielestä bensalitran hinta on pudonnut siis ihan hyvin (varsinkin, kun tuo 30 senttiä on pudonnut euroissa)?
Jos mun logiikassa on jotain ihan helvetin outoa (ei ois mikään ihme), niin sanokaa toki.
 
Huomisesta lähtien voi taas valmistua siihen ,että kohta nousee taas siihen 1:35 tuntumaan, kun on usan vaalit ohi...
 
Mun mielestä bensalitran hinta on pudonnut siis ihan hyvin (varsinkin, kun tuo 30 senttiä on pudonnut euroissa)?
Jos mun logiikassa on jotain ihan helvetin outoa (ei ois mikään ihme), niin sanokaa toki.

No tuo 1,5 euroa oli jo aika pahaa ylireagointia kuitenkin. Tahtoo tuo nousu tapahtua yleensä jopa 20 centtiä kerrallaan mutta alaslasku kestää tuskaisen pitkään. No toki ymmärtää myös huoltamoita, haluaahan ne vähän ottaa katettakin jossain välissä kun ei tuo bensanmyynti taida kovin rahakas bines huoltamolle olla.

No ehkä mä vain kuvittelin että ois voinu jo alemmaksikin tulla...
 
Toi legenda että bensan myynnillä ei tienää,ei kyllä näytä pitävän paikkaansa kun kattelee paikallisen lehden verotietoja.
 
No tuo 1,5 euroa oli jo aika pahaa ylireagointia kuitenkin. Tahtoo tuo nousu tapahtua yleensä jopa 20 centtiä kerrallaan mutta alaslasku kestää tuskaisen pitkään. No toki ymmärtää myös huoltamoita, haluaahan ne vähän ottaa katettakin jossain välissä kun ei tuo bensanmyynti taida kovin rahakas bines huoltamolle olla.

No ehkä mä vain kuvittelin että ois voinu jo alemmaksikin tulla...

Joo, tuolle 1,50 eurolle ei ollut perusteluita ainakaan noiden mun esimerkkien valossa. Mutta, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa :) Täytyy kyllä sanoa, että vitutti aivan törkeästi tankata, kun hinta oli tuon 1,50. Tuossa mun esimerkissä on toki se ongelma, että verrataan raakaöljyn hintaa suoraan pumppuhintoihin (ts. jalostettuun tuotteeseen).

Halvan öljyn ja bensan aika taitaa olla kyllä lopullisesti ohi, euron pintaan tuskin palataan enää, tai jos palataan, niin vain hetkellisesti.
 
Toi legenda että bensan myynnillä ei tienää,ei kyllä näytä pitävän paikkaansa kun kattelee paikallisen lehden verotietoja.

Vaimo on Nesteasemalla töissä, ei ne katteet niillä ainakaan häävit ole. Yksi bensarosvo joka vetää tankin täyteen ja jota ei saada kiinni tai jolta ei saada rahoja pois, syö helposti koko päivän katteen jos ei ole mikään tavanomaista vilkkaampi päivä. Pieni asema siis kyseessä. Ja ottaahan ne katteita sitten aina kun pystyvät, eli hintojan laskiessa reilummin se bensanhinta lasketaan hiljalleen. Eli jos naapuri laskee, pitää itsekin laskea, muuten voi pitää samana pidempäänkin. ;)
 
Onneks ajaa tiisselillä.. Ei pompi aineen hinta niin rajusti ylös alas kuin bensan..
 
en tiä miten muualla mutta järvenpäässä ainakin pitkään ollu jo 1.14 - 1.17 e / l...ja tuntuu vaan laskevan koko aika tuo hinta...tiä sitte jos se kohta pompsahtaa johonki 2 euroon...
 
Alle 1,2 euron on täälläkin oltu, tosin ei mitään 1.14 hintoja vielä nähtykkään. Näissä hinnoissa kelpaa jo olla, toki saa laskeakkin, mutta eipä tuo enää vituta tankilla käydä. ;)
 
Lauantaina tuli laitettu tankki täyteen 95:sta jonka hinta oli 1,064e/l :kippis1:
Muistanko ihan väärin vai onko jo muutamana vuotena peräkkäin joulun tienoilla bensan hinta laskenut euron tietämille?

Libyasta sai vielä viime keväänä 100 litraa viidellä dollarilla. Pitäisiköhän lähteä tankkaamaan?
 
verotusta kiristetään päästöjen mukaan.



http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/06/537080




katsoin jo oman auton tuolta ekoakesta. itselläni vero hieman tipahtaa jos tuohon luonnokseen(Esimerkiksi 160 grammaa hiilidioksidia kilometrillä päästävän auton vero olisi 102€ vuosi) on uskomista. jos tuolla samalla autolla ajan.
 
Back
Ylös Bottom