BCAA - Haaraketjuiset aminohapot

Meta title: 🔥 BCAA – AMINOHAPPOJEN PIKALATAUS 🔥

Meta description: Haaraketjuiset aminohapot, jotka tukevat palautumista, jaksamista ja treenin aikaista suorituskykyä.

Originally posted by Sam225
Jos itse pitäisi jostain syystä valita (varsinkin dieetillä tai erityisen traumaattisen treenikauden aikana) kreatiinin ja l-glutamiinin välillä, valitsisin glutamiinin.
Sama täällä, vaikka l-glutamiini onkin monta kertaa kalliimpaa kuin kreatiinimonohydraatti.
Omat selvästi havaitsemani hyödyt glutamiinista:
- Lihakset eivät kipeydy yhtä paljon
- Palautuminen nopeampaa (voi auttaa yhden kokonaisen vuorokauden verran 7-10 päivän kierrossa)
- Immuunijärjestelmä toimii paremmin, mitään flunssan alkua pahempaa ei tule oikeastaan koskaan.

Originally posted by Hulkki
Omat selvästi havaitsemani hyödyt glutamiinista:
- Lihakset eivät kipeydy yhtä paljon
- Palautuminen nopeampaa (voi auttaa yhden kokonaisen vuorokauden verran 7-10 päivän kierrossa)
- Immuunijärjestelmä toimii paremmin, mitään flunssan alkua pahempaa ei tule oikeastaan koskaan.

Minkälaista annostusta olet käyttänyt? Itse otin pelkästään palautusjuoman yhteydessä 5g, ehkä se ei ole riittävä määrä.

Originally posted by Force
Minkälaista annostusta olet käyttänyt? Itse otin pelkästään palautusjuoman yhteydessä 5g, ehkä se ei ole riittävä määrä.

Mä otan 2*päivässä annoksen jossa on jokaista 2g per glutamiini,leusiini,valiini,isoleusiini. Aamulla ja treenin jälkeen tai lepopäivinä heti illalla nukkumaan käydessä.

Originally posted by Sam225
Ensinnäkin tuosta avauspostista ei käy ilmi, mitä "glutamiinilla" tässä yhteydessä tarkoitettiin. Jos annostus oli l-glutamiinia, oli se huikea, jos taas vaikkapa glutamiinihappoa, puhutaankin ihan muusta.

Kyllähän se muistaakseni juuri l-glutamiinia oli kuten käytännössä kai kaikissa tutkimuksissa. Huikea määrähän sitä tossa oli...Jos ajatellaan, että protskuja saadaan päivässä esim. luokkaa 120g ja glutamiini 1/20 aminohaposta proteiineissa (herassa just näin esim.), niin teoreettisesti sen määrä olis n. 6g tällöin. Aika iso määrä jo toikin eli ei sitä suuria määriä tartte ottaa tollaisissa tapauksissa...Erään proteiinitietokannan mukaan Soijassa olis n. 10,5g/100g glutamiinia, herassa 5, kaseiinissa 7,5, munassa 4 ja punaisessa lihassa 3,5. Anssi Mannisen gradussa on hyvä kuva sivulla 84 (kuvio 21):
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Manninen.pdf

Kuten Jouni sanoi, glutamiinin hyödyt näkyy ihan muualla kuin puhtaasti lihaskasvussa. Lihaksien aminohapoista melko suuri osa on juuri glutamiinia, mutta ei se tarkoita sitä, että sitä sen vuoksi tulisi saada, koska sitä pystytään syntetisoimaan ei-välttämättömistä aminohapoista. Glutamiinin aineenvaihdunta on kuitenkin niin hurja, että sen tarve on usein aika suuri. Kovan harjoituksen jälkeen glutamiinin määrä laskee veressä, ja se epäsuorasti kertoo tässä tapauksessa pienestä puutteesta tällöin glutamiini = "conditionally essential amino acid". Sama ilmiö on havaittavissa yliharjoittelutilassa. Eli jos reenaa kovalla intensiteetillä ja paljon, niin glutamiinin tarve lisääntynee, koska sen puutetilan yhteydestä vastustuskyvyn laskuun on viitteitä. Sama juttu kuin vitamiinikivennäisainelisän (ja prebioottien tms.) kanssa --> saapa hyvillä mielillä (ja voimin) reenata.

Glutamiini ja alaniini on muuten ne aminohapot, joiden muodossa lihaksista hajotetut aminohapot kuljetetaan maksaan glukoneogeneesiin eli glukoosin muodostukseen. Glutamiinia kuljetetaan hyvin paljon myös suolen alueelle yms.

Originally posted by Force
5-10 grammaa päivässä, 10 grammaa kuitenkin lähinnä dieetillä treenipäivinä.

Meinasin ostaa nyt viimein noita BCAA-kapseleita, vaan vähän ikävä hinta (Anttilassa 90kaps/20e) pisti nyt kuitenkin miettimään; eihän tuo määrä riitä kuin yhdeksään treenikertaan (5+5 kapselia per treenikerta). Toisaalta taas nykyisen raejuustokulutuksen mukaanlaskien aika tippa meressä.. :D

No, koitin tuossa vähän googletella, ja tulipa osuma urheiluravitsemuksen sivuille;
http://www.urheiluravitsemus.net/artikkelit/aminohappo.html#4

Tuon kappaleen alapuolella (glutamiinin alla) on myös juttua arginiinista, ornitiinista ja lysiinistä.. Osaisiko joku kokemuksen perusteella kommentoida, kuinka pätevää tuo tieto ko. sivuilla on, oma tietämykseni alalta kun on valitettavan surkeaa, ja fiksun näköistä tekstiä voi kirjoittaa kuka vaan, asiasisällön ollessa täyttä huuhaata..

setae sanoi:
No, koitin tuossa vähän googletella, ja tulipa osuma urheiluravitsemuksen sivuille;
http://www.urheiluravitsemus.net/artikkelit/aminohappo.html#4

Tuon kappaleen alapuolella (glutamiinin alla) on myös juttua arginiinista, ornitiinista ja lysiinistä.. Osaisiko joku kokemuksen perusteella kommentoida, kuinka pätevää tuo tieto ko. sivuilla on, oma tietämykseni alalta kun on valitettavan surkeaa, ja fiksun näköistä tekstiä voi kirjoittaa kuka vaan, asiasisällön ollessa täyttä huuhaata..

Ihan asiallista juttua. Tiedän kaverin ja hän on koulutukseltaan ravitsemustieteilijä ja myös kova treenari.

Hulkki sanoi:
Tiedetään, heitin vain tuon otsikoksi BCAA kun se näyttäisi olevan yleisin aminohappolisäravinnelajike.

Siis eikö kukaan todellakaan käytä aminoja, luulisi tavaran olevan ns. tried & true, sillä onhan ne ollut markkinoilla jo vuosikymmenet.

PS: itsekään tuskin laittaisin ropojani noihin massakaudella, dieettiä varten lähinnä kyselen.

Vastataan nyt näin myöhässä, että BCAA:t on käytössä ennen ja jälkeen treenin, sekä öisin kun kusella sattuu käymään niin nappasee muutaman huiviin.

Hulkki sanoi:
Jos teen aerobista punttitreenin jälkeen nappaisen 5 g glutamiinia ja 5 g BCAA-jauhoa katabolian minimoimiseksi siinä välissä, poljen 20-30 min ja sitten otan palautusjuoman.

Wanha thread ja vanha quote, mutta ei viitti tästä uuttakaan ketjua alkuun laittaa. Eli onko tämä BCAA:n nauttimisessa näin järkeä, vai meneekö turhaksi hifistelyksi?

Sitte toinen kysymys, Hulkin kanssa chatissa oli josku puhetta tästä BCAA:sta ja muistaakseni hän sanoi siitä olevan eniten hyötyä dietillä ja nyt on menossa sylkitys ja olenkin sitä nyt diettiviikolla nauttinut. Onko näin järkevää, vai kannattaako ottaa plussallakin? Nekään kun ei ilmasia ole, niin ei viittis välttämättä popsia kun miinuksella ollessa, jos niistä suurin hyöty on silloin.

Timba79 sanoi:
kannattaako ottaa plussallakin?
Varmasti niistä on hyötyä kalorimääristä riippumatta, mutta hyöty on huomattavin silloin kun ollaan miinuskaloreilla. Jos raha ei ole este, mikäs noita on popsiessa vaikka 24-7-365. Itse en pidä BCAA:sta pluskalorivaiheessa saatavaa hyötyä tuotteen hinnan arvoisena, mutta olenkin opiskelija.

Hulkki sanoi:
Varmasti niistä on hyötyä kalorimääristä riippumatta, mutta hyöty on huomattavin silloin kun ollaan miinuskaloreilla. Jos raha ei ole este, mikäs noita on popsiessa vaikka 24-7-365. Itse en pidä BCAA:sta pluskalorivaiheessa saatavaa hyötyä tuotteen hinnan arvoisena, mutta olenkin opiskelija.

Tätä minä vähän hainkin, ei todellakaan viitti rahoja pistää "varmuuden vuoksi" mihinkään, on niitä rahareikiä tässä ihan riittävästi vaikka duunari olenkin. Eli tyydyn näillä tiedoilla popsimaan niitä syklittelyn miinusviikolla ja sitten pidempään taas kun on pidemmän dietin aika.

Vielä Hulkki kysyisin, että miten paljon ennen treeniä ne kannattaa ottaa? Ja palautusjuoman yhteydessäkö sitten se toinen puoli? Vai mahdollisesti siinä puntin ja aerobisen välissä?

Timba79 sanoi:
Vielä Hulkki kysyisin, että miten paljon ennen treeniä ne kannattaa ottaa? Ja palautusjuoman yhteydessäkö sitten se toinen puoli? Vai mahdollisesti siinä puntin ja aerobisen välissä?
Itse otan low-carbilla pukukopissa ennen kuin pistän kamat päälle 3 dl mehua, ½ dl heraa ja jonkin verran merisuolaa. Treenaan, minkä jälkeen vedän 3 g BCAA:ta, 5 g glutamiinia ja taas vähän merisuolaa. Lopuksi matalasykkeistä aerobista 25-30 min, ja sitten palautusjuoma.

Hulkki sanoi:
Itse otan low-carbilla pukukopissa ennen kuin pistän kamat päälle 3 dl mehua, ½ dl heraa ja jonkin verran merisuolaa.

Nesteen imeytymisen apunako tuota merisuolaa otetaan?

Bateman sanoi:
Nesteen imeytymisen apunako tuota merisuolaa otetaan?

no ainakin joskus kauan sitten oli puhetta että ripaus suolaa ennen reeniä parantaisi pumppia..no itsekkin tuli kokeiltua ja sit sitä tulikin melkein joka reenin otettua..ja kyllä itse huomasin etenkin käsi ja selkäreenissä..sen hauikset tuntu että ne räjähtää. :thumbs:

Back
Ylös Bottom