Kuvan julkasivat ranskalaislehti Figaro ja radiokanava Europe 1, joka myös haastatteli Uderzoa perjantaina.
"Halusin vain osoittaa jotenkin tukeni nuorille piirtäjille", järkyttyneen oloinen Uderzo sanoi haastattelussa.
"Miten joku voi tehdä näin hirvittävän teon? Miten ihmiseksi itseään kutsuva voi tappaa itselleen tuntemattomia", piirtäjäveteraani ihmetteli.
"Tuntuu, että olemme palanneet Gallian aikoihin."
Asterix-albumit kertovat nyky-Ranskan alueen vallanneen Rooman keisarikunnan armeijaa vastaan sinnittelevästä gallialaiskylästä, jonka sankari Asterix saa moninkertaiset voimat kylän tietäjän keittämästä taikajuomasta.
Asterix on Ranskan tunnetuimpia piirroshahmoja, ja tarinoista on kuvattu useita elokuvia. Pariisin lähistöllä sijaitsee myös Asterix-aiheinen huvipuisto Parc Asterix.
Asterix-sarjakuvan virallinen Twitter-tili julkaisi myös toisen kuvan, jossa Asterix ja Obelix kumartavat ja Idefix-koira kyyristelee peloissaan:
Asterix-sarjakuvan piirtäjänä tunnettu Albert Uderzo on palannut 87-vuotiaana kynänvarteen Pariisin terrori-iskun vuoksi.
Uderzo julkisti piirroksen gallialaissoturi Asterixistä iskemässä omaan tyyliinsä taivaalle barbaaria.
"Myös minä olen Charlie", Asterix julistaa kuvassa.
Minä olen Charlie (Je suis Charlie) -iskulauseesta on tullut tuenosoitus Charlie Hebdo -lehteen kohdistuneen iskun jälkeen.
Piirtäjä Uderzo ja käsikirjoittaja René Goscinny loivat Asterix-sarjoja vuosina 1959–1977, jolloin Goscinny kuoli.
Uderzo jatkoi sarjaa yksin 2000-luvulle saakka ja myi sarjan oikeudet eteenpäin vuonna 2009. Vuonna 2013 ilmestyi ensimmäinen muiden kuin alkuperäisten tekijöiden laatima Asterix-albumi, Asterix ja piktit.
(C) Nyt.fi