Avun tarpeessa

Mul on ollu tässä jo jonkin aikaa ongelmia painon kanssa. On meinaan niin vähän. Painan alle 43kg ja pituutta jotakuinkin 165 ja kyllähän tosta voi sanoa, että aika riutuneessa kunnossa oon. Luultavasti syön ihan liian vähän koska paino ei nouse. Siihen toki tulee muutos. Toinen asia mikä painon pitää tässä pisteessä on, etten harrasta mitään liikuntaakaan. Alkaa oma saamattomuus ja kaikki ärsyttämään. Haluisin saada painoa lisää, ettei mua ulkona kyylättäis, et mistä keskitysleiriltä toi on vapautettu. Mua vaan pelottaa se, jos paino kertyy läskinä. Etten nyt kamalilla plus kaloreilla haluais alotella. Rasvaprosentin siis haluun pitää aika normeissa. Jos ei tässä vaiheessa jo kaikille oo selvää, etten tiedä liikunnasta juurikaan mitään. Niin toivottavasti ainakin nyt. Minkälaista liikuntaa mun kannattais alkaa harrastamaan, että saisin lihasmassaa? Ei mikään sixpack kiinnosta yhtään, haluun vaan, että olisin normipainonen. Tuntuu, että tää mun ulkoinen olemus pelottelee miehet karkuun. Se on tosin toissijanen juttu, siihen nähden miten huonossa kunnossa oon. Kupsahdan vielä ennen aikojani.

Sit vielä sen verran, etten kovin isoja tai näkyviä lihaksia haluais. Eli en mihinkään kehonrakentajien kisamittoihin halua. Sanotaan, että 15 kiloa lihasta. :) Kuin kauan tohon menis?

Itse hankin 15 kiloa alle vuodessa (olin 163cm/38kg) kun aloitin, eli kyllä se on mahdollista. Sanoisin myös että suurin osa tuli lihaksena. Ja rasvamäärätkin tuntuu ihan sopivalta :). Toimiiko kroppasi normaalisti? Eli onko hormoonitoiminta (menkat) kunnossa? Kuulostat kyllä todella heiveröiseltä joten... oletko varma ettei sinulla ole jonkinasteista syömishäiriötä?

Sinuna laittaisin tänne esille päivän syömiset, niin olisi helpompi katsoa mikä on pielessä. Epäilen että kyse on liian alhaisista kalori ja proteiinimääristä, luultavasti rasvamääristäkin. Liikkumattomuus on luultavasti auttanut lihaskudoksen häviämisessä kun keho syö itseään alhaisten kalorimäärien takia. Kannattaisi ensin saada paino hieman nousemaan (edes jonnekin 45-47) ennen kuin voi harkita kovin tehokasta liikuntaa. Hienoa että haluat tehdä asiaan muutoksen.

Mä mietin samaa, että varmaan voi ihan turvallisesti nostaa painoa tosta sinne 50 tuntumaankin, ja ylikin, ilman huolta että olisi liian läski mukamas. Liikunta varmaan kannattaa aloittaa kevyesti, jos viime kerrasta on aikaa. Eikä kaikki liikunta tarvitse olla lihaskuntoharjoittelua pelkästään, vaan voihan sitä lenkkeillä, käydä uimassa tai vaikkapa pyöräilemässä. On sekin paljon parempi kun ei mitään liikuntaa. Mun mielestä sun ei pitäisi joutua pelkäämään kuntosalille menoa, jos sinne todella haluat. Siellä on erikokoisia ihmisiä, eikä sun tarvitse hävetä itseäsi. Jos kuitenkin se tuntuu vielä hankalalta, voihan sitä kotonakin tehdä kuntopiiriä alkuun, jos haluu hakea jotain tuntumaan niihin omiin lihaksiin.

Löydä itsellesi sopiva laji mistä pidät, ja houkuttele vaikka joku kaveri mukaan! Ei tarvitse pelätä mitään kisakuntoa, se on ihan varma. :D Jos kuntoa haluat kohottaa terveyssyistä, niin pyydä kaveri vaikka sinne lenkille mukaan. Aina ei edes tarvitse rahallisesti panostaa harrastuksiin paljoakaan, riittää jo suunnilleen että on jotkut tossut millä mennä.

Tsemppiä sulle!

Edit. Ainiin, muista toki syödä! :D

Itse hankin 15 kiloa alle vuodessa (olin 163cm/38kg) kun aloitin, eli kyllä se on mahdollista. Sanoisin myös että suurin osa tuli lihaksena. Ja rasvamäärätkin tuntuu ihan sopivalta :). Toimiiko kroppasi normaalisti? Eli onko hormoonitoiminta (menkat) kunnossa? Kuulostat kyllä todella heiveröiseltä joten... oletko varma ettei sinulla ole jonkinasteista syömishäiriötä?

Sinuna laittaisin tänne esille päivän syömiset, niin olisi helpompi katsoa mikä on pielessä. Epäilen että kyse on liian alhaisista kalori ja proteiinimääristä, luultavasti rasvamääristäkin. Liikkumattomuus on luultavasti auttanut lihaskudoksen häviämisessä kun keho syö itseään alhaisten kalorimäärien takia. Kannattaisi ensin saada paino hieman nousemaan (edes jonnekin 45-47) ennen kuin voi harkita kovin tehokasta liikuntaa. Hienoa että haluat tehdä asiaan muutoksen.
Kroppa toimii tällä hetkellä ihan normaalisti. On ollu muutamia jaksoja, kun ei oo toiminu.
Mitään nimettävää syömishäiriötä ei ole ollu, siis ei mitään anoreksia/bulimia, mutta joku kyllä oli pielessä. Mä oon parantunu syvästä masennuksesta jonka aikana ruokahalu meni aika lailla. Oli päiviä kun en syöny kun pari viiliä ja lasin mehua. Kyllähän mä tiesin jo sillonkin, että enemmän olis hyvä syödä, muttei maistunu. Siitä ei nyt kuitenkaan sen enempää. Ne on ollutta ja mennyttä ja nyt on asiat hyvin. :)

Tällä hetkellä päivän ruokavalio on tätä luokkaa.
Aamupala: Kaurapuuro, omena, pari lasia maitoa ja multivitamiini tabletti.
Lounas: sillon kun tulee syötyä niin lämmin ateria. Aiemmin tuli nuukailtua mutta nykyään lähes joka päivä.
Välipala: sillon tällön :)
Päivällinen: Lämmin ateria. (usein riisiä ja jotain lihaa)
Iltapala: muroja/mysliä, omena ja ruisleipä, ehkä toinenkin.

En tiedä miten paljon tossa kaloreita olis. En oo ikinä ottanu aktiivisesti oikein mistään muusta kun suklaan kaloreista selvää. :)

Mä oon miettiny, että minkälaisella liikunnalla mun ois hyvä alottaa. Täytyy olla tässä vaiheessa vielä kevyttä, mutta silti sen verran lyhyttä ettei syö lihaksia. Liian pitkäkestonen aerobinen vie lihakset. Ainakin näin oon kuullu.

Mä mietin samaa, että varmaan voi ihan turvallisesti nostaa painoa tosta sinne 50 tuntumaankin, ja ylikin, ilman huolta että olisi liian läski mukamas. Liikunta varmaan kannattaa aloittaa kevyesti, jos viime kerrasta on aikaa. Eikä kaikki liikunta tarvitse olla lihaskuntoharjoittelua pelkästään, vaan voihan sitä lenkkeillä, käydä uimassa tai vaikkapa pyöräilemässä. On sekin paljon parempi kun ei mitään liikuntaa. Mun mielestä sun ei pitäisi joutua pelkäämään kuntosalille menoa, jos sinne todella haluat. Siellä on erikokoisia ihmisiä, eikä sun tarvitse hävetä itseäsi. Jos kuitenkin se tuntuu vielä hankalalta, voihan sitä kotonakin tehdä kuntopiiriä alkuun, jos haluu hakea jotain tuntumaan niihin omiin lihaksiin.

Löydä itsellesi sopiva laji mistä pidät, ja houkuttele vaikka joku kaveri mukaan! Ei tarvitse pelätä mitään kisakuntoa, se on ihan varma. :D Jos kuntoa haluat kohottaa terveyssyistä, niin pyydä kaveri vaikka sinne lenkille mukaan. Aina ei edes tarvitse rahallisesti panostaa harrastuksiin paljoakaan, riittää jo suunnilleen että on jotkut tossut millä mennä.

Tsemppiä sulle!

Edit. Ainiin, muista toki syödä! :D
Kuntosali on mitä tässä vaiheessa olin miettiny, mutta se, että millä asteella. En suoraan sanoen edes tiedä millasia liikkeitä millekkin lihaksille on hyvä tehdä. En usko, että mua jaksais häiritä ihmisten katseet, jos nyt edes katsois. Tai no joo, mun verkkareita vois joku katella pahalla, silmiin pistävän pinkit ja taitaa joku kukkakuviokin jossain pilkahdella. :) Eip haittaa. Itteni takiahan mä sinne menisin, enkä muiden.

Yks kaveri mulla olis joka voiskin lähtee. Täytyy kysyä.

Kroppa toimii tällä hetkellä ihan normaalisti. On ollu muutamia jaksoja, kun ei oo toiminu.
Mitään nimettävää syömishäiriötä ei ole ollu, siis ei mitään anoreksia/bulimia, mutta joku kyllä oli pielessä. Mä oon parantunu syvästä masennuksesta jonka aikana ruokahalu meni aika lailla. Oli päiviä kun en syöny kun pari viiliä ja lasin mehua. Kyllähän mä tiesin jo sillonkin, että enemmän olis hyvä syödä, muttei maistunu. Siitä ei nyt kuitenkaan sen enempää. Ne on ollutta ja mennyttä ja nyt on asiat hyvin. :)

Tällä hetkellä päivän ruokavalio on tätä luokkaa.
Aamupala: Kaurapuuro, omena, pari lasia maitoa ja multivitamiini tabletti.
Lounas: sillon kun tulee syötyä niin lämmin ateria. Aiemmin tuli nuukailtua mutta nykyään lähes joka päivä.
Välipala: sillon tällön :)
Päivällinen: Lämmin ateria. (usein riisiä ja jotain lihaa)
Iltapala: muroja/mysliä, omena ja ruisleipä, ehkä toinenkin.

En tiedä miten paljon tossa kaloreita olis. En oo ikinä ottanu aktiivisesti oikein mistään muusta kun suklaan kaloreista selvää. :)

Mä oon miettiny, että minkälaisella liikunnalla mun ois hyvä alottaa. Täytyy olla tässä vaiheessa vielä kevyttä, mutta silti sen verran lyhyttä ettei syö lihaksia. Liian pitkäkestonen aerobinen vie lihakset. Ainakin näin oon kuullu.
Ajattelinkin heti suhtautumisestasi, ettei kyseessä ole ihan tavallinen syömishäiriö tapaus, koska haluat selvästi tehdä asialle jotain :/. Pelkällä masennuksellakin saa kyllä voimakasta laihtumista aikaan kun mikään ei maistu. Ruokailusi eivät myöskään näytä aivan toivottomilta. Annoskoosta ei ole tietoa, mutta arvioisin että tuossa on n. 1200, korkeintaan 1500 kaloria, eli peruskulutuksesi verran tai hieman alle (siis kulutus sängyllä maaten koko päivän). Lihaskasvuun vaadittaisiin enemmän energiaa sekä enemmän proteiinia, kevyen lihasta kasvattavan treenin ohella.

Kalorit kannattaa varmaan aluksi hinata johonkin 2000:een, että lihaskasvu saadaan alkuun (pitää jäädä energiaa rakentamista varten). Kaloreita saat nostettua helposti esim. pähkinöillä ja öljyä lisäilemällä. Lisäksi voisit aamuisin ottaa jonkun proteiininlähteen, kuten raejuustoa puuron sekaan tai purkin rahkaa maustettuna vaikka hedelmillä tai funlightilla. Iltapalalla sama juttu. Vaikkei proteiini maistuisikaan niin kannattaa silti totutella syömään sitä, proteiini ei lihota vaan parhaimillaan korjaa kehoa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa :).

On vaikea sanoa mitä liikuntaa sinun kannattaisi harrastaa, mutta voisit kokeilla kaikkea monipuolista, kuten pyörälenkkejä, kävelylenkkejä joissa voi olla kevyitä juoksupyrähdyksiä, salitreenausta aluksi kevyillä painoilla. Itse kasvatin lihakseni takaisin juoksemalla. Juoksin aluksi pienissä pätkissä jotain 10 min. ja 10min. kävelyä ja sitten sama uudestaan. Lopulta jaksoinkin juosta jo puoli tuntia putkeen, nykyään tunnin. Vähitellen ne lihaksetkin sitten palautui, nyt salitreenejä aloitellessa on hyvä pohja alkaa rakentaa sitä sporttista kroppaa.

Painoa ei välttämättä kannata seurailla vaa'an avulla, vaan mieluummin peilin, vaatteiden ja mittanauhan. Huomaat kyllä itsekin kun kokonaisuus alkaa näyttää hyvältä, eikä siihen ole säädetty mitään tiettyä painoa. Kehonkoostumus ja rakenne kertovat paljon enemmän. Voit syödä aika vapaastikin kun tuossa on kuitenkin paljon varaa kasvaa. Eli siis lisää ruokaa, proteiinia ja kevyttä liikunnan aloittelua~.

Kiitos paljon. Sain aika hyvin uutta tietoa ja vahvistusta vanhalle, epävarmalle tiedolle. Yks kysymys vielä olis. Monet sanoo, että mulla on todella huono ryhti, ei tietääkseni mitään perinnöllistä tai vikoja rangassa. Lihastenpuute taitaa olla tähänkin syynä. Olkapäät melkein roikkuu edessä joka saa selän näyttämään ikävältä ja selkäkin ihmeellisesti kaarella. Taitaa olla koko selän lihakset kehityksen tarpeessa. Minkälaiset liikkeet olis huonoon ryhtiin hyvä apu?

Minulla ryhtiä on parhaiten korjannut keskivartaloa vahvistavat ja kauttaaltaan venyttävät sekä erityisesti rintakehää avaavat liikkeet. Eli jooga/pilates/joku bodybalance - tyyppinen.

Perinteistä joogaa voi harrastaa tosi edullisesti esim. syksyisin starttaavilla kansalaisopiston tunneilla. Osanottajien keski-ikä siellä on usein kyllä jossain 50 tietämillä ja ohjaajiakin voi olla laidasta laitaan. Mulla kävi aikanaa hyvä tuuri ohjaajan kanssa (aevan ihana ja seesteinen, perinpohjaisesti neuvova täti :D) ja kuljin 1,5 vuottaa mummonjoogassa, jossa tosiaa parani ryhti, selkävaivat ja kehon koordinaatio kauttaaltaan!

Nykyisin käytän joogaa lähinnä ylläpitävänä keinona, teen siellä opittuja liikkeitä kun alkaa kiristää. Mut niitä peruja on keskivartalon hallinta ja hengitystekniikka, jotka auttavat kyllä kaikessa liikunnassa, salilla erityisesti. Suosittelen lämpimästi :)

Monet henkistä puolta korostavat lajit tekee hyvää myös mielelle, joogasta tulee todella seesteinen ja kiireetön olo. Voisi sanoa, että se on "aktiivista reintoutumista", sellaista rentoutumiseen keskittymistä ja hakeutumista kannattaisi kyllä jokaisen harrastaa edes kerran viikossa..

Ihan vain varmentaakseni, että 15kg lihasta vie sellanen 10 vuotta. Ilman dopingia:D Ainakin jos mennään realistisella 2kg/vuosi tahtia. Aloittelijalla voi toki tulla enemmänkin, eli n. 5kg vuosi, mutta et ole aloittelijakaan enää vuoden päästä. Korjatkaa viisaammat, jos puhun palturia.

Eikä tarkoitukseni toki ollut masentaa. Itse olen nostanut maltillisesti painoa 43->47kg ja siihen meni n. 5vuotta. Entinen ballerinakroppa ei hevillä ottanut mitää vastaan, mutta lopputulos on sitäkin tyydyttävämpi ja suunta vain ylöspäin...lihaksissa siis. Tuosta painostani on varmaan se 3kg lihasta ja loput läskiä ja nestettä. Siltikin olen normaalipainoinen ja näköinen ja rasvat 15-18%, mikä on varmaan alempi kuin silloin kun en harrastanut mitään. Minä uskon siihen että hiljaa hyvä tulee. Koita löytää joku harrastus mistä nautit, koska sellainen liikunta tekee ihmeitä keholle ja mielelle:dance2:

Itselläni myöskin paranivat selkä- ja ryhtivaivat pelkällä salitreenillä:)

Ruokavalioon lisäisin paljon proteiinia. Sillä on paras mahdollinen ominaisuus ylläpitää niitä lihaksia. Tee vaikka rahkoja ja smoothieita. Luonnon jugua tai rahkaa ja tuoreita marjoja nyt kun niitä saa. Hyvä ja helppo välipala, eikä sisällä rasvaa. Hyviä rasvoja kannattaa ottaa purkista, öljyistä ja noihin rahkoihin sopii hyvin pähkinät.

Tsemppiä:)

kyllä sitä nopeammin voin saada kun 2kg vuodessa jos on kokoajan plussilla, tällöin ei tarvi laskea dieettien "turhia jaksoja" pois. Sain itse vuodessa rasvatonta massaa 5kg ja samalla pudotin rasvamassaa muutaman kilon joten mahdollista on. aloittelija olin toki, mutta jos noin alhainen lähtöpaino niin maltillisella nostolla 0,5kg/kk esim niin suurin osa on varmasti rasvatonta massaa aluksi. Ja kun aloittelija ei halunnu rasvaprosentin nousevan niin toki jos se pysyy samassa niin rasvaakin tulee osaksi painoa, näin saadaan prosentti pysymään samana :)
Tsemppiä!

Mäkin oon nostanut painoani 48-58 kiloon, eli kymmenen kiloa viidessä vuodessa. Syömishäiriötä ei ole koskaan ollut, joten siihen en ota kantaa. Mutta sitä vain olin sanomassa, että mulla on edelleen käytössä farkkuja ja paitoja yms. joita oon ostanu 48-54 kilossa. Voi olla, ja varmaan olikin, ne farkut ja muut ollu vähän löysiä ostaessa, mutta edelleen mä niitä käytän 58 kilossa. Samalla kun nostin painoa, rupesin harrastamaan punttia, ehkä kerran viikossa, vasta myöhemmin (3 vuotta sitten) aloin säännöllisesti käymään salilla, ensin 2 x viikossa nostaen määrää about joka vuosi.

Itse olen tyytyväinen itseeni pääasiallisesti. Oma tavoite ei ole olla superkireä, koska sellainen elämä ei ole minua varten. Ja vaikka painan 10 kg enemmän kuin joskus, olen tyytyväisempi ulkonäkööni. Nykyisellä rasvaprosentilla olisin 48 kilossa 13% rasvoissa muistaakseni. Itse pidän sellaisesta naisellisesta ~20% rp:stä enemmän.

Olikohan mulla edes taas mitään pointtia.. kai se oli se, että turha stressata sitä omaa painonnousua, koska se on tasan kiinni siitä että tapahtuuko se nousu pelkästä rasvamassan lisäyksestä, vai tuleeko sitä lihasta myös.

Ihan vain varmentaakseni, että 15kg lihasta vie sellanen 10 vuotta. Ilman dopingia:D Ainakin jos mennään realistisella 2kg/vuosi tahtia. Aloittelijalla voi toki tulla enemmänkin, eli n. 5kg vuosi, mutta et ole aloittelijakaan enää vuoden päästä. Korjatkaa viisaammat, jos puhun palturia.
Kyllä itse sain ainakin kilokaupalla lihasta takaisin kun nostin painoni 38 -> 53. Eikä varmana tullut pelkkää läskiä, sillä vaatekoko on edelleen pieni. Myöskään mitoissa ei ole suurta eroa vaikka kiloja tulikin. Se on paljon kiinni siitäkin, että onko kuihduttaessaan itseään menettänyt paljon lihasmassaa. Itse menetinkin järkyttävästi ja siksi paino menikin noin kammottavan pieneksi. 45:n kohdalla olin jo nimittäin todella kireässä kunnossa, ja kaikki mitä siitä edespäin lähti oli muuta kuin rasvaa.

Hmm, olisiko jollain jotain faktatietoa tästä...Koska minulla on yhäkin aika kovana päässä, että ihminen ei hevillä kasvata lihasta tuota 5kg enempää etenkään, jos on jo kauemmin treenannut.

Kaikella kunnioituksella:worship: tahtoisin vain jotain anatomiatietoa tästä tai jotain artikkelia:)

Hmm, olisiko jollain jotain faktatietoa tästä...Koska minulla on yhäkin aika kovana päässä, että ihminen ei hevillä kasvata lihasta tuota 5kg enempää etenkään, jos on jo kauemmin treenannut.

Kaikella kunnioituksella:worship: tahtoisin vain jotain anatomiatietoa tästä tai jotain artikkelia:)
Ei ihminen varmaan normaaliolosuhteissa kasvatakaan, mutta nythän oli käsittääkseni puhe tilanteesta jossa se ihminen on hiukkasen epänormaalisti kärsinyt varmaan melkoisesta lihaskadosta. Mun mielestä ei oo järkevää verrata kohtuu kuihtuneen kehon toipumista normaalitilanteen kuntoiluun.

Kyllähän vaikkapa kipsattu käsi tai jalka pääsee aika lailla säälittäväksi surkastumaan, mutta on kuitenkin palauteltavissa melkolailla lähtöpisteeseen ilman että naapuriraaja on ensin surkastutettava samaan kuntoon. "Normitilanteessa" ei varmasti pystyisi kasvattamaan vaikkapa pohjetta samaan tahtiin. Samaten normitilanteessa ei varmaankaan vedetä jatkuvasti niin kovilla pluskaloreilla kun esim. anoreksiasta/ vaikeasta alipainosta toipuessa.

Ja siis minä mitään tiedä...

Anoreksiapotilaat, joilla paino on pienentynyt paljon on myös kutistuneet elimet, eli massan tuleminen on tervetullutta mm. niinkin tärkeälle kaverille ku sydän. Biologisesti on ymmärrettävää, jos alipainoinen alkaa tuntea kyltymätöntä nälkää paranemisen alussa, sillä elimistö on ensimmäinen toipuja ennen ku varsinainen peilikuva alkaa muuttua.
Lienee kiitos lihas muistin siinäkin, että mm. sydän kykenee palautumaan niin nopeasti suotuisissa olotiloissa.
..eli en kummeksuisi ollenkaan sabin ja muiden kokemuksia painonnostattamisesta ilman fädegeinailuja.

Päätin tähän samaan ketjuun listata omaa kehitystä. Nyt on 7,5 kuukautta kulunut siitä kun alotin ns. terveellisemmän elämän.
Syömisiin sain alkuun keskittyä paljonkin, että sai varmasti tarpeeksi energiaa. Tuntu, että toi 2000kcal oli tosi vaikea saada alas, kun oli tottunu syömään vähemmän. Löysin oman harrastuksenkin, mikä on auttanut jaksamaan. Ja tää harrastus on uinti. :) Käyn kolmesti viikossa uimassa. Maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Alkuun se oli sellasta räpyttelyä, mutta sain isältä opastusta. Isä on uimavalmentaja ja taistelusukeltaja, jota oon nyt vasta heränny kunnioittamaan. Alkuun uin 30min, sitten nostin sitä aina kahden viikon välein 5min, ja kun tuli 1,5 tuntia vastaan jätin sen siihen. Ensin kevyttä rintauintia 30min, sitten 15min nopeampaa, 15min kevyttä, 15min lepo, 15min kevyttä, 15min niin nopeasti kun jaksaa ja 15min jäähdyttelyä. Käyn myös lauantaina uimahallin salilla nostelemassa painoja. Lähinnä jalkoja ja selkää. Kädet saa uidessa paljon rasitetta, joten en vielä niitä ole treenannut kuin sillon tällön. Tuntuu että nyt pitää jo syödä kauheesti, että pysyy nälkä loitolla. En oo enää kaloreita edes tarkkaillut. Syön terveellisesti, joten en usko, että mun edes tarvitsee. Painoa on tullut lisää 5-6kg, aamupaino hieman heittelee. Rasvaprosentti on sama kun lähtiessä. :)
On myös huomattavasti terveempi ja energisempi olo ja muutaman kaverinkin oon uimahallilta löytäny. :)

Kuulostaa tosi hyvältä. Hienoa nähdä että joskus joku jopa oikeasti tekee tilanteelleen jotain, eikä jää vain tuleen makamaan! :) Jatka samaan malliin. :haart:

Onnea DownUnder. <3 Vitsi että tuli hyvä mieli tästä ketjusta. Mahtavaa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom