Olen hakemassa vanhoilla päivillä helsingin yliopistoon lukemaan farmasiaa. Suurin osa pääsykokeista koostuu fysiologian kysymyksistä. Fysiologiaa olenkin päntännyt huolella, mutta nyt näyttää siltä, että kemian ja fysiikan taidot ovat ruostuneet. Vanhoja pääsykokeita silmäilemällä olen tullut siihen tulokseen, että kemia ja fysiikan "helpoimmat" tehtävät ovat minulle vaikeita. Olen siis jo kerennyt unohtamaan perusasioita. Vaikeammat tehtävät näyttää minullekin helpoilta.
Jos jollakulla riittää aikaa ja viitsii nähdä sen verran vaivaa, että kertoisi minulle miten nämä lasketaan. Vastaukset tiedän, mutta en sitä miten ne saadaan aikaiseksi.
KEMIA
1. Kun liuoksen pH = 7, niin
a) [H3O+] = 1 × 10-7 mol dm-3
b) [H3O+] = 7 mol dm-3
c) [H2O] = 1 × 10-7 mol dm-3
d) [H2O] = 7 mol dm-3
2. Kun [OH–] = 1 M, niin liuoksen pH on
a) 1
b) 8
c) 13
d) 14
3. 0,01 M natriumkloridin vesiliuoksen pH on välillä
a) 2-4
b) 4-6
c) 6-8
d) 8-10
Eli kemiasta, juuri nuo Ph laskut ovat minulle utopiaa.
FYSIIKA
1. Joessa on 25 m korkea vesiputous. Mikä on putoavan kappaleen pystysuora nopeus
vesiputouksen alapuolella, kun kappale liikkuu putouksen reunalla alaspäin nopeudella 0,50 m/s?
Liikettä vastustavia voimia ei oteta huomioon.
a) 0,50 m/s
b) 8 m/s
c) 22 m/s
d) 60 m/s
2. Valo tulee ilmasta timanttiin tulokulmassa 40°. Ilman taitekerroin on 1,000 ja timantin taitekerroin
on 2,417. Taittumislain mukaan valon taitekulma tässä tapauksessa on
a) 5°
b) 15°
c) 25°
d) 35°
Kiitos kaikille etukäteen.
Punttimiehelle helppo on vaikeeta ja vaikee ihan helvetin vaikeeta.
Jos jollakulla riittää aikaa ja viitsii nähdä sen verran vaivaa, että kertoisi minulle miten nämä lasketaan. Vastaukset tiedän, mutta en sitä miten ne saadaan aikaiseksi.
KEMIA
1. Kun liuoksen pH = 7, niin
a) [H3O+] = 1 × 10-7 mol dm-3
b) [H3O+] = 7 mol dm-3
c) [H2O] = 1 × 10-7 mol dm-3
d) [H2O] = 7 mol dm-3
2. Kun [OH–] = 1 M, niin liuoksen pH on
a) 1
b) 8
c) 13
d) 14
3. 0,01 M natriumkloridin vesiliuoksen pH on välillä
a) 2-4
b) 4-6
c) 6-8
d) 8-10
Eli kemiasta, juuri nuo Ph laskut ovat minulle utopiaa.
FYSIIKA
1. Joessa on 25 m korkea vesiputous. Mikä on putoavan kappaleen pystysuora nopeus
vesiputouksen alapuolella, kun kappale liikkuu putouksen reunalla alaspäin nopeudella 0,50 m/s?
Liikettä vastustavia voimia ei oteta huomioon.
a) 0,50 m/s
b) 8 m/s
c) 22 m/s
d) 60 m/s
2. Valo tulee ilmasta timanttiin tulokulmassa 40°. Ilman taitekerroin on 1,000 ja timantin taitekerroin
on 2,417. Taittumislain mukaan valon taitekulma tässä tapauksessa on
a) 5°
b) 15°
c) 25°
d) 35°
Kiitos kaikille etukäteen.
Punttimiehelle helppo on vaikeeta ja vaikee ihan helvetin vaikeeta.