Auttakaa mimmit, kalorilaskuri ja mieli eri leveysasteilla!

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
42
Moi mimmit,
olen lueskellut pakkista jo jonkin aikaa ja nyt tuli tarve avautua. Eli kiloja on tippunut nyt jonkin verran (nyt pituus 166, aamupaino suunnilleen 50kg) ja kroppa alkaa olla melko rasvaton. Kilot eivät ainakaan ole tällä hetkellä nousussa.
Ongelmana se, että kun tuolla kalorilaskurissa laskeskelen kaloreita, eli paljonko kulutus, se antaa tulokseksi vaan jotain 1700kcal. Itse pyrin ainakin 1800kcal per päivä pitämään energiansaannin, muuten on oikeesti nälkä. Anorektinen ajattelutapani on minua nyt viemässä syteen, koska joku hakkaa takaraivossa aina, jos en hurjasti yhtenä päivänä treenaa. Tuo hakkaaja sanoo että ei saa syödä ainakaan tuota 1700-1800kcal enempää (mihin laskuri sisällyttää jo liikunnankin) jos ei kuluta ihan älyttömästi, muuten pikkuhiljaa fädää rupeaa kertymään. Energynet-laskurin mukaan kulutukseni olisi jossain 2000-2500 välillä, riippuu aktiviteetin määrästä ja laskurista, joita sielläkin kaksi.
Eli hukassa ollaan kuin mikäkin, en tiedä paljonko saan tai pitäisi syödä ja aina huono omatunto, jos kcal/vrk yli 1800..
Fädää pelkään, mutta en halua olla riutunut kukkakeppikään ja nälkäkin on usein. Syön kolmen tunnin välein ja melko tasaisesti päivälle jakautuvat nuo 1800kcal.
Auttakaa jos ymmärsitte mitään vuodatuksestani ja kyselkää lisätietoja, kerron mielelläni. Tästä näyttää alkavan tiukka pakkis-keskustelijan urani, toiv.siitä tulee pitkä ja yhteistyömme teidän muitten kanssa toimii :)

Pikkukirppu

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
ystävä rakas, oon ihan samoista ongelmista kärsiny/kärsin vieläkin välillä,nytne vaan hallinassa paremmin..

Alkuun, heitä ne kalori taulukot nyt ihan helevettiin,niin kauan ku kalorit on pelottavia ja oot niitten kiertees,mun mielestä niitä ei oo tarvetta laskeskella,ainakaan pakkomielteisesti..

peruskulutus on kummonen juttu, noi laskurit ei voi kuule koskaan kertoo mitään täydellistä arvoa, jokainen on yksilö, ne on vaan suuntaa antavia...

ja kalorit kuten kaikki muukin toimii kokonaisuutena, esim. jos joku päivä syötkin sen 2400kcal ja muina vaikka 1800kcal, se ei kuule sillälailla vaan kerry.

ite oon monesti peilin edessä itkeny rumuuttani,mut sen muutoksen voi tehä vaan ite, ihan oikeesti.

voisit kokeilla yhen päivän niin että syöt nälkäs mukaan semmosta perus ruokaa,koska nälkää ei oo täällä tarkotus nähä.huomaat et on energiaa ajatella muitakin asioita kuin kaloreita,liikkumista,ruokaa,etc etc.

mieti miten haluut loppuelämäs elää, joka päivä peläten että iik jos nyt syönkin liikaa..muutoksen alkuun on päästävä, ja sehän pelottavaa..,mutta fakta on että jos et sitä tee nii ei ne asiat muutu.
itekin odottelin et ehkä jokupäivä yhtäkkiä syönkin vaan nälän mukaan...,toinen oli "mä alotan huomenna"...

mutta nyt oon sen muutoksen pikkuhiljaa tehnyt ja en kuollaksenikaan palaisvanhoihin nälkälapsen päiviin!!!! kyllä mä nykysinkin tunnen nälkää ,mut sillonhan syön :)

eikä se paino mulla ainakaan kovin äkkiä oo kivunnu ylös,alkuun tulee nopeemmin mutta se tasaantuu ja jämähtää sitten elopainoon..
painooni täl hetkellä en ees tiiä, eikä kiinnosta,mua kiinnostaa hyvä olo ja terve mieli :)
mut se kyl tsekataan terapias kerran viikos, mut ite oon silmät visusti kii..

Kiitos tästä, pikkuhiljaa ehkä on vaan pakko opetella ajattelemaan vähemmän orjallisesti noiden laskurien ym. kanssa ja oikeasti kuunnella nälkäänsä. Mutta kun en luota näläntunteeseeni, eli tuntuu että voiko olla oikeesti nälkä, vai onko se jotain muuta esim.henkisen puolen juttuja (tekee mieli vaan syödä). Mutta ehkä nyt tässä tilanteessa olisi pakko luottaa nälkäänsä ja siihen että joskus ihan oikeasti kahden-kolmen tunnin kulutta syömisestä voi olla nälkä eikä siitä tarvitse kokea huonoa omaatuntoa!

Mutta tekstissäsi pisti hurjana silmään tuo että paino alkuun nousee nopeammin ja sit tasaantuu.. Eli mitä tämä sulla on tarkoittanut, oletko saanut lihasta mielestäsi vai fädää? Itse tosiaan en haluaisi eikä olisi tarvettakaan ihan pelkkänä rasvana painoa kerätä. Pakkiksellahan perusajatus on aina se, että bulkataan ja kerätään sekä lihasta että rasvaa ja sitten dietataan pois, mutta luulenpa että omaan maailmaani bulkki-dieetti -yhdistelmä olisi liian sairaalloinen juuri orjallisen ravintoarvolaskeskelun takia. Eli mikähän olisi terve tapa säilyttää sopusuhtainen lihaksisto, joka minulla kuitenkin on, en siis ole missään vaiheessa lihaksistoani onnistunut surkastuttamaan täysin, syödä ilman näläntunnetta ja olla keräämättä fädää? Vai onko tämä vain mahdoton yhtälö?

Tosiaan, pitkän tähtäimen tavoite on hyvä ja terve olo ja vaa'an heittäminen jorpakkoon. Mutta pienin askelin mennään, sitähän tämä on :)

!

Mutta tekstissäsi pisti hurjana silmään tuo että paino alkuun nousee nopeammin ja sit tasaantuu.. Eli mitä tämä sulla on tarkoittanut, oletko saanut lihasta mielestäsi vai fädää?

mä en oo ajatellu millään bulkilla olevani, mullakaan ei oo tarkotus ruveta mitään syklittelyjä tekemään, dietit on unohettu, ne sais luultavasti liikaa pauloihinsa...
ja ne ekat kilot jotka nopeemmin tulee, on lähinnä vaan nesteitä,musta tuli ainakin taasen enemmän ihmisen näkönen, aliravittu on aikas kuihtuneen näkönen..mullakin on vielä vasta aika vähän aikaa ku tosiaan otin itteeni niskasta kii, mut ite kyl uskaltaisin sanoo et lihasta on aika lailla ne muut tulleet :)
kylmäkin kieltämättä sitä rasvaa "pelkään", mut sitä hei tarvii, se on luonnollista! mul on itelollu sellane on-off ajattelu tapa, jos en oo laiha oon täys paksukainen...ihanku ei ois mitään välimuotoa :D

Zone-sarja -42%
Mutta tekstissäsi pisti hurjana silmään tuo että paino alkuun nousee nopeammin ja sit tasaantuu.. Eli mitä tämä sulla on tarkoittanut, oletko saanut lihasta mielestäsi vai fädää? Itse tosiaan en haluaisi eikä olisi tarvettakaan ihan pelkkänä rasvana painoa kerätä. Pakkiksellahan perusajatus on aina se, että bulkataan ja kerätään sekä lihasta että rasvaa ja sitten dietataan pois, mutta luulenpa että omaan maailmaani bulkki-dieetti -yhdistelmä olisi liian sairaalloinen juuri orjallisen ravintoarvolaskeskelun takia. Eli mikähän olisi terve tapa säilyttää sopusuhtainen lihaksisto, joka minulla kuitenkin on, en siis ole missään vaiheessa lihaksistoani onnistunut surkastuttamaan täysin, syödä ilman näläntunnetta ja olla keräämättä fädää? Vai onko tämä vain mahdoton yhtälö?

Mikäli halutaan kasvattaa lihasmassaa - mikä siis tarkoittaa myös painon lisääntymistä - tarkoittaa se 90% tapauksissa myös jonkinasteista kehon rasvamäärän lisääntymistä. Tämä on (valitettava) fakta. Toki TODELLA tarkasti syömällä lienee mahdollista tasapainotella juuri siinä ja rajoilla (siis että syökö juuri kulutuksensa verran vaiko vähän yli), jolloin rasvan kertyminen pysyisi minimaalisena/sitä ei ehkä tapahtuisi lainkaan, mutta käytännössä tällainen on kyllä todella vaikeasti toteutettavissa jo ihan siksikin, että sitä omaa, tarkkaa energiankulutustaan on todella hankalaa saada selville. Nettilaskurit yms. ovat parhaimmillaankin vain ohjeellisia.

Kauniin kropan säilyttäminen ilman nälkää taas ei ole missään tapauksessa mahdotonta, mutta se vaatii sen, että a)opetellaan syömään oikein (siis laadullisesti oikein) b)opetellaan kuuntelemaan omaa kroppaa. Mitään selvää bulkki-dieetti-jaksottelua en itse suosittele kenellekään, jolle se ei kilpailemisen takia ole välttämätöntä (ja liekö se niille kisaajillekaan aina niin terveellistä...), olen nimittäin törmännyt liian moneen surulliseen esimerkkiin siitä, miten sellainen on ajan myötä aiheuttanut vakavia ongelmia syömisjuttujen ja psyyken kanssa.

EDIT: Itselläni on vuosikausien syömishäiriötausta, ja syömisen opetteleminen oli alkuun vaikeaa ja todellisen työn takana. Mutta olen myös elävä esimerkki siitä, että se ON mahdollista. Väitän kuitenkin, että kaikkein ratkaiseva tekijä paranemisessani ei ollut mikään ruokavaliokikka tai tietty kalorimäärä, vaan se, että opin hyväksymään itseni ja tajuamaan sen, että jonkinasteinen määrä rasvaa ei tosiaankaan tapa ketään, vaan KUULUU naisen kroppaan, kuten kilppuli tuossa jo sanoikin. Toisinsanoen lakkasin arvottamasta itseäni vaakalukeman ja selluliitin määrän perusteella. En sano, että tämä(kään) oli helppoa - kaukana siitä! - mutta täysin mahdollista sekin, ja ehdottomasti myös vaivan arvoista. :thumbs:

Hieno postaus Gillyannelta, täyttä asiaa alusta loppuun:thumbs:

Ihanaa on lukea teistä, jotka olette jo ns. paremmalla puolella jokea:)

Tuosta rasvan "pelkäämisestä" vielä, eli omalla kohdallani kyse luultavasti on kuitenkin nimenomaan siitä pelosta, että kroppa ei olisi kaunis, vaan hyllyvä ja höllyvä. Eli en todellakaan tavoittele tilaa, jossa rasvat täysin nollilla ja hormonit sekaisin.

Yritän tässä lueskella muita postauksia, esim. jatkuvasta nälästä keskusteltu näköjään muuallakin. Voipi todella olla että minäkin voisin tuosta 1800kcal/vrk nostaa energiamäärää ainakin n.+200kcal/vrk, eikä ehkä löysistymistä tapahtuisi, saattaisi jopa olo muuttua paremmaksi ja energisemmäksi. Hankala vaan tosiaan arvioida tuota energiantarvettaan ja jonkinlaisia viitearvoja ainakin minä tällä hetkellä tarvitsen.. Alle 1800 en kuitenkaan mitenkään voi mennä, muuten lähtee taju.

Liikun siis salilla väh 3-4*/vko ja 30min reipasta pyöräilyä 5*/vko tulee työmatkoista. Lisäksi fiilispohjalta kävelyä ja juoksua harvakseltaan. Salitreeniin kuuluu toki lyhyet 10min aerobiset molemmin puolin, ja sit tunnin melko tiukka treeni siihen väliin. Kuulostaako mulle teidän mielestä 2000kcal suunnilleen oikealta suunnalta, painoa nyt siis 49-50 ja pituutta 166 ja rasvaa n.16% (bioimpedanssimittaus maaliskuulta..)? Tosiaan suuntaviivoja vaan tarvitsen, tarkkaa arviotahan on hyvin vaikea tehdä, sen tietysti ymmärrän!

Ai niin, ruokavalio on melko terveellinen, tosi vähän herkkuja syön vaikka mieli tekisi. Vihannekset, rahka, vähärasvainen liha, kananmunanvalkuaiset, hedelmät ja suurin herkkuni kaurapuuro kovassa kulutuksessa. Lisäksi tietty tummat pastat ja riisit päivittäin ja perunaa aika-ajoin sekä Keiju 30 tummalle leivälle sekä puuron silmäksi. Eli ruokavalioon ei ehkä tarvitse puhdistusta paljoakaan, luulisin..?

Tuosta rasvan "pelkäämisestä" vielä, eli omalla kohdallani kyse luultavasti on kuitenkin nimenomaan siitä pelosta, että kroppa ei olisi kaunis, vaan hyllyvä ja höllyvä. Eli en todellakaan tavoittele tilaa, jossa rasvat täysin nollilla ja hormonit sekaisin.

Ymmärrän kyllä, usko pois että ymmärrän, mitä tarkoitat. Mutta...

painoa nyt siis 49-50 ja pituutta 166 ja rasvaa n.16% (bioimpedanssimittaus maaliskuulta..)?

... noiden mittojen perusteella sulla on kyllä AIKA PALJON matkaa siihen hyllyvään ja höllyvään kroppaan. Ihan vertailun vuoksi: itse olen 162 cm pitkä, ja tänä aamuna käväisin ihan huvikseni vaa'alla, kun nyt sellainen on ollut pakko hankkia (kisaan painoluokkalajissa, muuten en mokomaa helvetinkapistusta kattoni alle ikuna hyväksyisi), ja se näytti 66 kg. Aika erilaiset mitat, kuin sinulla - enkä silti ole mielestäni "hyllyvä ja höllyvä" (tai en myönnä ainakaan :D).

Liikun siis salilla väh 3-4*/vko ja 30min reipasta pyöräilyä 5*/vko tulee työmatkoista. Lisäksi fiilispohjalta kävelyä ja juoksua harvakseltaan. Salitreeniin kuuluu toki lyhyet 10min aerobiset molemmin puolin, ja sit tunnin melko tiukka treeni siihen väliin. Kuulostaako mulle teidän mielestä 2000kcal suunnilleen oikealta suunnalta, painoa nyt siis 49-50 ja pituutta 166 ja rasvaa n.16% (bioimpedanssimittaus maaliskuulta..)? Tosiaan suuntaviivoja vaan tarvitsen, tarkkaa arviotahan on hyvin vaikea tehdä, sen tietysti ymmärrän!

En ole ollut syömishäiriöinen, mutta saanen silti kommentoida? Eli samaa mieltä kuin Gillyanne, aikamoinen "laiheliini" olet, ei millään pahalla. Ite 160 cm ja 63 eikä sitä ylimääräistä kyllä pahemmin ole (ei omasta mielestä eikä muiden).
Muistathan, että lihas kuluttaa paaljon enemmän kuin läski JOPA LEVOSSA, eli mikäli malttaisit nyt syödä kunnolla (väh tuo 2000kcal minkä laitoit) saisit pikkuhiljaa lihastakin kerättyä, jolloin ei tarvitsisi stressata noista "lihomisista".
Tsemppiä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos, mimmit, postauksista, antavat kyllä boostia ajatuksille, että syötävä olisi ehkäpä ihan määrällisesti enemmän!

Sepä onkin joskus jännä juttu, että tuntuu että jos muut esim.painavat 60-70kg, he näyttävät mielettömän hyviltä, mutta omalle kohdalle tuollaisen kilomäärän ajatteleminen tuntuu silkalta kauhistukselta. Tuntuu siis, että muut kyllä voivat syödä ja painaa enemmän mutta minä en. Aika tavalla syömishäiriöisen ajatuksia, vaikka syömishäiriötä ei minulla ole diagnosoitukaan. Mutta moni muukin kertoo juuri noista tunteista, että muut kyllä mutta omalla kohdalla mahdotonta! Mutta harjoittelen luopumaan tuosta aatoksesta :)

Hitto kun kirjoitin pitkästi ja kone kadotti viestin.. ARGH! Noh, uusiksi sitten.

Hassua, että Pikkukirppu aloitti tän threadin heti kun olin ajatellut täysin samoja asioita! Olen käynyt salilla melko ahkerasti viime lokakuusta alkaen, ja olen jostain onnistunut repimään painoa matkaan semmoiset kolme-neljä kiloa. Ei hirveästi, mutta minulle tämä oli melkoinen yllätys, kun peilikuva ei mielestäni hirveästi ole muuttunut, mutta kaipa se on lihaksena tarttunut (puoliso ei ainakaan myönnä, että olisi havainnut ylimääristä flässää). Nyt viime aikoina olen pitänyt päiväkirjaa syömisistäni, viattomana tarkoituksenani seurata, paljonko kulutan ja millainen ravintojakauma ruoassani on. Viime aikoina oon kuitenkin huomannut, että päiväkirja on vähän turhan paljon alkanut hallita elämää: sitä herkästi alkaa seurata, montako kaloria on syönyt ja sitten kyttää loppupäivän, ettei tietty raja ylity. Samalla se ruoan jatkuva miettiminen on alkanut hermostuttaa ja vähän alkaa olla välillä neuroottinen olo. Sitä vielä boostaa tuo tieto, että paino on noussut ja se, että parhaina päivinä saattaa upota jopa 2700 kcal! Mulla ei oo syömishäiriötaustaa, mutta monta vuotta meni itseinhon ja pikkulinnun ruokavalion kourissa, mikä oli henkisesti todella raskasta. Oon päättänyt jättää nyt kaikki laskemiset vähälle aikaa pois, koska mulla ei ole mitään tarvetta palata tuohon vanhaan.

Pikkukirpulle suosittelisin samaa, vaikka en sua tunnekaan :). Olet mua kolme senttiä pidempi ja seitsemän kiloa hoikempi, enkä itse vois kuvitellakaan (enää) painavani noin vähän, vaikka olen sua lyhempi (omasta mielestäni olen edelleen aika pieni)! Tietysti riippuu ihmisestä ja geeneistä ja kuun asennosta, mikä on kullekin normaali paino, mutta hoikalta vaikutat! Tuskin sulla aktiivisesti liikkuvana tyttönä on mitään välitöntä vaaraa muuttua äkkiä ryhävalaaksi, vaikka pelko onkin tuttu myös mulle. Mulla on tapana innostuksissani vetää kaikki vähän turhan "hifiksi", ja sama on käynyt nyt tässäkin, joten semmoinen "loma" kaikesta ravinnon miettimisestä tekee varmasti hyvää. Samalla voi ne perusasiat palautua mieleen, miksi mitäkin asiaa tekee. Se, ettei kaloreita laske, ei automaattisesti tarkoita kaiken kontrollin ja itsekurin häviämistä. Tsemppiä sulle! Et ole ainoa, joka näitä asioita miettii...

Tänä aamuna painoin vain 49, luulenpa että oikeasti tuo 1800kcal ei riitä, vaikka tuostakin laskusta saatan jättää usein vihanneksia ja kahvimaitoja paljon pois.. Tokihan kuun asento ja lämmin keli muuttaa nesteitäkin mutta ehkä kyse nyt on todellakin kulutukseen nähden liian vähäisestä ruokailusta, vaikka laskurit sanovat mitä! Hitaasti mutta varmasti paino koko ajan tippunut, ehkä täytyisi ainakin tippuminen pysäyttää nostamalla vähän kaloreita ja seurailla tilannetta.
Eli nyt lähden työpäivän päätteeksi ostamaan itselleni kevytjätskin ja aion syödä niitä viikonloppuna herkuksi pari, muuten puhtaasti terveellistä ruokaa ja vähän treeniä, miltä kuulostaa? :)

oisitko nii rohkee et yks jätski ois ees iha basic ;) ?
ja nainen hyvä se vaaka oin itse piru..ehkä näin alkuun et nyt tosiaan saat sitä painoa nousu suuntaan voit vaa'alla esim kerran viikossa käydä,kun se alkaa nousta suosittelisin et heittäsit sen vaa'an nurkkaan..eopäilen et käyt vaa'al aika usein?
itellä meinaan pahimpina aikoina se oli sellasta 5kertaa päivässä-> eli kaikkee muuta kun tervettä.
se paino on kuitenkin VAAN paino...
mul terapias otetaan kerran viikos paino, aluks kun ite sen näin ni joka kerta sama juttu,ku se oli noussu vähänki ni seuraaval viikol oliki sit pudonnu..mä pelkuri..
nyt en sitä painoa ite enää kato, ni ei jää päähän mitään maagisia numeroita kummittelemaan.
mut se mistä mä oon huolissani ni sun psyyke..millon tää on alkanu?
vois olla hyvä mennä jonnekkin juttelemaan asioista jonnekkin ystäväiseni..meinaan terve keho vaatii jollakin lailla tervettä mieltäkin. ne on pitkiä ja hankalia prosesseja ja oot jo ison askeleen ottanut ku oot itekin huolestunut käytöksestäsi,mut aika harva ihan täysin omin voimin pystyy päästä "terveelle puolelle" ihan itekseen..se syömishäiriön ääni on niin vahva,melkeen tuttu ja turvallinenkin.

rohkeutta ystäväiseni.mieti mistä muista asioista pidät..,oisko mitään harrastusta tms.mikä ei liittyis millään lailla liikuntaan/ruoan laittoon jonka avulla voisit rentoutua?

Viikonloppu meni jätskiä syöden ja muutenkin tankaten, painoa tullut heti kilo lisää. Uskon, että olisi syytä käydä mun asioista jossain juttelemassa, täytyy todella tarkkailla tilannetta ja kuulostella oloa painon mahdollisesti noustessa.

Mutta haluaisin kyllä heittää kalorilaskurin pois saatavilta ja kaikki kaavat jotka laskee kulutuksen, ne tuntuu tosi hurjilta kun menee meikäläisen kohdalla ainakin metsään ihan totaalisesti. Ja välillä ihmetyttää myös tuo kova kulutukseni, kun laskureiden mukaan mennään reilulla plussalla päivittäin ja paino on siis tähän asti vaan laskenut ja nimenomaan rasvoista: lihaksikkuutta kropastani löytyy kyllä painoon nähden hyvin, myös ammattiurheilija-avokin mielestä.

Tottahan se on että lihas kuluttaa enemmän kuin rasva, eli jos (alhainen) painoni koostuu pääosin lihaksesta, niin olettaa sopii että nuo kulutusmittarit arvioi kulutuksen aika lailla alakanttiin, eikös vain? Tässä nyt vaan itselle perustelen sitä, että ei kannata niihnin luottaa, vaikka takaraivossa jyskyttääkin, että näinköhän tuo pitää paikkansa..

Jaahas... Kuten toisessa threadissä jo avauduinkin, pidin itseäni kymmenen kiloa sitten aika yhtä laihana ku nykyisinkin (nyk. 163/ päiväpaino n.60kg). Itse tykkään käydä vaa'alla melko usein, mutta ei sillä lukemalla ole juuri vaikutusta elämääni. Kaloreita en laske (uskon että elimistöni osaa kertoa minkä verran pitää syödä), syön kun on nälkä ja ihan tavallista jätskiäkin menee ajoittain aika isoja annoksia.

Paino alkoi nousta, kun aloin käydä salilla (ja menin töihin ja palkallani saa enemmän parempaa ruokaa kuin opintotuella :rolleyes: ), mutta nouskoon. Nyt nousu on tasaantunut, enkä usko että rasvaprosenttini on juurikaan kasvanut. Enkä varmana ole plösö enkä höllyvä!!

Eli jospa sinäkin uskaltaisit keskittyä syömään hyvin, treenaamaan kovasti ja unohtaisit kalorit ja kilot ja sen semmoiset. Peilistä voit tarkastella itseäsi vaikka joka päivä, se (ja kaverit) kertoo kyllä missä mennään. :rock:

Edit: Oon huomannut, että vaakalukema heittelee päivästä toiseen. Mässyttely (esim. hillitön jäde-pizza -viikonloppu) näkyy vaa'assa, mutta paino tasoittuu kun jatkaa taas normaalilla ruualla.

Tottahan se on että lihas kuluttaa enemmän kuin rasva, eli jos (alhainen) painoni koostuu pääosin lihaksesta, niin olettaa sopii että nuo kulutusmittarit arvioi kulutuksen aika lailla alakanttiin, eikös vain? Tässä nyt vaan itselle perustelen sitä, että ei kannata niihnin luottaa, vaikka takaraivossa jyskyttääkin, että näinköhän tuo pitää paikkansa..
Lihas kuluttaa levossa enemmän kuin rasva, joten oikeassa olet, vaikkakaan kulutus nyt ei mitään älytöntä ole. Kalorilaskurit ovat vain suuntaa-antavia ja toisilla ihmisillä aineenvaihdunta toimii niin hyvin, että kulutusta on vaikka muille jakaa, jokainen on yksilö tässäkin asiassa. Nauti siitä, kun voit huoletta syödä reilusti ja kokeile nostaa ruokamääriä ylöspäin vain ihan rohkeasti, syöminenhän on niin mukavaa puuhaa että:D Syöt reilusti puhdasta ruokaa ja treenaat sopivassa suhteessa, niin varmasti hyvä tulee.
edit:assis ehti ensin ja puhui asiaa.

Viikonloppu meni jätskiä syöden ja muutenkin tankaten, painoa tullut heti kilo lisää.

Tottakai PAINOA tulee nopeasti lisää, kun syödään enemmän kuin normaalisti/syödään jotain turvottavaa ruokaa (jäätelössä on rutkasti hiilihydraatteja, jotka taas saattavat kerätä nestettä kroppaan). Mutta RASVAA se paino ei ole, mikäli kyse on tyyliin päivän-parin mässäilystä/herkuttelusta - uskokaa nyt hyvät ihmiset, että samalla tavalla, kuin rasva ei lähde käden käänteessä, ei se silmänräpäyksessä myöskään lisäänny. Tuo lisäpaino on siis NESTETTÄ, ja nesteet tulevat ja menevät, nimim. kokemusta on: kuunkierron ja syömisten mukaan aamupaino voi vaihdella jopa useamman kilon!

Yhden kilon lihominen tarkoittaa n. 7000 ylimääräistä kaloria, ja aika harva pystyy tällaiseen ylilyöntiin yhden viikonlopun aikana. Ja vaikka pystyisikin, eivät syödyt kalorit suinkaan tarkoita yksi-yhteen rasvan lisimistä kropassa, vaan osa ylimääräisista kaloreista häviää lämpönä ilmaan, osa taas palaa ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan jyllätessä ekstrateholla jne. Sama selkokielellä: sillä, mitä syöt silloin tällöin ja juhlapäivinä, ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta. Sillä, mitä syöt yleensä, jatkuvasti ja päivittäin, on.

Tiedän kyllä nuo nesteet ja kuun kierrot ja 7000kcal ->kilo rasvaa (mikä ei vielä edes minulle olisi pahasta!), eli älä Gillyanne, ystävä hyvä, hermostu :) !

Ihanaa että jaksatte kirjoittaa ja uskokaa pois, jokainen tekstinne auttaa eteenpäin opettelussa reilummin syömiseen ja löysempään suhtautumiseen asiaan!

Tuo treenimäärä on myös välillä hukassa, nyt olen kyllä keskittynyt siihen, että 3-4xviikossa 1h melko tiukkaa punttia plus työpyöräilyt päälle on ihan riittävästi työssäkäyvälle ihmiselle, kun ei ole fitnesstavoitteita niin kai sitä pitää muutakin elämään mahtua kuin treenit.

Nyt tää menee laittamaan hyvää ruokaa, reilusti :) Jatkan tästä huomenna kun pääsen koneen ääreen. Olette kultaisia, mimmit!

ihana kuulla että oot ottanu askeleen eteenpäin :) hieno homma,jatka tsemppausta!!!!
Nyt minä ikävystys latistan vähän,mutta itelle on alkuun käyny nii että askel eteenpäin ties 2taaksepäin, eli varoituksen sanana: pidä tsemppi yllä, voi hyvinki olla että sun mieles koittaa kyseenalastaa uusia tapoja sun muita,mut pistä sille perkule vastaan!(toivotaan tietenki ettei niin käy:) ) kaipa siinä on joku juttu ku on melkee jo tottunu syömään ku lintunen ja muutokset on useimmiten hankalia,henkisesti nimenomaan..

ite oon nyt jaksanu tsempata hankalina hetkinä mielikuvilla jostain oikeen ikävästä muistosta liittyen liikkumiseen tms, esim. jätin välii jonku kaveri leffa illan(ettei joutuis syömään tyyliin), menty syömään ravintolaan jonku kans -> loppupäivänä ei sit syönykkää..

lisäks kelailin/kelailen etten jaksa ainasta väsymystä ja outoa oloa,palelua ja muita...Se on aina kivasti auttanu :)

itse tunto harjotukset on ollu mulle kans hyviä, mä oon ihanoikeesti joskus ollu tooosi ankara itelleni,tyyliin jos tiputin avaimen kädestä ajattelin "vittu mikä idiootti ei pysty käsissään ees tavaroita pitää"..ja kun kyse oli noin pienestä...,voitte kuvitella jos oikeesti oli jotain isompaa..

nykysin osaa onneks olla armollinen itelleen ja ettiäkkin sitä mukavuutta,mun ei tarvi enkä halua kärsiä/voida huonosti.Kenenkään ei tarvi..

Elämä on kuitenkin lyhyt loppupeleissä ja ihan oikeesti koskaan ei voi tietää mitä tuleman pitää,joten koitetaanhan nauttia siitä,sen paskoista ja paremmistakin hetkistä :) ei eletä "sitku" (sitku oon laiha,sitku mul on mies, sit ku oon kirjottanu kirjan) elämää vaan tässä hetkessä,tulevaisuutta pilkesilmäkulmassa ajatellen ;)

meni melkeenpä offtopiciks mut sainpas luritella :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom