Autoneuvoja?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
18.11.2002
Viestejä
271
"Ongelmani" on seuraavanlainen. Asustelen ulkomailla ja jossain vaiheessa tulossa takaisin suomeen, ajattelin samalla tuoda myos auton, veroetu kannattanee hyodyntaa.

Olen kahden auton vaiheilla. Joko mahdollisimman epakaytannollinen auto, jollaista olen pidemman aikaa jo katsellut tai sitten jarkevampi (?) vaihtoehto suomen olosuhteisiin. Autoista ja tekniikasta en sinaansa paljon tieda, kunhan vauhtia piisaa ja eteenpain paasee.

Kavin koeajamassa Porche Boxterin ja siita pidin kovasti. Verollinen hinta suomessa noin 70keuroa ja siihen noin 5 keurolla lisavarusteita paalle. Tax free hinta noin 40 keuroa. Jarkevyydesta en tieda. Mukavahan tuollaisella on ajella (kilometreja minulle ei vuodessa paljon tule) ja kuulemma ihan toimiva peli talvellakin. Mitenkohan lie jalkimarkkinat suomessa? Mihinkohan hintaan tuollaisesta halutessaan paasisi 3 vuoden paasta eroon? Taman hintaluokan autosta joutunee maksamaan jo hieman veroa kun auton suomeen tuo.

Toinen vaihtoehto mita olen katsellut olisi Audi A4 Avant 2.0 T FSI quatro autom. Tyylikkaan nakoinen hyotyauto, jolla verollinen hinta noi 50 keuroa, lisavarusteita lienee tarvitaan 7.5 keuron verran eli verollinen kokonaishinta olisi noin 58 keuroa. Miten naiden audien kanssa, onko 3 vuoden paasta jalleenmyynihinta luokkaa 20 keuroa?

Tassa siis yleista mielipidetta kyselen, kuten sanoin, autoista en paljon tieda. Kokemuksia edella mainituista? Paljon on saatamista auton kuljetusten kanssa, tullit ja verotus jne. Lieko muuten edella mainituissa autoissa miten pitka toimitusaika? Auton ostan siina vaiheessa kun tiedan, etta tulen noin vuoden paasta Suomeen ja autoa on tarkoitus pitaa ulkomailla vain vaadittu puoli vuotta.

Nyt siis mahdollista ostaa vauhdikas auto karsimatta liikaa veroista, mutta toisaalta taas vaakakupissa painaa jarkiperaiset syyt tuon Audin puolelle...

Kaikenlainen apu ja tietous on tarpeen!
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kaveri asustelee Sveitsissä ja osti iltelleen 600 cl mersun joka oli vuoden 2000 mallia. Hinta oli muistaakseni 35000. Ja muutaman vuoden käytönkin jälkeen varmasti saa omat pois ja luulisi että olisi tarpeeksi urheilullinen.
 
Itse ostaisin sen mahdollisimman epäkäytännöllisen ja mahdollisimman paljon tunteisiin vetoavan kärryn kun tietäisin että Suomessa ei verotussyistä kuitenkaan ennen seuraavaa reissua raaskisi ostaa kuin niitä järkipelejä.

Ja järkipelin saa paljon halvemmallakin eli joku tuollainen Audin peruskauppakassi ei mielestäni enää eroa mitenkään merkittävästi jostain perusvolkkarista. Eli ei mielestäni ole tuontiin kannattavaa osastoa.
 
Vähän turhan laaja kysymys sulla.

Jos puhtaasti myyntiä ajatellen ostat, niin kannattaa ostaa auto, joka sen verran käytettynä kun auton toisit (kuinka kauan asut vielä siellä ja ostatko uutta?) menee just siihen täysin verottoman ylärajaan. Jos ostat uutta, pitäisi olla sellainen auto, jonka arvo tippuu Suomessa hitaasti (VW, Audi esim.). Jos asut maassa, jossa ei käytettyjä arvosteta (arvo tippuu nopeammin kuin Suomessa), kannattaa tuoda käytetty ja saada sijoitukselle sitä kautta lisää vipua. Tekniikan maailma julkaisee mallikohtaisia taulukoita, joissa on käytettyjen arvot. Noita aikanaan itse lueskelin.

Joitain autoja kannattaa ostaa verottomana Suomesta, joitain taas kaukomailta. Itse asuin USAssa, jossa autoteollisuus dumppaa kotimarkkinoille ylijäämät vuoden lopussa aivan älyttömillä alennuksilla. Tätä ilmiötä ei Suomessa juurikaan ole, tai ainakaan läheskään samassa mittakaavassa.

Jos taas ostat omaan käyttöön, osta sellainen, minkä ostaisit Suomessakin vähän mukavammilla varusteilla ja säästä iso tukku rahaa muuhun elämiseen.
 
:offtopic: :offtopic:

mun mielestä se on noin 50000 egeä raja, jonka ylimenevä osa verotetaan,
sen alle olevan saa tuoda verottomana...

silti.. itse toisin audin kuitenkin...
ellei sitten "lompsa olisi TOSI hyvässä kunnossa" :D :D

toin jo mopottimen verottomana ja nyt olen isäpappa...
mahtuu tosi hyvin 3 henkilöä mopolla ajelulle....hohhoijaaaaaa
oispa ollut audi kiva "perherassi"....jota vakavasti harkitsin
vaikkei ollut tietoakaan jälkikasvusta....
eli aina ei voi voittaa...ei edes jokakerta....
 
tuosar sanoi:
:offtopic: :offtopic:
mun mielestä se on noin 50000 egeä raja, jonka ylimenevä osa verotetaan,
sen alle olevan saa tuoda verottomana...
.
Itseasiassa muuttoauton veroalennus on määritelty seuraavasti:
Tulli sanoi:
Jos autovero on suurempi kuin 13 450 euroa, tulee sen ylittävä veromäärä kannettavaksi arvonlisäveroineen.

Itse varmaan toisin vähän paremman käyttöauton tai sitten pyörän...
 
Ei kannata mitään erikoisia autoja tuoda, arvo laskee nopeasti ja ostajat on paaaaljon vähempänä. Tällä tarkoitan esim. porchet yms. coupet.

Oletko ajatellut että ostat uuden auton suomesta verovapaana? Joku mersu, bmw ja audi on sellaisia mitkä pitää sen arvon vielä myöhemminkin ja kysyntää riittää jos meinaat heti sen myydä kun saa.
Kaveri osti ihan uuden bmw 530d m-paketilla ja hintaa tuli vajaa 60 tuhatta €, uusi veroineen pikkasen yli 90 tuhatta €. Katsos kun suomeen tulevat uudet autot on halvempia kuin vaikka saksassa olevat.

Suomen verotuksen takia autot myydään tänne halvemmalla kuin muihin maihin. Monet ulkomailtakin yrittävät ostaa uuden auton suomen merkkiliikkeestä verovapaana mutta ei niitä myydä sinne.

Järkevin oisi ostaa täältä suomesta se viedä sinne ulkomaille missä nyt oletkaan töissä, se oisi silti "suomi-auto" kun myyt sitä täällä myöhemmin.. ;)
 
antti1 sanoi:
Ei kannata mitään erikoisia autoja tuoda, arvo laskee nopeasti ja ostajat on paaaaljon vähempänä. Tällä tarkoitan esim. porchet yms. coupet.

Oletko ajatellut että ostat uuden auton suomesta verovapaana? Joku mersu, bmw ja audi on sellaisia mitkä pitää sen arvon vielä myöhemminkin ja kysyntää riittää jos meinaat heti sen myydä kun saa.
Kaveri osti ihan uuden bmw 530d m-paketilla ja hintaa tuli vajaa 60 tuhatta €, uusi veroineen pikkasen yli 90 tuhatta €. Katsos kun suomeen tulevat uudet autot on halvempia kuin vaikka saksassa olevat.

Suomen verotuksen takia autot myydään tänne halvemmalla kuin muihin maihin. Monet ulkomailtakin yrittävät ostaa uuden auton suomen merkkiliikkeestä verovapaana mutta ei niitä myydä sinne.

Järkevin oisi ostaa täältä suomesta se viedä sinne ulkomaille missä nyt oletkaan töissä, se oisi silti "suomi-auto" kun myyt sitä täällä myöhemmin.. ;)

Kiitoskia kaikille vastauksista. Jep, tarkoitus on ostaa auto Suomesta. Suomessa tax free autot ovat niin euroopan halvimpia ilmeisesti Tanskan kanssa. Kasittaakseni Boxtereilla on jonkilaiset jalkimarkkinat ja arvo sailyy hyvin verrattuna esim. volvoihin ja audeihin.

Voipi olla etta kaannyn tuonne epakaytannollisen auton puolelle. Tarkoitus ajaa auto tanne vuodeksi ja sitten vuoden paasta muuttaa takaisin kotimaahan ja tuoda auto mukana. Joskus laskeskelin, etta auton kattohinta suomessa on noin 55 000-57 000 euroa, jonka saa tuoda viela verottomasti. Ikinahan ei voi toki tietaa miten tullissa auton arvo maaritetaan. Lisaksi muistaaksine taysin uden karheaa autoa ei kannata tuoda vaan silla tulisi ajaa reilu 6 000 km, jottei autoa noteerattaisi uudeksi.

"Mikäli arvonlisäverolain tarkoittama uusi kuljetusväline ostetaan toisesta EU-jäsenvaltiosta ja tuodaan Suomeen, myyjällä on kuudennen arvonlisäverodirektiivin mukaan oikeus myydä ajoneuvo ilman arvonlisäveroa, mutta ostajan on suoritettava ajoneuvon yhteisöhankinnasta Suomen arvonlisävero. Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan tässä yhteydessä ajoneuvoa, joka on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön, tai ajoneuvoa, jolla on ajettu enintään 6 000 kilometriä. Esimerkki: henkilöauto on uusi kuljetusväline, jos se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön kahdeksan kuukautta sitten ja sillä on ajettu 4 000 km."

Mutta pitanee miettia viela tovi. Ja en ole sitakaan viela paattanyt milloin kotimaahan tulen takaisin, taalla en autoa tarvitse, joten ei kannata sita ottaa viela tanne seisoksimaan.
 
Niin mutta ota huomioon se, että auto pitää olla sulla siellä sen tietyn ajan! Olikohan puoli vuotta tai tai jotain. Et saa sitä heti tuoda tänne ja ajella sillä.

Kannattaa soittaa suomen tulliin vielä ja varmistaa asia, ettei tuu sitten niitten verojen kanssa ongelmia!
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kynis sanoi:
Joskus laskeskelin, etta auton kattohinta suomessa on noin 55 000-57 000 euroa, jonka saa tuoda viela verottomasti.
Siis uuden hinta? Maahantuonnissa vero lasketaan vastaavan, eli yhtä vanhan ja yhtä paljon käytetyn auton taulukkohinnasta Suomessa. Eli et voi laskea veroa uuden auton hinnasta, koska arvot putoavat Suomessa eri merkeillä eri vauhtia ja lisäksi uusien autojen hinnoissa on eri määrät veroa (Volvot).

Lasket vaan, että kuinka kauan meinaat autolla ajella missä sitten oletkin ja sitten zoomaat verotaulukoista, mitä arpovat vastaavan koslan jäljelläolevaksi autoveroksi. Jos tuo on alle 13,5k€, ei tartte maksaa mitään. Jos jotain pitää maksaa, niin huomaa, että verosta pitää maksaa myös ALVit :eek:.

Tääkin on Suomi-neidon helmoissa tehty riittävän hankalaksi, yllätys yllätys...
 
Kynis sanoi:
"Ongelmani" on seuraavanlainen. Asustelen ulkomailla ja jossain vaiheessa tulossa takaisin suomeen, ajattelin samalla tuoda myos auton, veroetu kannattanee hyodyntaa.

Olen kahden auton vaiheilla. Joko mahdollisimman epakaytannollinen auto, jollaista olen pidemman aikaa jo katsellut tai sitten jarkevampi (?) vaihtoehto suomen olosuhteisiin. Autoista ja tekniikasta en sinaansa paljon tieda, kunhan vauhtia piisaa ja eteenpain paasee.

Kavin koeajamassa Porche Boxterin ja siita pidin kovasti. Verollinen hinta suomessa noin 70keuroa ja siihen noin 5 keurolla lisavarusteita paalle.
Jos boxsterin meinaat hankkia,niin ehdottomasti edes S malli,tuossa perusmallissa sitä paljonpuhuttua vauhtia ei piisaa,hyvä jos eteenpäin pääsee.ns lammas suden vaatteissa.:david:
 
Dopey sanoi:
Siis uuden hinta? Maahantuonnissa vero lasketaan vastaavan, eli yhtä vanhan ja yhtä paljon käytetyn auton taulukkohinnasta Suomessa. Eli et voi laskea veroa uuden auton hinnasta, koska arvot putoavat Suomessa eri merkeillä eri vauhtia ja lisäksi uusien autojen hinnoissa on eri määrät veroa (Volvot).

Lasket vaan, että kuinka kauan meinaat autolla ajella missä sitten oletkin ja sitten zoomaat verotaulukoista, mitä arpovat vastaavan koslan jäljelläolevaksi autoveroksi. Jos tuo on alle 13,5k€, ei tartte maksaa mitään. Jos jotain pitää maksaa, niin huomaa, että verosta pitää maksaa myös ALVit :eek:.

Tääkin on Suomi-neidon helmoissa tehty riittävän hankalaksi, yllätys yllätys...

Tuossahan tuo on aika selkeasti:

Vuoden 2002 jälkeen valmistettu auto, joka on ollut rekisteröitynä ja käytössä 18 kk. Autoveroa jää maksettavaksi.

Muuttoauton kanssa samanlaisen käytetyn auton yleinen pyyntihinta Suomessa

54 000,00 euroa

Tavanomaiset alennukset (5 % ja 750 e)

-3 450,00 euroa

Yleinen vähittäismyyntiarvo

50 550,00 euroa

Autovero (28 % x yleinen vähittäismyyntiarvo)

14 154,00 euroa

Kiinteä vähennys 18 kk

-562,50 euroa

Autoveron määrä kiinteän vähennyksen jälkeen

13 591,50 euroa

Muuttoauton veronalennus

-13 450,00 euroa

Maksettavaksi jäävä autovero

141,50 euroa

Maksettavasta autoverosta kannettava alv 22 %

31,13 euroa

Maksettava autovero ja arvonlisävero yhteensä

172,63 euroa

Tullin sivuilta loytyy lisaksi napparasti paljon autoille on arvottu hintaa.
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/05_Taulukoita/index.jsp

Onpas asiasta saatu mahdollisimman monimutkainen...
 
Saattaa muuten paukahtaa alv paalle jos ostaa uuden auton suomesta ja tuo sen sitten takaisin suomeen. Tuosta kokemuksia?

"Vastaavasti kun toiseen EU-jäsenvaltioon muuttava suomalainen ostaa Suomesta uuden, esimerkiksi vientikilvillä varustetun ns. tax free -ajoneuvon ja vie ajoneuvon toiseen EU-jäsenvaltioon, tämän jäsenvaltion tulee EU:n kuudennen arvonlisäverodirektiivin perusteella kantaa siitä arvonlisävero. Tämän vuoksi muuttajan tulee ottaa yhteys muuttomaan veroviranomaisiin yhteisöhankintana suoritettavan arvonlisäveron selvittämiseksi ja suorittamiseksi. (ks. Verohallituksen julkaisu 170a, 1.1.2002, Arvonlisävero-ohje suomalaiselle yksityishenkilölle uuden auton hankinnasta Suomesta ja viennistä toiseen EU-jäsenmaahan tilapäisen oleskelun ajaksi.) Kun tällainen ajoneuvo tuodaan takaisin Suomeen ulkomailla oleskelun päätyttyä, Tulli pyytää asiakkaalta selvityksen siitä, onko hankintahinnan arvonlisävero maksettu toiseen EU-jäsenvaltioon."

Taidankin lahtea saksaan auto-ostoksille, vahan kaytetty.
 
Porchen jos hankkii, niin pitäisi olla talviauto erikseen. Porchen talviominaisuudet ovat tuskin kummoiset, vaikken ole testejä nähnytkään. Yleensäkään urheiluautolla ei ajella talvella ja pilata maalipintaa suolakeleillä.
 
Mun mielestä kannattaa ostaa mahdollisimman hyvä käyttöauto, koska siitä pääset taatusti helpommin eroon kuin jostain urheiluautosta. Niiden markkinat on täällä pieniä, koska olosuhteet on niin huonot. Kunnon neliveto ja farmarina niin takuulla saat hyvän hinnan. Minä investoisin vielä dieseliin, koska ne yleistyvät koko ajan ja bensiinin hinta nousee myös koko ajan. Toki dieselinkin, mutta kuitenkin...
 
Zone-sarja -42%
Dr_Anabolic sanoi:
Mun mielestä kannattaa ostaa mahdollisimman hyvä käyttöauto, koska siitä pääset taatusti helpommin eroon kuin jostain urheiluautosta. Niiden markkinat on täällä pieniä, koska olosuhteet on niin huonot. Kunnon neliveto ja farmarina niin takuulla saat hyvän hinnan. Minä investoisin vielä dieseliin, koska ne yleistyvät koko ajan ja bensiinin hinta nousee myös koko ajan. Toki dieselinkin, mutta kuitenkin...

Nyt täällä puhutaan jo asiaa.
Urheiluautot ei yksinkertaisesti ole suomessa kannattava investointi, niinku ei muutenkin jo autoissa laskis arvo nopeesti.. :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom