Auton myynti liikkeeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markku
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Oon myymässä uudehkoa (uuden mallinen Primera) autoani pois, ja ajattelin että helpoin tapa noiden rahoitus- ym. hässäköiden hoitamiseksi olisi liikkeeseen suoraan myynti. Kun tuossa on rahoitusta vielä noin 11 tuhatta jäljellä. Liikkeessä myyjät hoitaisi paperityöt ja eikä tarvitsisi pelätä että mahdollinen ostaja huijaa tai romuttaa auton koeajolla.

Mutta miten paljon nuo autoliikkeet ottaa provikkaa välistä, jos ajatellaan esimerkiksi että liike tarjoaa vaihdossa pienempään ja halvempaan malliin tuosta autosta 16 tuhatta, niin paljonko olisi realistinen hinta minkä maksavat jos vaan vien auton liikkeeseen, mutta en ota vaihdokkia?

Asiahan selviää kysymällä ja ensi viikolla lähden kierrokselle liikkeisiin, mutta täältä varmaan saa hyviä kommentteja alkuun. Pääkaupunkiseudulle ja Vantaalle siis olen lähdössä myymään tuota autoa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Markku sanoi:
Mutta miten paljon nuo autoliikkeet ottaa provikkaa välistä, jos ajatellaan esimerkiksi että liike tarjoaa vaihdossa pienempään ja halvempaan malliin tuosta autosta 16 tuhatta, niin paljonko olisi realistinen hinta minkä maksavat jos vaan vien auton liikkeeseen, mutta en ota vaihdokkia?

Veikkaan 12000€.

Suoraan sanottuna, voit antaa mulle pari-kolme tonnia palkkiota ja mä myyn auton luotettavasti yksityisille markkinoille ja hoidan sun rahoituksen paperiasiat siten kondikseen, ettei sun tarvi kuin laittaa nimet alle kun auto on myyty. ;)

Samalla tavalla ne autoliikkeetkin asiat hoitaa, ne on autoKAUPPOJA ja ne ei hyväntekeväisyyttä tee.

Sen rahoituksen järkkääminen kondikseen ite ei todellakaan ole vaikeeta, se on vaan pari hassua lappusta. Jos pelkäät auton romuttumista koeajolla, otat täyskaskon myymisen ajaksi ja voit yllyttää vielä ostajaa kaahaamaan kortin katsottuasi.

Taha sanoi:
Veikkaan 12000€.
Tuolla summalla varmaan liikkeet lähtee kokeilemaan ja aloittamaan neuvotteluja. Pk-seudun liikkeissä hintalaput vastaavalle on 16.900-18.900, jos noissa hinnoissa on noin tonni ilmaa + kate, niin 12t tuntuu vielä hieman matalalta. Eli ei tässä hyvätekeväisyyttä haeta vaan sellaista realistista hintahaarukkaa ja ehkä kokemuksia eri liikkeistä.

2,5 vuotta sitten ostin auton jossa oli hintalappu 15900 €. Annoin vanhan autoni vaihdossa, hyvitys oli reilu 6000 €. Ennen vaihtokauppaa kävin vielä toisessa paikassa tarjoamassa vanhaa autoani. Tarjosivat 5000 €. Vähän aikaa sitten myin tuon 2,5 vuotta sitten ostamani auton yksityiselle. Sain 7150 €. Aikaisemmin olin käynyt tarjoamassa sitä liikkeeseen, lupasivat maksaa 5500 €.

Siis autokaupassa saat joka tapauksessa rankasti takkiin. Jos joku jamppa tulee autoasi testailemaan, niin totta kai kannattaa mennä itse kyytiin vahtimaan sen ratin vääntöä. Ja mahdollinen maksu cashilla tai heti tilille koko summa, niin mielestäni huijausmahdollisuudet on aika vähissä.

Grosskopf sanoi:
Siis autokaupassa saat joka tapauksessa rankasti takkiin. Jos joku jamppa tulee autoasi testailemaan, niin totta kai kannattaa mennä itse kyytiin vahtimaan sen ratin vääntöä. Ja mahdollinen maksu cashilla tai heti tilille koko summa, niin mielestäni huijausmahdollisuudet on aika vähissä.
Juurikin näin. Auton ostamisesta yksityiseltä piilee omat riskinsä (perävalotakuu), mutta sen myymisellä toiselle yksityiselle ei pitäisi kyllä olla mitään riskiä, mikäli on varustettu edes jonkinlaisella järjenkäyttökyvyillä.

Eli lehteen/nettiin ilmoitus -> ostaja tulee koeajamaan -> menet itse kyytiin -> täytätte rekisteriotteen ilmoitusosan ja vakuutusyhtiöstä saatavan kauppakirjan! Tämä siksi, jos ostaja ei päätäkään viedä rek. otteen ilmoitusosaa eteenpäin, jolloin sinä olisit edelleen vastuussa autosta. Kauppakirja estää tällaisen kusetuksen.

Maksu cashinä tai tilisiirtona. Luulisi jo herrantähden jäjenkin sanovan, ettei mitään osamaksujärjestelyjä toisen yksityisen kanssa! Tällaisenkin tapauksen kyllä jostain luin, jossa ostaja maksoi ensimmäisen erän ja häipyi auton kanssa... :david:

Edit: Kertauksena vielä:
1. Itse koeajolle mukaan
2. Maksu käteinen / tilisiirto
3. Kauppakirjan täyttäminen

Ei pitäisi jäädä mitään mahdollisuuksia kusetukseen...

Markku sanoi:
Tuolla summalla varmaan liikkeet lähtee kokeilemaan...

Luulin, että autosi myynitarvo on 16000. Jos lisäät 12000 alvin ja katteen, pääset aika lähelle 16000 euroa.

Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%
Taha sanoi:
Luulin, että autosi myynitarvo on 16000. Jos lisäät 12000 alvin ja katteen, pääset aika lähelle 16000 euroa.

Eipä siihen mitään alvia enää lisätä, se on jo kertaalleen maahantuodessa maksettu.

Ja todellakin kannattaa hoitaa myynti itse, pyydä vaikka jotain kokeneempaa tuttavaa apuun jos et luota omiin kykyihisi. Itse olen ostanut ja myyny reilut 10 autoa yksityisten välillä ja kaikki on sujunut hienosti + olen tehnyt mukavaa tiliä.

Markku sanoi:
Tuolla summalla varmaan liikkeet lähtee kokeilemaan ja aloittamaan neuvotteluja. Pk-seudun liikkeissä hintalaput vastaavalle on 16.900-18.900, jos noissa hinnoissa on noin tonni ilmaa + kate, niin 12t tuntuu vielä hieman matalalta. Eli ei tässä hyvätekeväisyyttä haeta vaan sellaista realistista hintahaarukkaa ja ehkä kokemuksia eri liikkeistä.
veikkaan että ilmaiseksi joudut sen antamaan jos liikkeeseen auton myyt eli ne maksaa sen 11tonnin loppuvelan ja se on siinä.

BFL2002 sanoi:
Eipä siihen mitään alvia enää lisätä, se on jo kertaalleen maahantuodessa maksettu.

Alvia ei makseta maahantuonnin yhteydessä, vaan myynnin. Koska Markku ei maksa alvia, jonkun muun täytyy se maksaa. Mitään alv-palautustahan Markku ei saa, kun myy autonsa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taha sanoi:
...
Alvia ei makseta maahantuonnin yhteydessä, vaan myynnin. Koska Markku ei maksa alvia, jonkun muun täytyy se maksaa. Mitään alv-palautustahan Markku ei saa, kun myy autonsa.
Eli jos ostan liikkeestä auton hintaan 15000 (sis. alv) ja seuraavana päivänä myyn auton samaan liikkeeseen takaisin, niin onko silloin hinta, joka liikkeen kannattaa korkeintaan maksaa 100/122*15000 eli 12.295? Eli liike joutuu maksamaan alvin jokaisella kerralla kun se myy (saman) auton. Enpä ole tullutkaan ajatelleeksi tuota.

No viikkohan muistaakseni on aikaa purkaa kauppa, mutta käsittääkseni alv maksetaan aina myynnin yhteydessä oli tuote sitten uusi tai käytetty.

Niko 79 sanoi:
No viikkohan muistaakseni on aikaa purkaa kauppa, mutta käsittääkseni alv maksetaan aina myynnin yhteydessä oli tuote sitten uusi tai käytetty.
Eipä ole tullut alvit mieleen, olen vaan miettinyt että kylläpä tarjoavat kitsaasti ja myyvät sitten hyvällä hinnalla eteenpäin. Kait se täytyy itse yrittää myydä autoa vielä, ei tarvitse sitten maksaa valtiolle tuplakulutusveroja.

Niko 79 sanoi:

Voi elämä näitä MUTU besservissereitä! Faktaa pöytään: Käytetyn tavaran kaupassa, mukaanlukien taide-, keräily- ja antiikkiesineet, käytetään pääsääntöisesti marginaaliverotusmenettelyä = alv maksetaan ostohinnan ja myyntihinnan välisestä erotuksesta (voitosta) eikä todellakaan koko summasta! Toki sen alv saa maksaa koko summasta kukaan ei sitä kiellä! :lol2:

Eli jos auto kauppa ostaa käytetynauton 12000e ja myy sen 15000e niin ne maksaa alv:n 3000 eurosta eikä 15000e:sta.

Kyllä se 12-13 tuhatta on aika lähellä. Olen itse ollut autoliikkeessä töissä ja siinä samalla osallistunut niin myynti kuin ostotoimintaan. Totuus on että liikkeen ostaessa auton suoraan, lyödään asiakasta kuin vierasta sikaa. Liike tietää että heidän ei ole pakko autoasi ostaa, mutta sinun on pakko se myydä. Viisas sanonta menee näin: tiliä ei tehdä myydessä, vaan ostaessa! Sorry, mutta näin se nyt vaan on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom