- Liittynyt
- 29.8.2005
- Viestejä
- 431
- Ikä
- 36
Koetin internetin syövereistä hakea tietoja auton syylärin eteen laitettavista maskisuojista. Jos ne todella olisivat talvella tarpeelliset, miksi niitä ei esim. saa ostettua lisävarusteena (ainakaan omaan Skodaan ei tarjottu).
En tiedä onko oma tietämys vanhentunutta, mutta eikös syyläriin päästetä jäähdytysnestettä syylärissä olevan termostaatin läpi, joka aukenee vasta, kun aletaan pääsemään tavoitelämpötilaan? (yleensä noin 70-90 celsiusta, riippuen automallista. Aukeaako aikaisemmin jo?)
Miksi siis vähentää ajoviimaa, jos kerran kone lämpiää tuohon optimilämpötilaan niin nopeasti kuin vain voi, eikä silloinkaan jäähdytysneste kierrä syylärin kautta? Ja kun kone on lämmin, jäähdytetään jäähdytyskennon läpi ja termostaatti pitää huolen ettei liikaa jäähdytellä?
Valaiskaa joku asiantunteva tyhmää ja tietämätöntä. Arvauksia en tarvitse.
EDIT:
Pienen kaivamisen jälkeen löytyi jotain tietoa, todenmukaiselta ainakin vaikuttaa.
"Kun autolla lähdetään ajeleen, niin vesi ei kierrä ensin ollenkaan syylärin kautta. Kun moottori sitten lämpenee, niin termostaatti päästää kylmää vettä sekaan, ettei moottori KUUMENE liikaa. Kesällä sitten, jos syylärin vesi on lämmennyt liikaa, niin syylärin puhallin käynnistyy ja jäähdyttää syyläriä. Mutta tämän keskustelun aiheena onkin, että moottori JÄÄHTYY liikaa. Vesi ei kierrä syylärissä, kuten äsken selitin, termostaatti on pois pelistä ja vielä sittenkin moottori jäähtyy ajoviiman vuoksi liikaa.Tämä on se syy miksi Pihtiputaan Shellillä porukka on jonossa kyselemässä pahvilaatikoita, että voisi askalrrella keulapahvin."
En tiedä onko oma tietämys vanhentunutta, mutta eikös syyläriin päästetä jäähdytysnestettä syylärissä olevan termostaatin läpi, joka aukenee vasta, kun aletaan pääsemään tavoitelämpötilaan? (yleensä noin 70-90 celsiusta, riippuen automallista. Aukeaako aikaisemmin jo?)
Miksi siis vähentää ajoviimaa, jos kerran kone lämpiää tuohon optimilämpötilaan niin nopeasti kuin vain voi, eikä silloinkaan jäähdytysneste kierrä syylärin kautta? Ja kun kone on lämmin, jäähdytetään jäähdytyskennon läpi ja termostaatti pitää huolen ettei liikaa jäähdytellä?
Valaiskaa joku asiantunteva tyhmää ja tietämätöntä. Arvauksia en tarvitse.
EDIT:
Pienen kaivamisen jälkeen löytyi jotain tietoa, todenmukaiselta ainakin vaikuttaa.
"Kun autolla lähdetään ajeleen, niin vesi ei kierrä ensin ollenkaan syylärin kautta. Kun moottori sitten lämpenee, niin termostaatti päästää kylmää vettä sekaan, ettei moottori KUUMENE liikaa. Kesällä sitten, jos syylärin vesi on lämmennyt liikaa, niin syylärin puhallin käynnistyy ja jäähdyttää syyläriä. Mutta tämän keskustelun aiheena onkin, että moottori JÄÄHTYY liikaa. Vesi ei kierrä syylärissä, kuten äsken selitin, termostaatti on pois pelistä ja vielä sittenkin moottori jäähtyy ajoviiman vuoksi liikaa.Tämä on se syy miksi Pihtiputaan Shellillä porukka on jonossa kyselemässä pahvilaatikoita, että voisi askalrrella keulapahvin."