Auton maskisuojat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
29.8.2005
Viestejä
431
Ikä
36
Koetin internetin syövereistä hakea tietoja auton syylärin eteen laitettavista maskisuojista. Jos ne todella olisivat talvella tarpeelliset, miksi niitä ei esim. saa ostettua lisävarusteena (ainakaan omaan Skodaan ei tarjottu).

En tiedä onko oma tietämys vanhentunutta, mutta eikös syyläriin päästetä jäähdytysnestettä syylärissä olevan termostaatin läpi, joka aukenee vasta, kun aletaan pääsemään tavoitelämpötilaan? (yleensä noin 70-90 celsiusta, riippuen automallista. Aukeaako aikaisemmin jo?)

Miksi siis vähentää ajoviimaa, jos kerran kone lämpiää tuohon optimilämpötilaan niin nopeasti kuin vain voi, eikä silloinkaan jäähdytysneste kierrä syylärin kautta? Ja kun kone on lämmin, jäähdytetään jäähdytyskennon läpi ja termostaatti pitää huolen ettei liikaa jäähdytellä?

Valaiskaa joku asiantunteva tyhmää ja tietämätöntä. Arvauksia en tarvitse.


EDIT:

Pienen kaivamisen jälkeen löytyi jotain tietoa, todenmukaiselta ainakin vaikuttaa.
"Kun autolla lähdetään ajeleen, niin vesi ei kierrä ensin ollenkaan syylärin kautta. Kun moottori sitten lämpenee, niin termostaatti päästää kylmää vettä sekaan, ettei moottori KUUMENE liikaa. Kesällä sitten, jos syylärin vesi on lämmennyt liikaa, niin syylärin puhallin käynnistyy ja jäähdyttää syyläriä. Mutta tämän keskustelun aiheena onkin, että moottori JÄÄHTYY liikaa. Vesi ei kierrä syylärissä, kuten äsken selitin, termostaatti on pois pelistä ja vielä sittenkin moottori jäähtyy ajoviiman vuoksi liikaa.Tämä on se syy miksi Pihtiputaan Shellillä porukka on jonossa kyselemässä pahvilaatikoita, että voisi askalrrella keulapahvin."
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Koetin internetin syövereistä hakea tietoja auton syylärin eteen laitettavista maskisuojista. Jos ne todella olisivat talvella tarpeelliset, miksi niitä ei esim. saa ostettua lisävarusteena (ainakaan omaan Skodaan ei tarjottu).

En tiedä onko oma tietämys vanhentunutta, mutta eikös syyläriin päästetä jäähdytysnestettä syylärissä olevan termostaatin läpi, joka aukenee vasta, kun aletaan pääsemään tavoitelämpötilaan? (yleensä noin 70-90 celsiusta, riippuen automallista. Aukeaako aikaisemmin jo?)

Miksi siis vähentää ajoviimaa, jos kerran kone lämpiää tuohon optimilämpötilaan niin nopeasti kuin vain voi, eikä silloinkaan jäähdytysneste kierrä syylärin kautta? Ja kun kone on lämmin, jäähdytetään jäähdytyskennon läpi ja termostaatti pitää huolen ettei liikaa jäähdytellä?

Valaiskaa joku asiantunteva tyhmää ja tietämätöntä. Arvauksia en tarvitse.


EDIT:

Pienen kaivamisen jälkeen löytyi jotain tietoa, todenmukaiselta ainakin vaikuttaa.
"Kun autolla lähdetään ajeleen, niin vesi ei kierrä ensin ollenkaan syylärin kautta. Kun moottori sitten lämpenee, niin termostaatti päästää kylmää vettä sekaan, ettei moottori KUUMENE liikaa. Kesällä sitten, jos syylärin vesi on lämmennyt liikaa, niin syylärin puhallin käynnistyy ja jäähdyttää syyläriä. Mutta tämän keskustelun aiheena onkin, että moottori JÄÄHTYY liikaa. Vesi ei kierrä syylärissä, kuten äsken selitin, termostaatti on pois pelistä ja vielä sittenkin moottori jäähtyy ajoviiman vuoksi liikaa.Tämä on se syy miksi Pihtiputaan Shellillä porukka on jonossa kyselemässä pahvilaatikoita, että voisi askalrrella keulapahvin."

Dieseleissähän tämä on yleistä koska dieselmoottori on hitaampi ja kehnompi lämpiään, täten myös ajoviima kun puree dieseliin, ei se jaksa kovilla pakkasilla pitää lämpöjä tarpeeksi korkealla, jotta kaiken maailman kermaperseillä olisi hytissä tarpeeksi lämmin (itelläki pahvi :D )
 
Zone-sarja -42%
Mikä Skoda ketjun aloittajalla on? Kyllähän Skodaankin aika laajalla rintamalla on viimasuojaa tarjolla..

Esim. tuolta -> http://autotarvike.palvelut.ilkka.f...te-edullisesti-rengastien-autotarvikkeelta-2/

Omassa TDI:ssä on keula puskurista kiinni, mutta maskista vielä auki.

Täällä Skoda Fabia 1.2TSI vm. 2011, joka on tosin vielä tehtaalla, mutta todennäköisesti muutaman viikon päässä ajossa. Katselin vain jälleenmyyjän lisävarusteluetteloa sekä näitä ns. paikanpäältä ostettavia varusteita ja maskisuojaa ei näkynyt siellä.

Mites esim. nämä
http://www.superskoda.com/fabia/sportgrills/skoda-fabia-front-grille-cover-v2
http://www.superskoda.com/fabia/sportgrills/skoda-fabia-front-grille-cover-v3
http://www.superskoda.com/fabia/sportgrills/skoda-fabia-front-grille-cover-v3-chrome

Mikä näiden ero on, kuvasta osaan kyllä katsoa. Mikä ero on v2 ja v3?

Edit: Ilmeisesti olikin kyse tällaisesta,
http://www.superskoda.com/Skoda/FABIA-II/Fabia-II-07-10-winter-grille-cover-for-the-front-bumper
 
39e maksoi 3c Passattiin merkkitiskiltä maski. Auto lämpenee tuplasti nopeammin, eikä lämmöt tipu alle -20 pakkasissa. Suurin ongelmahan talvella ei ole, etteikö lämpö riittäisi sisälle. Propleema on akuutti silloin, kun motarilla ajaessa huohotin tai joku muu osa ottaa ja jäätyy kondenssivedestä. Matka loppuu siihen, öljyt pihalle ja ukko viilenee ratin takana hinausta odottaessa.
 
Minä ostin myös Octavia TDI:hin viime talvena maskit merkkiliikkeestä.
Hinta oli todella suolainen parista rätistä ja kiinnikkeistä, mutta eipähän ole tarvinnut ajaa enää villasukat jalassa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom