Auton katsastuksesta

Liittynyt
6.2.2004
Viestejä
820
Ikä
52
Kävin tänään katsastamassa autoni ja näköjään tänä vuonna testataan iskaritkin. En ollut itse paikalla kun ne testattiin ja rupes vaan tossa jälkeenpäin mietityttämään että mihinköhän tuo testaus perustuu? En nyt tarkoita sitä vitkutinta joka heiluttelee autoa, vaan esim. kun mulle tuli eteen prosentit 80% ja taakse 70% niin mihin nämä prosentit perustuu? Mikä on ja mistä on otettu se vertailuna oleva 100%? Tuskin niillä tietokantaa on kaikista liikenteessä olevista iskarimerkeistä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarkemmin en osaa sanoa, mutta perustuu kaikkien iskareitten keskiarvoon tai vastaavaan. Siinä testataan että montako kertaa tietyssä ajassa iskari palautuu "pohjasta" ja tätä lukua verrataan sitten hyvin toimiviin. Hylkäämisraja todella alhainen, eli pitää olla melkoisen paskana iskarit ennen kuin pomppaa.

Tiedot perustuvat lehdestä nopeasti about 1 kk sitten lukaistuun juttuun.
 
Yleensä käytetään EUSAMA periaatteella toimivaa testauslaitetta. Prosenttiarvo kertoo suoraan sen kuinka paljon (vähän) rengas painaa levyä vasten eri heilahdustaajuuksilla verrattuna lepotilaan.

Eli testin kulku:
1. mitataan auton olleessa levossa kunkin pyörän staattinen paino (vaaka levyssä)
2. Levyt laitetaan värähtelemään ylös-alas kunnes saavutetaan vähintään 16 Hz taajuus
3. Sammutetaan levyjä käyttävä moottori ja annetaan heilahduksien vaimentua vapaasti. Samalla vaaka mittaa kokoajan pyöräkuormaa.
4. Otetaan tuloksista pienin vaikuttava pyöräkuorma ja verrataan sitä staattiseen painoon. -> saadaan prosenttiarvo, mitä suurempi sitä parempi

Vaikeampi tehtävä on sitten arvioida, mikä arvo on vielä hyväksyttävissä. Toinen vaihtoehtoinen menetelmä on amplitudi-menetelmä, jolla saadaan paremmin renkaan jousto-ominaisuudet eliminoitua testistä.
 
RiQ sanoi:
Yleensä käytetään EUSAMA periaatteella toimivaa testauslaitetta. Prosenttiarvo kertoo suoraan sen kuinka paljon (vähän) rengas painaa levyä vasten eri heilahdustaajuuksilla verrattuna lepotilaan.

Eli testin kulku:
1. mitataan auton olleessa levossa kunkin pyörän staattinen paino (vaaka levyssä)
2. Levyt laitetaan värähtelemään ylös-alas kunnes saavutetaan vähintään 16 Hz taajuus
3. Sammutetaan levyjä käyttävä moottori ja annetaan heilahduksien vaimentua vapaasti. Samalla vaaka mittaa kokoajan pyöräkuormaa.
4. Otetaan tuloksista pienin vaikuttava pyöräkuorma ja verrataan sitä staattiseen painoon. -> saadaan prosenttiarvo, mitä suurempi sitä parempi

Vaikeampi tehtävä on sitten arvioida, mikä arvo on vielä hyväksyttävissä. Toinen vaihtoehtoinen menetelmä on amplitudi-menetelmä, jolla saadaan paremmin renkaan jousto-ominaisuudet eliminoitua testistä.

No se oli aika tyhjentävästi sanottu. Kiitos! :kippis1:
 
Weeboomi sanoi:
Luulis että noihin prosentteisin vaikuttais positiivisesti korkeaprofiiliset renkaat.


Aivan. Ja noi testaus laitteet mitkä on konttoreilla ja noi kiertävät(jossain varaosamarketin pihalla) EI osaa mitata madalletun/jäykän alustan iskareita oikein.

Toi konttorin testi on vain suuntaa antava joka tapauksessa. Jos jotain hälyyttävää ilmenee niin kyllä niitä iskareita tutkitaan muutenkin.
 
Iskaritesti antaa ihan höpö-höpö tuloksia madalletun alustan kanssa, ja monien inssien mielestä täysin turha. Testin tuloksen perusteella ei hylätä ketään, vaan päätöksen tekee aina inssi tehtyään oikean tarkastuksen.
 
edelbrock sanoi:
Iskaritesti antaa ihan höpö-höpö tuloksia madalletun alustan kanssa, ja monien inssien mielestä täysin turha. Testin tuloksen perusteella ei hylätä ketään, vaan päätöksen tekee aina inssi tehtyään oikean tarkastuksen.

Hmm... olen kuullut samanlaista kommenttia noista testeistä, että liian epäluotettavia ovat kun otetaan huomioon juuri nämä erilaiset mahdollisuudet auton alustan rakennuksessa. Lisäksi pitäisi huomioida paljonko on bensaa tankissa, missä tankki sijaitsee, kuinka monta ihmistä on autossa, millä puolella kuski on, minkälaiset jouset ja iskarit yms.

Tosin, epäilen että jos iskarit antaa tuloksen 10% tai alle niin kyllä siinä menee hylkyyn ja vaihtoon varmasti ennenkuin leima tulee.
 
lepex sanoi:
Tosin, epäilen että jos iskarit antaa tuloksen 10% tai alle niin kyllä siinä menee hylkyyn ja vaihtoon varmasti ennenkuin leima tulee.

Ei mene vaihtoon eikä tule hylsyä, ellei inssi näin sano. Testi on nimenomaan vain suuntaa antava, ja viime kädessä päätös on aina inssin. Vaikka testeri sanoo 0% jokaiselle tolpalle, niin se ingenjööri sen päätöksen tekee. Noi pykälät pitäisi olla luettavissa suoraan AKE:n sivuilta, en jaksa kattoa ja linkittää, mutta kiinnostuneet varmaan löytyvät sieltä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom