Automaattivaihteistojen "Winter", "Sport" yms. asetukset ja polttoaineen kulutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JoAT
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

JoAT

VIP
Liittynyt
27.1.2004
Viestejä
2 590
Kaupunki
Pohjanmaa
Tuli tossa mieleen, että kuinka paljon jengi käyttää näitä valmiita asetuksia, joita autonvalmistajat automaattivaihteistoihin lisää?

Mullakin on Volvossa ne perinteiset "Sport" ja "Winter" vaihtoehdot. Sport-asetuksesta tykkään varsinkin kaupungissa, kun auto tuolloin käyttäytyy lähes "manuaalin" tavoin. Veto lähtee alhaalta ja vaihtokin tapahtuu hyvissä ajoin. Normaaliasetuksella tuntuu, että moottori kiertää turhan kovaa ennen kuin varsinaisesti mitään liikettä eteenpäin tapahtuu. Lisäksi vaihto tapahtuu myöhään ja moottori käy taas IMO turhan kovaa. Vielä yksi asia tuossa on se, että jostain syystä monesti huomaa, että pienellä kaasun nostolla vaihteisto heittää pykälää isommalle ja kierrokset laskee miellyttävälle tasolle. Eli tuntuu, että turhaan vedetään liian pienellä vaihteella. Tuota huomaa yleensä noin 50-60 vauhdissa. Tiedä sitten, että onko tuo juuri sellainen hankala nopeus sille laatikolle... :jahas:

Oletteko seuranneet tapahtuuko keskikulutuksessa suuria muutoksia, jos näitä esiasetuksia käyttää? Itse olen vasta vaihtanut autoa ja en ole suurempaa tutkimusta ehtinyt saada aikaisemmaksi.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun auton ohjekirjassa sanotaan, että sport asento kuluttaa enemmän ja kyllähän tuon havaitsee itsekin. Ainakin mun loota kierrättää korkeammalle ennen kuin vaihtaa vaihetta ==> kiihtyy paremmin. Ja winter asento toimii mulla sillai, että lähtee 3-vaihteella liikkeelle, joten luulisi että veisi enemmän bensaa tuokin.
 
Zone-sarja -42%
Mulla sport-asennolla vaihteisto on hieman ärhäkämpi. Eli se vaihtaa myöhemmin ts. korkeammilla kierroksilla ylöspäin, pienentää vaihdetta nopeammin ja vaihdot tapahtuvat nopeammin. Eli se pyrkii pitämään sitä konetta herkemmin sellaisella urheilullisella kierrosalueella. Winterillä taas vaihde on kolmosella jo lähdettäessä liikkeelle, eli sen tarkoitus on ns. luistattaa kytkintä esim. liukkaalta lähtiessä. Winter-asetus muistaakseni kytkeytyy automaattisesti mulla pois päältä 60km/h nopeudessa. Eli ei siitä ole mitään muuta hyötyä, kuin se liikkeelle lähtö.
Molemmilla asetuksilla kulutus nousee jonkin verran autossani. Esim. jos ajaa kaupungissa winterillä, niin soppa kyllä kelpaa.
 
Mun auton ohjekirjassa sanotaan, että sport asento kuluttaa enemmän ja kyllähän tuon havaitsee itsekin. Ainakin mun loota kierrättää korkeammalle ennen kuin vaihtaa vaihetta ==> kiihtyy paremmin. Ja winter asento toimii mulla sillai, että lähtee 3-vaihteella liikkeelle, joten luulisi että veisi enemmän bensaa tuokin.
Kyllä uskon kanssa, että noi vie enemmän bensaa, mutta kuinka paljon enemmän?

Mulla toi Sport-asento saa aikaiseksi rivakamman lähdön ihan normaalissa kiihdytyksessä. Tuolloinhan tavoitenopeus saavutetaan nopeammin ja kaasu voi silloin "höllätä." Halutulla nopeudella ajettaessa kulutus on tod. näk. sama kuin muille asetuksilla. Eli ei sitä varmaan ihan älyttömän paljon enemmän sitä bensaa mene, kun ei nyt ole puhumistaan kaahailusta tai älyttömästä kiihdyttelystä.
 
No se winter näyttää sen hetken kulutuksella liikkelle lähdettässä mulla sellaista 35-39l/100 km. Tasaantuu sitten liikkellä siihen 14-16 litran kieppeille. Ei se sport kauhean paljoa enempää vie siihen normi-asetukseen. Mutta yleensä jos sitä sporttia pidän päällä,niin meno on muutenkin hieman normaalia lujempaa. Hankala sanoa mitään tarkkaa, mutta sport vie mulla arviolta 2 litraa enemmän per 100km.Johtuu tosin osittain ajotyylin muutoksestakin.
 
Motaria ajettaessa saattaa uusissa diesel-autoissa kulutus pienentyä ajettaessa S-nappi pohjassa. Esim BTCF-foorumissa oli juttua, että uuden dieselbemarin kulutus oli pienempi sportilla kuin ilman. Sport ajaa 5-vaiheella ja muuten 6-vaihteella. Epäililivät 6-vaihteen olleen tarkoitettuna Saksalaiselle moottoritielle...
 
No se kuutonen voi olla jo tänne norminopeuksille liian suuri vaihde. Eli ei pääse sillä pykälällä sille hyvälle kierrosalueelle. Mutta tuo on tietysti hyvin autokohtainen homma.
 
Hyvin autokohtaista varmasti joo. Hitto, mä en edes tiedä onko toi Volvo nelivaihteinen vai onko siellä matka-ajoon jemmassa vitonenkin.

Onko muuten automaattilaatikon tarkastamiseen jotain softaa tms., jonka voisi ajaa huollossa? Ihan vaan, että tietäisi onko laatikon asetukset kunnossa. Onko mahdollista vai pitääkö toi tietää sillä kuuluisalla persetuntumalla?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos sulla on uudempaa Volvoa, niin kyllä niissä se laatikko on 5-pykäläinen.
 
Hyvin autokohtaista varmasti joo. Hitto, mä en edes tiedä onko toi Volvo nelivaihteinen vai onko siellä matka-ajoon jemmassa vitonenkin.

Onko muuten automaattilaatikon tarkastamiseen jotain softaa tms., jonka voisi ajaa huollossa? Ihan vaan, että tietäisi onko laatikon asetukset kunnossa. Onko mahdollista vai pitääkö toi tietää sillä kuuluisalla persetuntumalla?

Luulisin, että tuossa toimisi sama homma, jonka tein omalle Mersulle viime vuonna. Eli kävin huollossa nollaamassa automaatin muistin, sen jälkeen voi sitten ajaa uuden ns. opetusajon, jolloin laatikko toimii parhaiten sen oman ajotyylin mukaan.
Nuo "oppivat" laatikot, kun ovat sellaisia, että ajan kanssa alkaa olla muisti niin täynnä, että se laatikon käytös ei enää ilman nollaamista muutu.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom