Autolainan ottaminen tällä hetkellä

Liittynyt
29.1.2008
Viestejä
91
Kova hinku olisi vaihtaa autoa ja pitäisi 15 000€ ottaa pankista lainaa. Onko tällä hetkellä jotenkin huono aika lainan ottamiselle, kun tämä maailmantilanne tällä hetkellä on mikä on? Itselläni on vakituinen työ eikä pelkoa sen menettämisestä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No sehän riippuu lähinnä siitä mikä sinun taloudellinen tilanne muuten on eli onko entistä velkaa esim kämpästä. Ei kait tämä tilanne mikään este ole auton hankkimiseen. Itse vaihdoin autoa muutama kk sitten ja velkaa piti ottaa vähän enemmän kuin sinun tilanteessa. Kun muuta velkaa ei ole ja suht varma työ kanssa niin en nähnyt tätä minään riskinä.
 
Siis nyt on erinomainen aika ostaa auto. Hankit joko lainan pankista (muistahan kilpailuttaa, ottavat melkoisia marginaaleja nykyisin) ja saat tingattua käteishintaa todella paljon alas pyyntihinnasta TAI otat rahoituksen autoliikkeestä ja voit saada korotonta maksuaikaa monta vuotta.

Nykytaloustilanteessa siis kysynnän lasku johtaa siihen, että autot on halpoja verrattuna normaaliin.
 
Kova hinku olisi vaihtaa autoa ja pitäisi 15 000€ ottaa pankista lainaa. Onko tällä hetkellä jotenkin huono aika lainan ottamiselle, kun tämä maailmantilanne tällä hetkellä on mikä on? Itselläni on vakituinen työ eikä pelkoa sen menettämisestä.

Mitä tekemistä maailmantilanteella on sinun tilanteesi kanssa?

Jos kerran on vakityö ja vielä sellaisella alalla, ettei työttömyydestä ole huolen häivääkään, niin mitä mietit maailmantilannetta?

Merkittävä osa lamasta on juuri tuollaista haihattelua eli ei osteta asuntoa/autoa/kesämökkiä sen takia, että joillakin muilla on vaikeuksia. P'invastoin, lama-aikana ne joilla on mahdollisuus ostaa jotakin tarvitsemaansa saavat paljon parempaa palvelua ja hinnoistakin pääsee tinkaamaan. Korkeasuhdanteessa ei tarvitse alennuksia laskea, koska asiakkaita tulee sisään parijonossa.

Kääntäen voisi kysyä, että ostitko korkeasuhdanteen aikana mitä tahansa ilman suurempaa harkintaa vain siksi, että maailmantilanne oli silloin sellainen?
 
Itse pistin juuri reilusti isomman lainan, kuin tuo. Sain nyky tilanteessa auton varsin edullisesti, ja kun euriboritkin menevät alas nätisti, niin korkokin pysyy kurissa.

Jos oma työpaikka ei ole uhan alla, niin nyt on erinomainen aika tehdä hankintoja!
 
Jos uudelle autolle on tarvetta ja duunipaikka on stabiililla pohjalla, niin miksikäs ei? Hinnat on varmaan tällä hetkellä kohdallaan ja muutenkin jos alkaa liikaa kyttäämään "sopivia" aikoja asioiden tekemiseen tai hankkimiseen, niin voihan sitä kytätä tilastoja vaikka loppuikänsä.

Henk. koht. olen aina ollut sitä mieltä, että auton ostaminen velaksi on henkilökohtaisen talouden kannalta maailman toiseksi huonoin idea heti velaksi ryyppäämisen jälkeen :). Kaikki autokaupat on tehty tähän mennessä käteisellä ja toivon voivani samalla linjalla pysyä jatkossakin.
 
Jos ei ole mitään kiinteää vakuudeksi, saa takuulla aika mukavan marginaalin tohon lainaan....pankin kannalta. Siinä ei paljon nykyset ja tulevat tulot auta.

Eli kannattaa katsastaa myös rahoitusyhtiöiden tarjoukset. Nythän on näkynyt esi. Delta-autolla korko 0% tarjouksia. Tuollainen kannattaa ottaa vaikka ois tilillä rahat! Pistää ne rahat sitten vaikka määräaikaselle tai korkorahastoon.

Ja tää on muuten jännä juttu, että jo 7 vastausta tullut, eikä kukaan ole pitänyt ketjun aloittajaa kajahtaneena. Mutta jos ois kysytty, että ottaako 15.000 lainaa osakkeisiin samoista lähtökohdista, niin lahtaus olisi ollut valmis. Psykologisia juttuja...

EDIT: Niin ja se mahdollinen vaihdokki kannattaa myydä yksityiselle ellei ole ostamassa uutta autoa. Jos vaihdat käytetyn käytettyyn, on vaihtohyvitys yleensä surkean ja vitun surkean välistä. Uuteen saa hyviä tarjouksia ja jos hakee käytetyn pois ilman vaihdokkia!
 
Jos ei ole mitään kiinteää vakuudeksi, saa takuulla aika mukavan marginaalin tohon lainaan....pankin kannalta. Siinä ei paljon nykyset ja tulevat tulot auta.

Eli kannattaa katsastaa myös rahoitusyhtiöiden tarjoukset. Nythän on näkynyt esi. Delta-autolla korko 0% tarjouksia. Tuollainen kannattaa ottaa vaikka ois tilillä rahat! Pistää ne rahat sitten vaikka määräaikaselle tai korkorahastoon.

Ja tää on muuten jännä juttu, että jo 7 vastausta tullut, eikä kukaan ole pitänyt ketjun aloittajaa kajahtaneena. Mutta jos ois kysytty, että ottaako 15.000 lainaa osakkeisiin samoista lähtökohdista, niin lahtaus olisi ollut valmis. Psykologisia juttuja...

EDIT: Niin ja se mahdollinen vaihdokki kannattaa myydä yksityiselle ellei ole ostamassa uutta autoa. Jos vaihdat käytetyn käytettyyn, on vaihtohyvitys yleensä surkean ja vitun surkean välistä. Uuteen saa hyviä tarjouksia ja jos hakee käytetyn pois ilman vaihdokkia!

Noi 0% korkotarjoukset on siinä mielessä hieman harhaanjohtavia, että hinta tai ainakin tinkimisvara on sitten hinattu ylös rahoituksella ostaville. Jos taas tuollaisen 0% korkotarjouksella olevan auton ostaisi käteisellä olisi tinkimisvara suurempi kuin normaalisti.
 
Noi 0% korkotarjoukset on siinä mielessä hieman harhaanjohtavia, että hinta tai ainakin tinkimisvara on sitten hinattu ylös rahoituksella ostaville. Jos taas tuollaisen 0% korkotarjouksella olevan auton ostaisi käteisellä olisi tinkimisvara suurempi kuin normaalisti.

Totta varmasti tämäkin. Enpä ole käynyt autoja edes kyselemässä tuollaisella tarjouksella.

Jos pankista saa lainan esim. asuntoa vastaan, kannattanee se ottaa sieltä. Tosin nyt tuskin irtoaa alle 1% marginaalilla mitään kulutusluottoa normaaleilla vakuuksilla, kun lähenee marginaalit prosenttia jo asuntolainoissakin.
 
Henk. koht. olen aina ollut sitä mieltä, että auton ostaminen velaksi on henkilökohtaisen talouden kannalta maailman toiseksi huonoin idea heti velaksi ryyppäämisen jälkeen :). Kaikki autokaupat on tehty tähän mennessä käteisellä ja toivon voivani samalla linjalla pysyä jatkossakin.

Hienoa, että periaatteen miehiä löytyy myös nuoremmista (?) sukupolvista.

En kylläkään ymmärrä tuollaista lähestymistapaa, en varsinkaan jos sinulla on lainaa vaikkapa asunnosta ja kesämökistä. Lainan maksamisen kannalta on täysin yhdentekevää mihin ne lainatut rahat on käytetty. Tarkoitan siis sitä, että voidaksesi ostaa auton käteisellä olet lyhentänyt sitä mökkilainaa hitaammin kuin ilman auton ostamista.

Harva pystyy ajattelemaan niin kylmäpäisesti, että laskee netto-omaisuutensa (kaikki omaisuus - kaikki velat) ja sehän se on mikä oman taloudellisen tilanteen ratkaisee.

Verotuksellisesti ja usein myös korkojen kannalta on tosin niin, että asuntolaina kannattaa maksaa viimeiseksi, koska siinä on yleensä alhaisin korko ja siitäkin saa vielä verovähennykset.

Toinen tuttu juttu on tuo päätös olla ryyppäämättä velaksi. Okei, se on kaikinpuolin hieno päätös, mutta onko siinä lopputuloksen kannalta mitään eroa, että ryyppyreissun rahoittaa käteisellä ja sitten ostaa bensaa luottokortilla?

Vaikka ryyppäisi velaksi ja ostaisi bensat käteisellä, niin eikös lopputulos ole sama? :kippis1:
 
Noi 0% korkotarjoukset on siinä mielessä hieman harhaanjohtavia, että hinta tai ainakin tinkimisvara on sitten hinattu ylös rahoituksella ostaville. Jos taas tuollaisen 0% korkotarjouksella olevan auton ostaisi käteisellä olisi tinkimisvara suurempi kuin normaalisti.
Mitens nämä korkotarjoukset ym. vaikuttavat tuohon auton hintaa/tinkimisvaraan? Miten se autokauppaa liikuttaa, koska eikös näissä kuitenkin ole autokaupasta riippumattomat rahoitusyhtiöt jotka antavat tuon rahoituksen? Voihan sitä aina neuvotella kaupan valmiiksi ja sitten sanoa, että laitetaan rahoitukselle... miten autokauppa tuohon suhtautuisi? Jos kieltäytyisivät myymästä niin voisi ainakin räkäisesti nauraa sille 0% korkotarjoukselle.

En nyt varma ole mutta mulla on sellainen kuva näistä, että autokauppa myy auton ja rahoitusyhtiö rahoittaa sen, joten silloinhan sen auton tinkimisvaran ei pitäisi mitenkään riippua siitä ostetaanko auto rahoituksella vaiko ei...
 
Autoliike saa rahoitusyhtiöltä provikan..
Jos näin on niin sitten vain neuvottelemaan käteiskaupoista ja kun kaupat on "lyöty lukkoon" niin sanoo, että perskeles onpas teillä halpa rahoitus otankin sillä. Jos ei kelpaa niin voi haukkua myyjän kusettajaksi ja lähteä litomaan.
 
Henk. koht. olen aina ollut sitä mieltä, että auton ostaminen velaksi on henkilökohtaisen talouden kannalta maailman toiseksi huonoin idea heti velaksi ryyppäämisen jälkeen :). Kaikki autokaupat on tehty tähän mennessä käteisellä ja toivon voivani samalla linjalla pysyä jatkossakin.
Niin siis olet valmis tinkimään mm turvallisuudesta periaatteesi takia? Olettaen tietty että sulla ei ole lompakossa 14k edestä euroja.. Lisäksi uuden auton huoltokustannukset on yleensä matalemmat ainakin japseilla jne...

Eli periaatteesi säästää sulle perstuntumalla max 10 snt/km ja pahimmillaan menee pakkasen puolelle jos tulee autoon isompi remppa joka taas uudessa autossa menisi takuun piikkiin... (+road servicet ym)

Asioilla on aina puolensa.
 
Tuskin minä tulen ikinä ostamaan autoa käteisellä. Tai sitten sitä käteistä pitää ollan niin paljon, ettei oikeasti tiedä mihin sitä työntäisi.

Eli mun mielestä aivan turha tulla jeesustelemaan autolainaa koskevaan ketjuun sen järkevyydestä.

Jotkut on aina muutenkin sitä mieltä, että velka on pahasta...aina! Velka on hyvä asia silloin kun se pysyy oman maksukyvyn rajojen sisäpuolella ja miellelään reilun turvamarginaalin kera. Silloin on velan kanssa totaalisesa kusessa kun uudella velalla maksetaan vanhan lyhennyksiä.
 
Niin siis olet valmis tinkimään mm turvallisuudesta periaatteesi takia? Olettaen tietty että sulla ei ole lompakossa 14k edestä euroja.. Lisäksi uuden auton huoltokustannukset on yleensä matalemmat ainakin japseilla jne...

Eli periaatteesi säästää sulle perstuntumalla max 10 snt/km ja pahimmillaan menee pakkasen puolelle jos tulee autoon isompi remppa joka taas uudessa autossa menisi takuun piikkiin... (+road servicet ym)

Asioilla on aina puolensa.


Asioilla on todellakin puolensa.

Turvalllisuudesta sen verran, että esim. turvallisuusikoni Volvo V70:n saa alle kymppitonnilla. Siis edellistä korimallia, mutta taatusti turvallinen, eikä uusi 40 kiloa maksava V70 ole sen turvallisempi. Absit ja neljä turvatyynyä löytyy jo halvimmillaan tuhannen euron autoista.

Road servicellä monet perustelevat uuden auton ostamista, mutta esim. Autoliitto myy presiis samanlaista turvaa 40 eurolla per vuosi. Korvaa hinauksen, taksikyydit, hotellin yms. Myös kaskovakuutuksiin on vastaava turva kuulunut iät ja ajat. Eli uuden auton merkkikohtaiselle road servicelle ei kyllä kannata 40 euroa enempää laskea.

Huoltokustannuksista sen verra, että jotain 10 tonnin autoa ei juurikaan kannata merkkiliikkeen valohoidossa huollattaa. Öljyt ja suodattimet kun vaihdattaa missä tahansa Deboililla, niin muuta ei oikeasti tarvitse. Jakohihna tietysti ja jarrupalat ym. kulumisen mukaan. Uusi auto on pakko huollattaa aivan törkeän kalliissa huollossa, jotta takuu pysyy voimassa.

Ainoa rehellisesti myönnettävissä oleva etu on takuu, mutta sekin tulee auton ostohinnan kautta niin kalliiksi, että mikään remontti ei tunnu enää missään. Siis jos puhtaasti euroja ajattelee.
 
Niin siis olet valmis tinkimään mm turvallisuudesta periaatteesi takia? Olettaen tietty että sulla ei ole lompakossa 14k edestä euroja.. Lisäksi uuden auton huoltokustannukset on yleensä matalemmat ainakin japseilla jne...

Eli periaatteesi säästää sulle perstuntumalla max 10 snt/km ja pahimmillaan menee pakkasen puolelle jos tulee autoon isompi remppa joka taas uudessa autossa menisi takuun piikkiin... (+road servicet ym)

Asioilla on aina puolensa.

Tarkoitus ei todellakaan ollut jeesustella tai vittuilla kenellekään, päin vastoin totesin mielestäni varsin selvästi että jos ketjun aloittajan autoa mieli tekee ja tilanne sen sallii niin antaa mennä vaan :). Mainitsin vain ohimenne että itselläni on aiheeseen vähän erilainen lähestymistapa, älköön kukaan siitä nyt herneitä ottako. Turvallisuudesta en mielestäni ole tinkinyt, tämänhetkinen auto on about 10v vanha laatuauto ja takuulla edelleen uutta pikkukinneriä turvallisempi. Öljyt ym. vaihdan itse ja teen myös pienemmät korjaukset, jollei omat rahkeet riitä niin vien tutulle ja pätevälle korjaamolla laitettavaksi. Näin ollen valohoitokulut jäävät lähes nollaan, kun ne uudessa autossa taas muodostavat varsin suuren menoerän. Auto maksoi pari vuotta sitten ostettaessa reilun kympin ja kyllä sen säästämiseksi jonkin aikaa sai menoissa pihistelläkin.

Mutta tämä on siis vain oma ratkaisuni, ei tarkoitettu ohjenuoraksi kenellekään muulle :piis:. Jos ajaisin mieluummin uudella pikkuautolla kuin vanhalla vähän paremmalla, niin ehkä suhtautuisin aiheeseen itsekin eri tavalla. Tavallaan oli turhaa edes asiasta mainita, mutta keskustelupalsta tämä kai edelleenkin on ja ketjun aloittajan varsinaiseen kysymykseenkin otin mielestäni ihan järkevän kannan heti ekan viestini alussa?
 
Uusi auto on pakko huollattaa aivan törkeän kalliissa huollossa, jotta takuu pysyy voimassa.

Ei muuten ole. Tämä käsitys on pirun yleinen ku automyyjät sitä toitottaa. Totuus on, että mikä tahansa liike käy kunhan ne laittaa leiman. EU:n myötä muuttui. En mä itsekään käytä Evoa merkkiliikkeen sikahintaisessa öljynvaihtohuollossa(7500km välein) ku tutulla on autokorjaamo ja valmiudet huoltaa tuotakin. Jos takuuseen on korjattavaa, ne pitää teetättää merkkiliikkeessä.
 
Back
Ylös Bottom