Autolaina mistä halvimmalla?

Ylös!

Laitoin Osuuspankkiin lainahakemuksen ja tänään sieltä täti soittelikin ja tuumasi että hyvältä näyttää mun tiedot mut tarviin kaks takaajaa. Olin et mitä ihmettä. Mistä lähtien autolainaan on tarvinnut kaks takaajaa? Luottotiedot kunnossa, vakituinen työpaikka ja kaiken pitäisi olla ok ja silti vaaditaan kaksi takaajaa? Alle 20 000e tarvisin joten ei nyt mistään älyttömästä summasta pitäisi olla kysymys

Kyseessä on varmaan vakuudeton kulutusluotto eikä OP:n osamaksu jossa auto on vakuutena? Tällöin ihan normi proseduuri. Yleensä yksi henkilötakaaja per 10 000€ on standardi ellei ole muuta vakuutta pantattu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nordeasta irtos kesällä vakuudetonta lainaa vajaa 15 tonnia kohtuu hyvillä ehdoilla ilman minkäänlaisia kyselyitä tms. Kunhan pankissa kävin kysymässä ja n. 15min päästä rahat oli tilillä. Ei minkäänlaisia vakuuksia tai takauksia.
 
Nordeasta irtos kesällä vakuudetonta lainaa vajaa 15 tonnia kohtuu hyvillä ehdoilla ilman minkäänlaisia kyselyitä tms. Kunhan pankissa kävin kysymässä ja n. 15min päästä rahat oli tilillä. Ei minkäänlaisia vakuuksia tai takauksia.

Tämähän ei tarkoita että meistä kuka vaan voisi mennä pankkiin hakemaan vajaa 15 tonnia lainaa, ja se siirrettäis samantein tilille ilman kyselyitä, vakauksia tai takauksia. Tässäkin asiassa on muuttujia yhtä monta kuin lainanhakijaakin.
 
Nordeasta irtos kesällä vakuudetonta lainaa vajaa 15 tonnia kohtuu hyvillä ehdoilla ilman minkäänlaisia kyselyitä tms. Kunhan pankissa kävin kysymässä ja n. 15min päästä rahat oli tilillä. Ei minkäänlaisia vakuuksia tai takauksia.
Sampo pankkikin olisi halunnut kaks takaajaa kun tänään kyselin. Joustoluottoa ois irronnu molemmista mutta melkein 10% korko ei houkuttele. Turhan kallista lainaa siinä vaiheessa. Autoliikkeen kautta en rahoitusta halua niin kai se on haudattava haaveet uudemmasta kärrystä :(
 
Sampo pankkikin olisi halunnut kaks takaajaa kun tänään kyselin. Joustoluottoa ois irronnu molemmista mutta melkein 10% korko ei houkuttele. Turhan kallista lainaa siinä vaiheessa. Autoliikkeen kautta en rahoitusta halua niin kai se on haudattava haaveet uudemmasta kärrystä :(

Miksi et halua autoliikkeen kautta? Aika hyvillä kokonaiskoroilla voit saada rahoitusta. Okei "käteishinta" alennusta et saa, mutta saako sitä enää nykypäivänä? Olen myös kuullut, että nykyään voi saada rahoituksen kanssa kaikista parhaimman hinnan kun saavat palkkion rahoitusyhtiöltä myönnetystä luotosta. Myös vakuutukset yleensä halvempia kuin suoraan vakuutusyhtiöstä.
 
Mulla on aikanaan OP:sta otettu auto-/sohva-/mikälielaina. Se ei ole ainakaan tuo joustoluotto, lainan tiedoissa lukee vaan yksinkertaisesti "laina", käyttötarkoitus "kuljetusväline". Viitekorko OP-prime, marginaali 3,1 %, hoitokulut kuukaudessa 1,5 euroa. Tähänkin halusivat takaajat, joita minä en halunnut. Jollain muutaman kympin lisämaksulla laittoivat sitten siihen jonkun OP:n oman takauksen tms.... Jäi joka tapauksessa selkeästi joustoluottoa halvemmaksi.

Edit: Kyseessä siis kymppitonni.
 
Miksi et halua autoliikkeen kautta? Aika hyvillä kokonaiskoroilla voit saada rahoitusta. Okei "käteishinta" alennusta et saa, mutta saako sitä enää nykypäivänä? Olen myös kuullut, että nykyään voi saada rahoituksen kanssa kaikista parhaimman hinnan kun saavat palkkion rahoitusyhtiöltä myönnetystä luotosta. Myös vakuutukset yleensä halvempia kuin suoraan vakuutusyhtiöstä.

Kyllä tuntuu autokaupoilla käteinen olevan kuningas ja että on ilman vaihtoautoa liikkeellä. Mitä noita liikkeitä kiertelin ja tinkailin sopivaa autoa etsiessä paras hinnanpudotus oli 1500€ alle 10k€ autoon. Niin ja itse hain rahoituksen OP:sta, marginaali 2%+6kk euribor. Käsittelymaksu 150€ ja mitään lainanhoitomaksuja tuossa ei ole ollenkaan.
 
Kyllä tuntuu autokaupoilla käteinen olevan kuningas ja että on ilman vaihtoautoa liikkeellä. Mitä noita liikkeitä kiertelin ja tinkailin sopivaa autoa etsiessä paras hinnanpudotus oli 1500€ alle 10k€ autoon. Niin ja itse hain rahoituksen OP:sta, marginaali 2%+6kk euribor. Käsittelymaksu 150€ ja mitään lainanhoitomaksuja tuossa ei ole ollenkaan.
Kyllä ne siitä kuukausimaksun ottaa, mutta menee bonuksista;)
Eiks niin?
 
Kyllä tuntuu autokaupoilla käteinen olevan kuningas ja että on ilman vaihtoautoa liikkeellä.

Uskoisin, että tuo "ilman vaihtoautoa" on paljon tärkeämpi, sillä usein tuon rahoituksen antaa ihan eri firma, kuin itse autoliike.
Itse "vaihdoin" autoa lopputalvesta, eli myin entisen yksityiselle ja kävin toisen vähän käytetyn hakemassa, tälle otin noin puolelle arvosta rahoituksen (ostohinta ~30k€).
Maksutavasta ei ollut mitään puhetta ennen kaupanteon viimeisiä metrejä. Hintaan tuntui vaikuttavan ainoastaan se, että en ole tuomassa mitään vaikeasti myytävää vanhaa preemiumia vaihdossa ;)
Korkotarjous oli tuolloin 2,99%, mikä oli huomattavasti pankin tarjousta parempi. Meneehän tuossa vajaa pari vuotta, että saa oman nimensä omistajan kohdalle rekisteriotteeseen, mutta ei se itseäni niin paljoa haittaa.

Tosin ylimääräisten lyhennysten maksu on ollut vaikeampaa, kuin edellisellä kerralla suoraan pankkiin. Mutta on onnistunut pienen puhelinpalaveerin jälkeen.
Rahoitus Santanderista vaikka lasku tulee autoliikkeestä... Tiedä sitten mikä on kuvion nimi.

ps. Mikä siinä on niin suuri häpeä, että autoa ei voi ostaa rahoituksella tai lainalla (ainakin pitää esittää, että on oma nimi omistajan kohdalla eikä pelkästään haltijan...)? Hölmöä sekin on säästää rahaa käytännössä negatiivisellä tuotolla olevalle tilille ja ajaa vanhalla ruoskalla.
 
Uskoisin, että tuo "ilman vaihtoautoa" on paljon tärkeämpi, sillä usein tuon rahoituksen antaa ihan eri firma, kuin itse autoliike.

En tiedä mikä on tilanne linttaliitereissä ja jobbareilla, mutta ainakin merkkiliikkeistä ja isommista ketjuista ostaessa rahoitus on heille vain plussaa. Saavat siitä jonkinlaisen bonuksen rahoitusyhtiöltä.

Vaihtoautoistakin on tällä hetkellä pulaa monessa paikassa.
 
Olisiko kellään vinkkejä? Auton osto edessä, kun vanha sanoo sopimustaan irti. Käsirahaa on. Uuden auton hinta noin 10-13 tuhatta. Mistä kannattaa rahoitusta hakea?
 
Nykyään pankit tuntuvat olevan todella evvk-asenteella autolainojen suhteen. Sanovat, että autoliikkeestä saa rahoituksella auton... rahoitus on sitä varten, että sitä käytettäisiin. Onko jollain toisenlaista mielipidettä/kokemusta?

Tuli mieleen sellainenkin "jekku", jolla vaikeina aikoina autokauppiaat saavat kauppaa; mies tulee katsomaan 30 k autoa, vaikka ei olisi käsirahaankaan oikein varaa. Automyyjä saa asiakkaan koukutettua johonkin tiettyyn autoon ja sitten aletaan puhua rahasta. Myyjälle selviää, ettei käsirahaakaan juuri ole, mutta ei hätää; laitetaan 24 k € autorahoitus paikasta X ja sitten 6 k € joustoluotto (esim. Nordea) hillittömällä korolla. Tämä myydään asiakkaalle: "käytetään tällaista kahden rahoitusyhtiön kombinaatiota".

Tuo joustoluotto on siitä salakavala, että asiakas voi vaihtaa autonsa vaikka seuraavana päivänä ja tuo joustoluotto jää erikseen voimaan sellaisenaan; se ei ole autoon sidottu millään lailla, vaikka tosiasiassa sillä on rahoitettu auton käsiraha. Toki ihan hyvä sitä ajatellen, joka haluaa usein vaihtaa autoaan, mutta melko ikävä ansa holtittomille rahankäyttäjille. Korko on hillitön ja näin ollen tuosta 6 k € luotosta joutuu kärsimään joko 8-10 vuotta tai sitten säästämään armottomasti, jotta pääsee siitä eroon kertamaksuna jokin päivä.
 
Monissa autoliikkeissä näkyy noita 2-3 prosentin rahoitustarjouksia. Ei maksa vaivaa alkaa pankin kanssa neuvottelemaan nykyisillä marginaaleilla. En tarkemmin tiedä mitä autolainoihin marginaalit on, mutta eiköhän kokonaiskorko helposti yli kahden ole?
 
Noita korkotarjouksia on jatkuvasti jopa alle kahden prosentin, jos ei ole ihan hevosen selässä niin jostain varmasti löytää.

Edit. Rahoituksella kun hakee liikkeestä siis.
 
Tässä on taas osakkeita omistavalla etulyöntiasema. Myy osakkeita, osta auto, ota verovähennyskelpoinen sijoituslaina ja osta sillä osakkeita. ;)

Tietty sillä edellytyksellä tässä on järkeä ettei nyt pelkkiä isoja voittoja tee myydessä tai verottaja nappaa hyödyt.

En tosiaan tiedä antaako pankit tänäpäivänä mielellään autolainaa, mutta siis jos vakuuksia on esim. kämpästä reilusti niin eikai se pankkia kauheasti kiinnosta mihin sinä sitä lainaa otat? Verottajalle toki pitää ilmoittaa oikein että onko vähennyskelpoista vai ei.
 
Olisiko kellään vinkkejä? Auton osto edessä, kun vanha sanoo sopimustaan irti. Käsirahaa on. Uuden auton hinta noin 10-13 tuhatta. Mistä kannattaa rahoitusta hakea?

Vakuudettomat ovat järkyttävän kalliita vaihtoehtoja. Autoliikkeissä on välillä tosiaan halpoja tarjouksia, esim. delta ja rinta-jouppi mainostaa usein jotain 2 prosentin korkoa, mutta sitten se mielitietty auto pitäisi löytää juuri sieltä. Joltain pienemmältä jobbarilta harvoin saa lähellekään tuollaisia korkotarjouksia. Niissä tyrkytetään jotain Santanderin 6,9 % rahoitusta....

Itse otin autoon vähän alle 10 tonnia ihan pankista ja vakuutena asuntoni, vaikka marginaali on hieman isompi kuin asuntolainassa, niin 3kk euriborilla tuli silti autoliikkeen tarjousta halvemmaksi.

Eli jos on vakuuksia niin kysy omasta pankista.
 
eikä vieläkään oo kukaan besserwisser tullu kertoo ettei autoo saa ostaa lainalla..

Usein vakutuukset kannattaa ottaa itse, ei rahoitusyhtiön kautta (ainakin jos on yhtään bonuksia), nimim, 3 vuotta "kusetettu".. tippu auton kk-hinta aikoinaan 50e/kk, kun vaihdoin vakuutukset omiin nimiin.
 
eikä vieläkään oo kukaan besserwisser tullu kertoo ettei autoo saa ostaa lainalla..

Usein vakutuukset kannattaa ottaa itse, ei rahoitusyhtiön kautta (ainakin jos on yhtään bonuksia), nimim, 3 vuotta "kusetettu".. tippu auton kk-hinta aikoinaan 50e/kk, kun vaihdoin vakuutukset omiin nimiin.

Kasko+liikennevakuutus siis rahoitusyhtiön kautta? Jaa... no kerran otin automyyjältä vakuutuksen ja kannatti... oli kasko+liikennevakuutus 500-1100 € halvempi ensimmäisen vuoden kuin missään muualla.
 
Back
Ylös Bottom