Autokauppa yksityishenkilöiden välillä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heltro
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
15.4.2003
Viestejä
113
Nyt tarvitaan omia kokemuksia yksityishenkilöiden välisistä autokaupoista. Itsellä alla 10 v. vanha nipponi, jonka myyntiarvo on luokkaa kesäauto, mutta käyttöarvo sitä luokkaa että sen rehellisesti uskaltaa myydä eteenpäin. Autojobbarit tuskin ovat mitään siitä valmiita maksamaan, joten vaihtoehtoina on antaa auto puoli-ilmaiseksi tutulle tai yrittää myydä nettiauto/autolli/oikotien kautta tuntemattomalle yksityishenkilölle. Toisaalta on myös tarkoitus ostaa uusi käytetty auto hintaluokasta 10-15 t€. Jotta homma ei kusisi ja kaikilla olisi kauppojen jälkeen hyvä mieli, niin tarvitaan tietoa alla oleviin kysymyksiin. Ja jos on omia tarinoita onnistuista/vitulleen menneistä kaupoista, niin niistä myös olisi hyvä kuulla.

Myynnin osalta olisi hyvä saada tietoa ainakin seuraavista asioista:
- Paperiasiat: luonnollisesti verot maksettu, rekisteriotteet/huoltokirja kunnossa. Mitä muuta?
- Tekniikka: mitkä asiat on syytä auton tekniikan/sisustan osalta laittaa kuntoon ennen myyntiä? Mitä myynnin yhteydessä uskaltaa autosta sanoa vai kannattaako myydä ns. talo purkukunnossa? Huollot kunnossa ja omassa käytössä auto on toiminut kuin junan vessa, mutta mikään ei takaa, että näin olisi myös vuoden päästä.
- Hinnoittelu: miten hinnoitella auto/kuinka paljon kannatta jättää tinkimisvaraa autoon?
- Maksaminen: käteiskauppa tietysti varmin, mutta uskaltaako tarjota osamaksua, jos myynti on enää rahoituksesta kiinni?
- Muut asiat: eli mitkä muut asiat on otettava kaupassa huomioon?

Toisaalta ostajan näkökulmasta tietoa seuraavista asioista:
- Tärkein asia tietysti on, että ostaa auton sen omistajalta. Eli riittääkö, että katsoo AKE:n palvelusta auton omistajan vai mitä muuta pitää ottaa huomioon?
- Auton kunnon tarkistaminen: jos oma kokemus autoista on lähinnä niiden ajamisessa, niin mihin asioihin kannatta kiinnittää huomiota? Onko esim. tarkastaminen autotohtorilla rahan väärti?
- kuinka paljon kannatta tingata yksityishenkilöltä hinnasta pois verrattuna vastaavan auton ostamiseen. Eli jos jobbarilla on auto myynnissä hintaa 12 t€ ja siitä tinkaa pois 1 t€, niin mihin hintaa vastaavan auton kannattaa ostaa yksityishenkilöltä?

Ja se olennaisin kysymys, kannattaako koko hommaan ylipäänsä lähteä?

Sen verran googlasin asiasta, että pari linkkiä löytyi:
https://www.op.fi/op?cid=150516963&srcpl=3
http://www.voimahali.fi/vh/showthread.php?t=25751
Jos jollain on tiedossa hyödyllisiä linkkejä, niin myös niitä voi laittaa tulemaan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Myynnin osalta olisi hyvä saada tietoa ainakin seuraavista asioista:
- Paperiasiat: luonnollisesti verot maksettu, rekisteriotteet/huoltokirja kunnossa. Mitä muuta?
- Tekniikka: mitkä asiat on syytä auton tekniikan/sisustan osalta laittaa kuntoon ennen myyntiä? Mitä myynnin yhteydessä uskaltaa autosta sanoa vai kannattaako myydä ns. talo purkukunnossa? Huollot kunnossa ja omassa käytössä auto on toiminut kuin junan vessa, mutta mikään ei takaa, että näin olisi myös vuoden päästä.
- Hinnoittelu: miten hinnoitella auto/kuinka paljon kannatta jättää tinkimisvaraa autoon?
- Maksaminen: käteiskauppa tietysti varmin, mutta uskaltaako tarjota osamaksua, jos myynti on enää rahoituksesta kiinni?
- Muut asiat: eli mitkä muut asiat on otettava kaupassa huomioon?

Myyntiä varten korjaus ei parin tonnin hintaluokassa todennäköisesti paljon kannata. Lähinnä kannattaa pestä ja siivota auto kunnolla. Jos autossa on halpis "varusteita" (tyyliin leopardipenkit), niin ne heittäisin pois. Öljynvaihtohuolto ja katsastus kannattaa hoitaa kuntoon jos on niiden aika. Mun mielestä kaikista vioista pitää kertoa rehellisesti kauppatilanteessa tai puhelimessa, mutta myynti-ilmoitukseen ei kannata kaikkea listata. Vanhaa ja halpaa autoa ostavan pitää tajuta että joskus sitä pitää korjata kuitenkin, oli se sitten päivän tai vuoden päästä.

Osamaksulla en ikinä, missään tilanteessa, myisi autoani. En edes kaverille tai sukulaiselle.

Myynti-ilmoitukseen kannattaa panostaa hieman, eli hyvät kuvat, tekstit luettavaa suomea ja siihen tyyliin. Sitten vaan odotellaan. Nettiautossa on kaikenlaista vaihtajaa ja sähköpostitse tinkijää, niistä ei kannata paljon innostua, vaan oikeasti potentiaalisen ostajan tunnistaa siitä että lähes poikkeuksetta se soittaa ja sitä kiinnostaa muukin kuin hinta.

Hinnoittelussa yrittäisin laittaa auton jonnekin vastaavanlaisten pyyntien puolivälin halvemmalle puolelle ja myyntihintaa en tinkisi alle halvimman myynnissä olevan, paitsi jos oma auto on selvästi huonompi.

Toisaalta ostajan näkökulmasta tietoa seuraavista asioista:
- Tärkein asia tietysti on, että ostaa auton sen omistajalta. Eli riittääkö, että katsoo AKE:n palvelusta auton omistajan vai mitä muuta pitää ottaa huomioon?
- Auton kunnon tarkistaminen: jos oma kokemus autoista on lähinnä niiden ajamisessa, niin mihin asioihin kannatta kiinnittää huomiota? Onko esim. tarkastaminen autotohtorilla rahan väärti?
- kuinka paljon kannatta tingata yksityishenkilöltä hinnasta pois verrattuna vastaavan auton ostamiseen. Eli jos jobbarilla on auto myynnissä hintaa 12 t€ ja siitä tinkaa pois 1 t€, niin mihin hintaa vastaavan auton kannattaa ostaa yksityishenkilöltä?

Omistajuus kannattaa tarkistaa vertaamalla rekisteriotteen ilmoitusosaa myyjän ajokorttiin ennen kuin lyö rahat käteen. Tietysti myyjän nimen voi selvittää Ake:sta etukäteenkin, mutta paperit pitää katsoa joka tapauksessa. Myyjältä/Akesta kannattaa varmistaa että autossa ei ole rahoitusta, koska silloin ostoon tulee hieman ylimääräisiä kuvioita.

Autotohtori voi olla hyvä ajatus, jos omaan kokemukseen ei luota. Autotohtorin kanssa on muistettava kuitenkin että myös sen raportin lukeminen vaatii hieman taitoa, eli pitää ymmärtää mitkä viat on vakavia (ts. kalliita) ja mitkä ei. Kymppitonnin autossa on lähes varmasti muutama korjattava paikka, eli "puhtaat paperit" tohtorilta ei ole realistista, vaikkakin mahdollista.

Ja se olennaisin kysymys, kannattaako koko hommaan ylipäänsä lähteä?

Taloudellisesti kannattaa, jos vaan on aikaa ja hermoja.
 
Zone-sarja -42%
Ite pyrin välttämään yksityiselle myyntiä juuri siksi että vituttaa se jengin soittelu ja renkaiden potkinta. Ton välttelystä mielellään maksaa autoliikkeelle sen pari tonnia ylimääräistä.
 
Ite pyrin välttämään yksityiselle myyntiä juuri siksi että vituttaa se jengin soittelu ja renkaiden potkinta. Ton välttelystä mielellään maksaa autoliikkeelle sen pari tonnia ylimääräistä.

Omat ja kaverien kokemukset kertovat että kaupankäynti on muuttunut jonkun verran viime vuosina. Nykyään turhia soitteluita on erittäin vähän ja turhia näyttöjä vielä vähemmän, kun rahattomat voivat hoitaa haaveilunsa netin ääressä. Tuo pari tonnia taitaa tosiaan olla se suurinpiirtein se autokaupan kate tuossa hintaluokassa, eli sen verran voit itse myymällä ja yksityiseltä ostamalla säästää.

Mikään ei tietenkään estä laittamasta omaa autoa kokeeksi myyntiin ja menemään sinne jobbarin puheille jos kauppa ei lähde kulkemaan.
 
katsoo AKE:n palvelusta auton omistajan vai mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Näkeekö mistään tietopalvelusta katsastustietoja tarkemmin, kuin noista AKE:n perusrappareilta? Lähinnä kiinnostaa tarkemmat syyt muutoskatsastuksille tai hylsyille määräaikaiskatsastuksissa.

Yksi lulla on tuossa ihmettelyn alla, jossa muutoskatsastus historiassa, mutta tuolloinen omistaja ei jaksa vastata puhelimeen. Olisi mukava tietää onko otteelle vaihdettu vanteet vai moottori.
:D
 
Nykyään on itse paljon vaikeampi myydä auto pois, en tiedä mistä johtuu. Perseestä joka tapauksessa. Turhia soittoja tai koeajoille haluavia ei juurikaan enää ole, kyllä niitä ennen riitti enemmän. Ja jos samaan sunntaan mennään asunnoissakin, niin ei hyvä. :curs:
 
Nykyään on itse paljon vaikeampi myydä auto pois, en tiedä mistä johtuu. Perseestä joka tapauksessa. Turhia soittoja tai koeajoille haluavia ei juurikaan enää ole, kyllä niitä ennen riitti enemmän. Ja jos samaan sunntaan mennään asunnoissakin, niin ei hyvä. :curs:

Jos autosta on kyse niin kyllähän se kaupaks menee, kun hinta on oikee. Jos ei mene niin sitten sellane auto/moottori/varustelu/kunto yhdistelmä mihin harva koskee pitkällä tikullakaan:D
 
Itse sanoisin että siksi on nykyään hankalempi saada autoa myytyä kun ihmisistä on tullut varovaisempia.
Ihmiset autoja myydessään eivät mainitse vioista vaikka olisi kuinka selviä (oma kokemus: koira oli syönyt kattoverhoilun autosta ja myyjä "unohti'" puhelimessa kertoa asiasta samoin kuin siitä että kyljissä on lommoja kun ne eivät kuulemma ole haitanneet niin on turha mainita).
Sitten on nämä jotka myyvät vikojen ilmetessä kun eivät halua korjata vaan mahdollisesti kikkailevat hajonneen osan jollain patentilla kuntoon ja myyntiin.
Mälliautoista tehdään autoja ja myydään niitä sitten kolaroimattomina.
Markkinoilla on siis niin paljon wannabe-jobbareita jotka eivät mieti muuta kuin rahojen kynimistä että on ollut pakko siirtyä liikkeiden puoleen jo hintavemmissa autoissa.
Soitat jollekkin että "onko maalipinta hyvässä kunnossa ja onko ruostetta?"
Niin vastaus on "joo kuule on aivan saatanan hyvässä kunnossa tuu ostamaan".
Sitten paikapäälle kun olet muutaman sata kilsaa ajanut niin maalipinta on joo hyvässä kunnossa siitä yhdestä konepellin kulmasta mihin koiran käpälät eivät ole naarmuja tehneet.
Ja ruostettakaan ei ole KAARISSA mutta pohja läpimätä.
Eikä sitäkään tarvinnut puhelimessa ilmoittaa koneen kuntoa kysyessä että venttiileistä kuuluu saatanallinen pauke, "se käynnistyy <> se on vitun hyvä" -.-
Itselläni on käytännössä vain huonoa kokemusta yksityisistä myyjistä.
Kait hieman huonoa karmaa että osaan etsiä kaikki jobbarit ja sukulaiset..
 
Itse sanoisin että siksi on nykyään hankalempi saada autoa myytyä kun ihmisistä on tullut varovaisempia. Ihmiset autoja myydessään eivät mainitse vioista vaikka olisi kuinka selviä

Parhaat sitten vielä puhuu ristiin esim. juuri AKE:n perustietojen kanssa. Tyyliin ei oo koskaan ollut mitään vikoja (joka vuosi katsastushistoriassa vähintään 1 hylkäys), ensimmäiseltä omistajalta (auton historiassa näkyy about 6 omistajaa) jne.

Ei noin ilmiselville paskanjauhajille viitsi edes soittaa.

Sitten on tietty ihan se hintapuolikin joka tökkii. Jos pistät auton nettiautoon tyrkylle ja sun hintapyynti on samanlaisista autoista 30. halvin niin ei sulle kukaan soita. Halvimpiin muutamaan soitetaan.
 
Jos autosta on kyse niin kyllähän se kaupaks menee, kun hinta on oikee. Jos ei mene niin sitten sellane auto/moottori/varustelu/kunto yhdistelmä mihin harva koskee pitkällä tikullakaan:D

Ku ei vaan mene aina noinkaan, "ostajia" on kyllä ollut, mutta eipä ole mennyt rahoitukset läpi tai sit on jääny kk-erät liian isoiks. Erikoisemmin tinkaajia ei ole ollut, tietysti pakolliset onko hinta tiukka kysymykset on esitetty, mutta siitä en ainakaan mun auton kohdalla pitäs olla kyse. Ja selvennykseks, nyt en puhu tavallisista "kansan"autoista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuosta huvikseen nettiautoon myyntiin laitosta tulee mieleen oma tapaukseni.

Ajattelin n.1.5v sitten ostaa ensimmäisen autoni. No kaverinihan hehkutti että osta netistä niin saat halvalla auton ja eikä vedetä omaan taskuun niinkuin kaikki autoliikkeet tekevät ja näissä autol. kaupoissa tulee aina takkiin.

Löytyi ihan kivan näköinen ja ihan huolletun oloinen yksilö, josta sitten otinkin hetimmiten yhteyttä. No sällin mukaan auto on todella hyvä kuntoinen ja toimii kuin unelma, myös kaikenmaailman lisävarusteet nostivat arvon tuohon huikeaan pyyntiin kilsoihin nähden.

No sittenhän sitä lähdettiin katsomaan 200km päähän, pihaan tullessa pettyikin jo jonkun verran autossa pientä kauneusvirhettä siellä täällä. Mutta myyjä vakuuttaa että auto on kerrassaan upea noin vanhaksi. No ajattelin että jos tämä on muuten kunnossa niin voin pienen tinginnän jälkeen ehkä ostaa sen. Autohan toimi kuin kuuluukin. No sitten alkoi tingintä tuosta hinnasta, jätkä vakuuttaa ettei näillä lisävarusteilla voida puhua edes saman 1000e luokan autoista. (PASKAPUHETTA VASTAAVILLA VARUSTEILLA SAI JOPA 500e HALVEMMALLA)
Arvatkaapa uskoinko?
NO TOTTA VITUSSA USKOIN! ja autohan piti olla mitä paras huolloiltaan, vieläpä suomi-auto!

Ja hinnasta ei saatu viilattua tippaakaan pois, kun tämä omistaja oli uhrannut niin paljon aikaa ja rahaa autoonsa. :anssi:

No autohan vaihtoi sitten omistajaa, ei siinä onnenkukkuloillla oltu kun auto ei nyt maailman paras ulkonäöltä ollut, mutta olihan se toimiva ja paukkua ekaksi autoksi tarpeeksi. Tässä vaiheessa oltiin vielä onnellisen tietämättömiä tulevasta. Kuitenkin ekassa parkkeeraamisessa huomasi että käsijarru ei pidä.

Mutta sitten se tapahtui, tuli uusi rekisteriote jossa : " Ajovalot vialliset, vaihdettava xx.xx.2008"
Soitin tyypille "No luulin sinun huomanneen että valoissa vikaa?"

No ei siinä mitään, mutta sitten huomasin että mukaan annetut "vähän" ajetut renkaathan ovat kaikki eriparia ja vieläpä osittain erimerkkiä. Ja lähemmän tutkimisen mukaan oli heitetty käsijarrun osat huitsin nevadaan takapäästä, myös jarrulevyt ja palat aivan loppu. Hyvin pidetty?

Ja ai että niitä ekoja pakkasia kun tuo "pieni" halkema lasissa päättikin levitä oikein huolella, tai sitten kun ne niin hyvin toimivat sähköikkunat tilttasivat, ja ruvettiin tutkimaan sähköjä. Ja sieltähän löytyy sellaista 10v kakaran tekemiä sähkötöitä ympäri autoa, joista korjausmies ei tiennyt että itkeäkö vai nauraa. Samalla selvisi myös että autohan on tuontipeli.

No nyt tällä hetkellä tuohon kusetusten ja amisnäperrysten korjauksiin mennyt n.1500e, joka aika paljon kun puhutaan että auto reilu 2x tuon arvoinen.

Niin ja missähän kohtaa jäin voitolle? (Lohdullista on että tuo kaverini otti samaa tasoa olevat tappiot noissa nettiauto/moto kaupoissa)

TÄSSÄ PIENI TIIVISTELMÄ NÄIN JÄLKIKÄTEEN ASIASTA: Tämä kyseinen jätkä oli alkanut huomata että auto alkaa levitä, mutta ilmeisesti piti siintä vähän ja laittoi sen nettiautoon myyntiin reiluun hintaan, jospa joku tyhmä vaikka ostaisi. Autostahan saa pitkän listan kerrottua kaikkea pikku extraa, joka maksaa muka tajuttomasti, mutta missään tosi aikeissa ei sitä oltu myymässä. Kunhan vain HUVIKSEEN tehtiin ilmoitus. Auton suurin huolto oli varmasti öljynvaihto, joka sekin tehtiin vain kerran 3vuoteen, suodatintahan ei tarvi vaihtaa kun auto jousi myyntiin parin v sisään.

Ja mitäkö minä teen jatkossa jos saisin saman verran rahaa?
En ainakaan osta jostain nettiautosta, koska yli 70% siellä on vain paskaa, jota tönitään omistajalta toiselle. Se kuka oikeaa pitkäaikaista kulkupeliä haluaa on parempi ostaa joltain tutulta tai liikkeestä, koska tiedän monia tyyppejä, jotka ostavat autonsa tuolta antavat monoa sille pari kk oikein kunnolla ja pannaan ostohintaan myyntiin takaisin sanoillla : " HYVIN PIDETTY JA HUOLLETTU."

No ekassa autokaupassahan pitää tulla kusetuksi eikös se niin ole? Eihän se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka ..? :curs: ja sainpa kunnon vihat noita amisnäpertäjiä kohtaan. Pilaavat vielä hyvien automerkkien maineen. Että turha ihmetellä kun ihmiset ovat nykyisin varovaisia ostamisessa.

Hupiauton tuolta voi ostaa mutta jos puhutaan yli 4000e pelistä ni voi melkeenpä ostaa 3000 auton liikkeestä ja vaikka juoda loput rahat tai ostaa palkkaria ym ( piti jotain pakkismaista vääntää tuohon loppuun) Sori avautuminen..
 
No jos ei tajua autoista mitään, on parempi ostaa kaupasta. Mutta jos esim. vaikka tutuista löytyy automiehiä tai itse tietää jonku verran, ei auton kunnon tarkastaminen ole kovin vaikea juttu. Sen näkee heti, miten autoa on pidetty. Jotain yllätyksiä tietenkin voi tulla, mutta eipä ole omat ostokset koskaan osoittautuneet huonoiksi ja kavereille on tullut hommattua useitakin autoja.
 
En ainakaan osta jostain nettiautosta, koska yli 70% siellä on vain paskaa, jota tönitään omistajalta toiselle. Se kuka oikeaa pitkäaikaista kulkupeliä haluaa on parempi ostaa joltain tutulta tai liikkeestä

Samaa tavaraa ne autot ovat liikkeessä, siitä ei pääse mihinkään. Se minkä minä tekstistäsi näen, on kokemattomuus ja tietämättömyys, koeajon puutteellisuus, omistajahistorian selvittämättömyys jne.

Se että olet joutunut huijatuksi, ei tarkoita, että nettiauton autot olisivat yhtään erilaisia kuin autoliikkeiden. Autoliike ottaa auton kuin auton vaihdossa, ja samat pommit sitten siirretään isoista liikkeistä jobbareille myytäviksi.

Kun ymmärtää asioista, on perillä hinnoista jne. ei tule huijatuksi.
 
Samaa tavaraa ne autot ovat liikkeessä, siitä ei pääse mihinkään. Se minkä minä tekstistäsi näen, on kokemattomuus ja tietämättömyys, koeajon puutteellisuus, omistajahistorian selvittämättömyys jne.

Se että olet joutunut huijatuksi, ei tarkoita, että nettiauton autot olisivat yhtään erilaisia kuin autoliikkeiden. Autoliike ottaa auton kuin auton vaihdossa, ja samat pommit sitten siirretään isoista liikkeistä jobbareille myytäviksi.

Kun ymmärtää asioista, on perillä hinnoista jne. ei tule huijatuksi.
Autoliike jos kusettaa yhtä pahasti, niin kaupan purku kuitenkin onnistuu. Ja sellainen noin rankasti kusettava autoliike ei olisi kovin pitkäikäinen. Muuten olen kyllä samaa mieltä että ostaessa pitäisi kunnolla perehtyä siihen mitä on ostamassa.
 
Autoliike jos kusettaa yhtä pahasti, niin kaupan purku kuitenkin onnistuu. Ja sellainen noin rankasti kusettava autoliike ei olisi kovin pitkäikäinen. Muuten olen kyllä samaa mieltä että ostaessa pitäisi kunnolla perehtyä siihen mitä on ostamassa.

En usko että onnistuisi kaupan purku noilla perusteilla. Renkaat, tuulilasi ja korjausmääräys rekisteriotteessa kuuluu selkeästi juttuihin jotka ostajan olisi pitänyt havaita. Jarrupalat ja levyt on normaalia kulutusosaa. "Tuontiauto" vs. "suomiauto" ei ole vika joka vaikuttaisi auton hintaan. Jos käsijarrusta puuttui jotain osia, niin se on ainoa selkeä virhe ja siinäkin liikkeellä on oikeus korjata vika ennen kuin kaupan purkamisesta aletaan puhumaan.
 
... ja korjausmääräys rekisteriotteessa kuuluu selkeästi juttuihin jotka ostajan olisi pitänyt havaita.

Tarkistin kyllä tuon rekisteriotteen ostaessa, mutta jostain syystä siinä ei ollut tuota huomautusta, vaan asiailmeni vasta kk päästä kun sain itse uuden rek otteen.

Ja mitä autoliikkeiden autoihin tulee en ole ikinä kuullut että noin pahaa vedätystä olisi harrastettu,
Mutta tuolla nettiautossa/motossa tuo pannaan +1000e hintaa ja odotellaan ostajia, sit jos ei mene niin poistetaan ilmoitus kun eihän sitä nyt vakavissaan oltu myymässä.
 
Nettiauton kautta on tullut myytyä ja ostettua autoja, enkä voi olla samaa mieltä kanssasi. Toki löytyy noita haaveilijoita, joilla on +1000€ hinnassa, mutta erona on juurikin se, että niitä ei edes yritetä myydä, kokeillaan vain onnea löytyisikö se joku huijattava. Kun hinta on kohdallaan auton kuntoon, kilometreihin ja ikään nähden, kauppaa tehdään oikeasti. Alle 10k€ autoissa kauppa lienee hyvinkin vilkasta, kalliimpien kohdalla yksityinen kauppa hidastuu esim. rahoitusongelmien ja vastaavien kanssa, myös riski piilevien vikojen kanssa on ostettaessa on suurempi kuin autokaupassa. Ja piilevällä vialla tarkoitan vikaa jota myyjä eikä ostaja osaa ennakoida. Autoliikkeestä ostetussa on virhevastuu hieman turvana isompien teknisten vikojen kohdalla.

Itsellänikin on nyt nettiautossa oma auto myynnissä, hinta on kohdallaan ja autossa ei ole mitään vikaa, ostajat ovat silti vähissä kun puhutaan 5v ikäisestä yli 15 000€ autosta. Jos olisi autokaupassa myynnissä, olisi jo todennäköisesti myyty. Syy miksi myyn itse, on autoliikkeiden suora ostohinta joka on noin 14-15k€ tuntumassa, kun auton oikea arvo on noin 17k€.

Itse myymällä voi säästää siis itsellensä muutaman tuhatta euroa, jos ei ole pakko päästä autosta nopeasti eroon, niin yksityisenä se kannattaa kaupata. Käytettyjä ostaessa autoliikkeestä tinkausvaraa löytyy tällä hetkellä noin 5-20% jos maksu tapahtuu käteisellä.

TM käytettyjen autojen kuntotestin yhteydessä näytetään aina graafi nettiauton vastaavien autojen pyynnistä, sekä Grey-Hen hinnoista, eikä tuosta graafista ole nähtävissä kuin se, että nettiautossa hintahaitari on laajempi kuin puhtaasti autoliikkeisiin perustuvan Grey-Henin tilastoissa. Eli nettiautossa on oikein hinnoiteltuja autoja, jopa alihinnoiteltuja (jos on tarve muuttaa auto käteiseksi kiireellä) ja sitten on muutama kappale niitä joiden hinta on taivaassa ja hinta itsessään ei perustu mihinkään.

Asiansa tuntevalle, nettiauto on paras paikka tehdä kauppaa.
 
En usko että onnistuisi kaupan purku noilla perusteilla. Renkaat, tuulilasi ja korjausmääräys rekisteriotteessa kuuluu selkeästi juttuihin jotka ostajan olisi pitänyt havaita. Jarrupalat ja levyt on normaalia kulutusosaa. "Tuontiauto" vs. "suomiauto" ei ole vika joka vaikuttaisi auton hintaan. Jos käsijarrusta puuttui jotain osia, niin se on ainoa selkeä virhe ja siinäkin liikkeellä on oikeus korjata vika ennen kuin kaupan purkamisesta aletaan puhumaan.
No tuo virheen korjaus vähintään. Ja olisi aivan helvetin typerää lähteä autoliikkeeltä tietoisesti täysin kusettamaan.
Itse kyllä katson sen auton yhtä tarkasti läpi, ostaisin mistä tahansa. Mutta keltä yksityiseltä saat esim. ääntä pitävälle kytkimelle puolen vuoden takuun että jos hajoaa, liike maksaa? Tuollaisen sain itse liikkeessä kirjallisena lisättynä sopimukseen, vaikka autokin oli jo muissa liikkeissä oleviin samanlaisiin yksilöihin verrattuna noin 2k€ halvempi.
 
Asiansa tuntevalle, nettiauto on paras paikka tehdä kauppaa.

Nostetaanpa vanhaa ketjua tässä ylös, kun kevät ja lamasesonki on tulossa kovaa vauhtia.

Tästä olen melkolailla samaa mieltä. Jos jotain autojen päälle ymmärtää, Nettiauto on kaikesta saastasta huolimatta paras kauppapaikka yksityisten välillä. Vaatii vain hieman perehtymistä auton tekniikkaan (osaa kysellä oikeat jutut ja vastailla vakuuttavasti puhelimessa), sekä ymmärystä autojen todellisesta hintatasosta ja korrektista myyntikäyttäytymisestä.

Ne jotka väittävät, ettei Nettiautossa voi saada mitään kaupaksi, voisivat monessa asiassa katsoa peiliin. Jos auto on joku puoli miljoonaa rullattu Zyskowicz Kombi Tdi, jolla sen verran tunnearvoa, että siitä pitäisi saada saman verran kuin liikkeiden pyynnit tai jopa yli, niin ihmekös ei yhteydenottoja tule lukuunottamatta vaihtotarjouksia toisilta ylihinnoittelevilta.

Ja panostakaa myynti-ilmoitukseen ja myyntitekstiin. Kunnon kuvat joka kulmasta, puhtaasta autosta. Mutta ei sitä talon takana vetäistyä pikakiiltoa vielä niin että se vihreä puutarhaletku luikertelee kuvissa. Sisäkuvista kannattaa siivota ne Hesen paperipussit pois. Tyhjät pullot tai tupakka-askikaan ei juuri ostajan mielenkiintoa lisää. Myyntitekstistä lyhyt ja ytimekäs, capslock pois päältä, jokaista vaihdettua osaa tai mitä minkä merkkisiä tököttejä käytät ei tarvitse mainita. "Ei kuvan vanteilla", "ei kuvan auto" -jutut eivät auta ilmoitustasi erottumaan ainakaan positiivisesti. Kuten ei ylimielinen "ei renkaanpotkijoille"-asenne tai puujalkavitsit. Ja ratti suoraan, antaa muuten hätäisen kuvan myyjästä.

Kaiken kaikkiaan Nettiauto on parempi kuin yksikään kaupan seinä tai paikallislehden rivi-ilmoitus, kun ymmärtää tekniikan päälle ja osaa tulkita ilmoituksia. Ja monestihan on, että huonoa autoa ei kehtaa myydä itse vaan ne annetaan piilovikaisena liikkeeseen vaihdossa. Ehkä hieman kärjistetty esimerkki, mutta liikkeet eivät kovinkaan innokkaasti autoja kunnostele juurikaan polttimoiden vaihtoa ja sitä pesu ja imurointifixiä enempää. Öljynvaihtohuoltokin on jo katteesta pois, kun on asiakkaalle ollut pakko ylihyvittää saadakseen kaupan aikaiseksi.
 
Aivan. Myin vanhan autoni Nettiauton kautta. Ilmoituksen laittamisesta meni 2 vrk, ja auto oli myyty. Auto oli 12 vuotta vanha Corolla, ja pyyntihinta oli maltillinen. Annoin tinkiä pyyntihinnasta vielä muutaman satasen - sehän on pelin henki, eikä autoa kannata mielestäni turhaan roikottaa myytävänä suhteessa pienen summan takia.

Pesin ja vahasin pellit sekä siivosin sisätilat ennen myyntiä, moottoritilan jätin sellaisekseen. Auto ei ollut priimakunnossa mutta sinänsä asiallinen. Panostin ilmoitustekstiin. Sisäkuvassa ratti oli suorassa, koska se nyt yksinkertaisesti näyttää sillä tavoin paremmalta. Jos päivä on aurinkoinen, kannattaa kuvata varjossa, ettei kuviin tule turhia kontrasteja.

Nykyisen auton ostin myös Nettiautosta, joskin myyjäosapuoli oli liike.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom