Autoja joissa saa apukuskin airbagin kytkettyä pois päältä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo ei riitaa. Tiedän kyllä että lasten turvaistuinta ei saisi laittaa mihinkään autoon etupenkille, missä on penkissä turvatyyny. Vaikka kojelaudassa olevan airbagin voisi kytkeä pois, niin jos penkissä on turvatyyny, niin ei turvaistuinta siihen. Se voi auetessaan murskata tuvaistuimen.

Isompien lasten penkin koroke onkin sitten asia erikseen. Sen saa laittaa etupenkille kera lapsen, jos tosiaan kojetaulun turvatyynyn saa pois päältä.
Siis näissä nyt jokin mättää...

Jos turvaistuinta ei saa laittaa, koska airbag voi murskata sen, vaikka sen voisi kytkeä pois päältä. Mutta lapsen voi kuitenkin laittaa istumaan korokkeen kera mutta sillä ehdolla, että airbagin voi kytkeä pois. Eikös siinä ole ihan yhtä suuri vaara sen tyynyn laukeamisessa (jos se vain on kytketty pois päältä) oli siinä paikalla lapsi tai turvaistuin?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Siis näissä nyt jokin mättää...

Jos turvaistuinta ei saa laittaa, koska airbag voi murskata sen, vaikka sen voisi kytkeä pois päältä. Mutta lapsen voi kuitenkin laittaa istumaan korokkeen kera mutta sillä ehdolla, että airbagin voi kytkeä pois. Eikös siinä ole ihan yhtä suuri vaara sen tyynyn laukeamisessa (jos se vain on kytketty pois päältä) oli siinä paikalla lapsi tai turvaistuin?

Tuossa puhuttiin kahdesta eri turvatyynystä. Kojelaudan tyynystä (jonka voi kytkeä pois) ja penkin sivuturvatyynystä jota ei voi kytkeä pois. Penkin sivuturvatyyny voi auetessaan murskata lastenistuimen tai puristaa lapsen ruttuun sinne väliin.
 
15kg on aika pieni raja. Käytännössä kun tollanen 5 vuotias mukula painaa sen 20-25kg helposti. Ja se oli jotenkin niin että alle 13 vuotiaan lapsen niskaranka ei kestä airbagin laukeamista kasvoille.
Tuo 15 kg onkin vissiin tarkoitettu vain turvaistuimessa istuville. Itsellä ei ole kokemusta, että kuinka pitkälle tuo raja sitten riittää ja onko tämän jälkeen katsottu, että peska istuu normaalisti niin kuin aikuinenkin siinä penkissä. Tiedä sitten kumpi on pahempi, se että turvatyyny pehmentää kolarissa iskua vaiko se, että penska lyö päänsä koelautaan...

Mitä minä olen nähnyt näitä kolarivideoita niin se turvatyyny ottaa ihmisen yläkehon iskun vastaan eikä räjäytä ihmistä penkkiä vasten. Eli ihmisen vartalo on törmäyksen voimasta jo liikkeessä eteenpäin ja tyyny laukeaa ja vartalo painuu tyynyä vasten. Ei niin, että tyyny laukeaa paikallaan pysyvää ihmistä vasten singoten ihmisen taakse päin.
 
Tuossa puhuttiin kahdesta eri turvatyynystä. Kojelaudan tyynystä (jonka voi kytkeä pois) ja penkin sivuturvatyynystä jota ei voi kytkeä pois. Penkin sivuturvatyyny voi auetessaan murskata lastenistuimen tai puristaa lapsen ruttuun sinne väliin.
Ai joo luin ehkä liian hätäsesti. Tosin jos on painon tunnistava tyyny niin silloin kaiken järjen mukaan myös tuo sivutyyny kytkeytyy pois... en tiedä oisko näin.
 
Ai joo luin ehkä liian hätäsesti. Tosin jos on painon tunnistava tyyny niin silloin kaiken järjen mukaan myös tuo sivutyyny kytkeytyy pois... en tiedä oisko näin.

Sivuturvatyyny ei kytkeydy pois mikäli avaimella kytketään kojelautaturvatyyny pois. Ei edes volvo v70 mallissa. Volvolla taisi uusissa vehkeissä olla joku oma kiinnitys omalle volvon kehittämälle lastenistuimelle joka disabloi kaikki tyynyt siitä kohtaa mihin se istuin laitetaan. Mutta menee liian uusiin ja hifikalliisiin vehkeisiin että saa unohtaa heti :)
 
Zone-sarja -42%
Ja nyt niitä autoja :)
Pösö 307 bensa oli edellinen auto ja kovasti suosikiksi tuntuisi nousevan itselle 307sw diesel tai 407sw diesel.


407 SW nyt ollu muutaman kuukauden käytössä, ja voin suositella. :) Tosin bensakoneella ja tietenkin automaattilaatikolla.
 
Passateissakin taitaa 2004 vuosimallista eteenpäin olla tuo airbagin deaktivointimahdollisuus. Ellen väärin muista.
 
Isompien lasten penkin koroke onkin sitten asia erikseen. Sen saa laittaa etupenkille kera lapsen, jos tosiaan kojetaulun turvatyynyn saa pois päältä.

Näin se "virallinen" ohje kutakuinkin menee täydellisesti.

Mistäs tästä "virallisesta" ohjeesta saisi vähän varmempaa infoa?

Tuo 15 kg onkin vissiin tarkoitettu vain turvaistuimessa istuville. Itsellä ei ole kokemusta, että kuinka pitkälle tuo raja sitten riittää ja onko tämän jälkeen katsottu, että peska istuu normaalisti niin kuin aikuinenkin siinä penkissä. Tiedä sitten kumpi on pahempi, se että turvatyyny pehmentää kolarissa iskua vaiko se, että penska lyö päänsä koelautaan...

Mitä minä olen nähnyt näitä kolarivideoita niin se turvatyyny ottaa ihmisen yläkehon iskun vastaan eikä räjäytä ihmistä penkkiä vasten. Eli ihmisen vartalo on törmäyksen voimasta jo liikkeessä eteenpäin ja tyyny laukeaa ja vartalo painuu tyynyä vasten. Ei niin, että tyyny laukeaa paikallaan pysyvää ihmistä vasten singoten ihmisen taakse päin.

Tämä kuulostaa jo ihan järkevältä. Nimenomaan luulisi sen lapsen niskan silloin olevan kovilla, kun muuhun vartaloon verrattuna iso pää jatkaa matkaa kolaritilanteessa.

Penkin sivuturvatyyny voi auetessaan murskata lastenistuimen tai puristaa lapsen ruttuun sinne väliin.

Ei kai nyt herran jestas sentään turvaistuin voi MURSKAANTUA airbagin voimasta??!! Ja kyllä kai se "ruttuun puristuminen" airbagin ja turvaistuimen välissä on parempi vaihtoehto kuin lyttyyn ajetun kyljen ja turvaistuimen väliin puristuminen.

Sen edessä olevan airbagin pois kytkeminen kuulostaa ihan viisaalta siinä vaiheessa, kun lapsi on kaukalossa tai turvaistuimessa selkä menosuuntaan, mutta muuten en sitä oikein kyllä ymmärrä.

Vm. 2000 Xsarassa ainakin sen etuairbagin sai avaimella pois päältä.
 
Volvo-huollosta tuo "virallinen" ohje tuli.
Tällaisen dokkarin löysin netistä. En lukenut vielä läpi, mutta voi olla ihan asiaa
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/turvatyynyjen_poiskytkenta_laste/

"Eräät valmistajat (esim. Volvo useimmissa malleissaan) kieltävät yleisesti
lasten kiinnittämisen turvavöihin kuljettajan viereisellä paikalla silloin, kun ajoneuvossa on
kuljettajan viereisellä paikalla etu- ja sivuturvatyynyt.
"

"Suurin osa ajoneuvojen valmistajista sallii lastenistuimien asentamisen etupenkille kasvot
menosuuntaan, kun autossa on aktiiviset turvatyynyt kuljettajan viereisellä paikalla (esim.
Mercedes). Tällöin on kuitenkin kuljettajan viereinen istuin turvaistuimen aiheuttaman
suuremman tilantarpeen takia yleensä siirrettävä takimmaiseen asentoonsa.
"

"Usein valmistajat suosittelevat lasten turvaistuimen asentamista ensisijaisesti auton takaistuimelle
ja sen asentamista kuljettajan viereiselle istuimelle pidetään vain mahdollisena
vaihtoehtona.
"
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom