Autoa vaihtamassa, hintaluokka 3000-5000e

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tidus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liikkeet näyttäisivät ostavan auton sisään 7000 eurolla ilman vaihtoa.


Miksi?

Mikä sitten takaa?



Mitä nyt olen autosta lukenut kaikenmaailman arvioita ("asiantuntijoiden" ja käyttäjien), niin enpä kovin montaa pahaa sanaa ole kuullut tuosta Daewoosta. Onko sinulla kenties jotain omaa kokemusta, että tuo kippo kestäisi vain 100tkm? Vai perustuuko tämä vain ja ainoastaan siihen, että ko. auto ole sinun mielestäsi oikea auto, eikä se siis mitenkään voi kestää yhtään mitään?

1. Oletko käynyt autolla liikkeessä ja pyytänyt siitä oikeasti tarjouksen vai veditkö tuon luvun autoarvion sivulta?

2. Auton merkillä ja kunnolla on aika paljon merkitystä. Mitä luulet miksi nuo korealaiset ovat uutenakin markkinoiden halvimpia?

3. Ikinä en ole daewoota omistanut ja tuskimpa koskaan tule omistamaankaan, vaikka itse kuulunkin niihin kenelle auto on muutakin kuin liikkumisväline niin silti en ajattele sokeasti sitä kommentoidessa tähän topikkiin. Entisellä kollegallani oli joskus Daewoo ja se oli kyllä kauhistuttavan laaduton ja surkea auto. Autoissa toki on yksilöitä mutta väitän silti että markalla saa markan auton, ole se uudehko tai vähän ajettu.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vaimolla oli tuollainen Matiz. 60 tuhatta ajoi sillä, kunnes vaihtoi Nissaniin. 60 tuhatta ja neljä-vuotta. Pakoputki halkesi 40 000 kohdalla, ei ruostunut vaan liitokset pettivät. Sähköikkunoissa ei ole "stopparia", eli jos laitat ikkunaa kiinni sen ollessa kiinni, niin ovesta irtoaa verhoilut muovin vääntyessä. Pyyhkijät joko taittuvat itsestään, niin ettei sulka osu ikkunaan kunnolla (tai sitten joku naapuri on vääntänyt ne). Muita vikoja tossa ajassa ei tullut.
Lähti aina käyntiin mukavasti.
Ei ole pahaa sanottavaa kuitenkaan autosta joka maksaa muutaman euron. Itselle en kuitenkaan ostaisi.

Halpoja on noi nykyään. Vuosi sitten vaimo sai hyvitykseksi 5500 euroa. 60 000 ajettu ja vuosimalli(oli vielä daewoo), en muista vuotta.
 
1. Oletko käynyt autolla liikkeessä ja pyytänyt siitä oikeasti tarjouksen vai veditkö tuon luvun autoarvion sivulta?
Käynyt yhdessä, 6500 eurolla olisi hän ottanut. Soittanut kahteen, molemmat sanoneet 7000 euroa, mikäli kaikki on kunnossa.

2. Auton merkillä ja kunnolla on aika paljon merkitystä. Mitä luulet miksi nuo korealaiset ovat uutenakin markkinoiden halvimpia?
Eiköhän tärkein syy ole se, että ne ovat pieniä, tehottomia paskoja. Mistään arvostelusta en edelleenkään ole lukenut, että kyse olisi auton huonosta luotettavuudesta.
 
Ihan oikeasti. On ne paskoja.

Luotettavuuden takaa suurimmaks osaks ihan joku muu seikka kuin auton ikä ja kilometrit.

Aina luullaan, että päästään halvalla kun ostetaan uus auto jopa vähillä kilometreillä.
Usein(aina) yllätytään, kun joutuu lähes kokoajan uhraa euroja korjauksiin.

Ei uusista autoista ole tehtyä yhtä kestäviä kuin vanhoista, varsinkaan mistään Daewoosta.

Jos jäbä ei autolta vaadi mitään muuta ku halpaa pitoa ja huolettomia kilometrejä niin Carina II on sulle kuin tehty auto.

Ruma se on, mutta äärimmäisen kestävää tekniikkaa. Melko ruosteessa useimmat yksilöt, mutta rahalla saat ruosteetonta. Hyväkuntoisen yksilön saat rahalla ja siitä riittää huoletonta ajoa vuosiks eteenpäin.

Järjen köyhyyttä ostaa tollanen Daewoo jos oikeasti huolettomuutta vaan autolta haluat? Älytöntä.

Carina II 1.6l 16V 4A-FE kone kestävimpiä koneita mitä ikinä on valmistettu. Kaikenlisäksi teho/kulutussuhde erinomainen, auton kevyestä koosta johtuen tollanen mylly liikuttaa ihan kivasti jo tota riisikippoa.

Ei tuo aikaisemmin mainittu Toyota Starlettikaan ole huono vaihtoehto. Melko kalliita tuppaavat vaan olemaan.
 
Onko jotain omia kokemuksia tai tarkkaa tutkimustietoja, että nuo Daewoot olisivat aivan epäluotettavia paskoja?

Toyota Carina vaikuttaisi ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta.
 
Onko jotain omia kokemuksia tai tarkkaa tutkimustietoja, että nuo Daewoot olisivat aivan epäluotettavia paskoja?

Toyota Carina vaikuttaisi ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Luulisi että peli kuin peli kestää jos huoltaa hyvin ja jos vielä on korjaajan vikaa omasta takaa niin selviät vaikka millä autolla loppuelämäsi.

Mun tuttavalla suzuki alto 1.0 jotain 8x vuosimallia ja edelleen menee katsastuksesta kuin tyhjää vaan. Kerran on mittari pyörähtänyt ympäri ja kilometrejä 150t, ruostunuthan se on ja jouduttu paikkailemaan.

Maksoi 1000 markkaa n. 10v sitten ja edelleen toimii. Kertaakaa ei oo merkkihuollossa käynyt. Tectyl suojattu v 95

EDIT: enempi nyt olis varmaan oleellista päästä vanhasta autosta eroon käypään hintaan.
 
Suurin ongelmahan tässä melkein on se, että kun lähden autoa ostamaan (erityisesti yksityiseltä), niin enhän minä ostaa katsoa niitä "oikeita ongelmakohtia", jotten menisi ostamaan täyttä romua. Siksi tuntuu, että tuollainen 21tkm ajettu menopeli tuntuisi hyvältä ja varmalta ostolta.

Varmasti joku Toyota Carinakin olisi hyvävaihtoehto, mutta mistä helvetistä minä tiedän, milloin joku 200tkm ajettu kone hajoaa käsiin?
 
Suurin ongelmahan tässä melkein on se, että kun lähden autoa ostamaan (erityisesti yksityiseltä), niin enhän minä ostaa katsoa niitä "oikeita ongelmakohtia", jotten menisi ostamaan täyttä romua. Siksi tuntuu, että tuollainen 21tkm ajettu menopeli tuntuisi hyvältä ja varmalta ostolta.

Varmasti joku Toyota Carinakin olisi hyvävaihtoehto, mutta mistä helvetistä minä tiedän, milloin joku 200tkm ajettu kone hajoaa käsiin?

Onhan siinä sekin tietysti, ettei voi tietää millaisella huollolla noin vanha auto on ollut. Mutta kyllä ite olisin sitä mieltä, että melkee 20 vuotta vanha auto ilman tietoa huoltohistoriasta kannattaa jättää ostamatta, vaikka olis vähä ajettu. Niin vanhassa autossa alkaa olla ongelmana, tietysti ruosteen lisäksi, kaikkien muidenkin osien kuluminen esim, kaikki alustan puslat,polttoaine- ja jarruputket..

Tietysti tollaset mekaaniset viat on aika halpoja korjata, mutta harvalla kuitenkaan on paikkaa, aikaa tai taitoa sitä tehdä ja korjaamohan ottaa aina sen 50-60e/tunti.
 
Luulisi että peli kuin peli kestää jos huoltaa hyvin ja jos vielä on korjaajan vikaa omasta takaa niin selviät vaikka millä autolla loppuelämäsi.

Mun tuttavalla suzuki alto 1.0..


Suzuki Alto on mitä todennäköisemmin täysin erilainen auto mitä tuo Daewoo on.

Hyväkuntoinen Suzuki Alto sekin paljon parempi vaihtoehto kuin tollanen mahd. halvalla valmistettu muovikippo.

Kyllä varmaan jostain löydät jonkun autoista tietävän kaverin mukaan. Myynti-ilmoituksesta, myyntihinnasta ja myyjästäkin voit jo jotain päätellä.
Carinaan varaosat ovat tosi halpoja.

Carinan kone alkaa todennäköisesti vittuilemaan vasta 400-500k välillä.

Onnea auton myyntiin ja uuden etsintään.
 
Suurin ongelmahan tässä melkein on se, että kun lähden autoa ostamaan (erityisesti yksityiseltä), niin enhän minä ostaa katsoa niitä "oikeita ongelmakohtia", jotten menisi ostamaan täyttä romua. Siksi tuntuu, että tuollainen 21tkm ajettu menopeli tuntuisi hyvältä ja varmalta ostolta.

Varmasti joku Toyota Carinakin olisi hyvävaihtoehto, mutta mistä helvetistä minä tiedän, milloin joku 200tkm ajettu kone hajoaa käsiin?
Mistäs sitten sen näät kun liikkeessä lämpimässä seissyt daewoo on ensimmäiset yöt pihalla, toimiiko enää tämän jälkeen mikään sähköosa, ainakaan niin kuin pitäisi?
Kuten aiemmin sanottu, pelkkiä kilometrejä on muutenkin vähän turha tuijottaa. W124 korimallin dieselmersuillakin ajellaan ihan hyvin sinne miljoonan tietämille, monesti jopa konetta avaamatta. Tuokin on vaihtoehto daewoolle, tosin raskas auto ja joku 75hv voi olla monelle jo liian vähän..
Autotohtorilla käyttäminenkin voisi olla vaihtoehto jos tuntuu ettei ole mitään luottoa omaan arviointikykyyyn.

Esimerkinä 4A-FE konetta, mikä löytyy muistaakseni avensiksen lisäksi myös jostain carinan mallista, on useamman eri korjaamon setien toimesta kehuttu pomminvarmaksi. Kyllä noilla sen 500tkm ajelee normiajoilla monikin.
Eikä se nyt ole ihan sattumaa että toyota on laatutilastoissa pyörinyt siellä kärjen tuntumassa aina.
Tuossa esimerkkinä alle 200tkm ajettu carina II, juurikin 4A-FE koneella. Carina E voi katsella, jos budjettiin mahtuu.
http://www.nettiauto.com/toyota/carina-ii/2837216

Ja eihän se toyotakaan varmasti ikuinen ole, mutta kyllä halvemmalla sen kanssa pääset kuin jonkun Daewoon. Kaveri tietysti mukaan autoa valitsemaan. Jos vieläkin epäilyttää, niin laske joku päivä montako daewoota näät liikenteessä ja montako toyotaa, joku syy sillekin on.

Näköjään tuli tarinoitua paljon samaa mitä karukoo, ei ihan tullu ajatuksella luettua kaikkia aiempia viestejä ennen vastaamista..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noilla kriteereillä mä päätyisin ehkä johonkin pikkuranskalaiseen, esim. tässä:
http://www.nettiauto.com/citroen/saxo/2807877

Vaikka ranskalaisesta laadusta voi olla montaa mieltä, ei se ole ainakaan korealaista huonompaa ja autonakin esim. juuri Saxo tai jokin Peugeotin pikkumalli on mukavampi.

Carinan perustekniikan pomminvarmuudesta olen tasan samaa mieltä kuin edelliset kirjoittajat, mutta ~20 vuotta vanhassa autossa tuppaa kaikkea "pientä laittoa" olemaan sen verran tiheään, etten sellaista suosittelisi ikinä henkilölle jolla ei räikkä ja hienosäätöleka pysy edes välttävästi kädessä. Helvetin hyviä ja edullisia pelejä sellaiselle joka pystyy itse pikkaisen laittelemaan tarvittaessa, mutta jos jokaisen pikkujutunkin takia joutuu korjaamolle raahautumaan niin varmasti palaa rahaa ja hermoja (paitsi jos löytää oikeasti tosi hyvän poikkeusyksilön, mutta se vaatii sekä taitoa että tuuria).
 
Zone-sarja -42%
Aika hyvä nyrkkisääntö auton kestävyydelle on koneen koko suhteessa kilsoihin. Eli 2 litrasella autolla mennään hyvin vielä 200tkm, 1.6 160tkm jne. Siitä eteenpäin (ja tottakai aiemminkin) kestävyydessä on suuressa osassa huollot, kunnossapito sekä auton merkki ja malli. 5-sarjan bemarille 200tkm tuskin tuntuu missään, mutta esimerkiksi joku pikkusitikka voi olla ihan pommi tossa vaiheessa. Tällä periaatteella toi Daewoo alkas oleen tiensä päässä satkun kohdalla.


Kokonaan eri asia onkin sitten toi automerkki ja malli. Se on taatusti halvimmista mahdollisista osista halvimmalla mahdollisella tavalla kasattu (se siitä laadusta ja viimeistelystä).



http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/parivertailu-daewoo-matiz-ja-kia-picanto


Eipä kauhean maireata kuvaa anna tosta purtilosta. Ruma, huono ajaa eikä edes kulje mihinkään.
 
Aika hyvä nyrkkisääntö auton kestävyydelle on koneen koko suhteessa kilsoihin. Eli 2 litrasella autolla mennään hyvin vielä 200tkm, 1.6 160tkm jne. Siitä eteenpäin (ja tottakai aiemminkin) kestävyydessä on suuressa osassa huollot, kunnossapito sekä auton merkki ja malli. 5-sarjan bemarille 200tkm tuskin tuntuu missään, mutta esimerkiksi joku pikkusitikka voi olla ihan pommi tossa vaiheessa. Tällä periaatteella toi Daewoo alkas oleen tiensä päässä satkun kohdalla.

Turha miettiä liikaa pelkkää moottoria, usein se on autossa se luotettavin ja pitkäikäisin osa. Nykyauton kestävyys on kyllä yleensä kiinni jostakin ihan muusta kuin moottorista, sen verran kestäviä kapineita ne ovat järjestään joitakin tyyppivikaisia susikoneita lukuunottamatta.
 
Turha miettiä liikaa pelkkää moottoria, usein se on autossa se luotettavin ja pitkäikäisin osa. Nykyauton kestävyys on kyllä yleensä kiinni jostakin ihan muusta kuin moottorista, sen verran kestäviä kapineita ne ovat järjestään joitakin tyyppivikaisia susikoneita lukuunottamatta.
Ranskalaiset on tässäkin oma lukunsa ja ne kaikki merkit joihin on samoja koneita sotkettu. Joku perseestä oleva huohotinjärjestelmä, joka sitten sylkee öljyjä pakkasella pihalle. Tuota jos joku ei ole onnistunut heti huomaamaan, niin voi se vähän ajetun ranskalaisen moottori olla hyvinkin huonossa kunnossa.
En voi sanoa että kaikissa mallleissa tuota löytyy, mutta tuollaisella systeemillä olevaa autoa en ostaisi enää.
 
Ranskalaiset on tässäkin oma lukunsa ja ne kaikki merkit joihin on samoja koneita sotkettu. Joku perseestä oleva huohotinjärjestelmä, joka sitten sylkee öljyjä pakkasella pihalle. Tuota jos joku ei ole onnistunut heti huomaamaan, niin voi se vähän ajetun ranskalaisen moottori olla hyvinkin huonossa kunnossa.
En voi sanoa että kaikissa mallleissa tuota löytyy, mutta tuollaisella systeemillä olevaa autoa en ostaisi enää.

Ainakin 90-luvun alkupuolen Peugeoteissa ja Citroëneissa tuota vikaa oli, huohotinletkut sijoitettu niin typerästi että ne pääsivät jäätymään helposti. Uudemmissa ranskiksissa tuota ei tietääkseni ole enää esiintynyt.

Minä en sinänsä mikään ranskalaisten autojen fani ole, mutta jos uudehkoa ja vähän ajettua pikkuautoa hakee niin silloin ranskalaiset ovat mielestäni kokonaisuutena hyvinkin kilpailukykyisiä muiden vastaavan hintaluokan tarjokkaiden kanssa (=lähinnä korealaiset + pikkufiiatit). Se nyt on selvää että oikeasti hyvää ja laadukasta autoa ei saa halvalla, oikeat autot maksaa jo ihan erinäköisiä summia kuin mitä ketjun aloittaja halusi autoon pistää kiinni.
 
Vielä tuosta toyota vs ranskalaiset jutusta. Jos ranskalainen uudempi auto maksaa melkein tuplasti enemmän niin eikös sillä rahalla varmasti tehdä usean vuoden pikkurempat toyotaan?
Unohtamatta ranskalaisten vittumaista logiikkaa miten samasta autosta löytyy 3 tai jopa 4 eri kantaa ruuveille, öljyjen vaihtoonkin pitää käyttää omaa erillistä työkalua (tai ikkunan avaajaa), jarrut jumittuu jatkuvasti ym. hauskaa. Kyllä omistin kerran ranskalaisen ja näitä traumoja siitä aiheesta on edelleen. :(
 
Ranskalaiset on tässäkin oma lukunsa ja ne kaikki merkit joihin on samoja koneita sotkettu. Joku perseestä oleva huohotinjärjestelmä, joka sitten sylkee öljyjä pakkasella pihalle. Tuota jos joku ei ole onnistunut heti huomaamaan, niin voi se vähän ajetun ranskalaisen moottori olla hyvinkin huonossa kunnossa.
En voi sanoa että kaikissa mallleissa tuota löytyy, mutta tuollaisella systeemillä olevaa autoa en ostaisi enää.

Ongelma löytyy pääasiassa noista vanhoista koneista. Mitä tulee muuten ranskalaisiin moottoreihin, PSA konserni on yksi euroopan johtavista dieselmoottoreiden valmistajista, joten eiköhän sekin kerro jotain. HDI-moottorit ovat luotettavia, pitkäikäisiä ja vähäruokaisia. Paljon edellä monen muun autovalmistajan dieselmoottoreita.
 
Ongelma löytyy pääasiassa noista vanhoista koneista. Mitä tulee muuten ranskalaisiin moottoreihin, PSA konserni on yksi euroopan johtavista dieselmoottoreiden valmistajista, joten eiköhän sekin kerro jotain. HDI-moottorit ovat luotettavia, pitkäikäisiä ja vähäruokaisia. Paljon edellä monen muun autovalmistajan dieselmoottoreita.

Millä tavalla HDI-koneet on edellä esim. VAG-konsernin koneita? Kestävyyteen en ota kantaa, mutta kyllähän esim. 407 2.0HDI (140Hv) keskikulutus on 5.7 ja esim Audi A6 2.0 TDIe (136hv) keskikulutus 5.3. En ainakaan noiden numeroiden perusteella mitään ylivoimasta kehitystä näe HDI-koneessa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom