Auto vs. ihminen

Siinä 70-luvulla(?) kuvatussa formulapätkässä kuulemma kisaa jatkettiin ihan tyynesti kuolonkolarin jälkeen loppuun saakka.

Tuon autosta roikkujan saama tälli naamaan oli ihan ansaittu Jackass-tyylisen videokuvauksen päätteeksi.

Pakko kertoa tähän nyt tapaus joka sattui itselleni noin kuukausi sitten. Ylitin hämärällä kaksikaistaista tietä polkupyörällä (nopeusrajoitus 50km/h) suojatien kohdalla. Ennen ylitystä katsoin, että tuolla kaukana näkyisi auto olevan ja lähdin siitä sitten tietä ylittämään. Arvelin, että kerkeäisin helposti. No kerkesin keskelle sitä toista kaistaa kun havaihdun jarrutusääniin. Valkoinen Corolla lähestää meikäläistä huomattavaa vauhtia.

Tajusin siinä sitten nostaa auton puoleisen jalan korkeammalle ettei jää pyörän ja puskurin väliin. Seuraava mitä muistan on, että keräilen itseäni asfaltilta pari metriä auton edestä ja pyörä on ~7m päässä. Ensimmäinen tunne oli hirveä suuttumus, että kuka helvetin urpo ajo just minun päälle?!:david:

Auton kuljettaja, joka oli nuori kundi, oli vähintäänkin yhtä säikähtänyt kuin minäkin. Selitteli kovasti ettei ollut huomannut minua koska, minulla ei ollut heijastinta. No ei varmasti huomannutkaan, sen verran myöhään se jarrutus lähti...:curs:

Olin kuulemma lentänyt ensin konepellille, siitä tuulilasiin ja kenttään. Tästä todisteena rutussa oleva konepelti ja sisäänpainunut tuulilasi. No jutun pointti oli kuitenkin se, että itse selvisin tästä mustelmalla vasemmassa reidessä, siis todella vähällä kun ottaa huomioon mitä olisi voinut käydä.
Joskus siis näinkin päin että auto ottaa enemmän damagea.
Kävin vielä terveyskeskuksessa tutkituttamassa itseni jos olisi aivotärähdys tullut, mutta eivät mitään huomanneet.

Polkupyörästä sen sijaan vääntyi poljin ja sarvi :(
Tän jälkeen oon ottanu liikenteessä varovaisemmin, jopa ylivarovaisesti.

Monissa autoilijoissa on se vika, että ne ei osaa liikennesääntöjä. Kun tossa muutamia vuosia sitten tuli se uusi laki jota mainostettiin suurin piirtein niin, että "pyöräilijä väistää aina", niin autoilijathan meni ihan sekaisin. Sehän siis tarkoittaa sitä, että tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää. Jos väistämisvelvollisuus on erikseen merkitty, mennään sen mukaan.

Kerrankin ylitin suojatien ihan normaalisti, jolloin risteykseen tuleva auto joutui pysähtymään mun takia. Kuski huusi ikkunasta, että: "Opettele *#%tana liikennesäännöt!" Hieno homma sinänsä, koska suojatietä ennen oli kolmio, eli autoilija oli väistämisvelvollinen. Saatanan törpöt sanon minä. Olis pitäny jäädä jututtaan sitäkin keski-ikäistä "maailman parasta kuljettajaa".

Hätäjarrutuksia on tullut useita, kun joku neropatti päättää ylittää kadun katsomatta ja mitään varoitusta antamatta.
mulle sattu pitkällä suoralla ja hyvällä säällä semmonen tilanne. ajoin kaheksaakymppiä siinä, äiti ja lapsi odottivat tienreunassa. mutta mitä tekee äiti kun lähestyn niitä? jää itte seisomaan ja törkkää kersansa juoksemaan tielle! (eivät voineet olla huomaamatta autoa, sillä jäivät odottamaan ja katsoivat autoa kun lähestyin niitä.)

kenellekkään ei käynyt mitään, sillä kerkesin pysähtymään ja väistämään. tää äitee näytti olevan aika pahasti piestyn näköinen, notta saattoi olla sekin syynä tähän käytökseen. silti pisti vihaksi ja vitutti ja jänskätti vielä pitkään tuon tapauksen jälkeen. en tiiä oisko jo nykyään saanut kersansa tapettua..

mut tais vielä viimesessä pätkässä poliisikin ownata keräilijän :O tää ois tiukkaa opetusmatskua vaikka autokoululle ;)

Powerhousu sanoi:
Kerrankin ylitin suojatien ihan normaalisti, jolloin risteykseen tuleva auto joutui pysähtymään mun takia. Kuski huusi ikkunasta, että: "Opettele *#%tana liikennesäännöt!" Hieno homma sinänsä, koska suojatietä ennen oli kolmio, eli autoilija oli väistämisvelvollinen.

Olis se autoilija ollu väistämisvelvollinen ilman kolmiotakin:

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille
(Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 32 §)

H.H sanoi:
Ei olisi. En nyt puhunut siitä, että jalankulkija / pyöräilijä on jo suojatiellä. Puhuin siitä, että ilman kolmiota pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen.

HUH!!!

Itse kävelen nyt kaikkialle, ja asun maassa, jossa on pirusti liikenneympyröitä. Niitä on joka käänteessä. Ja jos kiroillaan ettei Suomalaisilla ole hajuakaan miten käyttää vilkkua liikenneympyrässä, niin toistaiseksi olen nähnyt tasan yhden ajajan joka on käyttänyt vilkkua oikein. Helvetin vaarallista ylittää niitä monesti joka päivä, ja kestää hyvin kauan ennenkun uskaltaa ylittää. Jos joku saa päähänsä ylittää tien sopivalla hetkellä juuri ennen seuraavaa autoa, se autohan kiihdyttää!! Ettei vaan kukaan pääsisi tien yli. Sitten se tööttää, kiroaa ulos ikkunastaan ylittäjälle. Kukaan ei koskaan pysähdy eikä hidasta että jalankulkija pääsee ylitse, kiihdyttää vaan ja kiroaa. "Minä olen autossa, olen Jumala". Vituttaa tollanen. Kohta hankin auton täällä jotta voisin ajaa helvetin hiljaa, ja päästää joka ikisen tien ylittäjän ylittämään rauhassa pysähtyen eteen. Ihan vaan jotta saisin takanani ajajan saamaan jonkun sydärin.

Tossa videossa kyllä joitain voi syyttää ihan omasta typeryydestään... talsia nyt jossain keskellä tietä autojen seassa.

Itse olen aika varomaton kuski, mutta aina jos vaan reagoin niin koitan päästää jalankulkijat ja pyöräilijät helpolla. Itse kun olen jalankulkijana pidän aika kovasti omista oikeuksistani kiinni. Jos auto on selkeästi tulossa suojatietä kohti niin usein kävelen eteen ja pakotan kuskin jarruttamaan. En tietenkään niin että viime hetkellä hyppää tielle, se olisi tyhmääkin. Jututan myös miltei poikkeuksetta jos minulle töötätään syyttä, opettaahan sekin käytöstapoja kun käy asiallisesti juttelemassa mutta on samalla helvetin uhkaavan oloinen.

Eile meinas auto ajaa väkisin suojatiellä päälleni, se ei vaan nähny mua. Heh, samalla sekunnilla tuli mieleen noi videot. Loikkasin aika saatanan nopeesti pois sen eestä.

H.H sanoi:

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille
(Tieliikennelaki 3.4.1981/267, 32 §)

Vaan eipä olisikaan koska jos pyöräilijä ajaa pyöräänsä hän ei ole jalankulkija.

Ilman kolmiota eli tasaarvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää, kolmion tullessa taas autolija väistää.
( TARKENNUS: kun siis pyöräilijä ajaa erillistä pyörätietä autotien vieressä, autotiellä pyöräilijä on tasaveroinen auton kanssa)
Ja pyöräänsä taluttavaa autoilija väistää kaikissa tilanteissa.

Tomppa85 sanoi:
Loppujenlopuksi ei liikenne niin suuri tappaja ole Suomessa, n. 300 kuollutta per vuosi.

Eipä ole ei, esimerkkinä viina tappaa kymmenen kertaa enemmän per vuosi. n.3000

Eikä taida tänä vuonna tuokaan luku riittää, kiitos viinojen hinnan alennuksen.:)

Back
Ylös Bottom