auto saksasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nevahood
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
30.7.2003
Viestejä
5 150
Kertokaas miten voisin selvittää mahdollisimman tarkasti verojen määrän tuontiautolle? onko netissä mitään sivustoa mistä voisi katsella muiden tuontiautojen tuontikuluja ja veroja?

tarkoituksena olisi siis hommailla mersun CLK 55 amg vuosimallia 02 ->

Mistähän noiden vastaavien verotushintoja tai tietoja voisi käydä selailemassa? meinaan noita pykäliä on niin miljoona että tästä laskeskelemalla ei osaa järkeviä tuloksia sanoa. "Mittarilukema, Verotettu ajomäärä, Verotetut lisävarusteet, Kunto.."

Toisaalta tämmöisen auton hinnassa tuontikulut eivät mahdottoman suurta osaa näyttele.. ei tulisi suuria yllätyksiä kun olisi valmiiksi rekisteröitynä ja verotettuna.

minkä tulli arpoo auton käyttöarvoksi? onko tämä yhtä paljon kuin vakuutusyhtiöiden arvio hinnasta? vai heitetäänkö se sopivasti vaan hatusta?

autoveroprosentiksi tulisi kuitenkin 39% tullin mukaan. clk löytyy jo porukoilta suomiautona mutta uudempi malli voisi olla mielenkiintoinen jos hintaeroksi ei tule kovin paljoa...

e. tuommonen auto maksaa saksassa pyöreästi 50 000e
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuontiauton vero määräytyy 2 asiasta. Tuosta prosentista, jonka tuohon jo laitoitkin ja sitten auton arvo Suomessa. 3-4vuotta alkaa olemaan maksimi ikä mikä kannattaa tuoda ulkomailta.
Sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä mitä se auto siellä Saksassa maksaa. Jos tuo clk maksaa esim Suomessa 80000euroa, niin silloin se 39% lasketaan tuosta 80000 eurosta. Suomen käyttöarvoa ei arvota, vaan se katsotaan keskimääräinen hinta kyseisen mallista Suomessa.
Muista sitten, että esim 80000e -> 39% = n. 30000euroa ja tuosta summasta vielä lasketaan 22% alvia, joka sitten lisätään tuohon 30000euroon.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
nevahood sanoi:
ei kait tuota veroa saa enää verottaa? käsittääkseni tuo alvin osuus poistui siitä..

Tullin sivujen mukaan se siellä on ja itse jouduin ainakin viime vuoden loppu puolella maksamaan.
 
Salomaa sanoi:
Ööö? Siis tulisiko veroja tuosta autosta 36 600e? Turpiinhan siitä ottaisi...

Jeps. Joku on laskenut, että vasta n. kuusi vuotta vanha mersu kannattaa tuoda. Muissa autoissa kannattaa nuorempikin, koska Saksassa hinta laskee rajusti iän myötä.
 
nevahood sanoi:
ei kait tuota veroa saa enää verottaa? käsittääkseni tuo alvin osuus poistui siitä..

Kyllä se alvi tulee vielä veron päälle. Lähde:http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish...tetyt_ajoneuvot/07_Laskuesimerkkeja/index.jsp

Esimerkki: käytetty, vuoden 2002 jälkeen valmistettu bensiinikäyttöinen henkilöauto
Valmistumispäivä 1.4.2003
Käyttöönottopäivä 1.5.2003 (ulkomailla)
Veropäivä 2.12.2003 (kotimaassa)

Ajoneuvon yleinen pyyntihinta Suomess 36 000,00 euroa
Vähennetään tavanomaiset alennukset (5 % x 36 000 e + 750 e) - 2 550 euroa
Yleinen vähittäismyyntiarvo eli verotusarvo (0,95 x 36 000 - 750 e) = 33 450,00 euroa
Autovero ennen kiinteää vähennystä (28 % x 33 450 e) 9 366,00 euroa
Kiinteä vähennys alennettuna iän (7 kk) mukaan (650 e - 5,47 % x 650 e) - 614,45 euroa
Autovero = 8 751,55 euroa
Autoverosta kannettava arvonlisävero (22 % x 8 751,55 e) + 1 925,34 euroa
Maksettava määrä yhteensä (autovero + alv) = 10 676,89 euroa

Tullin sivuilta löytyy pdf:t kaikista tehdyistä autoveropäätöksistä, joten sieltä voisi koittaa kaivaa vastaavasta autosta tehtyä päätöstä.

edit. ainiin se vielä piti sanoa, että täällä autoveroa(käyttömaksua) ei mene auton ensimmäiseltä kahdelta käyttövuodelta, joten sellaisia kaksi vuotta vanhoja autoja on aika mukavasti tarjolla.
 
internetin ihmeellisestä maailmasta..
http://mars.ton.tut.fi/autovero/ sanoi:
Autoverosta perittävä vero todettu laittomaksi
2004/05/11

EY-tuomioistuin on tehnyt päätöksen asiassa C-387/01 Weigel ja Weigel. Päätöksen mukaan Itävalta ei saa periä autoverosta yksityiseltä tuojalta sellaista veroa, jota yrityksen ei tarvitse maksaa.

Harald ja Ingrid Weigel toivat molemmat vuonna 1996 Saksasta Itävaltaan auton. Valtio peri suomalaista autoveroa vastaavasta normiverosta veron, jota Itävallasta kutsutaan normiveron lisäosaksi. Lisäosa täytyy maksaa, mikäli autoverosta ei peritä arvonlisäveroa. Yritykset maksavat arvonlisäveron. Lisäosa on nyt todettu Eurooppaoikeudessa laittomaksi.
Suomessa autoverosta peritään vero, jota laissa kutsutaan arvonlisäveroksi. EY-tuomioistuin on kuitenkin todennut asian C-101/00 päätöksessään, että tämä vero ei ole arvonlisävero. Näinollen Itävaltaa koskevaa päätöstä voidaan soveltaa myös Suomeen. Suomessa yritys voi vähentää autoverosta maksamansa veron verotuksessa, yksityinen ei.

http://www.kho.fi/paatokset/29095.htm sanoi:
Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen tuomiosta asiassa C-387/01 (Weigel) ilmenee, että Itävallassa ajoneuvon rekisteröinnin yhteydessä kannettavalle normikulutusveron perusverolle ei voida kantaa lisäveroa. Itävallan järjestelmä vastaa olennaisilta osin suomalaista järjestelmää (ks. erityisesti tuomion kohdat 40, 84, 87, 88 ja 89). Itävallassa lisävero kannetaan vain yksityishenkilön tuonnista, mutta ei kaupallisesta tuonnista. Suomessa autoverolle suoritettava arvonlisävero kannetaan kaikilta, mutta kaupallisen tuojan vähennysoikeudesta johtuen autoverolle suoritettavan arvonlisäveron maksavat vain yksityiset tuojat. Lopputulos on Suomessa tosiasiassa sama kuin Itävallassa.

tuossa siis ennakkotapaus tilanteesta.

ja jos olet jo alvit maksanut niin siitä voi koittaa kitistä vaikka tämän mallin mukaan. tuosta ovat jo suomessakin saaneet omiaan takaisin jonkun verran. raha on aina rahaa.

taitaa olla että tämä verouudistus ei uudista autokantaa sitten yhtään.. :itku: meinaan tuommosilla autoilla ei kovin tarkkaa käyttöarvoa voi olla kun niitä ei montaa tässä maassa ole.
 
Osta vuoden 2003 malli niin saat kiinteällä 28% verolla.
 
jees.. taitaa jo 03 olla uudempaa korimallia (lamput yhdessä). tippuuko vero tosiaan noin paljon noin "vanhoille"? pitää ottaa yhteyttä tuttuun autokauppiaaseen joka tuolta on useamman auton tuonut.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nevahood sanoi:
jees.. taitaa jo 03 olla uudempaa korimallia (lamput yhdessä). tippuuko vero tosiaan noin paljon noin "vanhoille"? pitää ottaa yhteyttä tuttuun autokauppiaaseen joka tuolta on useamman auton tuonut.

Tippuu, koska ennen vuotta 2003 oli mallikohtainen vero, joka vaihteli ensirekisteröintikuukauden mukaan. Vuodesta 2003 eteenpäin on kaikille henkilöautoille tuo kiinteä 28% vero, josta sitten otetaan max. 650€(bensa) tai 450€(diesel) vähennystä autoverosta, tämän jälkeen vielä alv. Yo. juttu on jo aikaisemassa ketjun postissa selitetty tullin kaavan mukaan.

Katso nyt hyvä mies ne tullin sivut, sieltä löytyy tämä kaikki ja paljon enemmän.
 
Nostetaanpas vanhaa ketjua, kun en parempaakaan keksinyt. Tietysti muuttoautoista voisi riittaa keskustelua omaksi ketjukseenkin.

Osaakos kukaan kertoa tai ohjata oikeaan paikkaan kysymaan, etta onko USAn ja Suomen Mazda CX-5:lla suuria eroja? Ajattelin tuoda tallaisen muuttoautona, enka haluaisi kohdata mitaan suurempia yllatyksia autoa kotimaan kilpiin rekisteroitaessa ja katsastettaessa. Suomen maahantuojalta (inchcape) en ole saanut minkaan sortin vastausta, vaikka eipa heidan tietysti tallaisiin tarvitse kantaa ottaakaan.

Mazda CX-5 on siis korvaamassa Mazda CX-7:aa. Muistan lukeneeni, etta USAn ja Suomen CX-7:lla olisi ollut kovastikin eroa. Siksi tama siis mietityttaa.

Taalla on vm. 2013 ja suomessa viela 2012. Autoista en tieda oikeastaan yhtaan mitaan. Tuosta on vain ollut hyvia arvosteluja, miellyttaa omaa silmaa, olisi sopivan kokoinen ja kuluttaa vahan. Ja hinta tuntuu taalla olevan melkoisesti edullisempi kuin kotimaassa. Eika autoverokaan nayttaisi ylittavan muuttoauton veroetua. En löytänyt tullin sivuilta päätöksiä tästä autosta.

Tassa viela linkki esimerkki autoon, jonka taalta toisin http://alturl.com/zrsqj

Kaikki mietteet kys. autosta tai maakohtaisista eroista tervetulleita!
 
Nostetaanpas vanhaa ketjua, kun en parempaakaan keksinyt. Tietysti muuttoautoista voisi riittaa keskustelua omaksi ketjukseenkin.

Osaakos kukaan kertoa tai ohjata oikeaan paikkaan kysymaan, etta onko USAn ja Suomen Mazda CX-5:lla suuria eroja? Ajattelin tuoda tallaisen muuttoautona, enka haluaisi kohdata mitaan suurempia yllatyksia autoa kotimaan kilpiin rekisteroitaessa ja katsastettaessa. Suomen maahantuojalta (inchcape) en ole saanut minkaan sortin vastausta, vaikka eipa heidan tietysti tallaisiin tarvitse kantaa ottaakaan.

Mazda CX-5 on siis korvaamassa Mazda CX-7:aa. Muistan lukeneeni, etta USAn ja Suomen CX-7:lla olisi ollut kovastikin eroa. Siksi tama siis mietityttaa.

Taalla on vm. 2013 ja suomessa viela 2012. Autoista en tieda oikeastaan yhtaan mitaan. Tuosta on vain ollut hyvia arvosteluja, miellyttaa omaa silmaa, olisi sopivan kokoinen ja kuluttaa vahan. Ja hinta tuntuu taalla olevan melkoisesti edullisempi kuin kotimaassa. Eika autoverokaan nayttaisi ylittavan muuttoauton veroetua. En löytänyt tullin sivuilta päätöksiä tästä autosta.

Tassa viela linkki esimerkki autoon, jonka taalta toisin http://alturl.com/zrsqj

Kaikki mietteet kys. autosta tai maakohtaisista eroista tervetulleita!

Muuttoautoja sitten koskee eri määräykset kuin normaaleja tuontiautoja. Saa vähemmällä vaivalla kilpiin eikä tarvii vaihtaa kaikkea, antennista alkaen, e-hyväksyttyyn. Näin ainakin ennen.
 
Muuttoautoja sitten koskee eri määräykset kuin normaaleja tuontiautoja. Saa vähemmällä vaivalla kilpiin eikä tarvii vaihtaa kaikkea, antennista alkaen, e-hyväksyttyyn. Näin ainakin ennen.

Kiitos vastauksesta! Osaatko neuvoa löytyykö jostain yksiselitteisiä nettisivuja josta näitä määräyksiä voisi lueskella? En ole oikein löytänyt sellaista. Olet itse ilmeisesti tuonut muuttoauton? Oliko minkälainen prosessi?
 
Enpä tiedä onko ne seiskan erot nyt niin kummallisia, jenkeissä automaatteja, euroopassa manuaaleja. Cold packeja varmaan jenkkipeleistä voi puuttua, en pitäisi mitenkään itsestään selvyytenä, eli penkin lämppäreitä, isompaa akkua...
 
Zone-sarja -42%
Kiitos vastauksesta! Osaatko neuvoa löytyykö jostain yksiselitteisiä nettisivuja josta näitä määräyksiä voisi lueskella? En ole oikein löytänyt sellaista. Olet itse ilmeisesti tuonut muuttoauton? Oliko minkälainen prosessi?

En ole tuonut muuttoautoa mutta oon harrastajapiireissä seurannut kun moni niitä on tuonut.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/rekisterointikatsastus

Muuttotavarana maahantuodut ajoneuvot

Muuttotavarana maahantuodun ajoneuvon katsotaan täyttävän sitä koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää aiemman rekisteröintimaan kyseistä mallivuotta koskevat vaatimukset ja vastaa vuotta 1992 ja sitä uudempien autojen päästöjen osalta vähäpäästöisen ajoneuvon päästötasoa. 1993 ja sitä uudempien L-luokan ajoneuvojen tulee täyttää E-säännön n: o 40/01 päästötaso. Tätä vanhempien ajoneuvojen tulee täyttää lähtömaan pakokaasupäästöjä koskevat vaatimukset.

Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu. Vähäpäästöiseksi voidaan todeta sellainen ottomoottorilla varustettu auto, joka on varustettu katalysaattorilla ja moottori on lambda-ohjattu sekä auto täyttää käytönaikaisessa mittauksessa kolmitoimikatalysaattorilla varustettua autoa koskevat pakokaasupäästöjen raja-arvot. Diesel-moottoristen autojen ja kaikkien L-luokan ajoneuvojen osalta päästötaso voidaan yleensä todeta vain erillisistä dokumenteista.



Vaikka tossa lukeekin että pitäis mennä suoraan kilpiin sellaisenaan niin suosittelen silti ottamaan yhteyttä trafiin ja katsastuskonttoreihin että saat heiltä samat vastaukset asian varmistamiseksi. Joku sähköpostikeskustelu trafin edustajan kanssa on vähintäänkin suositeltavaa niin sulla on jotakin mustaa valkoisella edes. On nimittäin enemmänkin sääntö kuin poikkeus että Trafi, laki, poliisi, tulli ja katsastaja tulkitsevat kaikkia asioita eri tavalla.
 
En ole tuonut muuttoautoa mutta oon harrastajapiireissä seurannut kun moni niitä on tuonut.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/rekisterointikatsastus

Muuttotavarana maahantuodut ajoneuvot

Muuttotavarana maahantuodun ajoneuvon katsotaan täyttävän sitä koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää aiemman rekisteröintimaan kyseistä mallivuotta koskevat vaatimukset ja vastaa vuotta 1992 ja sitä uudempien autojen päästöjen osalta vähäpäästöisen ajoneuvon päästötasoa. 1993 ja sitä uudempien L-luokan ajoneuvojen tulee täyttää E-säännön n: o 40/01 päästötaso. Tätä vanhempien ajoneuvojen tulee täyttää lähtömaan pakokaasupäästöjä koskevat vaatimukset.

Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu. Vähäpäästöiseksi voidaan todeta sellainen ottomoottorilla varustettu auto, joka on varustettu katalysaattorilla ja moottori on lambda-ohjattu sekä auto täyttää käytönaikaisessa mittauksessa kolmitoimikatalysaattorilla varustettua autoa koskevat pakokaasupäästöjen raja-arvot. Diesel-moottoristen autojen ja kaikkien L-luokan ajoneuvojen osalta päästötaso voidaan yleensä todeta vain erillisistä dokumenteista.



Vaikka tossa lukeekin että pitäis mennä suoraan kilpiin sellaisenaan niin suosittelen silti ottamaan yhteyttä trafiin ja katsastuskonttoreihin että saat heiltä samat vastaukset asian varmistamiseksi. Joku sähköpostikeskustelu trafin edustajan kanssa on vähintäänkin suositeltavaa niin sulla on jotakin mustaa valkoisella edes. On nimittäin enemmänkin sääntö kuin poikkeus että Trafi, laki, poliisi, tulli ja katsastaja tulkitsevat kaikkia asioita eri tavalla.

Kiitos tiedoista erkjetter! Pläräsin itsekin nyt aikalailla kaikenlaisia vaatimuksia ja käytäntöjä läpi. Tuntuu, että ainoa asia joka taitaa oikeasti vaatia muutostöitä on takasumuvalo. Voi olla vielä kinkkinenkin. Hohhoijaa.
 
Nostetaanpas vanhaa ketjua, kun en parempaakaan keksinyt. Tietysti muuttoautoista voisi riittaa keskustelua omaksi ketjukseenkin.

Osaakos kukaan kertoa tai ohjata oikeaan paikkaan kysymaan, etta onko USAn ja Suomen Mazda CX-5:lla suuria eroja? Ajattelin tuoda tallaisen muuttoautona, enka haluaisi kohdata mitaan suurempia yllatyksia autoa kotimaan kilpiin rekisteroitaessa ja katsastettaessa. Suomen maahantuojalta (inchcape) en ole saanut minkaan sortin vastausta, vaikka eipa heidan tietysti tallaisiin tarvitse kantaa ottaakaan.

Mazda CX-5 on siis korvaamassa Mazda CX-7:aa. Muistan lukeneeni, etta USAn ja Suomen CX-7:lla olisi ollut kovastikin eroa. Siksi tama siis mietityttaa.

Taalla on vm. 2013 ja suomessa viela 2012. Autoista en tieda oikeastaan yhtaan mitaan. Tuosta on vain ollut hyvia arvosteluja, miellyttaa omaa silmaa, olisi sopivan kokoinen ja kuluttaa vahan. Ja hinta tuntuu taalla olevan melkoisesti edullisempi kuin kotimaassa. Eika autoverokaan nayttaisi ylittavan muuttoauton veroetua. En löytänyt tullin sivuilta päätöksiä tästä autosta.

Tassa viela linkki esimerkki autoon, jonka taalta toisin http://alturl.com/zrsqj

Kaikki mietteet kys. autosta tai maakohtaisista eroista tervetulleita!

Itse päädyin pitkän harkinnan jälkeen samaan automalliin. Lähinnä kohtuullisen bensan kulutuksen ja sopivan koon takia. Mielestäni CX-5 on myös erinomainen ajettava ja muutenkin erittäin miellyttävä auto. Asun tällä hetkellä Virginiassa ja syksyllä 2013 olisi tarkoitus tuoda CX-5 suomeen muuttoautona. Kaupat autosta tein eilen! Kyseessä on CX-5 AWD Grand Touring. Takasumari pitää tosiaan asentaa, mutta suomen maahantuojan mukaan sen pitäisi olla helppo homma. Takasumari tulee jenkkimallissa olevien rear fog reflectorien tilalle, joten luulisin että kovin suuria muutoksia ei tarvita. Suomen maahantuojan mukaan varaosanumero on KD53-51-660.

Jenkkilässä penkinlämmitin löytyy käsittääkseni vain Grand Touring mallista, joten Touring versiota tuskin kannattaa ostaa. Hintaero Touring vs. Grand Touring on nykyisellä kurssilla vain noin 2400€, joten Grand Touring lienee muutenkin se kannattavin vaihtoehto. Nopeusmittarissa on maili sekä kilometri asteikko, joten tämä ei tuota ongelmia. Lämpötilat yms. saa vaihdettua celsiuksiksi. Matkamittarin (odometer) vaihtaminen kilometreiksi ei kuitenkaan onnistu aivan nappia painamalla. Paikallinen automyyjä lupasi vielä selvitellä josko se onniistuu, mutta ei uskaltanut luvata mitään.

ps. Paikallinen Mazda kauppias ei myöskään suostunut myymään autoa osamaksulla, koska minulla ei ole vielä luottohistoriaa yhdysvalloissa. Jouduin siis maksamaan koko auton kerralla. Tähän kannattanee varautua mikäli et omaa luottohistoriaa. Tosin eipä niitä autoja osamaksulla kannata ostaakaan :D
 
CX:n maahantuontiin palaten...onkos kumpikaan Sööreistä jo tuonut auton Suomeen?
Itsellä sama auto tulossa ja takasumarin laitto myös edessä. Kaikki vinkit hyvästä asennuspaikasta asennustapaan ovat tervetulleita..

Itse metsästin hinnan takasumarille, siis sille "umpiolle" siihen heijastimen tilalle. 240e marmoritiskiltä Suomesta ja 96 + postikulut Saksasta..
Johdotus tai sen puute on suurin kysymysmerkki.

-m

Itse päädyin pitkän harkinnan jälkeen samaan automalliin. Lähinnä kohtuullisen bensan kulutuksen ja sopivan koon takia. Mielestäni CX-5 on myös erinomainen ajettava ja muutenkin erittäin miellyttävä auto. Asun tällä hetkellä Virginiassa ja syksyllä 2013 olisi tarkoitus tuoda CX-5 suomeen muuttoautona. Kaupat autosta tein eilen! Kyseessä on CX-5 AWD Grand Touring. Takasumari pitää tosiaan asentaa, mutta suomen maahantuojan mukaan sen pitäisi olla helppo homma. Takasumari tulee jenkkimallissa olevien rear fog reflectorien tilalle, joten luulisin että kovin suuria muutoksia ei tarvita. Suomen maahantuojan mukaan varaosanumero on KD53-51-660.

Jenkkilässä penkinlämmitin löytyy käsittääkseni vain Grand Touring mallista, joten Touring versiota tuskin kannattaa ostaa. Hintaero Touring vs. Grand Touring on nykyisellä kurssilla vain noin 2400€, joten Grand Touring lienee muutenkin se kannattavin vaihtoehto. Nopeusmittarissa on maili sekä kilometri asteikko, joten tämä ei tuota ongelmia. Lämpötilat yms. saa vaihdettua celsiuksiksi. Matkamittarin (odometer) vaihtaminen kilometreiksi ei kuitenkaan onnistu aivan nappia painamalla. Paikallinen automyyjä lupasi vielä selvitellä josko se onniistuu, mutta ei uskaltanut luvata mitään.

ps. Paikallinen Mazda kauppias ei myöskään suostunut myymään autoa osamaksulla, koska minulla ei ole vielä luottohistoriaa yhdysvalloissa. Jouduin siis maksamaan koko auton kerralla. Tähän kannattanee varautua mikäli et omaa luottohistoriaa. Tosin eipä niitä autoja osamaksulla kannata ostaakaan :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom