Auto lunastukseen. Korvaus vs. myyntihinta?

Kaveri on vakuutusyhtiössä duunissa ja kertoi, että ajoneuvon arvoa laskettaessa kaivetaan noin 10 kpl mahdollisimman vastaavia myynnissä olevia kohteita (yksityishenkilöiden) ja lasketaan näistä keskiarvo. Tuo summa laitetaan sitten tiskiin jos lunastukseen päädytään. Voi olla, että eri yhtiöillä on eri menetelmät, mutta tuolla tavalla luulisi saavan autosta ihan hyvän korvauksen. Onhan noissa myynti-ilmoituksissa yleensä ilmaa ihan kunnolla.
 
Aika usein olen kuullut että lunastustilanteissa vakuutusyhtiö on saattanut ehdottaa korvaussummaksi huomattavasti pienempää summaa kuin mitä sen hetkinen arvo omistajan mielestä olisi. Kun sitä ei ole hyväksytty, ovat nostaneet korvaussummaa muutaman tunnin-päivän mietinnän "jälkeen" melko lähelle sitä omistajan arvioimaa summaa (jos siis arvio on yhtään järkevä). Eli ovat ilmeisesti kokeilleet onneaan.

Ja jos menee korjattavaksi, niin muistaakseni saat vaikuttaa siihen missä autosi korjataan. Jos on tuttuja korjaamoja, niin sittenhän on hyvä neuvotella monenlaista ekstraa siihen korjaukseen...
 
Kyllä se vakuutusyhtiö vähentää sen "ilman" niistä ilmoituksista pois, eli käypää arvo haetaan eikä pyyntihintojen keskiarvoa. Toki keskiarvo toimii suuntaa-antavana mutta tapauskohtaisesti sitten jotain vähennystä niin ollaan lähellä. Toki tapoja on monia..

Ja jos menee korjattavaksi, niin muistaakseni saat vaikuttaa siihen missä autosi korjataan. Jos on tuttuja korjaamoja, niin sittenhän on hyvä neuvotella monenlaista ekstraa siihen korjaukseen...

Saahan noita, mutta asiakas maksaa. Vakuutusyhtiölle lähetetään korjausarvio johon pitää saada hyväksyntä ja sen mukaan laskutetaan. Eli asiakkaan ylimääräisiä töitä ei saa laskutettua vakuutusyhtiöllä, jos sitä meinasit. Se olisi muuten vakuutuspetos ;)

Ja harvoin vakuutusyhtiö tahallaan vetää hintaa alas koska ei se ole siltä lunastushinnan sopijalta pois, ei tuota työtä kuitenkaan provikkapalkalla tehdä vaan liksa on sama riippumatta lunastushinnoista.
 
Tytsyn auto meni lunastukseen, ei oma vika. Auto oli vanha jo mutta vähänajettu ja pieteetillä huollettu Astra. Ensin vakuutusyhtiö tarjosi tytsyn faijalle, joka oli auton omistaja vielä, muistaakseni 2700 euroa. Hän sanoi ei käy ja vakuutusyhtiön hemmo nosti tarjouksen 4000e jonka appiukko hyväksyi. Homma hoidettiin puhelimessa 15 minuutissa.
 
... kyllä tässä vähän hermo meinas jo pettää. Sitä kun on tuohon autoon niin tottunut, että päivänkin ilmanolo meinas olla liikaa. Vaimo joutuikin olemaan tämän päivän "sairaslomalla" kun ei yksinkertaisesti päässyt töihin, kun julkisilla kyseinen matka on mahdotonta tehdä.


Jos auto kerran on välttämätön, niin eikö kannattaisi pitää vakuutukset kunnossa?

Kaskoon saa suht halvalla seisonta-aikakorvauksen, joka kattaa reilusti sen 6 %:n omavastuuosuuden.
 
Kyllä se vakuutusyhtiö vähentää sen "ilman" niistä ilmoituksista pois, eli käypää arvo haetaan eikä pyyntihintojen keskiarvoa. Toki keskiarvo toimii suuntaa-antavana mutta tapauskohtaisesti sitten jotain vähennystä niin ollaan lähellä. Toki tapoja on monia..

Saahan noita, mutta asiakas maksaa. Vakuutusyhtiölle lähetetään korjausarvio johon pitää saada hyväksyntä ja sen mukaan laskutetaan. Eli asiakkaan ylimääräisiä töitä ei saa laskutettua vakuutusyhtiöllä, jos sitä meinasit. Se olisi muuten vakuutuspetos ;)

Ja harvoin vakuutusyhtiö tahallaan vetää hintaa alas koska ei se ole siltä lunastushinnan sopijalta pois, ei tuota työtä kuitenkaan provikkapalkalla tehdä vaan liksa on sama riippumatta lunastushinnoista.

Ei tehdä provikkapalkalla, mutta kyllä ne vaan aina silloin tällöin kokeilee, jos vaikka vähän pienempi korvaus menisikin läpi. Vaikuttaahan se suoraan firman tulokseen ja sitä kautta moneen asiaan, kuten tulospalkkioon jne. (Miten muuten käy jos tuossa tilanteessa ei päästä yhteisymmärrykseen?)

Ja mitä tuohon korjaamolla korjaamiseen niin monet korjaamothan oikein hieroo käsiään kun saavat vakuutusyhtiöllä maksatettavan homman työksi. Katteet on kuulemma kohdallaan. Viimeksi kun kaverin auton korjasivat niin kyllä siitä vaan maalattiin paljon enemmän kuin vakuutusyhtiön kanssa oli sovittu. Ja kaiken maksoi vakuutusyhtiö.
 
Jos auto kerran on välttämätön, niin eikö kannattaisi pitää vakuutukset kunnossa?

Kaskoon saa suht halvalla seisonta-aikakorvauksen, joka kattaa reilusti sen 6 %:n omavastuuosuuden.

Nyt kun tässä on tilanne rauhoittunut ja vuokra-mondeokin tuntuu ihan kelpo peliltä, niin lienee aika tunnustaa, että kyllähän kyseinen vakuutus löytyy. Mä en oo vaan sitä oikein kerenny edes ajattelemaan. Se oli jotain 40 euroa päivässä, mitä saadaan takaisin. Tai jotain semmosta.
Kyllä kai tää vielä hyvin päättyy.

Ja auto on veholla korjattavana, eli varmaan pitäisi tulla hyvä. Odottelin vähän jo tänään, että olisivat korjausarviosummasta soitelleet, mutta ei kuulunut vielä mitään.
 
Viimeksi kun kaverin auton korjasivat niin kyllä siitä vaan maalattiin paljon enemmän kuin vakuutusyhtiön kanssa oli sovittu. Ja kaiken maksoi vakuutusyhtiö.

Siihen tietokoneelle ilmestyy centin tarkkuudella mitä maalaus maksaa ja se erittelee mitä maalataan ja miten maalataan. Jos yritetään laskuttaa enemmän niin se näkyy heti, ja jos sitä ei ole sovittu sitä ei tarvitse maksaa.

Lunastushinnat eivät vaikuta useimmilla tulospalkkioihin, myös tulospalkkiot ovat nykyään aivan olemattomia työntekijöille.

Jos ei päästä yhteisymmärrykseen niin sitten tehdään riidaton lunastus ja asiakas saa valittaa liikenne tai vakuutuslautakuntaan. Käsittelyajat noin vuosi. Toki löytyy asiakasasiamiestä joka voi muuttaa summaa jossakin määrin mutta lautakuntaan pääosin.

Vakuutusyhtiöt maksavat samat summat kuin yksityishenkilöt.. kuten kansa kuvittelee, vakuutusalalla ei ole mitään villinlännen veloituksia vaan kaikesta on sovittu ja hinnat ovat ihan samaa kauraa kuin yksityisillekin.

Se oli jotain 40 euroa päivässä, mitä saadaan takaisin.

Koska sulla on vuokra-auto, et saa keskeytyskorvausta vaan tuolla vapaaehtoisella keskeytyskorvauksella kuitataan se sun 6% osuus vuokra-autolaskusta.
 
Lunastukseen meni. Oli taka-akselisto ottanut sen verran osumaa. Korjauskustannukset 10000 euroa.
Muuten olisivat korjanneet, mutta onneksi meillä on superlunastusturva, joten nyt odotellaan oman vakuutusyhtiön yhteydenottoa. Liikkeessä olivat tarkastajalle sanoneet arvoksi 16000 ja siihen superlunastuslisä, niin mää ja tiedä tässä vielä omilleen jää.
 
No, meillä on pakko olla suht uus ja luotettava auto, kun vaimolla on työmatkaa 33 km. suuntaansa ja joutuu lisäksi ajamaan työajoja.
:offtopic:
Mitäs jos hankkisit Volvon? Työmatka-ajoa vajaa 90 km päivässä, siihen mamman ajot päälle, eikä kertaakaan ole jäänyt välille.

Terv. vm -96, 355 tkm


edit. Niin ja sen verran että jos jokin kolarin tapainen sattuisi, niin alkaa olemaan sen hintaluokan kapistus että lunastuksen kautta saapi "uuden" tilalle.
 
:offtopic:
Mitäs jos hankkisit Volvon? Työmatka-ajoa vajaa 90 km päivässä, siihen mamman ajot päälle, eikä kertaakaan ole jäänyt välille.

Terv. vm -96, 355 tkm

Ilmeisesti meidän uus auto tulee olemaan Corolla Verso -05. Ajettiin tässä yli 5 vuotta normicorollalla, eikä ikinä mitään vikaa, joten varmasti on luotettava peli tuokin. Ja kun on vielä automaatti ja vakionopeudensäädin, niin on helppoa etenemistä.

Volvo on kyllä välillä ollut harkinnassa myös, mutta tahtoo niissä olla se hinta hiukan esteenä, ku ei kuitenkaan viiti yli 100000 ajettua tässä vaiheessa ostaa.
 
Back
Ylös Bottom