Auto ja kuljetustekniikka

Liittynyt
10.4.2005
Viestejä
131
Vihdoinkin sain haettua sinne stadiaan auto ja kuljetustekniikan puolelle. Ei nyt ole yhtään varma, että pääsen sinne sisään, mutta saahan sitä toivoa :rolleyes:
Teiltä haluaisin kysyä mitä ajattelette kyseisestä alasta? Hain lopulta tuonne tietotekniikan sijasta koska ajattelin tuon kiinnostavan paremmin, tykkään leikkiä koneella, mutta jatkuva c++, javan ja muiden koodausohjelmien kanssa leikkiminen olisi syönyt hermojani.
Kyseisessä paikassa on suuntautumisvaihtoehdot Autosähkötekniikka, Jälkimarkkinointi, Logistiikka ja Tuotetekniikka. Saako tästä alasta jotain tuottava vai tuomitsinko itseni juuri köyhyysrajalla elämiseen?
Olisin erityisen kiitollinen kommenteista jotka opiskelevat kyseistä alaa tai ovat jo valmistuneet. :worship:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paha näin ekan vuoden opiskelijana sanoa mitään, ainakin noita täysin turhia höpöhöpö-kursseja parin ekan vuoden aikana tuntuu riittävän samoin kuin hommaansa kyllästyneitä opettajia. Opetussuunnitelmat on suht järjettömiä eikä johtoporukkaa tunnu sekään kiinnostavan. Duuneja suomesta tuskin mitään ihmeellistä löytyy ainakaan tuotetekniikan puolelta, jos siis ihan kunnon suunnittelu tmv hommat kiinnostaa, valmet palkkaa ehkä 2 inssiä 20v välein:( Hyviin hommiin kyllä voi päästä jos oikeasti kiinnostaa, paras tapa varmaankin projektien kautta. Tietty aina voi mennä jonnekkin korjaamopäälliköksi tmv, mutta ei niissä hommissa kyllä rikastumaan pääse:rolleyes: Tuotetekniikassa luetaan myös konetekniikkaa sen verran, että myös niihin hommiin voi päästä. Jos rahan perässä on niin väärälle alalle olet tulossa, ellet ole valmis ulkomaille muuttoon, toki poikkeuksiakin varmasti on.
 
edit. jos ei ole järkevää sanottavaa niin voi kyllä pitää välillä näppis kurissa.

e2. aapina sitten tarttui tuohon samaan lauseeseen, jonka mä jo otin pois..
 
Jerkko sanoi:
Tietty aina voi mennä jonnekkin korjaamopäälliköksi tmv, mutta ei niissä hommissa kyllä rikastumaan pääse:rolleyes: Tuotetekniikassa luetaan

Ja noihinkin hommiin tarvitaan kolme henkilöä 15v välein.. Pitää olla autonasentajan koulutus ja inssikokemusta, sekä 10v työkokemusta, että voi edes haaveilla tuollaisesta. Konetekniikka työllistää paremmin kuin autotekniikka tällä hetkellä, moni vaihtaakin ekan vuoden jälkeen koneen puolelle, jos mahdollista. Tosin JOS on hirveän pätevä ja kielitaitoa/suhteita/työkokemusta löytyy, ulkomailta saattaa saada ihan hyvän työn. Suomesta autoinssin on tällä hetkellä aika paha saada töitä.
 
varjokuningas sanoi:
:( noh tulipa ainakin synkät tulevaisuuden kuvat

No älä hyvä mies ny vielä heitä kirvestä kaivoon. Yhden asian sanon yleisesti ammattikorkeakoulusta on, että pidä jalat maassa. Koulun esitteet ja maikat antaa lähes poikkeuksetta turhan ruusuisia kuvia. Juuri tuollaisia "jos muuta ei löydy niin voi sitä aina pääliköksi ryhtyä". Asia ei ikävä kyllä ole näin.
 
½vuotta olin auto- / kuljetustekniikkaa stadiassa lukemassa. Suuntautumisena logistiikka. Jos nyt jotain tuosta voin sanoa, älä ainakaan valitse logistiikkaa suuntautumiseksi. Se tappo mun innostuksen tohon opinahjoon.

Tosin se on oikea vaihtoehto jos aiot jatkaa esim isäsi kaivuri- tai rekkafirmaa... nimittäin kaikki kanssaopiskelijat ainakin olivat ihan suu vaahdossa tollaisista suunnitelmista.
Pääaineen (logistiikka siis) opettajaa ei kyllä pystynyt selvinpäin kuuntelemaan, ääni oli falsetissa mutta volyymi minimissä. Tosin ei tullut huonoa omaatuntoa kännissä koulussa olemisesta kun tuntui fysiikanmaikkakin aina jurrissa olevan. Ainakin yritys eturivin tyttöihin oli sen mukaista.

Jos olet lukion käynyt, niin ainakaan ekaan puoleen vuoteen ei pitäisi tulla minkäänlaista haastetta missään aineessa, loppua kohden taitaa tulla ammattikoululaisille tutumpaa asiaa. Tämä nyt ei ole aloitus keskustelulle amisten ja lukiolaisten älykkyyseroista, mutta alussa painotetaan aika paljon matikkaa/fysiikkaa joita tietääkseni enemmän lukiossa opiskellaan.

Tämä oli aika synkkä kuva, mutta logistiikka nyt ei valoisampaakaan minulle antanut. Kaverini jotka ovat tuotantotekniikkaa ja jälkimarkkinointia opiskelleet, ovat kehuneet tosi mielekkääksi.

Niin ja nytkin voisin mielelläni kuunnella Parviaisen Heikin autotekniikkaluentoja, se tiesi miten 20v pojat saadaan kiinnostumaan aiheesta.
 
Jakob sanoi:
Juuri tuollaisia "jos muuta ei löydy niin voi sitä aina pääliköksi ryhtyä". Asia ei ikävä kyllä ole näin.
Tuolla korjaamopäälliköllä tarkoitin siis työnjohtajan hommaa, joihin kyllä käsittääkseni pääsee suht "helposti" ja paikkojakin on. Jopa omalta luokalta on pari päässyt suoraan kesäksi työnjohtajaksi, siis ensimmäisenä vuonna. Isoissa puljuissahan työnjohtajia on useampi, mutta palkka on tosiaan vain sen 2-2,5ke. Tietty on ihan henkilöstä kiinni mihin pääsee, oman näkemykseni mukaan tuolta koulusta tulee yleensäkkin pääsemään edes ulos ehkä 30-40% ja niistä varmaan 10% pääsee kunnollisiin hommiin, niin paljon noita "no tulin tänne ku ei oo muutakaa" ym tyyppejä. Autosähköinsseille pitäisi ainakin hommia riittää, ensimmäiset kun valmistuu vasta tänä vuonna, koulutuksessa on paino tosiaan tuolla sähköllä eli perinteistä autotekniikkaa ei paljoa ole.

Mutta fakta on kyllä se, että ulkomaille ne oikeat duunit on.
 
hirvikolari sanoi:
Jos olet lukion käynyt, niin ainakaan ekaan puoleen vuoteen ei pitäisi tulla minkäänlaista haastetta missään aineessa, loppua kohden taitaa tulla ammattikoululaisille tutumpaa asiaa. Tämä nyt ei ole aloitus keskustelulle amisten ja lukiolaisten älykkyyseroista, mutta alussa painotetaan aika paljon matikkaa/fysiikkaa joita tietääkseni enemmän lukiossa opiskellaan.
Jälkimarkkinointi ja logistiikkahan on suunniteltu ammattikoulun käyneille ja juuri nuo matikat ovat eri kursseja verrattuna tuotetekniikkaan ja autosähköön. Samat asiat kyllä käydään ja riippuu pitkälti opettajasta miten hommat menee. Itse tuotetekniikassa ammattikoulu pohjalta ja läpi on kaikki mennyt, matikkaa joutuu jo opiskelemaankin, mutta ei todellakaan mitään mahdotonta, jos motivaatiota on. Tuotetekniikassa matikkaa on 4 kurssia, autosähköllä 2, mutta lähes samat asiat käydään, joten autosähköllä matikka menee aika vauhdilla. Fysiikka on suht helppoa myös jos jaksaa vähänkin panostaa, eri suuntautumisissa eri aiheet siinäkin. Tuotetekniikassa 2 kurssia joissa käydään mm. perus mekaniikka, kinematiikka, virtaukset ja lämpöoppi.
Niin ja nytkin voisin mielelläni kuunnella Parviaisen Heikin autotekniikkaluentoja, se tiesi miten 20v pojat saadaan kiinnostumaan aiheesta.
Juu onneksi tuolla ammattiaineissa on noita kunnon opettajia joita vielä kiinnostaakin. Matti Parpola joka on projektien johtaja ja vetää muutamaa kurssia on myös todella innostava ja alastaan kiinnostunut ja kokenut opettaja, harmi että jää eläkkeelle 3v päästä.
 
Noni mukava et tästä jonkimoista keskustelua ainakin tulis kiitos :) Juuri tuo logistiikka on vähiten kiinnostanut ja tuo sähkä ehkä eniten. Kiitoksia kommenteista ja pistäkä ihmeessä vaan tulemaan lisää :kippis1:
 
Itsellä on valmistuminen tänä keväänä edessä tuotetekniikka linjalta. Ei ole ollut erityisen vaativia kursseja paljoa, eli läpi pitäisi päästä jos vain jaksaa vähänkin panostaa.
Parviaisen Hessu on kyllä hyvä opettaja ja ne luennot on kyllä mielenkiintosia(moottoritekniikkaa, yms.)
Olihan se alku aikalailla matikkaa, fyssaa ja muuta "turhaa", mutta tokan vuoden jälkeen ammattiaineet alkaa olemaan jo mielenkiintosia.
Duunitilanne on mielestäni kohtalainen. Huoltoneuvojana mennään tällä hetkellä 2-2.5k€.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom