Ausseissa olin 10 viikkoa ja Uudessa Seelannissa 2 viikkoa, jos menisin uudestaan niin kääntäisin viikot toisin päin
Kumpikin maa on kyllä todellakin käymisen arvoinen, mutta oma ääni menee kyllä lievästi tuolle pienemmälle saarella.
Uusi Seelanti:
+ Maisemat! Niitä ei voi sanoin kuvailla, ne pitää nähdä ja kokea itse.
+ Hintataso, huomattavasti edullisempaa kuin ausseissa, reilu vuosi sitten siellä oli melkein puolet halvempaa.
+ Välimatkat on lyhyitä, ei tarvitse istua autossa kuin murto osan siitä mitä ausseissa jos haluaa matkusetella isompien kaupunkien välillä.
+ Jos syystä tai toisesta olet Lord of the Rings fani, niin suosittelen ehdottomasti että käyt katsomassa noita kuvauspaikkoja ja vaikka jollakin opastetulla kierroksella, itse tykkäsin todella paljon!
- Todella tuulinen sää.
- En äkkiseltään keksi paljon muuta negatiivista koko maasta
Australia:
+ Hienoja paikkoja jossa voisin käydä koska vaan uudestaan: Fraiser Island, Blue Mountain, iso valliriutta... Paljon muita.
+ Ihmiset todella ystävällisiä ja mukavia, monesti saatin apua jos vähänkin näytettiin eksyneiltä :D
+ Sää oli itselleni todella mielyttävä (joulu-maaliskuu) lämmintä oli ja sai todellakin nauttia auringosta.
- Hintataso, kallista jos haluat asua, syödä ja matkustaa halvalla.
-/+ Välimatkat on valtavia, toisaalta mukava asia, mutta välillä melko rasittavaa.
Itse olin todella huono puhumaan englantia ennen reissua, mutta opin sen kyllä ihan kohtalaisesti. Sitä on yksinkertaisesti vaan pakko käyttää jos haluaa tulla toimeen, ja hyvin ihmiset ymmärtävät vaikka kaikki sanat ei ole tiedossa ja sanajärjestys väärä, "viittomakieli" toimii monesti yllättävän hyvin :D Molemmissa kielissä on sitä omaa aksenttia, itse tykkäsin enemmän Uuden Seelannin enkusta.
Vaikea suoraan lähteä vertaamaan Aucklandia johonkin Aussien suurkaupunkiin, sillä kooltaan ne on suht erillaisia. Mutta sanoisin että Auckland on pienempi malli Sydneystä
molemmat todella moderneja kaupunkeja, jossa helppo ja kiva kulkea jos tykkää kierrellä kaupungeissa.
Kumpiko on parempi maa opiskella tai työskennellä, siihen en osaa vastata. Itelle ei ainakaan löytynyt töitä Ausseista (se mitä jonkun kerran kokeilin etsiä) ja vaikutti siltä että suurin osa reppureissaajista tuskaili sen asian kanssa että rahat ei riitä ja töitä ei löydy. Onneksi itselläni ei sillai ollut tarvetta työnteolle, mutta olisihan se ollut ihan hauska kokemus olla vähän aikaa töissä jossain hedelmäfarmilla tai vastaavassa
Mieti sitä vaihtoehtoa, että käyt pikaisesti vaikka vaan muutaman viikon vierailulla jommassa kummassa maassa? Itellä ei ollut tarkoitus edes käydä Uudessa Seelannissa, mutta netistä bongasin edulliset lentoliput (200€ menopaluu) ja pyörähdin siellä pikavisiitillä. 2 viikossa ehti nähdä ihan hyvin sen pohjoissaaren, mutta eteläsaarelle ei olisi tuossa ajassa enää ehtinyt. 2 viikkoa Ausseissa ei riittäisi kuin oikeastaan Sydneyn ja lähiympäristön tutkimiseen.
Tuossa nyt jotain, kumpikin maa on todella hyvä vaihtoehto ja kummassakin on omat puolensa
Tsemppiä ja ilmoittele tänne sitten kumpaan ratkaisuun päädyt.