Australia vs. Uusi Seelanti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tintii
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt pitäisi valita jompi kumpi jonne lähteä puoleksi vuodeksi. Tai oikeastaan ehdin jo innostua ausseista, mutta nyt Uusi Seelanti näyttäisi muuten käytännöllisemmältä vaihtoehdolta ja melkein petyin jos en pääsekkään ausseihin..

Onko siis kokemuksia mitä eroavaisuuksia on kys. maissa oleskelemisella/työskentelemisellä on? Onko ihmiset samanlaisia? entä kieli, onko jompi kumpi vaikeampaa/helpompaa?(mun englanninkielentaito ei oo ihan huippu..)
Entä osaisiko joku verratta Aucklandia johonkin Australian suureen kaupunkiin?

Parastahan nyt olisi jos joku saisi mun mielen käännettyä kertoisi että Aucklandissa on paljon mukavempi/järkevämpi/parempi olla ja elää kuin esim. Sydneyssä..:jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ollut vain Australiassa, mutta:

Jos olet (suur)kaupunki-ihminen, niin toki 4,5miljoonan Sydney on aivan toista luokkaa, kuin suur-Helsingin kokoinen Auckland.

Puolessa vuodessa on arvatenkin opiskelun ohella tarkoitus kierrellä vähän muuallakin. Uuden-Seelannin Eteläsaari on maisemiltaan hulvaton, mutta tietysti matkaa Aucklandista Pohjoissaarelta kertyy. Sydneyn lähistöllä puolestaan on Blue Montains-vuoristo, jossa voi täyttää eräilyn tarpeen, jos sellaista omaa.

Murre on maissa hieman erilaista, mutta yhtä (epä?)selvää molemmissa.

Aussit ainankin Sydneyssä ovat mukavaa porukkaa, eikä sen puolesta vaikeuksia pitäisi olla. Jos on, vika on itsessä. Kaikenmaailman roskaväkeä, jota esim. Helsinki on nykyään pullollaan ei Sydneyssä pääsääntöisesti ole lainkaan. Itse ainankin kävelin siellä kaikkina vuorokauden aikoina yksinäni ilman mitään ongelmia.

Olen ollut vain Australiassa, mutta:

Jos olet (suur)kaupunki-ihminen, niin toki 4,5miljoonan Sydney on aivan toista luokkaa, kuin suur-Helsingin kokoinen Auckland.

Puolessa vuodessa on arvatenkin opiskelun ohella tarkoitus kierrellä vähän muuallakin. Uuden-Seelannin Eteläsaari on maisemiltaan hulvaton, mutta tietysti matkaa Aucklandista Pohjoissaarelta kertyy. Sydneyn lähistöllä puolestaan on Blue Montains-vuoristo, jossa voi täyttää eräilyn tarpeen, jos sellaista omaa.

Aussit ainankin Sydneyssä ovat mukavaa porukkaa, eikä sen puolesta vaikeuksia pitäisi olla. Jos on, vika on itsessä. Kaikenmaailman roskaväkeä, jota esim. Helsinki on nykyään pullollaan ei Sydneyssä pääsääntöisesti ole lainkaan. Itse ainankin kävelin siellä kaikkina vuorokauden aikoina yksinäni ilman mitään ongelmia.

Näiden tuntemusten perusteella voin sanoa, että U-S on aikalailla samaa settiä kuin Aussit. 2½-vkon loman perusteella yksi sellaisista maista mihin voisin muuttaa vaikka heti (Ausseissa en ole käynyt, vielä :) ). Ihmiset ovat ystävällisiä ja rentoja, kieli ymmärrettävää ja hintataso kohtuullinen. Kaikki toimii kuten Suomessa, suurimpana erona varmaankin vasemmanpuoleinen liikenne. Maisemat ovat aivan huikeat koko maassa. Meidän kohdallamme suurimman säväytyksen teki automatka pohjoisesta etelään (Auckland->Milford Sound). Joka päivä maisemat muuttuivat ja joka päivä sai haukkoa henkeään. Siisti ja turvallinen myös U-S tuntui olevan. Olosuhteiden pakosta tutustuimme myös paikallisiin leikkikenttiin, jotka ovat järjestään paremmin varusteltuja ja siistimpiä kuin Suomen vastaavat.
Eräs kollega vertasi U-S ja Ausseja oltuaan vuoden reissussa sillä suunnalla. Suositteli menemään lyhyemmälle reissulle VAIN Uuteen-Seelantiin, koska siellä kuulemma ihmiset ovat ystävällisempiä ja hinnat halvemmat. Kuitenkin yhteneväisyyksiä on paljon, Aussituotteitahan mm. U-Sssä on paljon myynnissä. Kokoluokaltaan ovat ihan eri luokkaa, joten kuvittelisin U-S meiningin olevan mentaliteetiltäänkin aika lähellä Suomea, kun Ausseissa taas on "suuremman maailman meininkiä". Tämä siis vain perstuntumaa, mitään negatiivista ei kummastakaan maasta henkkoht ole sanottavaa.

Ausseissa olin 10 viikkoa ja Uudessa Seelannissa 2 viikkoa, jos menisin uudestaan niin kääntäisin viikot toisin päin :)
Kumpikin maa on kyllä todellakin käymisen arvoinen, mutta oma ääni menee kyllä lievästi tuolle pienemmälle saarella.

Uusi Seelanti:
+ Maisemat! Niitä ei voi sanoin kuvailla, ne pitää nähdä ja kokea itse.
+ Hintataso, huomattavasti edullisempaa kuin ausseissa, reilu vuosi sitten siellä oli melkein puolet halvempaa.
+ Välimatkat on lyhyitä, ei tarvitse istua autossa kuin murto osan siitä mitä ausseissa jos haluaa matkusetella isompien kaupunkien välillä.
+ Jos syystä tai toisesta olet Lord of the Rings fani, niin suosittelen ehdottomasti että käyt katsomassa noita kuvauspaikkoja ja vaikka jollakin opastetulla kierroksella, itse tykkäsin todella paljon!

- Todella tuulinen sää.
- En äkkiseltään keksi paljon muuta negatiivista koko maasta :)

Australia:
+ Hienoja paikkoja jossa voisin käydä koska vaan uudestaan: Fraiser Island, Blue Mountain, iso valliriutta... Paljon muita.
+ Ihmiset todella ystävällisiä ja mukavia, monesti saatin apua jos vähänkin näytettiin eksyneiltä :D
+ Sää oli itselleni todella mielyttävä (joulu-maaliskuu) lämmintä oli ja sai todellakin nauttia auringosta.

- Hintataso, kallista jos haluat asua, syödä ja matkustaa halvalla.
-/+ Välimatkat on valtavia, toisaalta mukava asia, mutta välillä melko rasittavaa.

Itse olin todella huono puhumaan englantia ennen reissua, mutta opin sen kyllä ihan kohtalaisesti. Sitä on yksinkertaisesti vaan pakko käyttää jos haluaa tulla toimeen, ja hyvin ihmiset ymmärtävät vaikka kaikki sanat ei ole tiedossa ja sanajärjestys väärä, "viittomakieli" toimii monesti yllättävän hyvin :D Molemmissa kielissä on sitä omaa aksenttia, itse tykkäsin enemmän Uuden Seelannin enkusta.

Vaikea suoraan lähteä vertaamaan Aucklandia johonkin Aussien suurkaupunkiin, sillä kooltaan ne on suht erillaisia. Mutta sanoisin että Auckland on pienempi malli Sydneystä :) molemmat todella moderneja kaupunkeja, jossa helppo ja kiva kulkea jos tykkää kierrellä kaupungeissa.

Kumpiko on parempi maa opiskella tai työskennellä, siihen en osaa vastata. Itelle ei ainakaan löytynyt töitä Ausseista (se mitä jonkun kerran kokeilin etsiä) ja vaikutti siltä että suurin osa reppureissaajista tuskaili sen asian kanssa että rahat ei riitä ja töitä ei löydy. Onneksi itselläni ei sillai ollut tarvetta työnteolle, mutta olisihan se ollut ihan hauska kokemus olla vähän aikaa töissä jossain hedelmäfarmilla tai vastaavassa :)

Mieti sitä vaihtoehtoa, että käyt pikaisesti vaikka vaan muutaman viikon vierailulla jommassa kummassa maassa? Itellä ei ollut tarkoitus edes käydä Uudessa Seelannissa, mutta netistä bongasin edulliset lentoliput (200€ menopaluu) ja pyörähdin siellä pikavisiitillä. 2 viikossa ehti nähdä ihan hyvin sen pohjoissaaren, mutta eteläsaarelle ei olisi tuossa ajassa enää ehtinyt. 2 viikkoa Ausseissa ei riittäisi kuin oikeastaan Sydneyn ja lähiympäristön tutkimiseen.

Tuossa nyt jotain, kumpikin maa on todella hyvä vaihtoehto ja kummassakin on omat puolensa :) Tsemppiä ja ilmoittele tänne sitten kumpaan ratkaisuun päädyt.

Ammattilaisjuomaraha: 1. Mene töihin Länsi-Australiaan, näytti olevan töitä tarjolla ja jostain rypäleidenpoiminnastakin 15-16e tunti. Tienaat rutosti rahaa. Ei ehkä niin paljon näkemistä kuin idässä, mutta Perth on sinällään rento mesta ja rahan läsnäolo näkyy. 2. Lähde kiertelemään niillä rahoilla.

Ei tuolla ausseissa nyt niin kallista kaikki ole. Asuminen, energia ja vesi on hinnoissaan, mutta ruokalaskunkin pystyy pitämään halutessaan aika matalana. Auto onkin sitten jonkinlainen pakkohankinta.

"Paikallinen" viinitilaoppaammekin oli itse asiassa kiwi ja kertoi, että aika paljon nuori porukka tulee itseasissa U-S:takin länsiausseihin tienaamaan.

^ kylllä ruokakin on aika hinnoissaan, tai ainakin vuosi sitten oli. Osa hedelmistä jopa kalliimpia kuin Suomessa, esimerkkinä avokadot 2$ KAPPALE. Kaljakeissilläkin hintaa 40 dollaria. Autolla liikkuminenkaan ei ole kovin halpaa, bensa saman hintaista kuin Suomessa, mutta dollareissa. Palkkataso on aika kova Suomeen verrattuna, eli kyllä tuolla pystyy säästämään, jossei nyt ihan herroiksi elä.

Itse olin juuri puoli vuotta Australiassa(viimeiset junakilometrit kotiin menossa juurikin nyt) ja ainakin oman kokemukseni mukaan työtilanne tällä hetkellä ei ole kovin kaksinen. Olin ainoastaan Queenslandissa, joten koko maan puolesta en voi puhua, mutta siellä bäkbäkkereitä töiden perässä oli enemmän kuin tarpeeksi. Muutaman viikon kävin farmihommia ynnäilemässä, mutta duunareita oli aivan liikaa verrattuna siihen miten paljon työtä oli tarjolla. Pari roadtrippiäkin tuli tehtyä ja mitä nyt muiden reissaajien kanssa jutustelin, niin suurin osa ei ollut duuneihin tyytyväinen. Toki joidenkin kohdalla onni potkii, muuta suurimmalle osalle töitä ei ollut tarpeeksi tarjolla tai muuten vaan hommat olivat pomojen/työn luonteen vuoksi aika kovan luokan bulsshittiä.

Uudesta Seelannista en pysty halaistua sanaa sanomaan, mutta tuoreita tuntoja Queenslandista voi käydä tarkastelemassa blogistani :)

Helevetin kaukana himasta

Ihmiset ovat ystävällisiä ja rentoja, kieli ymmärrettävää
Mä kallistun tohon ekaan mielipiteeseen. Vaikken ole tuolla käynyt niin haluan kertoa tarinan tyngän. Tavattiin Thaikuissa kolme australialaista jäbää ja hengattiin niiden kanssa pari päivää. Mulla on ihan hyvä englanti ja etenkin kuullun ja luetun ymmärtäminen aika vahvalla tasolla. Kun ne puhui mulle, ne puhui selvästi selvempää englantia ja ihan pyytämättä, mutta voi luoja kun ne höpötti toisilleen ja pääsi vauhtiin niin en pysynyt perässä edes siitä mikä oli puheenaihe. Slangisanojen käyttö on tietysti yksi syy, mutta murrekin oli ainakin näillä niin erilaista kuin mitä yleensä kuulee, että siinä oli mulla vaikeuksia. Sytkärikin oli niille ennemmin looghter kuin lighter. Sano lottery ilman viimeistä y:tä, niin se on niille sytkäri. Se on kyllä myönnettävä, että kaikki kolme oli ihan huipputyyppejä. Tosi mukavia tyyppejä ja oltiin heti kavereita vaikka suunnilleen kadulla törmättiin. Ne oli oikeastaan niin ystävällisiä, että olin ekan päivän niiden kanssa vähän varuillaan kun en oikein tiennyt olisko tollasilla jotain taka-ajatuksia kenties. Olin kuitenkin väärässä. Jos porukka on Ausseissa järjestäen tuollaista, niin muutan sinne.

Itse olin juuri puoli vuotta Australiassa(viimeiset junakilometrit kotiin menossa juurikin nyt) ja ainakin oman kokemukseni mukaan työtilanne tällä hetkellä ei ole kovin kaksinen. Olin ainoastaan Queenslandissa, joten koko maan puolesta en voi puhua, mutta siellä bäkbäkkereitä töiden perässä oli enemmän kuin tarpeeksi. Muutaman viikon kävin farmihommia ynnäilemässä, mutta duunareita oli aivan liikaa verrattuna siihen miten paljon työtä oli tarjolla. Pari roadtrippiäkin tuli tehtyä ja mitä nyt muiden reissaajien kanssa jutustelin, niin suurin osa ei ollut duuneihin tyytyväinen. Toki joidenkin kohdalla onni potkii, muuta suurimmalle osalle töitä ei ollut tarpeeksi tarjolla tai muuten vaan hommat olivat pomojen/työn luonteen vuoksi aika kovan luokan bulsshittiä.

Uudesta Seelannista en pysty halaistua sanaa sanomaan, mutta tuoreita tuntoja Queenslandista voi käydä tarkastelemassa blogistani :)

Helevetin kaukana himasta

Ehkä täs näkyy juuri se ilmiö, että Länsi-Australian talous "boomaa". Kaverilla on siellä farmi, niin sillä oli ainakin jossain vaiheessa pulaa työvoimasta kunnes oli saanut jotain taiwanilaisia. Bäkpäkkäreitäkin on tuolla paljon vähemmän kuin muualla maassa, joten ei niin kilpailua työpaikoista. Viinialueella lounaassa oli aika paljon poimintahommis eurooppalaista jengiä, samoin tarjoilijoina ym.

Entä osaisiko joku verratta Aucklandia johonkin Australian suureen kaupunkiin?

Parastahan nyt olisi jos joku saisi mun mielen käännettyä kertoisi että Aucklandissa on paljon mukavempi/järkevämpi/parempi olla ja elää kuin esim. Sydneyssä..:jahas:

Auckland on pieni kaupunki esim. Sydney tai Melbourneen verrattuna. Ja omaan makuun jopa liian pieni ja hiljainen. Jos voisin valita, itse asuisin Sydneyssä tai Melbournessa ja kävisin lomalla Uudessa Seelannissa (toki Ausseissakin on paljon hyviä lomakohteita)

Itse jos olisin Australiaan muuttamassa joksikin aikaa, niin Brisbane olisi yksi vahvimmista vaihtoehdoista. Sopivan iso ja kaikinpuolin vireä kaupunki, mutta ei ihan Sydneyn hintatasoinen ja muutoinkaan niin metropolimainen. Ilmastoltaan erittäin okei, lyhyet matkat Gold Coastin surffispoteille ja pohjoiseen päin mentäessä löytyy myös kivoja lomailukohteita, Fraserit ja muut kansallispuistot aika lähellä.

Noissa itärannikon kaupungeissahan on tietty himmeät määrät backpackereita syys-maaliskuun välillä (saksalaisista ainakin saa yliannostuksen erittäin helposti), mutta suurempiin kaupunkeihinhan noikin nyt jollain lailla kuitenkin katoaa.

Auckland on tosiaan mielestäni aika erityyppinen kaupunki noihin Australian isompiin kaupunkeihin (Sydney / Melbourne / Brisbane) verrattuna ja itse asiassa jopa vähän tylsäkin paikka. Uudesta-Seelannista löytyy paljon mielenkiintoisempiakin mestoja erityisesti eteläsaarelta, mutta jos kysyjä haluaa ehdottomasti asua jossain suurkaupungissa, niin Australiaan sitten ennemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom