Aurauskulmien säätö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
13.5.2004
Viestejä
1 090
Ikä
45
Ostin tuossa uuden (käytettö-)auton itselleni ja jotenkin tuntuu että kun ratista päästää vauhdissa irti, niin lähtee hieman puoltamaan oikealle. Mietin että voisiko se johtua aurauskulmista?

Paljonko aurauskulmien säädättäminen maksaa ja missä sellaisen operaation voi teettää?
Esim Tampereella?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ainakin akkusalon palveluita kaverit käyttänyt ja on mun entisen työpaikan tytäryhtiö, muistaakseni hinnat on jotain vajaa 70 egee. Välineet pitäis niillä olla hyvät, mutta saattaa olla ruuhkaa.
Possijärvenkatu 5 (ent Toyota Epilä)
33400 Tampere
03-273 0840
Markku Kaitala

Tai rantaperkiössä..
 
vähän saisi oikealle viedäkkin jos ratista päästää irti.
jos esim. nukahtaa rattiin, niin auto ohjautuu penkkaan, eikä vastaan tulevien kaistalle
 
ei oo hyvä..... Katso miten renkaat kuluu, on nimittäin helpoin tapa tietää aurauskulmat. Jos ne kuluu toiselta reunalta paljon enemmän niin sitten ne heittää. Mä ne voisin sulle ehkä jollain 30e vilkaista muttet ehkä lähde itäsuomeen ajamaan niiden takia:D
 
Omakin vetää aavistuksen oikealle, osin tietysti johtuu juuri tien kaltevuudesta. Mutta kuten sanottua, tarkkaile renkaita, vaikka omani hieman vetääkin niin kuluminen on aivan normaalia.

Ja hinnoissa tuntuu olevan paljon eroja, varsinkin kun jossain toisessa autossa pystyy säätämään kaikkia kulmia niin veloittavat saman autosta jossa ainoat säädöt olivar etupään camber ja auraus..
 
Täytyy vielä tarkistaa ilmanpaineet renkaista uudelleen. Ne on nyt 2.2 bar (vai mikä se yksikkö oli) kun ovipalkissa kuvassa lukee että pitäisi olla 2.4 bar.
Tuskin tuosta on kiinni.
Täytynee seurata vielä kulumista ja ajosuoruutta kun saan parin viikon päästä ehkäpä vakionopeudensäätimen tuohon.
 
Täytyy vielä tarkistaa ilmanpaineet renkaista uudelleen. Ne on nyt 2.2 bar (vai mikä se yksikkö oli) kun ovipalkissa kuvassa lukee että pitäisi olla 2.4 bar.
Tuskin tuosta on kiinni.
Täytynee seurata vielä kulumista ja ajosuoruutta kun saan parin viikon päästä ehkäpä vakionopeudensäätimen tuohon.


Kannattaa myös tarkastaa iskarien kunto jos toinen on päästäny öljyt pihalle tai kiinnitys mutteri lähteny kävelemään, tuo ilmapainehan on ihan rengas kohtanen eli ei välttämättä se mikä auton korin tarrassa sanotaan.
Itellä irtos vähäaikaa sitten iskarin kiinnitys mutteri ja alko puoltamaan vaikka neljällä kiinnityksellä oli vielä kiinni, eli myös nuo kannattaa zekata. Ootko kolauttanut sillä johonkin routakuoppaan vai yhtäkkiäkö se on alkanut puoltamaan?
 
äiteen ventossa oli samaa ongelmaa mutta kun renkaitten paikkaa vaihdettiin ja taidetiin samalla painottaa uudestaan ongelma hävisi...
 
Ootko kolauttanut sillä johonkin routakuoppaan vai yhtäkkiäkö se on alkanut puoltamaan?

En oo kolauttanut, vaan ostin auton muutama viikko sitten. Mietinkin että jos menis jossain vaiheessa katsastuttamaan sen ja jos on vikoja, niin myyjäliike saa korvata ne ekan puolen vuoden aikana. Seuraava katsastus olisi kyllä yli puolen vuoden päästä. Mutta käyn kyllä aikaisemmin. siellähän iskarit käydään läpi.
 
osaisko porukka suositella pk-seudulta opiskelija-budjettille paikkaa missä säätö kannattaisi tehdä?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja sitten kun se kulmien säätö ei vaan onnistu. Omassa autossani 3 firmaa on säätänyt kulmat. Ja aina on saatu eri mittaustulokset ja eri säädöt. Ja aina on raha kelvannut. Oma auto tekee sen että jos ratista päästää irti niin auto lähtee heti kallistuksen suuntaan. Penkkaan tai väärälle kaistalle. Autoon on vaihdettu eteen puslat, raidetangonpäät ja toiselle puolelle laakerit + kaikki koiranluut. Viikko sitten vaihdoin taakse iskarit ja seuraavaksi vaihdan eteen. Jos se helpottaisi. Ja samaa ongelmaa on nyt korjannut 2 merkkiliikettä ja 2 "vapaata" firmaa. Eikä tule hommasta mitään. Yksikään firma ei koeaja autoa. Vaihtavat jotain osia ja laskuttavat. Alkaa hieman vituttamaan tuo korjaamoiden osaaminen. Varsinkin merkkihuollossa. 80e tunti maksaa työ jonka tekee joku 20v tötterötukka, ja aina päin vittua. Miksi minun pitää maksaa siitä että joku harjoittelee Volvon haalarit päällä? Prkl. Nykyään teen enemmän ja enemmän itse korjauksia. Harmi vaan että puuttuu erikoistyökalut ja analysaattorit. Huolloissa ne on muttei ne niitä osaa käyttää.
 
Nelipyöräsäädön perushinta on 1,5x tuntiveloitus, jos siis puhutaan merkkiliikkeistä. Eli 70e on ihan linjassa etupyöristä puhuttaessa.
 
Ja sitten kun se kulmien säätö ei vaan onnistu. Omassa autossani 3 firmaa on säätänyt kulmat. Ja aina on saatu eri mittaustulokset ja eri säädöt.
Ei muute ei tarkoita sitä, että ne on tehty päin vittua. Syy: Ajossa ne kulmat kuitenkin alkaa ajan mittaan heittää hiukan. Lyhyellä aikavälillä ei kuitenkaan mistään mahdottomista heitoista puhuta vaan ollaan ihan hyvin toleranssin sisällä.

Suurempi syy on se, että jos pyydät samaa kaveria laittamaan mittauslaitteet uudestaan kiinni, niin se todennäköisesti antaa eri tuloksen kuin juuri hetki sitten. Suurin syy tähän on se, että ohjauskulmia säädettäessä säätäjä laittaa ratin silmämääräisesti suoraan ja säätää pyörät sen mukaan. Jos ratti on seuraavalla kerralla millinkin eri asennossa, voi mittausarvot heittää ihan vitusti. Kyllä, se todellakin on kiinni niin pienestä. Lisäksi laitteet mittaa asteen sadasosia, ja jos joku mittapää onkin hiukankin eri tavalla kiinni kuin edellisessä mittauksessa, saadaan silläkin heittoa aikaan.

Paljon on siis kiinni kulmien säätäjän huolellisuudesta mittalaitteiden asennuksessa sun muissa alustavissa tehtävissä. Ja vaikka miten huolellisesti laitat, niin samaa tulosta et kahdella peräkkäisellä mittauskerralla saa.

No mitä tämä tarkoittaa? Sitä, että sun ongelma ei luultavasti ole missään vaiheessa ollutkaan ohjauskulmat. Oireetkaan ei siihen viittaa. Toisaalta caster-kulma vaikuttaa jossain määrin ratin suoristuvuuteen ja ohjauksen herkkyyteen sun muihin tollasiin ja aika harvasta autosta löytyy säätöä tohon. Caster on siis iskarin pystykallistuma. Kansantajuisesti sanottuna sama asia kuin polkupyörän etuhaarukan kulma. Jos olet ajanut sellaisella pyörällä jossa haarukka on melkein pystyssä, on se aika vekkuli ajaa kun ei meinaa mennä hetkeäkään suoraan ja ohjaus on tosi herkkä. Kun taas suurella kallistuksella varustettu mankeli menee melkein vain suoraan vaikka ilman käsiä, eikä käänny mihinkään.

No niin. Tulipahan juttua. Toivottavasti joku jaksoi lukea, niin ei turhaan syyttele syyttömiä asentajia.

Edit: Eipä siinä ettei ne oikeasti voisi olla säädön jälkeen vituillaan. Nimittäin riippuu ihan säätäjästä. Tossa on myöskin miljoona keinoa huijata noita laitteita ja sieltä saa aika helposti sellaisia tuloksia kuin haluaa. Jos säätäjää ei juuri nyt nappaa ja asenne on muutenkin tyyliin "Mä en aja tällä", niin kannattaa välttää sitä firmaa jatkossa tai ainakin seistä vieressä koko säädön ajan. Näitäkin nimittäin on.
 
Zone-sarja -42%
Noiden mittauksien välillä oli 2 viikkoa...

Yleensäkin tuntuu että kun auton vie korjaukseen, niin mitään vikaa ei tutkita. Jos sanon vaikka että etupää kolisee, niin ne vaihtaa koiranluut. Ei koeajoa. Ajan sitten itse, totean että edelleen kolisee ja menen takaisin. Jätkät katsoo huuli pyöreänä ja toteaa että ok vaihdetaan sitten puslat. Jos ei auta niin tuu takas. 80e tunti.

Enkka oli vilkun vaihto. V70 kohteena. 2 tuntia meni merkkihuollossa. Sanoin asentajalle että ei viitti itte tehdä kun pitäisi valot irroitta. Sanoi että ei tartte, tunki kädet auton sisuksiin ja tiputti polttimon umpion sisään. Olisi varmaan jättänyt sen sinne jos en olisi katsonut vierestä. Lopulta sanoin sille että vie ny se sinne halliin sisälle ja ottakaa kupu irti. Mulla kun on Volvon viralliset huolto-ohjeet ja niissä käsketään tekemään just niin. Niin tekivät ja toista tuntia jouduin odottamaan. (olin pikahuollossa). Itse asiassa siinä kun tiskillä odottelin, niin koko huoltamon poppoo painoi nauraen ohi ja meni kahville. Kysyin jampalta ohimennessä että onko ok, ja se sanoin että "pikku hiljaa, pikku hiljaa" Siinä sitten seisoin tumput suorana keskellä myymälää ja katselin lasin läpi kun jätkät juo kaffea toimistossa. Tulivat sieltä sitten ja 15min myöhemmin sain auton takaisin. Huoltamopäällikkö siinä sitten teki laskua ja sanoi että kaksi tuntia meni...olin jo sanomassa että haista nyt vittu, mutta se ehti sanoa että "tullaan ny sen verran vastaan että pannaan 40min.." Joka muuten taisi olla se Volvon virallinen aika mitä hommalle on annettu. Vai olikohan virallisesti vielä vähemmän...

No joka tapauksessa. Asennevammaisia paskoja. Asiakkaan nenän edestä lähdetään sanaakaan sanomatta kahville. Pikahuollosta. Vaikka homma olisi kohta valmis. En vie sinne autoa enää. Mutta mitä sen on väliä, samanlaisia apinoita on muutkin merkkiliikkeet täynnä. Helppoja asiakkaita nääs, ihmiset tuo autoaan sinne kun se on merkki"huolto". Yksityisellä voi olla parempi meininki. Tai sitten ei.

Oikeasti noissa korjaamoissa pitäisi olla joku oikea hallipäällikkö. Semmoinen joka tarkastaa ja hyväksyy kaikki työt mitä asentajien käsistä lähtee. Ja vastaa virheistä. Nyt ne on vain kassalla eivätkä tiedä mitään mitä hallissa tehdään.

p.s. toisella kertaa vein auton toiseen kaupunkiin merkkihuoltoon. Kun taas joku kolisi etupäässä. Soittivat mulle ja sanoivat että edessä on uusi pusla pantu väärinpäin paikalleen. Sen homman teki kotikaupungin merkkihuolto. Kiitti siitäkin.
 
Tein aikoinaan aurauskulmat loppujen lopuksi jossain lielahden nyrkkipajassa. Joku pispalan autohuolto tms... Heillä oli laser nelipyöräsuuntausvehkeet. Katselin vierestä itse miten homma hoitui. Ja hinta oli siinä 60e. Takapyöriähän ei tässä pösössä pystynyt säätämään ollenkaan.

Tampereen Huolto+ sucsk. Sielläkin lähdettiin nenän edestä kesken kaiken kaffeelle ja ihmettelin että mihis kaikki nyt katosi. 20min seisoskelun jälkeen tulivat uudelleen takaisin. Muutenkin hidasta ja kädetöntä hommaa. Valehtelematta 2h meni pösö 307:n hanskalokeron irroittamiseen. Siihen liikkeeseen en astu enää ikinä.

Ja niillä on joku öljynvaihtotarjous vähän väliä. Aina sama mainos. Castrollin öljyt ja öljynsuodatin vaihtotöineen hintaan 66e.
Vaan pistävät sen saman öljyn joka autoon merkistä riippumatta joka sinne tulee. Öljy on jotain 0W-30 öljyä. Ei ehkä parasta joka autoon. Omassanikin suositus on muistaakseni 5W-40.
 
Noiden mittauksien välillä oli 2 viikkoa...

Yleensäkin tuntuu että kun auton vie korjaukseen, niin mitään vikaa ei tutkita. Jos sanon vaikka että etupää kolisee, niin ne vaihtaa koiranluut. Ei koeajoa. Ajan sitten itse, totean että edelleen kolisee ja menen takaisin. Jätkät katsoo huuli pyöreänä ja toteaa että ok vaihdetaan sitten puslat. Jos ei auta niin tuu takas. 80e tunti.

Enkka oli vilkun vaihto. V70 kohteena. 2 tuntia meni merkkihuollossa. Sanoin asentajalle että ei viitti itte tehdä kun pitäisi valot irroitta. Sanoi että ei tartte, tunki kädet auton sisuksiin ja tiputti polttimon umpion sisään. Olisi varmaan jättänyt sen sinne jos en olisi katsonut vierestä. Lopulta sanoin sille että vie ny se sinne halliin sisälle ja ottakaa kupu irti. Mulla kun on Volvon viralliset huolto-ohjeet ja niissä käsketään tekemään just niin. Niin tekivät ja toista tuntia jouduin odottamaan. (olin pikahuollossa). Itse asiassa siinä kun tiskillä odottelin, niin koko huoltamon poppoo painoi nauraen ohi ja meni kahville. Kysyin jampalta ohimennessä että onko ok, ja se sanoin että "pikku hiljaa, pikku hiljaa" Siinä sitten seisoin tumput suorana keskellä myymälää ja katselin lasin läpi kun jätkät juo kaffea toimistossa. Tulivat sieltä sitten ja 15min myöhemmin sain auton takaisin. Huoltamopäällikkö siinä sitten teki laskua ja sanoi että kaksi tuntia meni...olin jo sanomassa että haista nyt vittu, mutta se ehti sanoa että "tullaan ny sen verran vastaan että pannaan 40min.." Joka muuten taisi olla se Volvon virallinen aika mitä hommalle on annettu. Vai olikohan virallisesti vielä vähemmän...

No joka tapauksessa. Asennevammaisia paskoja. Asiakkaan nenän edestä lähdetään sanaakaan sanomatta kahville. Pikahuollosta. Vaikka homma olisi kohta valmis. En vie sinne autoa enää. Mutta mitä sen on väliä, samanlaisia apinoita on muutkin merkkiliikkeet täynnä. Helppoja asiakkaita nääs, ihmiset tuo autoaan sinne kun se on merkki"huolto". Yksityisellä voi olla parempi meininki. Tai sitten ei.

Oikeasti noissa korjaamoissa pitäisi olla joku oikea hallipäällikkö. Semmoinen joka tarkastaa ja hyväksyy kaikki työt mitä asentajien käsistä lähtee. Ja vastaa virheistä. Nyt ne on vain kassalla eivätkä tiedä mitään mitä hallissa tehdään.

p.s. toisella kertaa vein auton toiseen kaupunkiin merkkihuoltoon. Kun taas joku kolisi etupäässä. Soittivat mulle ja sanoivat että edessä on uusi pusla pantu väärinpäin paikalleen. Sen homman teki kotikaupungin merkkihuolto. Kiitti siitäkin.

Pistää silmään tuo jokakohdassa oleva MERKKIHUOLTO. Miksi ihmeessä sinne merkkihuoltoon pitää viedä, kun monet asiat voi teetättää monimerkkikorjaamossa, joissa (yleensä) osataan tehdä samat asiat puoleen hintaa (eli tuntitaksa ~puolet). Kyselet vain tutuiltasi/netistä vinkkejä hyviin pajoihin. Kannattaa myös ehkä joitain juttuja kokeilla tehdä itse, esim. polttimoiden vaihdot. Ei umpioiden irroittamisessa varsinkaan ole (yleensä) mitään ihmeellistä. Säästää paljon rahaa kun viittii itse vähän katella...
 
No olen minä jotain tehnyt itse. Koiranluiden vaihto, takaiskareiden vaihto, käsijarruremppa, jarrupalojen vaihdot, öljynvaihtoa yms. Mutta sitten on jotain hommia jotka ovat niin vittumaisia ettei huvita tehdä. Varsinkin kun kyse on sellaisesta duunista mikä ei voi odottaa inspiraatiota - kuten justiinsa nuo lamppujen vaihdot.

Merkkihuolto on siksi monesti välttämätön paha, että niihin pääsee ilman jonoa. Pienemmillä korjaamoilla on usein viikkojen jonot. Eikä nekään sitten lopulta ole mitään jeesusmestoja. Yhdessä paikassa jouiduin asentajalle neuvomaan missä on Primeran öljynsuodin ja huomautin myös että proppu kannattaa panna kiinni ennen öljyn kaatamista. Toisessa paikassa määräaikaishuolto meni (kai) ok mutta huoltoilmoitusta ei saatu nollattua. Tsekkasin sitten netistä ohjeen (3min) ja tein sen itse (1min).

Ongelmahan on se ettei itsellä ole kotona nostopukkeja. Eikä hirveästi aikaa kun tarttee käydä töissäkin :D
 
Ostin tuossa uuden (käytettö-)auton itselleni ja jotenkin tuntuu että kun ratista päästää vauhdissa irti, niin lähtee hieman puoltamaan oikealle. Mietin että voisiko se johtua aurauskulmista?

Paljonko aurauskulmien säädättäminen maksaa ja missä sellaisen operaation voi teettää?
Esim Tampereella?
Ei se vika ole aurauskulmissa, eikä pyörien muissakaan kulmissa, vaan tien kallistuksissa. Tiet suunnitellaan ja rakennetaan kaatamaan ojaan päin, jotta vesi saadaan kaatosateellakin mahdollisimman pian tieltä pois. Ei se kallistuma suuri ole mutta riitävä ohjauksesta irroittamisen jälkeisen reaktion aihettamiseen. Ja sen reaktion aiheuttaa siis painovoima, ei se auto.
 
harrylinii kompaten. Pieni puoltaminen oikealla kuulu asiaan. Tätä voi kokeilla urasella tiellä koittamalla ajaa uran molemmin puolin ja auto lähtee näistäkin viettämään hiukan vastakkaiseen suuntaan millä on uran "ylämäki" puoli. Kuitenkaan iso tuo puoltaminen ei saa olla, mutta riippuu todella paljon renkaista ja renkaiden kulumisesta. Ehtoopuolella olevat renkaat tahtoo kääntää hiukan enemmän autoa kun uudet. Kannattaa kokeilla erilaisilla teillä tuota ajamista ja miten paljon puoltaa. Ei se paljoa saa puoltaa vaa sellanen että just ja just huomaa tuon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom