Ja sitten kun se kulmien säätö ei vaan onnistu. Omassa autossani 3 firmaa on säätänyt kulmat. Ja aina on saatu eri mittaustulokset ja eri säädöt.
Ei muute ei tarkoita sitä, että ne on tehty päin vittua. Syy: Ajossa ne kulmat kuitenkin alkaa ajan mittaan heittää hiukan. Lyhyellä aikavälillä ei kuitenkaan mistään mahdottomista heitoista puhuta vaan ollaan ihan hyvin toleranssin sisällä.
Suurempi syy on se, että jos pyydät samaa kaveria laittamaan mittauslaitteet uudestaan kiinni, niin se todennäköisesti antaa eri tuloksen kuin juuri hetki sitten. Suurin syy tähän on se, että ohjauskulmia säädettäessä säätäjä laittaa ratin silmämääräisesti suoraan ja säätää pyörät sen mukaan. Jos ratti on seuraavalla kerralla millinkin eri asennossa, voi mittausarvot heittää ihan vitusti. Kyllä, se todellakin on kiinni niin pienestä. Lisäksi laitteet mittaa asteen sadasosia, ja jos joku mittapää onkin hiukankin eri tavalla kiinni kuin edellisessä mittauksessa, saadaan silläkin heittoa aikaan.
Paljon on siis kiinni kulmien säätäjän huolellisuudesta mittalaitteiden asennuksessa sun muissa alustavissa tehtävissä. Ja vaikka miten huolellisesti laitat, niin samaa tulosta et kahdella peräkkäisellä mittauskerralla saa.
No mitä tämä tarkoittaa? Sitä, että sun ongelma ei luultavasti ole missään vaiheessa ollutkaan ohjauskulmat. Oireetkaan ei siihen viittaa. Toisaalta caster-kulma vaikuttaa jossain määrin ratin suoristuvuuteen ja ohjauksen herkkyyteen sun muihin tollasiin ja aika harvasta autosta löytyy säätöä tohon. Caster on siis iskarin pystykallistuma. Kansantajuisesti sanottuna sama asia kuin polkupyörän etuhaarukan kulma. Jos olet ajanut sellaisella pyörällä jossa haarukka on melkein pystyssä, on se aika vekkuli ajaa kun ei meinaa mennä hetkeäkään suoraan ja ohjaus on tosi herkkä. Kun taas suurella kallistuksella varustettu mankeli menee melkein vain suoraan vaikka ilman käsiä, eikä käänny mihinkään.
No niin. Tulipahan juttua. Toivottavasti joku jaksoi lukea, niin ei turhaan syyttele syyttömiä asentajia.
Edit: Eipä siinä ettei ne oikeasti voisi olla säädön jälkeen vituillaan. Nimittäin riippuu ihan säätäjästä. Tossa on myöskin miljoona keinoa huijata noita laitteita ja sieltä saa aika helposti sellaisia tuloksia kuin haluaa. Jos säätäjää ei juuri nyt nappaa ja asenne on muutenkin tyyliin "Mä en aja tällä", niin kannattaa välttää sitä firmaa jatkossa tai ainakin seistä vieressä koko säädön ajan. Näitäkin nimittäin on.