Atoopikkoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMP75
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
49
Onkos muita atooppisesta ihottumasta kärsiviä? En siis tarkoita mitään "iho punoittaa joskus talvella ja sitten laitan perusvoidetta"-atopiaa vaan kunnon meininkiä: iho rikki, verta vuotaa, tulehdusta, vesistämistä, sisäistä kortisonia & antibioottia ym. mukavaa.

Kiinnostaa vain, että kuinka paljon teitä muita ahdistaa kun joutuu jättämään treenejä väliin tällaisen ei urheiluvamman takia. Itse olen joskus aika uhmassa ja menen vain vaikkei pitäisi. Siellä sitten väännetään puuvillahanskat käsissä ja tekkee hyvvää...

Nyt on ollut yli kolme kuukautta pahempaa meininkiä. Toivotaan, että vähitellen lähtisi parempaan päin. Nyt sain vasta ekan kerran lähetteen sairaalan ihopolille, kun tähän asti olen hypännyt paljolti yksityisillä. Tämähän onkin oikein hieno juttu sinänsä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama vika täällä, plussana päälle lähes kaikki mahdolliset allergiat. Talvella ei ole siitepölyjä mutta iho kuivaa niin pirusti. Allergia käytännössä kaikille karvaisille eläimille ja siitepölyille. Tosiaan käytännössä joka päivä jostain päin ihoa vuotaa verta, yleisimmin kyynärvarret tai taipeet, myös rintakehä, niska ja kaula usein vereslihalla.
Ei ole hauskaa kun lähes joka aamu silmät näyttää tomaatille. Kuureja on myös syöty, mutta lähinnä vain silloin kun on pakko, esim. ulkomaanreissut.

Itselläni olen huomannut parhaiten toimivaksi käydä joka päivä pesulla ja aina saippuaa plus shampoota, toki niitä hellempiä, ja armoton rasvaaminen kortisooneilla ja mahdollisimman rasvaisilla voiteilla päälle, vaikka tohtorit ovat kertoneet ettei kannattaisi niin usein käydä pesulla.

Ei muuta kuin jaksamisia sinne, välillä aika rankkaa mutta kyllä se siitä.

Itse yritän ajatella aina, ettei tässä mitään. Paljon rankempaa olisi esim. olla pyörätuolissa...

täällä kanssa yksi. nuorena oli todella paha nyt hieman rauhoittunut. eloconia silloin kun rupee näkymään ihottumaa ja sitten perusvoiteet tietty. talvella aina pahana, solkku ja valohoito auttaa! vielä kun sais ilmasia matkoja lämpöön :D

Mä kans. Ihan kakarana mulla oli suht pahaa maitorupea ajoittain, mutta kouluiässä kärsin ainoastaan superkuivasta ihosta. Sitten tuossa 18 v synttäreiden tienoilla puhkesi ihan kunnon atooppinen ihottuma, johon ei tepsinyt mikään; tuli syötyä parit antibioottikuurit, allergialääkkeitä, läträttyä kortisonien kanssa jne. Pari vuotta kärsittyäni aloin syödä erilailla kuin aikaisemmin - enemmän rasvaa, vähemmän hiilaria. Ja se auttoi! Iho ei parantunut samantien kokonaan, mutta tulehduskierre loppui ja vähitellen kuivat, punoittavat läikät hävisivät.

1.5 vuotta oireettomana, jiihaaa!!! :hyper: :rock: Mä voin jopa käydä suihkussa, eikä mun tarvi rasvata ku kasvot. Kortisonia olen joutunut käyttämään pari kertaa viime kesänä, kun ruokavalio vaihtui. Tiedän, että sellaiset ihmiset, jotka ei ole nähnyt mun ihoa pahimmillaan, pitää mua ihan kahjona, kun sanon ettei mulle sovi vähärasvainen ruokavalio. En usko, että ihoni menee enää ikinä niin huonoon kuntoon kuin se pari vuotta sitten oli, mutta kutina alkaa välittömästi, jos tulee syötyä useampana päivänä huonoja hiilareita ja vähän rasvaa (alle 0.5 g/painokilo).

Taalla kans yks atoopikko. Vanhemmiten vaiva on kylla helpottanut kovasti.
Kortisonia menee kylla ja perusvoidetta ihan paivittain.
Onneksi ihottuma (aika paha sellainen) on talla hetkella persuuksissa ja jaloissa niin ei nay. Kerran kun oli VUODEN naamassa hirvee vereslihalla oleva ihottuma :eek: .
Oon huomannu etta rasva sisaisesti nautittuna auttaa, esim. nyt kaytan omegat-kapseleita.
Kerran havis yks ihottuma myos solariumissa, vaikka laakari sanoi ettei se auta. Aattelin nyt joulun jalkeen alkaa taas kaymaan jonku 10 x etta jos jotain auttas.
Oottako te muuten tietoisia niista allergia ja astmaliiton, tai jotain sinnepain, matkoista etelan aurinkoon ihottumia paranteleen? Jostain luin etta tollaselle matkalle paasis aika halvalla jos on psoriasis tai atooppinen iho...???

Atoopikko minäkin. Ruokavalion siivoaminen auttoi. Pesuaineita käytän peseytyessä varovasti ja harvoin. Kuumavesi ja saippua ovat iholleni ne pahimmat viholliset. Nyt ei ole ollut pitkään aikaan ihottumaa. Paitsi sormissa sillä erehdyin tiskaamaan ilman hanskoja.

Fiona sanoi:
En usko, että ihoni menee enää ikinä niin huonoon kuntoon kuin se pari vuotta sitten oli, mutta kutina alkaa välittömästi, jos tulee syötyä useampana päivänä huonoja hiilareita ja vähän rasvaa (alle 0.5 g/painokilo).
Itse asiassa aika monella muullakin on asia juuri näin. Itse en kärsi mistään hirvittävästä atooppisesta ihottumasta, ihan lievä vain. Eikä sekään oireile yhtään (ts.kyynärpäät ja sellaset pysyy hyvinä) kunhan muistaa syödä tarpeeksi rasvaa. Sellainen 2g-5g/painokilo päivässä vaikuttaisi parhaalta väliltä minulle.

Lievempää atopiaa täälläkin. Nyt on pysynyt suht hyvänä kun olen syönyt omega-tabletteja ja käyttänyt ns. hellävaraisia pesuaineita.

Taipumusta on. Aikoihin ei ole atopia vaivannut, mutta nyt pakkasten myötä iski ehkä pahempana kuin silloin pikkupoikana. Iho on naamaa myöten tulessa. Järkevintä olisi kai ottaa jumppataukoa ja antaa ihon parantua, koska treenihiki ja sitä seuraava suihkuttelu todella pahentavat tulehdusta. *tuttaa kuitenkin näyttää *skalta, kun lisäksi treenit kusee, ja kortisoni tuskin ainakaan edistää lihaskasvua. I dag sain kuitenkin ihotautilääkäriltä kunnon voiteet, joten eiköhän tämä tästä.

Lisäyksenä vielä, että minunkin havaintojeni mukaan lyhyt ja kylmä suihku on ihon muttei mielen kannalta hellavaraisin. Kalanmaksaöljyn lisäsin ruokavaliooni edellä esitettyjen näkemysten perusteella.

Mites tuohon muuten suhtaudutaan intissä? Itsellä oli nuorempana enemmän atopiaa mutta sitten yhtäkkiä se vain katosi vuosiksi. Nyt sitten on taas tehnyt kambäkkiä. Prkl, kun ei oikein tiedä mikä tuohon auttaa. Kortisoni nyt väliaikaisesti ainakin. Jotenkin se vielä on todella alueellista (ei kai pitäisi psoriariksesta kuitenkaan olla kyse): kantapäissä, polvitaipeissa, yläselän, olkapäiden ja rintakehän seutumilla.

Pitäisi tammikuussa lähteä inttiin mutta uskon, että voimakas hikoilu ja rajoittuneet peseytymismahdollisuudet tekisivät siellä olosta tuskaa. Onkos muut selvinneet intistä?

Blaah sanoi:
Mites tuohon muuten suhtaudutaan intissä? Itsellä oli nuorempana enemmän atopiaa mutta sitten yhtäkkiä se vain katosi vuosiksi. Nyt sitten on taas tehnyt kambäkkiä. Prkl, kun ei oikein tiedä mikä tuohon auttaa. Kortisoni nyt väliaikaisesti ainakin. Jotenkin se vielä on todella alueellista (ei kai pitäisi psoriariksesta kuitenkaan olla kyse): kantapäissä, polvitaipeissa, yläselän, olkapäiden ja rintakehän seutumilla.

Pitäisi tammikuussa lähteä inttiin mutta uskon, että voimakas hikoilu ja rajoittuneet peseytymismahdollisuudet tekisivät siellä olosta tuskaa. Onkos muut selvinneet intistä?

Intissä itselläni kuntoisuusluokka A1, tosin pahin vaihe alkoi vasta n. 23 vuotiaana. Hikoilu/huonot peseytymismahdollisuudet saattavat vaikuttaa tuohon. Toisaalta reilu ulkoilma jne. saattaa vaikuttaa positiivisesti. Itse asiassa lääkäritkään eivät oikein tarkkaan tunne aihetta, joten siihen täytyy tutustua henkilökohtaisesti, luultavasti jokaisella oma tapansa pitää oireet mahdollisimman pienenä.

Valittelin asiaa heti inttiin mennessäni lääkärintarkastuksen yhteydessä. Lääkäri ei tietenkään korvaansa lotkauttanut moiselle puheelle, koska ihot oli silloin muistaakseni suht. hyvässä kunnossa.

Alokaskausi morttileireineen meni vielä onnessa, mutta joulukuussa oli sitten sissileirin aika - meillä viestijoukoissa tuo ei ollut sen kummempi juttu kuin 3 päivää metsässä.

Käsien iho pamahti leirillä siihen kuntoon, että leiriltä vastaanoton kautta Tilkkaan (keskussotilassairaala Hgissä) ja kymmenen päivän sairaalahoito - joulu sairaalassa...Kuntoisuusluokka pudotettiin B:hen - kolme kuukautta palvelusajasta pois ja loppuaika noita kumipäitten hommia.

Hyvin todennäköistä kyllä, että tulee ongelmia intissä - varsinkin leiriolosuhteissa.

Atopialiiton www-sivujen kautta löytää tiensä muuten atoopikkojen omalle forumille. Sieltä löytää tietoa ja kokemuksia ihan kaikesta mahdollisesta sairauteen ja sen hoitoon liittyvästä. Suosittelen vierailemaan!

Toivottavasti tätä nyt ei lasketa mainostamiseksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom