Ateriaväli

Voisiko joku Pakkiksen ravintoguruista kertoa totuuden seuraavanlaiseen ongelmaan:

Eli onko sillä mitään väliä, saako esim. X määrän protskuja
a) muutamasta isosta ateriasta (pidemmät ateriavälit) VAI
b) useammasta pienestä ateriasta (lyhyemmät ateriavälit)

Ja oletetaan siis tietysti, että tuo määrä X on molemmissa tapauksissa sama.

Kyselen tätä siksi, että itsellä tuppaa aika usein ihan päivärytmistä yms. menoista johtuen jäämään ateriavälit melko pitkiksi (6 tuntia), mutta olen kuitenkin laskeskellut saavani riittävän määrä ravintoa kokonaisuudessaan per päivä.

Gurua en ole nähnytkään, mutta jos ateriaväli jää 6h tuntumaan, saisi aterioilla nautittavat proteiinit olla tooooodella hitaita (kalsiumkasenaiittia ja tajuttomasti rasvaa, jos edes vielä auttaisi). Tuo 3h ateriaväli mitä moni tuntuu pitävän, on toiminut myös itselleni - varsinkin dietillä. Noin usein proteiinin nauttiminen nimittäin hillitsee ruokahaluakin kivasti, varsinaisilla ruokailuilla ei sitten tee edes mieli syödä kuin ns. hillitty annos.

Jos työ/opiskelu tai joku muu vastaava syy estää ruokailun useammin, ovat proteiinijuomat (tai -patukat, jos kahisevaa riittää...hmpf! :)) kätevä apu. Itse pakkaan opinahjoon joka aamu mukaan 0.5l juomapullon, johon laitan 50/50 suhteella protein xl:ää ja ultra wheytä, ja nautin tuon sitten kahdessa osassa, klo10 ja klo14.

Varmaan järkevämminkin voisi tehdä, mutta olen itse todennut tavan ennenkaikkea helpoksi rutinoitumisen myötä, ja samalla myös kukkaroystävälliseksi.

Leikitään että lihas on tiilitalo. Jotta talon voi rakentaa, tarvitaan (proteiinia) tiiliä. Jos tiili rekka tuo tiiliä vain kaksi kertaa päivässä ison satsin tiiliä menee hukkaan koska tiili vanhenee =P Mutta jos rekkoja (aterioita) olisikin kuusi pienempää satsia niin taloa voitaisiin rakentaa kokoajan ilman että työmiehet pitävät taukoja ja purkavat taloa jotta saisivat rakennettua sitä.

Toivottavasti ymmärsit. Olen väsynyt.

Naru85 sanoi:
Leikitään että lihas on tiilitalo. Jotta talon voi rakentaa, tarvitaan (proteiinia) tiiliä. Jos tiili rekka tuo tiiliä vain kaksi kertaa päivässä ison satsin tiiliä menee hukkaan koska tiili vanhenee =P Mutta jos rekkoja (aterioita) olisikin kuusi pienempää satsia niin taloa voitaisiin rakentaa kokoajan ilman että työmiehet pitävät taukoja ja purkavat taloa jotta saisivat rakennettua sitä.
Ovatkos nämä niitä vapaamuurareita? ;)

Ite koitan syödä noin 3 tunnin välein ja mun logiikan mukaan tällöin energian tarve on optimaalinen. Poikkeuksia tietty tulee ja silloin syön isomman satsin.

Naru85 sanoi:

Toivottavasti ymmärsit. Olen väsynyt.

Heh aivan kamala vertaus :D. Minä koitan pitää ateriavälit 3-4h:n pituisina.

Jos tiili rekka tuo tiiliä vain kaksi kertaa päivässä ison satsin tiiliä menee hukkaan koska tiili vanhenee =P

Ensin tää oli hauska :thumbs: sit tajusin että se tiili nimenomaan vanhenee niinkun kaikki muukin :rolleyes:

Ateriavälit on "vähänväliä" tai "hälläväliä". Riippuu päivästä. 3h olis aika jämpti.

Itse kuvittelen, että keho lihaksistoineen odottamassa proteiinia on kuin pikkupoika, joka saa viikkorahaa. Jos sitä rahaa saa paljon kerralla, se tuhlataan heti johonkin turhaan, vaikka leikkiautoon, eikä sitten niitä "pakollisia karkkeja" voida ostaa joka päivä.
Jos taas viikkorahaa maksetaan pienissä erissä jatkuvasti, saa karkkiakin sitten ostettua päivittäin. Liiallinen viikkorahan makselu näkyy sitten pojan elopainossa.

Rasvakin on helppo tähän vertaukseen tuoda mukaan, jos rasvan määrä on kääntäen verrannollinen viikkorahan rahojen kokoon - viiden sentin kolikoiden tuhlaaminen on sille pikkupojalle paljon työläämpää ja samalla hitaampaa kuin 10 euron :)

Kylläpäs äijät heittäytyivät nyt syvällisiä vertauksia keksimään :hyper:

Mut joo, pitää vissiin ruveta kantamaan niitä jauhoja mukana koulussakin, kun syömään ei kuitenkaan pääse aina silloin kuin haluaisi. Joskus vaan rasittaa, kun porukka luulee että jos tyypillä on sheikkeri kädessä niin se vetää vähintään jotain hevoshormoneja... :jahas:

Itse opiskelijana otan koulureppuun mukaan esim. seuraavaa:

Pähkinöitä&rusinoita, ruisleipää höystettynä esim. raejuustolla ja kalkkunaviipaleilla, Rainbown -ateriasalaatin (hinta on tosin hieman suolainen, n. 1,70€), valmiin tai kotona väsätyn protsku -drinksun, hedelmiä ym.. Niitä siinä sitten pistelen poskeeni hyvin väliajoin ennen ja jälkeen lounaan aina koulupäivän loppumiseen asti. Koulusta suoraan salille, palkkarit naamariin heti treenin jälkeen ja kotiin jääkaapille... Hengissä pysyy ja nälkä ei pääse yllättämään. Ja jos koulukaverit mulkoilee, mulkoile takaisin ja murise :evil:

itse oon lukenu että mahalaukkuhan päästää ruokaa pikku hiljaa ohutsuoleen joten ei haittaa että proteiinia tulisi yli sen ~30g kerralla.
sitäpaitsi oon kuullut myös että jos paskassa on paljon proteiinia niin olisi jokin sairaus..

Eiköhän se 3-4h tosiaan ole ihan hyvä väli. Ja proteiinia se about 30g per ateria. (riippuu tietysti painosta --> proteiinin tarpeesta)

Porkkanaraastin sanoi:
milläs perusteella tuo kerralla saatava suuri proteiini määrä menee hukkaan?

Ei se hukkaan mene. Kuset siitä vaan suuremman osan pois.

Eli keho ei pysty varastoimaan proteiinia, kuten se varastoi hiilareita ja rasvaa. Kehon ainut "proteiinivarasto" ovat lihakset, joita hajotetaan silloin, kun proteiinia ei ole saatavilla.

Jos syö proteiineja "liikaa" kerralla, solut ottavat ensin aminohappoja proteiinisynteesitarpeisiinsa niin paljon kuin pystyvät. Yli jääneet aminohapot hajotetaan maksassa glukoosiksi, joka käytetään puolestaan energiaksi. Ja typpi poistuu ureana virtsassa.

Eli harvat, suuret ateriat "hukkaavat proteiinia" ja sen jälkeinen paasto (4-6h tms.) taas vie kehon kataboliaan, jolloin lihaksia hajotetaan proteiinisynteesin tarpeiksi.

Summa summarum: Mitä useammin syöt, sen parempi.

Back
Ylös Bottom