asunnon vuokraamisesta

Liittynyt
19.4.2007
Viestejä
1 664
elikkä tarttettais fiksumpien neuvoja/ehdotuksia tähän pieneen pulmaan, olen nyt jo vuoden haaveillu muutosta isompaan kaupunkiin koska tällähetkellä mätänen jossain perämetsässä jossa elämä todellakin on mahdotonta, työtä ei saa ym... ja velat sun muut painaa niskaan just äskenki tuli 2500euron lasku ulosotosta, ja näitähän ei maksella ku ei paljo töissä voi käydä. olen siis luottotiedoton ja tässä ny on varmaan miljoonaan kertaan asuntoa yritetty turusta ja muualta, mutta eipä tunnu edes yksityisiltä irtoavan, irtoais varmaan helpommin jos asuisin lähempänä että voisin käydä paikanpäällä vilkaisemassa asuntoa.
mutta se pointtihan mulla tässä oli että ainoa järkevä ratkaisu mikä olisi on se että pyytäisin yhtä tuttua jolla on luottotiedot vuokraamaan asunnon mun puolesta ja sitten muuttaisin itse siihen, saako se mun kaverini mitenkään nimeään(vastuutaan) pois siitä asunnosta kun olen muuttanut sinne ilman että mun luottietoja aletaan syynäämään ja potkastaan pihalle?

:david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä kannattais mennä mielummin lakiosioon, mutta näin se mielestäni menee:

Kaverillasi on oikeus ottaa sut alivuokralaiseksi, jos asuu kämpässä samalla itse. Siihen tarvitaan kuitenkin vuokranantajan lupa. Tietty voi yrittää sopia myös suoraan edelleenvuokraamisesta.

Luottotietojen puute ei sinänsä ole riittävä syy potkaista ketään pihalle. Niin kauan kuin vuokranantaja saa rahansa ja käyttäydyt (käyttäydytte) siivosti, ei sua voida heittää pois.
 
Vaikka alivuokralaisen saisi ottaa, niin ei se poistaisi kaverin vastuuta kämpästä.
 
Tämä kannattais mennä mielummin lakiosioon, mutta näin se mielestäni menee:

Kaverillasi on oikeus ottaa sut alivuokralaiseksi, jos asuu kämpässä samalla itse. Siihen tarvitaan kuitenkin vuokranantajan lupa. Tietty voi yrittää sopia myös suoraan edelleenvuokraamisesta.

Luottotietojen puute ei sinänsä ole riittävä syy potkaista ketään pihalle. Niin kauan kuin vuokranantaja saa rahansa ja käyttäydyt (käyttäydytte) siivosti, ei sua voida heittää pois.

Tarvitaanko muka alivuokralaissuhteesta saada lupa kämpän omistajalta? En nyt jaksa googlettaa, mutta väitän vahvasti että ei tarvitse. Edelleen vuokraukseen/luovuttamiseen kylläkin tarvitaan lupa.

vrt. tilanne, jossa pariskunta muuttaa yhteen toisen asuntoon. En ole kuullutkaan että omistajalta oltaisiin käyty mitään lupia kyselemässä tässä tilanteessa.

Todellisuudessa kukaan omistaja ei tarkistele kuka siinä asunnossa asuu kunhan vuokra tulee ajoissa ja mitään häiriötä ei synny.
 
itse ainakin olen saanut yksityisiltä asunon ja ovat vaan sanoneet että eivät voi tarkistaa tietoja kun ei ole yritystä..
 
itse ainakin olen saanut yksityisiltä asunon ja ovat vaan sanoneet että eivät voi tarkistaa tietoja kun ei ole yritystä..

joo tuo päti vielä pari kuukautta sitte, nykyään kuka vaan voi tarkistaa toisten luottotiedot netissä.
tosin hyvällä tuurilla tulee vastaan joku joka ei tätä tiedä.
 
Todellisuudessa kukaan omistaja ei tarkistele kuka siinä asunnossa asuu kunhan vuokra tulee ajoissa ja mitään häiriötä ei synny.
Mjaa, oon mitätöinyt tosta syystä yhden sopparin. Oli vuokralainen vuokrannut asunnon kalliimmalla kesän ajaksi kertomatta mitään. Potkin vuokralaisen vittuun ja otin sen joka siinä nyt asui sitten. Vuokralainen tykkäs, vuokra laski ja kusipää jäi pihalle ilman kämppää syksyllä. Kaikki hyvin siis. :)
 
Tälläistä tekstiä löysin googlettamalla. Laki24.fi


Saanko luovuttaa vuokra-asuntoni tai osan siitä toisen käytettäväksi?


Vuokra-asunto on vuokranantajaa kuulematta käyttettävissä yhteisenä asuntona puolison ja perheeseen kuuluvien lasten kanssa. Huoneistoa saa käyttää myös omien tai puolison lähisukulaisten kanssa, jos siitä ei aiheudu huomattavaa haittaa tai häiriötä vuokranantajalle. Vuokrahuoneiston saa myös alivuokrata tai muutoin luovuttaa siitä enintään puolet toisen asumiskäyttöön, jos ei huomattavaa haittaa vuokranantajalle aiheudu.

Muissa kuin edellä mainituissa tilanteissa vuokralainen ei saa ilman vuokrasopimuksessa olevaa suostumusta tai vuokranantajan erikseen antamaa lupaa luovuttaa huoneistoa tai sen osaa toisen käytettäväksi.

Vuokralainen saa väliaikaisesti enintään kahdeksi vuodeksi luovuttaa koko asuinhuoneiston toisen käytettäväksi, jos työ, opinnot, sairaus tms. syy vaatii oleskelua toisella paikkakunnalla, eikä vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa luovutusta. Asiasta on viimeistään kuukautta ennen väliaikaista luovutusta ilmoitettava vuokranantajalle. Jos vuokranantaja ei hyväksy luovutusta, sen on saatettava asia tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Vuokralainen vastaa huoneiston luovutuksesta huolimatta edelleen vuokrasopimuksen mukaan vuokralaiselle kuuluvista velvollisuuksista sekä vahingosta, jonka huoneiston kokonaan tai osittain käytettäväkseen saanut on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle.
 
Vuokralainen saa väliaikaisesti enintään kahdeksi vuodeksi luovuttaa koko asuinhuoneiston toisen käytettäväksi, jos työ, opinnot, sairaus tms. syy vaatii oleskelua toisella paikkakunnalla, eikä vuokranantajalla ole perusteltua syytä vastustaa luovutusta. Asiasta on viimeistään kuukautta ennen väliaikaista luovutusta ilmoitettava vuokranantajalle. Jos vuokranantaja ei hyväksy luovutusta, sen on saatettava asia tuomioistuimen ratkaistavaksi.

elikkä jos vuokralainen luovuttaa asunnon jollekkin muulle niin vaihtuuko asunto sen toisen nimiin?
 
Oletkos hakenut Turusta kaupungin kämppää? Luulisi, että yksityisiltäkin onnistuu jos haluaa maksaa pidempää takuuvuokraa.
 
Oletkos hakenut Turusta kaupungin kämppää?

turhaa sellaista on hakea, muutenki jonoa niissä, ku niiden pitää saada asunnot turun omille pultsareille. vaikka onhan sitä epätoivoissaan hakemus pistetty.

Luulisi, että yksityisiltäkin onnistuu jos haluaa maksaa pidempää takuuvuokraa.

joo toi on yksi asia joka on käynyt mielessä, mutta siinä tapauksessa pitää myöntää olevansa luottotiedoton ja ku tämän kerrot niin vuokranantajalle yleensä tulee EI! asenne päälle. mutta voi olla että tärppäis jos tarjoais parin kuukauden vuokran etukäteen vuokravakuuden lisäksi.
 
turhaa sellaista on hakea, muutenki jonoa niissä, ku niiden pitää saada asunnot turun omille pultsareille. vaikka onhan sitä epätoivoissaan hakemus pistetty.
En tiedä miten Turussa, mutta Helsingissä ainakin kaupungin asuntoimistoa kannattaa pommittaa puhelimitse asuntohakemuksen jätettyään, vaikka ne vakuttelevatkin ettei niin kannata tehdä.

On ainakin tsäänssit, että homma toimisi nopeammin ja ei-pultsarikin saisi kämpän.
 
kertokaas nyt joku miten se käytännössä toimis se että luottotietoinen tuttu vuokrais asunnon ja luovuttais sen mun käyttöön niin että se sais oman nimensä pois?
 
mä perin ainakin parin kk:n vuokran takuuksi ja sitte sama on maksuhäiriö vai ei..
ja vuokraaja voi/(on voinut tarkistaa PITKÄN AIKAA) luottotiedot esim. poliisilaitokselta!
maksoikohan jotain 8€/tarkistus..
 
joo olisi tosin huomattavasti helpompaa saada asunto jos hakisin lähi kunnista, mutta tästä turkuun on matkaa yli 200km joten näyttöihin ei paljo pääse menemään, vaan asunnon pitäis olla 100% varma saanti, ja tälläistä tapaustahan ei kaukaa tulevalle luottotiedottomalle paljo eteen tule. eli ei oo vissiin mitään vedenkestävää temppua saada toisen nimellä asuntoa?
 
Kysymys ei sinänsä liity ketjun sisältöön mutta otsikkoon kyllä eli survotaan tänne.

Meitsillä on 80,5m^2 4h + k + s rivitalon päätyhuoneisto Tampereella n. 10min ajomatkan päässä keskustasta, täysin pintaremontoitunta ja ainakin omasta mielestäni semisti keskivertoa mukavammin kalustettuna ja varustettuna. Onko tälläistä mahdollista vuokrata tällaisenään esim. 6kk:ksi talviaikaan?
 
No lähinnä sillä mietin, miksi kukaan ikinä muuttaisi kalustettuun rivarineliöön puoleksi vuodeksi? Tällainen kohde kun yleensä mielletään lapsiperheen pysyväisasunnoksi jne.
 
No lähinnä sillä mietin, miksi kukaan ikinä muuttaisi kalustettuun rivarineliöön puoleksi vuodeksi? Tällainen kohde kun yleensä mielletään lapsiperheen pysyväisasunnoksi jne.

Monikin olisi valmis muuttamaan kalustettuun asuntoon. Esim semmoinen jolla on työsarkaa suomessa projektiluontoisesti. Tampereella siis mainiot mahdollisuudet esmes Nokia?
 
Joo molemmat n. 20min ajomatkan päässä, sekä firma-Nokia että kaupunki-Nokia. Mietin kun mitä enemmän tota ikää kertyy nii sitä enemmän talvet alkaa vituttamaan niin jos asuis talvet jossain länpimässä. Mutta ei kai siinä, pitää ottaa projektiksi jahka aika on kypsä.
 
Back
Ylös Bottom