Asunnon myynti ilman välittäjää

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jones
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.10.2002
Viestejä
369
Ikä
46
Terve!

Piiitkästä aikaa taas selailemassa pakkista. Jos johonkin tässä kurjassa maailmassa voi luottaa, niin tämän foorumin tietotaitoon :worship:

Tarkoitus olisi tässä talven aikana laittaa kämppä myyntiin. Aluksi kokeilen myyntiä ilman välittäjää. Annan mielummin vaikka vähän alennusta ostajalle, kuin maksan (tässä tapauksessa välittäjästä riippuen 1600-3500€) välityspalkkion. Miten tuo myyntiprosessi käytännössä tapahtuu? Ilmoitus on oikotiellä. Isännöitsijatodistus haettu. Kauppakirjat haettaneen pankista. Kertokaa kokemuksia, myynti tai ostotilanteesta, nimeomaan yksityisenä/yksityiseltä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mimmoinen asunto? Missäpäin? Vantaa? (profiilisi mukaan)
Paljon maksaa? Saatan olla kiinnostunut.
 
Koitin tovi sitten myydä itse asuntoa täällä pohojoos suomesa. Oikotiellä oli ilmoitus + 2*lehti-ilmoitus, joista toisessa ilmoitus näytöstä. Näytölle ei tullut ketään. Kolme kyselyä puhelimella ja yksi todella kiinnostunut, jonka kanssa ei päästy aivan kauppoihin asti.

Vaikutelmaksi jäi että näkyvyyttä/suuren yleisön huomiota on ainakin täällä pohojoosessa vaikea yksityisellä tavoittaa, kun ei saa ilmoitusta oikotielle. Markkinat ovat muutenkin pienemmät kuin etelässä ja monet epäröivät ostaa suoraan yksityiseltä, vaikka se välittäjä siinä välissä ei vaikuta yhtään mitään myyjän/ostajan velvollisuuksiin ja vastuisiin.

Päädyin sitten antamaan välittäjälle tuon tyhjän näytön jälkeen kun meni usko asiaan. Kaupat tuli sitten varsin nopeasti vaikka en ollut todellakaan tyytyväinen saamaani palveluun välittäjältä. Kiireistä ja huolimatonta toimintaa mutta tulipahan kaupat lopulta. Kehoitankin kiinnittämään erityistä huomiota välittäjän valintaan, jos siihen päädyt myöhemmin.

Kauppakirjoja et enää tänä päivänä saa pankista, vaan ne on tehtävä itse tai ostettava kirjakaupasta tms. Omasta pankistani vastattiin, kun kyselin kauppakirjojen tekoa, etteivät he enää moista harrasta ja suosittelivat kääntymään oman kytkyvälitysfirman puoleensa. Aivan surkeaa palvelua ja mietin vakavasti pankin vaihtoa. Muutenkin neuvojen kysely pankista sai erittäin nihkeän vastaanoton.

Muuta: Jos myyt osaketta tarvitset myyntiesitteen, yhtiöjärjestyksen, toimintakertomuksen ja taseen sekä talousarvion kuluvalle vuodelle. Nämä tulee olla ostajaehdokkailla saatavissa. Lisäksi kannattaa panostaa ostotarjousasiakirjan tekemiseen ja sen sisältöön + luonnollisesti kauppakirjan sisältöön eli mitä sinne tulee laittaa.

Paljon jäi tässä vaiheessa varmasti kirjoittamatta, tee tarkentavia kysymyksiä jos kaipaat lisäinfoa.
 
Noiden edellämainittujen paperikysymysten, varainsiirtoverotilitysten, vastuukysymysten jne vaivojen lisäksi on tosiaan pari asiaa:

1) yksityinen ei saa etuovi.comiin sitä kämppäänsä
2) aikamoinen riesa järkätä niitä näyttöjä joka vkl, pitää suunnitella menemiset sen mukaan (saati jos on perheellinen), pitää varmistaa että on siistiä, pitää olla siellä roikkumassa paikan päällä
3) ihmiset edelleen kokee ostajan asemansa turvatummaksi jos ostavat välittäjän myymän asunnon vrt. yksityiseltä suoraan

Tiedän. Aina on joku jolla kämppä meni suoramyynnillä ENSIMMÄISELLÄ näytöllä ja tarjottiin jo kilpaa autoa kaupan päälle jne. Tiedän ja uskon tämän. Aina joskus (myös välittäjän kanssa) sattuu niin että kysyntä ja tarjonta kohtaavat jonkun kohdalla niin täydellisesti että kämppä viedään käsistä. Varsinkin tietyillä alueilla, esim meidän lähituntumassa suurin osa kämpistä on 80-120m2 rivi- ja paritaloasuntoja: kun tulee myyntiin omakotitalo tai erillistalo vähän reilumpaa kokoa, se ei kauan yleensä näytillä seiso vaan menee heti. Pointti on vaan se että ne ihmiset joilla tämä myynti on onnistunut, muistavat pitää siitä meteliä joka paikassa, kun taas ne, jotka ovat kuukausien turhautumisen ja 0,8 katsojan keskiarvolla pyörineiden omanäyttöjen jälkeen antaneet välittäjälle, eivät.

Molemmat koettu, itse annan tästä lähin suoraan välittäjälle. Sen verran vaivaa säästyy. Välityspalkkion "säästämisestä" itse myymällä voisi väitellä pitkäänkin, mutta siihen ei liene dataa kenelläkään tueksi joten jätetään se.
Kilpailu on sitä paitsi niin kovaa että suurin osa välittäjistä tinkii aika hyvin niistä palkkioista. Kun vaikkapa tämän välittäjän istuessa olohuoneessasi neuvottelemassa ilmoitat yksioikoisesti että jos ei onnistu niin sitten tätä ei teidän kanssa tehdä.
 
Koitin tovi sitten myydä itse asuntoa täällä pohojoos suomesa. Oikotiellä oli ilmoitus + 2*lehti-ilmoitus, joista toisessa ilmoitus näytöstä. Näytölle ei tullut ketään. Kolme kyselyä puhelimella ja yksi todella kiinnostunut, jonka kanssa ei päästy aivan kauppoihin asti.

Vaikutelmaksi jäi että näkyvyyttä/suuren yleisön huomiota on ainakin täällä pohojoosessa vaikea yksityisellä tavoittaa, kun ei saa ilmoitusta oikotielle. Markkinat ovat muutenkin pienemmät kuin etelässä ja monet epäröivät ostaa suoraan yksityiseltä, vaikka se välittäjä siinä välissä ei vaikuta yhtään mitään myyjän/ostajan velvollisuuksiin ja vastuisiin.

Päädyin sitten antamaan välittäjälle tuon tyhjän näytön jälkeen kun meni usko asiaan. Kaupat tuli sitten varsin nopeasti vaikka en ollut todellakaan tyytyväinen saamaani palveluun välittäjältä. Kiireistä ja huolimatonta toimintaa mutta tulipahan kaupat lopulta. Kehoitankin kiinnittämään erityistä huomiota välittäjän valintaan, jos siihen päädyt myöhemmin.

Kauppakirjoja et enää tänä päivänä saa pankista, vaan ne on tehtävä itse tai ostettava kirjakaupasta tms. Omasta pankistani vastattiin, kun kyselin kauppakirjojen tekoa, etteivät he enää moista harrasta ja suosittelivat kääntymään oman kytkyvälitysfirman puoleensa. Aivan surkeaa palvelua ja mietin vakavasti pankin vaihtoa. Muutenkin neuvojen kysely pankista sai erittäin nihkeän vastaanoton.

Muuta: Jos myyt osaketta tarvitset myyntiesitteen, yhtiöjärjestyksen, toimintakertomuksen ja taseen sekä talousarvion kuluvalle vuodelle. Nämä tulee olla ostajaehdokkailla saatavissa. Lisäksi kannattaa panostaa ostotarjousasiakirjan tekemiseen ja sen sisältöön + luonnollisesti kauppakirjan sisältöön eli mitä sinne tulee laittaa.

Paljon jäi tässä vaiheessa varmasti kirjoittamatta, tee tarkentavia kysymyksiä jos kaipaat lisäinfoa.

Tohkeissaan kun kirjoittaa niiin kämmejä tulee. Eli etuovelle ei yksityinen sitä mainosta saa ja sitä kautta se kauppa käy tänä päivänä.
 
Omista ja lähipiirin kokemuksista voin sanoa, että välittäjien puheet siitä, että heillä on asiakaskontakteja, ovat täyttä totta ainakin isoimpien välitysfirmojen kohdalla. Eli vaikka niin luulisi, ilmoitus netissä tai sanomalehdessä, ei aina takaa sitä, että se todellinen ostaja saapuu näytölle. Kaikki eivät seuraa ilmoituksia järjestelmällisesti. Tosiostajia ei kuitenkaan juuri koskaan ole jonoksi asti eli kyllä siinä useimmissa tapauksissa ihan oikeaa myyntityötä tarvitaan.

Kauppakirjan saa toki teettyä esim. asianajotoimistossa (maksaa ehkä alkaen 400 - 500 euroa).
 
Tietoa vaan tulvii...kiitos. Asunto on myynnissä Vantaan Tikkurilassa. Mulla on sen verran hyvä ja mukava pankkirouva, että se kyllä auttaa asuntokaupan soppareissa. Itse tein aikoinaan kirjallisen tarjouksen Kiinteistömaailman omalle sopimuspohjalle. Kai noitakin saa ihan haettua kirjakaupasta. Su on tulossa jo kaksi katsojaa :thumbs:

Kirjottelen täälä miten homma etenee.
 
Mistä saadaan varainsiirtoverolaskelma, mikä täytyy toimittaa verotoimistoon, jos myy itse?
www.vero.fi

Hakusanoilla: "varainsiirtovero lomake"

Hyvä ketju. Voi tulla itsellenikin eteen tämmöinen ja täällä on ollut jo nyt paljon hyvää tietoa.
 
modified sanoi:
Mistä saadaan varainsiirtoverolaskelma, mikä täytyy toimittaa verotoimistoon, jos myy itse?

"Osakkeen tai muun arvopaperin ostajan tai muun luovutuksensaajan on
maksettava varainsiirtovero sekä esitettävä maksun todentava tilisiirtolomake,
ilmoitus varainsiirtoverosta ja luovutussopimus kotikuntansa verotoimistolle
2 kuukauden kuluessa luovutussopimuksen tekemisestä."

Eikös tuon varainsiirtoveroilmoituksen täytä siis ostaja? Myyjälle pitää vain toimittaa tuo lomake täytettynä (kuin myös. verotoimistoon).
 
Tais joo mennä puurot ja vellit sekaisin. Jatkakaa.

Anyway jos siis ostaa asunnon ilman välittäjää, niin tuo täytyy täyttää itse.
 
Kauppakirjoja et enää tänä päivänä saa pankista, vaan ne on tehtävä itse tai ostettava kirjakaupasta tms. Omasta pankistani vastattiin, kun kyselin kauppakirjojen tekoa, etteivät he enää moista harrasta ja suosittelivat kääntymään oman kytkyvälitysfirman puoleensa. Aivan surkeaa palvelua ja mietin vakavasti pankin vaihtoa. Muutenkin neuvojen kysely pankista sai erittäin nihkeän vastaanoton.

Mikä tästä tekee surkean palvelun? Sekö, että pankissa ei ole ammattitaitoa tehdä kauppakirjaa puolestasi ja he neuvovat sinut eteenpäin asiansa osaavalle välittäjälle jotta asia tulisi hyvin hoidettua? Jos muuten pankki olisi opastanut kauppakirjan teossa ja joku olisi mennyt puilleen, ketä olisit ensimmäisenä ollut vaatimassa vastuuseen. Tuskin itseäsi. :) On ymmärrettävää, että neuvoja ei olla innokkaina jakelemassa, jos ei pätevyyttä siihen ole.
 
3) ihmiset edelleen kokee ostajan asemansa turvatummaksi jos ostavat välittäjän myymän asunnon vrt. yksityiseltä suoraan

Kauppakirjaan tulee pelkästään myyjän ja ostajan nimet - ei välittäjää eli ongelmatapauksissa vastuu taitaa aina lopulta olla myyjällä ei välittäjällä.

Olen kerran myynyt itse asunnon, kerran ostanut ilman välittäjää ja kerran ostanut välittäjän kautta. Nuo 4 - 4.88 % palkkiot on kohtuuttomia. Olen myymässä ensi vuonna nykyistä asuntoa, jos saan hyvän välittäjän 1.5-2 % saatan harkita sitäkin. (Ei kuitenkaan Iggloa, jossa halvimmilla palkkioilla myydään itse ja maksetaan palkkio)
 
Kauppakirjaan tulee pelkästään myyjän ja ostajan nimet - ei välittäjää eli ongelmatapauksissa vastuu taitaa aina lopulta olla myyjällä ei välittäjällä.

Olen kerran myynyt itse asunnon, kerran ostanut ilman välittäjää ja kerran ostanut välittäjän kautta. Nuo 4 - 4.88 % palkkiot on kohtuuttomia. Olen myymässä ensi vuonna nykyistä asuntoa, jos saan hyvän välittäjän 1.5-2 % saatan harkita sitäkin. (Ei kuitenkaan Iggloa, jossa halvimmilla palkkioilla myydään itse ja maksetaan palkkio)

Perusteet onkin kyseenalaiset. Fakta on kuitenkin se että ihmiset yleisesti ottaen ostavat mielummin välittäjän kautta kuin suoraan.
 
Itse olen myynyt asunnon välittäjän kautta (Casario Espoosta), jonka myyntipalkkio oli alle 2 prosenttia. Mies sai myytyä asunnon kahdessa viikossa, vaikka asuntoon oli tulossa putki- ja julkisivuremontti. Edelliset välittäjät, joilla oli korkeampi välityspalkkio, eivät saaneet myytyä asuntoa meidän hyväksymään hintaan kolmeen kuukauteen. Toki asunnon myyminen on välillä sellaista säkäpeliä.

Lisäksi olen ostanut yhden asunnon välittäjän kautta ja myöhemmin kävi ilmi, ettei meille oltu kerrottu myyjän taholta kaikkea sitä, mitä olisi pitänyt. Asunnossa tai taloyhtiössä oli aika ikävä ja suuri faaraomuurahaisongelma ja loppujen lopuksi saimme myyjät maksamaan myrkytyskustannukset. Välittäjä pesi kätensä koko asiasta, vaikka toisaalta heilläkin on tietynlainen selonottovelvollisuus. No, pääasia oli, että emme joutuneet itse maksumiehiksi.

Toisella kerralla ostin asunnon suoraan yksityiseltä ja kaikki meni hienosti. Uskoisin voittaneeni tässä kaupassa mukavasti rahaa jo sen takia, että myyjä myi halvalla minulle tämän asunnon eikä välissä ollut välityspalkkiota. Jos kaupanteossa olisi ollut mukana välittäjä, olisi tästä asunnosta pyydetty ehkä jopa 10-20 000 euroa enemmän, millä ostin asunnon.

Tein itse kauppakirjan (kun ostin tämän asunnon yksityiseltä), jossa käytin mallina aiempia asuntokauppakirjoja eikä sen täyttäminen nyt kovin vaikeaa ollut. Tietysti voi ajatella, että kauppakirjojen tekeminen olisi ollut myyjän asia, mutta hänellä oli kiireitä ja minä lupasin hoitaa asian. Lisäksi luin netistä saatavaa tietoa sekä tutustuin Asuntokauppalakiin. Eli jos on itse myymässä tai itse ostamassa yksityiseltä ja miksei välittäjänkin kautta, niin kannattaa vähän itsekin ottaa selvää asioista. Lisäksi on hyvä kirjoittaa itselle lista asioista, joita myyjältä kannattaa kysyä tai jolla pystyy varautumaan siihen, mitä ostaja saattaa kysyä. Eli ottaa asioista etukäteen vähän selvää. Ja jos asunnon laittaa enttiin myyntiin, kannattaa ilmoitukseen laittaa hyviä kuvia asunnosta sekä pohjapiirrustus.

Asuntokauppalaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940843

Asuntokauppa:
http://www.info.tampere.fi/eta/laki2/asunto/asunto1.html
 
Kyllähän se välittäjä yleensä tuo siihen hommaan ostajalle tietynlaisen turvallisuuden tunteen. Ja mikäli isommasta(yleensä omistusasunto)on kyse niin itsekin antaisin välittäjän haltuun, mutta hänen on oltava jonkun suosittelema tai muuten vaan tuttu, koska niin paljon on suhareita tälläkin alalla. Mikäli kyse olisi pienemmästä tai vaikkapa sijoitusasunnosta ja sattuu olemaan ylimääräistä aikaa hoitaa asiaa niin pyrkisin tekemään kaupat itse.
 
Tietoa vaan tulvii...kiitos. Asunto on myynnissä Vantaan Tikkurilassa. Mulla on sen verran hyvä ja mukava pankkirouva, että se kyllä auttaa asuntokaupan soppareissa. Itse tein aikoinaan kirjallisen tarjouksen Kiinteistömaailman omalle sopimuspohjalle. Kai noitakin saa ihan haettua kirjakaupasta. Su on tulossa jo kaksi katsojaa :thumbs:

Kirjottelen täälä miten homma etenee.

Pistäppä puhelinnumeroa kehiin:
huppe(at)kimppakaverit.com

Tuon vois ostaakin pois kun on tässä lähelläkin, ihan sijoitusmielessä siis.
 
Viimeksi muokattu:
Löysin vanhan ketjun. Pitäis päivittää tietoja

Oon myymässä omaa asuntoa itse, ainakin aluksi.
Välittäjät ottaa n 85 000€ kämpästä 3 500€ välityspalkkiota, kahdelta kysyin.

Miten onnistuu myynti parhaiten. Netin kautta ilmoittelemalla vai lehteen ilmoituksia näytöistä?

Asunto on Jyväskylässä. Onko täältä kokemuksia.
 
Mikä on kohtuullinen prosentti, joka asunnonvälittäjälle kannattaa maksaa pääkaupunkiseudulla sijaitsevasta asunnosta? Asunnon arvo on reilu 200 000€ ja muutamalta välittäjältä pyydetyt tarjoukset vaihtelevat kahden ja viiden prossan välityspalkkion välillä. Työmäärä on kuitenkin aika pieni siihen kymmenen tuhannen euron korvaukseen nähden. Neljä tonnia säästyneestä vaivasta voisi ehkä maksaakkin.
 
Back
Ylös Bottom