Astma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli nyt on jo pakko huolestuneena ruveta harkitsemaan astmaa, koska nyt kun olen aloittanut inttiä varten kehittämään aerobista kuntoa niin on nämä epäilykset vahvistuneet. Cooperissa juoksin nyt lukion 2. luokalla syksyllä 2100m, joka on jo sinänsä melko huolestuttava tulos, en ole lihava tai lihaksikas 171/66. Ja nyt kun olen lukenut noita oireita niin tällasia ilmaantunut: hölkätessä juoksumatolla tulee siinä n. 5min jälkeen sellainen ""hengenahdistus"" ei sitä voi siis todellakaan sanoa, että tuntuisi, että henki loppuu tai, että kuristuisi vaan tulee vähän niin kuin sellainen "syvään-hengittämisen tarve" eli siis pakko vetää syvään henkeä. Sitten siinä loppuvaiheilla noin 25min jälkeen 10km/h hölkällä rupeaa kurkku kuivumaan ja limaa tulla kurkkuun, ei mitenkään häiritsevästi, mutta siis niellä pitää. Ei minulla mitään astmaa koskaan ole epäilty eikä diagnosoitu ennen, mutta onko syytä nyt epäillä sitä?

Kuulostaa vain hengästymiseltä, ja toki kurkkua kuivaa jos juoksee pidempään.

Astma oireilee monesti pitkittyneenä yskänä ja hengityksen vinkumisena (ja vielä yleisimmin uloshengittäessä). Eli jos sinua ei öisin yskitä, eikä rasituksessa ala yskittää, niin en miettisi tuollaista.

Lääkärittömään diagnosointiin tavitsen minimissään PEF-mittarin ja avaavan astmalääkkeen. Jos oikeasti tuntuu siltä että astma vaivaa niin suosittelen lääkäriä. Mikäli turha lääkärikäynti ei nappaa niin mittaria ja piippua kannattaa kysyä joltain tutulta astmaatikolta. Puhallat ennen ja suorituksen aikana, jos laskua on merkittävästi niin sitten voit kokeilla avaavalla että lähteekö arvot nousuun. Jos näin on niin on syytä lompsia lääkärille.

Sitä kutsutaan hengästymiseksi :D

Ei vaan, jos tuntuu että keuhkot eivät kauhean hyvin vedä ilmaa rääkin aikana, ni sitte voi jo rasitusastmaa epäillä. Kannattaa tutkia asia ennen inttiä, rasitusastman kanssa menee intissä B-luokitukseen joka vähentää liikuntaa huomattavasti.

Ylipäätään pef mittauksessa jos tulos on alle 550 terveellä ihmisellä niin voidaa epäillä astmaa. Itellä on astmaatikkona pef mittaus 600 seutuun. Ja kohtuu paha astma kyseessä. Mutta lääkärissä käymällä alkaa asia selviämään.

Ei sinäänsä kannata noihin PEF-mittauksiin luottaa, itse olen ollut PEF-mittauksissa 4 kertaa ja lääkäreiden mukaan tuloksiin ei ollut uskominen. Kun kuulemma puhallustuloksien summat ei pitäneet paikkaansa. PEF-mittauksessa röökin lopettamisen jälkeen (2v sit) tullut 700 (maksimi) kokoajan, arvauskeskuslääkärin mukaan mulla ei oo astmaa ton mukaan ollenkaan.

AP:lle: Kertyykö sulla väritöntä limaa keuhkoputkiin, jotka sitten hengästyessä irtoaa ja on räittävä pihalle? Ja toinen juttu on se että syötkö liian isoja annoksia safkaa, niin että vatsa on liian täynnä joka safkan jälkeen?

Meinaan itsellä jos safkaan liian täyteen mahan niin koko päivän on hengenahdistusta ja justiinsa tota syväänhengittämisen tarvetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom