Askel- vai sykemittari?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
43
Heps kaikki! Kumpikohan olisi sunnuntaikuntoilijalle mielekkäämpi kapistus? Pitäisi ostaa jompi kumpi lahjaksi naisimmeiselle, joka käy pari kertaa viikossa reippailla kävelyillä sisältäen hieman myös kevyttä hölkkää. Satunnaisesti jumpassa. Ensin ajattelin askelmittaria (19e), mutta sitten näin tarjouksessa sykemittarin (39,90e) ja nyt en osaa päättää. Jotenkin vain tuntuu siltä, että sunnuntaikuntoilijalle voisi tuo askelmittari olla kuitenkin mielekkäämpi vaihtoehto ja vaivattomampi käytössä, mutta mitä mieltä käyttäjät ovat? Itseäni tietysti sykemittari houkuttelisi enemmän (kalorikulutus, sykerajojen säädöt jne), mutta lahja ei olekaan minulle... Onko esim joitakin merkkejä/malleja joita kannattaisi vältää? Kiitos jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanoisin kyllä että askelmittari...

Voisi olla, että lenkillekin tulisi lähdettyä useemmin ja viihdyttyä siellä kauemmin.

Arvelenpa kuitenkin, että askelmittaria tulisi käytettyä kuitenkin enemmän, sykemittari saattaisi jäädä kaappiin pölyyntymään...? Ja tuleehan niitä merkkipäiviä ainakin vuoden kuluttua sitten viimeistään, jolloin voi vaikka ostaa sen sykemittarin ;)

Itse olisin tuon sykemittarin kannalla.
Aika nopeasti tuollaisen perus sykemittarin käytönkin oppii. Ja olettaisi että sykemittarista olisi enemmän hyötyä esim, jos käy jumpassa.

Olen kyllä itsekkin ostamassa vaimolle lahjaksi askelmittaria :D Tosin meidän perheestä molemmilta löytyy jo tuollainen sykemittari, vaikka vaimo ei omaansa ole hirveästi käyttänyt. Tosin tuon paremman puoliskon urheileminen on muutenkin nyt hivenen jäänyt, kun vielä vähän aikaa kantaa junioria mahassaan. On kyllä vihjaillut että vuoden vaihteen jälkeen kun pikku kaveri on päättänyt syntyä alkaisi taas laihdutus vanhoihin mittoihin ja tuohon 'projektiin' ajattelin ostaa tuon askelmittarin motivaatiota lisäämään. On se itsekkin mukavaa katsoa mittarista minkälaisia askelmääriä saa aikaiseksi kun vaunuja työntelee.

Andy sanoi:
Onko esim joitakin merkkejä/malleja joita kannattaisi vältää? Kiitos jo etukäteen.

Moi Andy, vastaan, kun sattui kysymyksesi tulilinjalle :D

Olen paljon kuullut mittareista, jotka eivät ota jokaista askelta tai ottavat askeleen kun vähän kättä heilautat jne.

Kun otimme myyntiin sekä askel- että sykemittaria, niin maahantuoja vakuutti, ettei ongelmia ole. Heille ei ole palautunut näiden yleisten vikojen vuoksi mittareita ollenkaan. Tosin ainahan voi olla jokin tekninen vika laitteessa kuin laitteessa.

Myöskään meille ei ole ensimmäistäkään mittaria takaisin tullut, joten uskon molempien olevan laatutavaraa. Askelmittarilla on hintaa 14,90, norm. 29,90, siinä on radio samassa. Askelmittareita saamme lisää joulukuun puolessa välissä, sillä ne myytiin loppuun viikossa.

Sykemittaria löytyy varastosta, 25 eri toimintoa. hinta 59,00, normaalihinta on 99,-.

Käy tsekkaamassa, muuten - tänään tehdyistä tilauksista tulee pakkislaisille -15% jos tilaa norm. hintaisia tuotteita. Eli kannattaa käyttää hyväkseen :D

Ansku, SportHeavy

Kiitos kaikille vinkeistä! Pitääpä tsekata sivutkin. Lisämielipiteet ovat edelleen myös tervetulleita.

Syke. Sekin on aika turha mielestäni, mutta aktiiviselle kestävyysurheilijalle laadukkaampi malli voi olla hyvä väline. Joten jos meinaat jatkossa enemmälti ja/tai kovemmin aerooppista liikuntaa harrastaa, satsaa kerralla laadukkaaseen sykemittariin. Askelmittarille mun mielikuvitus ei riitä keksimään tarvetta kenellekään.

Kävelymatkan mittaamiseen mulle riittää hienosti, kun katson puhelinluettelon tai netin kartoista suurin piirtein, montako metriä/kilometriä olen kävellyt. Mikä vika metreissä on mittayksikkönä? Miksi pitäisi mennä myyjien ja laitteenvalmistajien tarpeenmuodostukseen ostajaa kohtaa (eli luodaan tarvetta, jota ei oikeasti ole), kun voi käyttää standardisoitua ja kaikkien tuntemaa mittayksikköä (jollainen askel ei ole), kuten metri?

iivili, eli askelmittareihinhan saa toki myös kuljetun matkan näkymään, siihen tallennetaan ensin askelen pituus centtimetreissä. Mallista riippuen voi myös Tallentaa sukupuolen, pituuden ja painon, joiden perusteella joissain askelmittareissa myös kalorikulutus saadaan selville (toki varmaankin aika suuntaa-antavasti, mutta kuitenkin)...

iivili sanoi:
Syke. Sekin on aika turha mielestäni, mutta aktiiviselle kestävyysurheilijalle laadukkaampi malli voi olla hyvä väline.

Olen tästä eri mieltä. Menet salille polkemaan kuntopyörää. Mittarista näkee heti että sykkeet vain 115, laitetaanpas lisää vaihteita kehiin.

Lisää esimerkkejä:

- pitää suunnitella kävelyreitti jonka keskisykkeet on välillä 120-140
- hiihtolenkki jossa sykkeet ei nouse yli 130
- pyörälenkki jossa ajetaan tarkoituksella tietyt matkat sykkeillä 150-160
- uintia keskisykkeellä 125

Kokemuksesta voin sanoa että ns. sunnuntaikuntoilija ei osaa arvioida sykettään. Kävelyssä mm. käy helposti niin että vauhti hyvin äkkiä hiipuu ja sykkeet laskee jos ei kiinnitä huomiota asiaan. Tai sitten hiihdon ja pyöräilyn kaltaisissa lajeissa arvioidaan helposti sykkeet paljon pienemmäksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat: "ai mä meenkin tätä jo 145 sykkeillä".

Parasta sykemittareissa on se että niillä voi tarkistaa oman kuntotason kehittymistä. Jos kunto nousee niin sama lenkkeilyreitti menee pienemmillä sykkeillä. Sitten jos on kehittymässä ylikuntoa tms. niin sykemittarista näkee että mm. leposykkeet aamulla herätessä on liian korkeat.

Suosittelen senkin halvan perusmittarin hankkimista. Sillä on hyvä opetella perusasiat ja sitten myöhemmin, kun ruokahalu kasvaa treenatessa, voi hankkia kehittyneemmän mallin. Sykemittari on uskomattoman monipuolinen kuntoilun apuväline kun sen käytöstä pääsee jyvälle. Sillä voi kasvattaa motivaatiota.

juoksemiseen kannattaa ostaa tuollainen sykemittari, jossa on kunnollinen matkan ja nopeuden mittaus eikä mikään yksinkertainen askelmittari, joka heittää vaikka kuinka paljon. Sitten näkee suoraan kuinka kovaa pääsee tietyllä sykkeellä ja voi tehdä kaikkea muutakin hauskaa. Esim. kokeilla lenkillä kuinka hemmetin nopea on 10km ME:n keskinopeus. :)

Sain kesällä synttärilahjaksi perussykemittarin ja on ollut mieluisa lahja. Olen pistänyt joka kävelylenkin jälkeen Exceliin ajan, keskisykkeen, max sykkeen, kalorit ja poltettu rasva. Pystyy seuraamaan miten kunto kasvaa ja voi vertailla kuukausia taaksepäin, että miten on kulunut kaloreita samassa ajassa samalla keskisykkeellä. Se myös ettei tule liian kovasti rehkittyä vaan saa pidettyä vauhdin tasaisena ja jaksaa kävellä pidempään. Lisäksi itselleni tuo mittari tuo lisämotivaatiota lähteä kävelylle juuri tuon tilastoinnin takia.

On kyllä aika vaikea olla joko sykemittarin tai askelmittarin kannalla. Molemmat ovat nimittäin ihan hyödyllisiä. Itse kyllä käytän enemmän askelmittaria (johtunee siitä, että mulla on tavoite joka viikko saavuttaa 70000 askelta) ja sykemittarikin kulkee mukana, jos muistan sen aamulla mukaani ottaa. Askelmittaristahan ei periaatteessa ole muuta hyötyä, kun et näkee paljon niitä askelia on kertynyt ja mulla se mittari toimii myös hyvänä motivaattorina.

Sykemittarista taas on hyvä seurailla, et miten se syke vaihtelee missäkin tilanteissa. Ja kuinka sykkeeseen vaikuttaa ylä- ja alamäet. Ja mikä ero on kävelemisellä ja juoksemisella.
Ja askelmittari on turha kapistus, jos juoksulenkkejä tekee. Ei nimittäin paljoa askeleita kerry. :jahas:

Mutta ehkä minäkin kallistuisin tuon sykemittarin puolelle. Siitä on kuitenkin enemmän hyötyä pidemälle ajateltuna. :)

Sport-Heavy sanoi:
Kun otimme myyntiin sekä askel- että sykemittaria, niin maahantuoja vakuutti, ettei ongelmia ole. Heille ei ole palautunut näiden yleisten vikojen vuoksi mittareita ollenkaan. Tosin ainahan voi olla jokin tekninen vika laitteessa kuin laitteessa.

Myöskään meille ei ole ensimmäistäkään mittaria takaisin tullut, joten uskon molempien olevan laatutavaraa.

Ansku, SportHeavy

Voin allekirjoittaa täysin tämän! Ostin samaisen mittarin 1½ kk sitten ja moitteettomasti pelaa ja ottaa joka askeleen. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom