Asiallinen kysymys ulosteesta

Ikä
34
Kysymys kuuluu että voiko jostakin päätellä mitä kakassa oikein menee kehosta ulos. Siis esim. voiko siinä mennä vaikka proteiineja ja hiilihydraatteja ja rasvoja ym.. Maalaisjärjellä ajateltuna tottakai ulosteen mukana ravintoaineita menee kun joskus tuotostaan katsoo niin siitä voi löytää esim. herneitä ja maissia jos sellaista nyt on syönyt ja tottakai nämä nyt sisältävät sitä sun tätä. Eli mistä se ihmisen kakka oikein koostuu (tottakai riippuu siitä, mitä syönyt, mutta mutta niin...)

Onko asiasta jonkinnäköistä tutkimusta tai artikkelia olemassa.

Voisikohan vaikka väristä, hajusta, pituudesta jollei tarkoituksella katkaissut, tai vaikka onko kakka löysää vai sellaista kovaa tavaraa, joka tulee täydellisen näköisenä pökäleenä tai jostain muuta päätellä jotakin. (sekavaa, mutten muutenkaan osaa sanoa)

Nämä kysymykset heräävät aina päässäni kun pöntöllä käyn. Omia kokemuksia on että esim. kun verilettuja on vääntänyt niin kohta kun kakka tulee niin se on lähes lettujen väristä ja kerran kun olin piparpunajuurisalaattia syönyt niin oli pissakin punaista (ihan oikeasti) ja tästä säikähtäneenä lähdin, jopa lääkäriin, mutta onneksi jo matkalla tajusin että se varmaan johtuu juuri tuosta piparpunajuurisalaatista ja sitä se oikeasti oli, koska kohta pissa oli normaalia tai näin ainakin muistelen ja luulen.

Kiitos vastauksista jo etukäteen. Jos tästä asiasta jo joku asiallinen ja hyvä threadi on niin linkittäkää. Searchilla yritin etsiä, mutten löytänyt, mitään vastaavaa ainakaan ihan nopeasti. Kakka sanalla tulee 500 threadia, ei kiinnostaa katsoa kaikkia läpi

Toki kysymykseni on vähän erikoinen ja aihe aika "likainen" mutta mielestäni tarpeeksi asiallinen että joku voisi vastatakin jos asiasta jotain tietää.

Olen koulussa pienen opetusmäärän saanut ihmisen aineenvaihdunnasta ja muusta sellaisesta, mutta se ei ollut tarpeeksi vastaamaan kysymykseeni, joten päätin kysäistä teiltä kaikkitietäviltä pakkislaisilta :D

Älkääkä nyt väärää kuvaa saako minusta en ole mikään kakka fani, mutta tämän haluaisin tietää

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tony Halme sano treeni-kirjassaan että kakan väri kertoo syötkö tarpeeksi proteiinia. Jos se on tummaa niin sillon syöt tarpeeksi proteiinia. Tämä on kyllä :anssi:
Jos on syönyt esim verilättyjä, tampereen mustaa makkaraa, lakritsia tms niin sillon paska on lähes mustaa eikä se tarkota että on proteiinipitoinen ruokavalio. :jahas:

Miss EvilEve?

No ei, mutta kakka on käsittääkseni pitkälti sulamatonta kuitua ja elimistön omia bakteereja. VITUN TYLSÄ VASTAUS

Sillon kun on sininen ns. "smurffikakka", niin on syöty mustikoita. Mustikat on hyväksi näölle ja sisältää paljon N ja Y vitamiineja.

Ketodieetillä kun safkaa 7 kertaa päivässä ja kakkaa saa irtoamaan kerran viikossa yhden hiukan arpakuutiota isomman kikkareen niin se on merkki liian vähistä kuiduista! :thumbs:

Kyllähän ulosteesta voidaan tutkia ties mitä. Silmämääräisesti voikin olla vaikeampaa, kiinteys nyt kertoo jotain.

Siis mitä ihmettä? Kyllä mä ainakin tiedän mitä mä oon syöny ilman ulosteitten tonkimistakin.

Olen mm. lukenut kuitujen merkityksestä kertovasta kirjasta että kun kuituja syö riittävästi, kikkareen pitäisi kellua. En tiedä miten paikkansa pitävä tieto, enkä muista edes kirjan nimeä.

Ne "herneet" yms. jotka kikkareista näkyy, ovat lähinnä sitä sulamatonta kuituosaa, ravinteet on kyllä aika pitkälle imeytyneet pois sulatuskanavissa. Ihminenhän tarvitsee kahdenlaista kuitua: sulavaa ja sulamatonta. Ja sen sulamattoman tehtävä on nimenomaan puskea ehjänä läpi systeemin jotta se toimii "pesusienenä" puhdistaen koneistoa. Eli tietyt kasvisten osat kuuluukin mennä sulamattomana läpi.

:arvi:

Sen kakan väristä tiedän, että jos se on harmaata, rasva ei imeydy ja syy on sapen erityksen häiriössä.

Olen mm. lukenut kuitujen merkityksestä kertovasta kirjasta että kun kuituja syö riittävästi, kikkareen pitäisi kellua. En tiedä miten paikkansa pitävä tieto, enkä muista edes kirjan nimeä.
Pitääpä ruveta seuraamaan...
Kuituja vaan peliin,tekee hyvää ruoansulatuselimistölle...

pikku kirppu sanoi:
Olen koulussa pienen opetusmäärän saanut ihmisen aineenvaihdunnasta ja muusta sellaisesta, mutta se ei ollut tarpeeksi vastaamaan kysymykseeni, joten päätin kysäistä teiltä kaikkitietäviltä paskiaisilta :D

Ulosteen seulontaa tehdään kyllä, mutta siitä ei muistaakseni saa selville mitään ravintoaineista. Kaikkea muuta siitä voi kyllä saada selville esim. mahd. vuodot suolistossa yms..

^joo, toi taitaa olla yhden sortin ikivanha lääketiteteen spesiaaliala, siis kakan tonkiminen (ihan oikeasti). Mm. sen kiinteydestä, kelluntaominaisuuksista, väristä jne. voi tehdä kaikenlaisia viitteellisiä arvailuja ja toisinaan aika tarkastikin.

Mulla ainakin tulee puolukat kokonaisina läpi. Jos en pureskele puolukkapiirakkaa kunnolla niin seuraavana päivänä voi kerätä ne puolukat pöntöstä uusiokäyttöön.

eli jos :kakka: on harmaata, sillon on häikkää rasvan imeytymisessä? mites tota vois tutkia eteenpäin? maksassa ei pitäis olla ongelmia.. kaiketi maksaongelmissa kusi ois vastaavasti tummaa..?

vai voisko läpi tulla mm. kaurahiutaleesta jotain osia? tota kun tulee syötyä päivittäin.

gefilusta ja combizymiä vaan naamaan?

Pelotellaas vähän ja mainitaan nyt vielä sekin että jos kakka on tummanharmaata/mustaa niin joukossa voi olla verta, seurauksena vaikkapa syövästä. Kirkas veri paskassa taas johtuu yleensä joko peräpukamista tai muista peräsuolen lähistön haavaumista.

Kasvaimia voi esim. paksusuolessa olla tosin ihan hyvin ilman em. oireitakin (itselläkin oli). Jos maha oireilee ilman ilmeistä syytä niin kolonoskopiaan vaan, löytyypähän nuo polyypit sun muut samalla, sitäpaitsi kaikki kovat jätkät menee kolonoskopiaan aina kun mahdollista on se vaan niin ihana kokemus :urjo:

Nämä kun pitää mielessä niin voi tarpeeksi neuroottinen henkilö päivittäisestä kakkimisestakin saada kunnon jännitysnäytelmän. :thumbs:

Gradient sanoi:
Pelotellaas vähän ja mainitaan nyt vielä sekin että jos kakka on tummanharmaata/mustaa niin joukossa voi olla verta, seurauksena vaikkapa syövästä. oskopiaan aina kun mahdollista on se vaan niin ihana kokemus :urjo:

Nämä kun pitää mielessä niin voi tarpeeksi neuroottinen henkilö päivittäisestä kakkimisestakin saada kunnon jännitysnäytelmän. :thumbs:

Niin. Itsellä paskan luminanssi laski huomattavasti, kun aloin syömään rautatabletteja alhaiseen hemoglobiiniin. :D

Mäkun olen taasen luullut, että jos kakkeli on vaaleaa niin proteiinia on tarpeeksi ja se tulee läpi??

Kyllähän ainakin siinä "Olet mitä syöt" ohjelman englantilaisessa/amerikkalaisessa versiossa niistä huuhtelun tuotoksista kovasti analysoitiin ruokavaliota ja sen terveysttä. Ja kyllä itsekkin uskon tuohon. Jos tulee normi kakki pari kertaa päivässä eikä ole muitakaan mahavaivoja, tietää että on tullut syötyä "normaalisti" ja terveellisesti. Jos taas on ilmavaivoja, ripulia, kovaa kakkaa, ummetusta, niin eihän silloin ole tullut hyvin syötyä. Ja kyllä sen kakan ulkonäöstäkin näkee että kaikki ei ole kunnossa...

e: ääh, meni näköjään hieman ohi aiheen :nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom