Asfalttityöt

Tilanne on semmonen, että tässä on tullut tehtyä myyntihommia monta vuotta. Ihan kivaa duunia, kiva liksa ja nykyään jo muutama kymmenen alaista. Siltikin on ruvennut tuntumaan ettei tota jaksa ja muuta kiksejä siitä ei saa kuin kovan liksan. Oon miettinyt totaalista alan vaihtoa ja noi asfaltti hommat on aina kiinnostanut jonkin verran fyysisyyden ja kovan työnteon vuoksi. Jostain luin että alalla olisi kysyntää duunareista ja työnäkymät hyvät. Nyt sitten haluisinkin kuulla kokemuksia niiltä jotka noita hommia tekee/on tehnyt. Hyvät puolet? Huonot puolet? Liksa? Toimijat +/-?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro moro...
Olin asfaltti duunissa kesällä 2005 keräämässä liksaa opintoja varten.
Rankkaa oli duuni ekan viikon aikana mutta sitten työrytmiin tottui ja rupes homma
luistaan. Olin pistomiehenä eli lapioin asfalttia niin perkeleesti, kaivoin yliajettuja
kaivonkansia näkyviin ja toin massaa kun levittäjä oli jättänyt pintaan aukon.
Pari päivää olin myös rakentamassa sadevesikaivoja ja piikkaamassa massan reunaa
tasaiseksi.
Saman porukan kanssa pyörin koko ajan.
Duunipäivät oli pitkiä klo 0700 aloitettiin ja sen jälkeen tehtiin niin paljon kuin ehittiin.
Pisimmillään päivät veny aina puoleen yöhön asti. Perjantaisin lopetettiin aina ajoissa
viim. klo 15.00 ja lähettiin viikonlopun viettoon.
Kuuma siinä duunissa kyllä tulee, kun massa on 150-170 asteista
kun sitä levitetään(muistaakseni. kokeneemmat korjaavat).
Juoda piti joku 8litraa päivässä, jos ei juonu niin hukka peri.

Perusliksa oli lemminkäisellä 9,54€/h ekat 8tuntia, sen jälkeen puolitoistakertainen palkka seuraavat
kaksi tuntia ja lopuks tupla palkka loppu ajan. Ainoa poikkeus liksaan oli kun
jouduttiin odottaan massaa. Odottamisesta maksettiin about 6,70€ tunti. Taukoja pidettiin kun
ehdittiin/ vaihdettiin paikkaa.

Parhaan liksan sai vissiin kaivojen piikkaamisesta, mutta kokeneemmat pystyy
kertomaan tarkemmin paljon se liksa oli per kansi.

Sinä kesänä jäi kyllä puntilla käyminen aika vähiin koska oli joka päivän jälkeen
aivan puhki, mutta kun syksyllä pääs vihdoinkin
puntille niin tulokset oli vaan noussu.

plussat:
+liksa
+duuniporukka
+naiset jotka viheltelivät :thumbs:
+mieletön rusketus
+kunnon kohoaminen

miinukset:
- pitkät päivät
- jatkuva kuumuus ja mieletön hikoilu

Tässä siis minun esitelmäni omista kokemuksistani.
Ne jotka ovat tehneet massa duunia pidempään voivat kertoa
tarkemmin.

Luulisi ettei tolla liksalla kukaan tee mitään. Itteäkin kiinnostais ihan vaan uteliaisuuttani et mitä noista hommista maksetaan, muutkin ku kesätyöläiset joitä kirjamellisesti nähtävästi pannaan halvalla.

Kyllä näyttää suunnattoman paskalle liksalle verrattuna työn raskauteen.

Perusliksa oli lemminkäisellä 9,54€/h ekat 8tuntia, sen jälkeen puolitoistakertainen palkka seuraavat
kaksi tuntia ja lopuks tupla palkka loppu ajan. Ainoa poikkeus liksaan oli kun
jouduttiin odottaan massaa. Odottamisesta maksettiin about 6,70€ tunti. Taukoja pidettiin kun
ehdittiin/ vaihdettiin paikkaa.

Siis tuommosesta hommasta noin uskomattoman paskaa palkkaa :wtf:

Peruspalkka on jotain 8,5e siihen tuotanto päälle elikkä palkka hommista riippuen 11-16e tunti(ylitöillä ne rahat tehhään eli satkuilla se palkka sen vajaa 30e). lisäksi joillakin neliötuotanto ja niillä kuulemma pääsee paljon parempiin tuntipalkkoihin (esim joillakin remixereillä).

Itsellä taitaa pisin työpäivä olla ollut sen 30tuntia. Joka kesä tulee ainakin muutamia lähes vuorokaudenmittaisia päiviä. keskimittainen päivä 12-16h.
Suosittelen jyrämiehen hommia.

+tällä hetkellä hyvä työ näkymä kun ei kukaan halua enää näihin paskahommiin
+saat rusketuksen
+ok palkka (kuussa käteen 3000-5500e) sisältäen verovapaat
+liitonraha nousee hyväksi eikä kannata talvella tehä töitä(brutto n1300-1700/kk)
-salilla et voi kuvitellaakkaa käyväsi kesällä
-kesän aikana menee ihan paskaan kuntoon lihat lähtee ja läskiä tulee.
-kesällä et yleensäkkään tee muuta kuin TÖITÄ,nukut ja istut autossa jos olet reissuhommissa.
-yleensä jokaporukkaan kuuluu kaikkitietävä kusipää joka kiusaa/vittuilee eka/toka kesäläisiä.
-paskat yölisät ja vittumaista hommaa öisin kun ei näe

Onkos noita muita isoja asfaltti firmoja kuin lemminkäinen kun tarvis työssäoppimis paikkaa ja kesätyö paikkaa hommata kohta puolin.

Tuli mieleen kun siellä sen 10 litraa hikoilee päivän aikana ja pelkällä vedellä sen korvaa ni luulis suolatasapainon vähän järkkyvän. Mites vetelettekö siellä pakettitolkulla metukkaa ja kivennäisvettäkö juotte vai mitenkä?

Sama kuin ongelma kuin Nuuskalla. Mieleen tuli, että voisi hakea kesätöitä vaikka Lemminkäiseltä. Olen itse vielä kesällä 17-vuotias, mutta täytän kahdeksantoista syksyllä. Ottavatkohan tuommoiset asfalttifirmat alaikäisiä työntekijöitä ilman suhteita?

Onkos noita muita isoja asfaltti firmoja kuin lemminkäinen kun tarvis työssäoppimis paikkaa ja kesätyö paikkaa hommata kohta puolin.

isompia firmoja Lemmminkäinen,Ncc roads, Skanska, Rudus asfaltti ja valtatie

Pienempiähän on vaikka kuinka. VRJ-asfaltti(oulussa), asfalttiurakointi kk oy (helsinki,espoo,vantaa),ISKUASFALTTI OY, ASFALTTICENTER +paljon paljon lisää

Jos kesätöihin haluaa niin ottakaa vastaan vaikka liikeneenohjaus työ. Palkka on uber paska mutta siinä saa kuitenki ajaa paljon kilsoja sekä päivärahat eli paljon enempi tienaa kun monessa muussa "kesätyössä".

edit

Tuli mieleen kun siellä sen 10 litraa hikoilee päivän aikana ja pelkällä vedellä sen korvaa ni luulis suolatasapainon vähän järkkyvän. Mites vetelettekö siellä pakettitolkulla metukkaa ja kivennäisvettäkö juotte vai mitenkä?

Ruumis tottuu siihen lämpöön ei siellä enää eka viikkojen jälkeen kuiva vaikka vähän vähemmän joisikin. Ensimmäiset pari viikkoa saa juua vaikka kuinka paljon mutta silti ukko on kuiva kun rusina.
Riippuu firmasta mutta hyvällä tuurilla ei kerkeää siihen koko 20tuntiin edes syömään(muka nii kiire ja tärkiää hommaa). pihahommissa on se hyvä homma että YLEENSÄ kerkeä syyä lopottaa.

Olen itse vielä kesällä 17-vuotias, mutta täytän kahdeksantoista syksyllä. Ottavatkohan tuommoiset asfalttifirmat alaikäisiä työntekijöitä ilman suhteita?
Kysymällähän se selviää. Itte oon kyllä kesällä jo 18 ja olisin menossa 1.5kk työssä oppimiseen just ennen kesälomaa ja mulla olis toinen työssä oppimis jakso heti kesä loman jälkeen. Tarttee käydä kyselemässä noista firmoista.

Peruspalkka on jotain 8,5e siihen tuotanto päälle elikkä palkka hommista riippuen 11-16e tunti(ylitöillä ne rahat tehhään eli satkuilla se palkka sen vajaa 30e). lisäksi joillakin neliötuotanto ja niillä kuulemma pääsee paljon parempiin tuntipalkkoihin (esim joillakin remixereillä).

Itsellä taitaa pisin työpäivä olla ollut sen 30tuntia. Joka kesä tulee ainakin muutamia lähes vuorokaudenmittaisia päiviä. keskimittainen päivä 12-16h.
Suosittelen jyrämiehen hommia.

+tällä hetkellä hyvä työ näkymä kun ei kukaan halua enää näihin paskahommiin
+saat rusketuksen
+ok palkka (kuussa käteen 3000-5500e) sisältäen verovapaat
+liitonraha nousee hyväksi eikä kannata talvella tehä töitä(brutto n1300-1700/kk)
-salilla et voi kuvitellaakkaa käyväsi kesällä
-kesän aikana menee ihan paskaan kuntoon lihat lähtee ja läskiä tulee.
-kesällä et yleensäkkään tee muuta kuin TÖITÄ,nukut ja istut autossa jos olet reissuhommissa.
-yleensä jokaporukkaan kuuluu kaikkitietävä kusipää joka kiusaa/vittuilee eka/toka kesäläisiä.
-paskat yölisät ja vittumaista hommaa öisin kun ei näe

Eli tosiaan toi 3000-5500e on käteen jäävä osuus, ei brutto? Ja liitonraha silti bruttona vain n. 1300-1700e? Mites majoittumiset on yleensä tuolla hoidettu? Joissain parakeissa? Entä kuinka kauan toi kausi kesällä yleensä kestää, ilmeisesti aika pitkälle mennään säiden mukaan? Pudottiko se kartellin kusautus liksoja?

Nimim. Kyselyikä

nuorena kloppina olin pari kesää. Titteli oli liikenteenohjaaja, mutta jyrällä tuli paukuteltua aika paljon ja lapion varressa ähellettyä. Toki myös tuota aidalla kökkimistä.

Palkoista en enää tiedä, mutta just lukiosta päässelle oli kyllä unelmaduuni.

Me asuttiin parakissa, aika karua meininkiä. Ei ollut telkkaria tms. Mikro sentään löytyi. Loppujen lopuks ihan sama. Punkka riitti ihan hyvin, sen verran oli mehut loppu illalla. Kuumassa ilmassa ja pakokaasujen keskellä ei ole aina herkkua.

Duuni alkoi ajoissa keväälle ja loppui tosi myöhään syksyllä veikkaisin, että hommissa oltiin lähes 5kk. Ja kun sanotaan hommissa niin silloin se tosiaan on sitä. Ei ongelmia vapaa-ajan kanssa. Ihan mukavat kesät oli, mutta ei ehkä meikäläisen ura.

Tästä on muuten mun mielestä aikaisemminkin palstalla lätisty. Testaile hakua.

Eli tosiaan toi 3000-5500e on käteen jäävä osuus, ei brutto? Ja liitonraha silti bruttona vain n. 1300-1700e? Mites majoittumiset on yleensä tuolla hoidettu? Joissain parakeissa? Entä kuinka kauan toi kausi kesällä yleensä kestää, ilmeisesti aika pitkälle mennään säiden mukaan? Pudottiko se kartellin kusautus liksoja?

Nimim. Kyselyikä
Käteen jäävästä summata puhun, brutto samaa luokkaa mutta verovapaat korvaa maksetun veron osuuden. Liiton raha bruttona tuon kun itse ruukaan pitää päivärahoilla pienemmän veroprosentin kun töissä. Majoitus riippuu porukoista/firmoista, parakit,motellit ja hotellit yleensä toimivat levähyspaikkoina. Kausi 3-6kk keskimääräsesti 4-5kk. Kartelli hässäkkä ei ainakaan parantanut.

edit. Destia jäi nuista isoista firmoista mainitsematta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom