Asfalttiala

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hiekkis
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.11.2005
Viestejä
9
Morjens, ajankohtaista omalla kohdallani olisi nyt kesäksi hommata jotain duunia ja tuli mieleen asfalttiala. Tiedätte varmaan kun muutama jannu lappaa lapioilla tätä massaa, jonka päältä sitten koneella ajetaan. Tätähän näkee aina kesäisin.

Juuri tämä lapiolla lappaminen kiinnostaisi, saisihan siinä hyvän rusketuksen ja olisi ainakin ruumiillista työtä, ilmeisesti myös urakka luontoista. Olisiko kenelläkään tietoa miten ko. alan hommiin voisi hakea?

Siis juuri maanteillähän tätä näkee aika ajoin kun tietä kunnostetaan jne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hemmetin vaikea tonne on päästä hommiin, ellei siellä ole tuttuja ennestään töissä. Sen verran kova on kysyntä. Ainakin muutamassa firmassa mitä mä tiedän. Mutta eihän se sen kummempaa ole, ku laitat paperit vaan vetämään ja toivot parasta.
Eli eiköhän toi hakuprosessi päällisin puolin ole ihan samanlainen kuin kaikissa muissakin duuneissa.
 
Palkat on hyvät osittain senkin vuoksi, että tehdään helvetin pitkää päivää. Tosin käsittääkseni kartellin paljastumisen jälkeen palkat kai hieman pudonneet. Pari kaveria tekee noita hommia kesällä ja talvet makaa Thaimaassa...
 
ite olin pari kesää nuoruudessani. Tosin tittelinä oli liikenteeohjaaja, mutta vähän kaikkea muuta tuli tehtyä, ajeltua jyrää ja lapiohommia. Sairauslomatuuraajaksi perämiehen hommiin koittivat kun olin lukenut kaveri (just lukiosta päässy :lol2:.). En kyllä suosunut ottamaan sitä vastuuta samalla palkalla.

Tiliä tuli tehtyä ihan kohtuullisesti, mutta sen sanon, että viikolla ei sitten tehdä muuta kuin töitä. Pitkiä päiviä pakokaasussa ja kuumuudessa (juu kuulostaa vitun siistille olla arskassa koko päivä, mutta se alkaa kyllä ihan tosissaan vituttamaan pitemmän päälle).

Ok rahat saa, mutta vaivaan nähden ei mun mielestä kannata.
 
Niin pitkää päivää tietää yleensä (sääolot huomioiden) ja toinen on ettei ns. työaikoja tiedetä puhumattakaan tauoista, levitin ukot syö ilmeisesti "lennossa". Itse joutunut tienrakennustyömaalla kun asfalttiukot tulee, olemaan liikenteenohjauksessa ja olemaan heidän ehdoilla, koska heillä ei ollut siinä tapauksessa omaa liikenteenohjausta niin urakoitsijan puoleltahan se sitten otettiin.
 
Kyllähän asfalttihommat ovat ainakin opiskelijan kannalta ihan ok duunia mikäli tavoitteena ei ole kuin kerätä mahdollisimman iso pesämuna talveksi. Kuten joku jo mainitsikin, saat kuitenkin varautua pitkiin päiviin.

Kyseessä on tosiaankin aika pitkälle kausiluontoinen työ jolloin työnantajalla on velvollisuus palkata ensin vanhat työntekijät, jonka jälkeen alkaa arpominen siitä, otetaanko uusia harjoittelijan palkalla heiluttamaan tikkaria. Varsinaiset asfalttiporukat muodostuvat yleensä samoista vanhoista kolleista joihin on ainakin ensimmäistä kesäänsä tien päällä viettävän hankala päästä.

Haku tapahtunee kunkin firman oman hakuprotokollan mukaan, eli ensin työntekijöiden lapset ja sukulaiset sekä muut tunnetut. Soitto ja sähköposti voisivat auttaa noin alkajaisiksi.;)

Rusketuksesta sen verran, että nykyään ei taida enää edes saada olla ilman paitaa, vaan pakollisiin suojavarusteisiin kuuluvat turvaliivit, kypärät etc. Nuokin lämmittävät ihan riittävästi suorassa auringonpaisteessa jossa lämpötila nousee helposti yli 35 celsiuksen. Sen lisäksi lapioit bitumilta käryävää "lämmintä" massaa ja rukoilet ettei kukaan autoileva sankari keksi lähteä ohittamaan jonoa suljettua kaistaa pitkin jolla seisot.
 
Kyllähän asfalttihommat ovat ainakin opiskelijan kannalta ihan ok duunia mikäli tavoitteena ei ole kuin kerätä mahdollisimman iso pesämuna talveksi. Kuten joku jo mainitsikin, saat kuitenkin varautua pitkiin päiviin.

Tossa on vaan se vittumainen juttu, että yleensä hommat alkaa jo paljon ennen kesälomaa ja loppuu reippaasti kesäloman jälkeen. Tällä tavalla on aika vaikee päästä hommiin, kun mielummin otetaan sellanen jannu joka voi olla koko kesän.

Aloittajalle sanoisin, että jos pääsee niin kannattaa mennä testaamaan. Aina sieltä pois pääsee ja aika mielenkiintoista on asustella ympäri lääniä parakissa yksi kesä. Hauskoja muistoja jäi, mutta kaksi kesää riitti mulle.
 
Ihan vaan vínkkinä jos ulkohommat kiinnostaa niin hae VR Radalle ratatöihin. Kiskon- ja pöllinvaihtoa tehdään pitkin Suomea, etelässä tosin enemmän kone voimin, mutta ainakin Oulu-Seinäjoki rataosan perusparannus työllistää varmasti useampana vuonna. Perusliksa on aika peestä, mutta lisät ja päivärahat nostaa tienestit ihan kohtuullisiksi työn vaativuuteen nähden.
 
Kolme kesää opiskeluaikan eri hommissa asfalttifirmassa. Remix (eli uuden ja vanhan asfaltin sekoitusta ja levitystä) homma oli kaikista rankinta. Sunnuntain-iltana/yöllä työpaikalle ja rämällä pakulla kohteeseen. Maanantai-torstai hommia 06:00-24:00 ja perjantaisin 06:00-12:00. Lämpöä levittimen takana riittää sen verran, että kengät sulaa. Lisäksi persoonallisuudet olivat aika mielenkiintoisia: uskovaista kylähullua, juoppoa, raivohulluja, muuten vaan tärähtäneitä ja pari normaaliakin :D

Tiliä tuli opiskelijalle tarpeeksi ja onneksi oli nättiä kesiä. Rusketusta halutessa sai koska sitä liiviä voi pitää vaikka lannevaatteena / huivina jos huvitti.
Palkka on normi kesäliksa, mutta siihen päälle tuli muistaakseni joku tuotantolisä. Liikenteenohjaajille tuotantolisää ei maksettu, joten siellä oli pienempää tienestiä.

Täysin ulkopuolisen mahdollisuudet päästä asfalttihommiin on noin 0-1%:n luokkaa. Ensin omat, sitten tutut ja lopuksi suurimpien asiakkaiden kakarat :D
 
Parit kesät ittekin liikennejärjestelijänä ja sekalaisia lapiohommia asfalttihommissa tehneenä ihan samoilla linjoilla edellisten kanssa, soramontussa kun parakissa viikot asuu pitkiä päiviä tehden niin siitä on glamouri kaukana. Liksat pitkistä päivistä johtuen oli toki ihan ok.
 
Asfalttialalta saa varmasti paljon erilaisia kokemuksia. Tähän vaikuttaa esim:

- Mikä yritys on kyseessä: (Lemminkäinen, Tieliikelaitos, Skanska Asfaltti, NCC Roads, Valtatie, Rudus Asfaltti jne jne.)
Kaikissa varmasti maksetaan nykyään työehtosopimuksen mukaista palkkaa (henkilökohtainen palkka + tuotantolisä). Ilman alakohtaista kokemusta lähtöpalkka pyörii jossain 6,87 €/h luokassa ja siihen tuontatolisä n.4-7 €/h. Tuotantolisä tulee tehojen mukaan; mitä enemmän tonneja leviää tunnissa, sitä paremmin tuotantolisä nousee. Mutta pers tuntipalkkana vois pitää 13 €. Ammattivuosien mittaan palkka nousee ( > 2v. +15%).

Reissutöissä maksetaan päivärahat 30 € (v.2006) ja kotimatkat korvataan työmaalta kotipaikkakunnalle esim. joka viiden viikonloppu. Näissä voi olla poikkeuksia, esim "hyvät miehet" voivat saada myös tiheämmin korvauksen kotimatkoista, mutta uskon että palkanmaksu menee alussa mainituissa taloissa melko pitälle työehtosopimuksen mukaan. + päivärahat päälle.

- Mitä työtä / menetelmää käytetään:
Pihatyöt on fyysiseti tietenkin rasittavampia, kun levityskohteet ovat ahtaita ja asfalttia joutuu kantamaan usein lapiotolkulla, kun levitin ei pääse esim. katoksien alle. Pihatöitä tehdään kuitenkin yleensä yhdella paikkakunnalla ja sen ympäristössä, joten viikot saa olla paikkakunnalla / kulkea kotoa. Päiväraha voi tässä tapauksessa jäädä pois.

Vastakohtana vois esittää reissutyöt eri puolilla Suomea väylien (valta- ja kantateiden) päällystysurakoissa. Nämä ovat usein tietyn läänin / kunnan alueella, jolloin alue on suht suppea, mutta mahdollisesti myös toisella puolella Suomea omasta paikkakunnasta. Tässä vaihtoehdossa viikonloppumatkustamiseen kuluu omaa aikaa, mutta päivärahat juoksee. Jotkut jopa pitää siitä, että pääsevät kotoa vaimon ja huutavan kakaran luota viikoksi evakkoon :) Reissun päällä päivät ovat pitkiä jopa 6.00 - 24.00, mutta ehkä 6.30 - 19.00 päivät ovat lähempänä maan keskiarvoa ;)

Väylien päällystystä pidän itse kevyempänä ja mielekkäämpänä pihatöihin verrattuna. Usein päätieverkkoa käsitellään tavanomaisella laatalla (4cm), mutta Remixer-käsittelyt on toinen vaihtoehto. Näissä koneet hoitaa suurimman työn ja jos homma pelaa, niin eipä käsitöitä juuri tarvitse tehdä, lukuunottamatta kolamiestä, joka saa takoa saumaa ja väistellä liikennettä.

Kun ensi kertaa tulee hommiin, niin rooli on todennäköisesti liikenteenohjaaja - lapiomies väliltä. Liikenteenohjaajia ei käy kateeksi (itse tein sitä 2 vuotta), mutta lapiomiehenä oppii koko ajan ja toki liksakin on parempi tuotantolisänkin vuoksi. Liikenteenohjaaja on yleensä roolissaan koko kesän, mutta lapiomiestä pyritään kouluttamaan työn yhteydessä (esim. kolaaminen, jyräys, perus koneenhuollot).

Alalle kannattaa kysyä oman paikkakunnan asfalttiyrityksen pakeilta tai mikäli mahdollista jonkun kaverin kautta, joka tekee jo kyseisiä hommia ja osaa suositella uutta kaveria 'tiimiin sopivana' :D Monesti kuulee, että just suhteilla pääsee, tai että firman sisältä tulee näitä "pomon poikia" helpoiten. Harmi sinänsä, että monesti nämä kaverit ovat niitä heikoimpia kavereita ja moni hyvä ulkopuolinen jää rannalle. Mutta jos alalle todella haluaa, niin ei muuta kuin naamaa tutuksi pikipomoille ja viestiä kavereille, jotka tekevät juuri näitä lapio- ja jyräyshommia. Hyvä ryhmätyökyky ja reipas sekä töitä pelkäämätön asenne ovat plussaa! Jos itsellä ilmenee tarvetta uusiin miehiin, niin ennemmin kysyn nimiä porukkani asfalttimiehiltä, kuin palkkaan sihteerin pojan työmaalle istumaan :D

Jos alalle haluamisen TOP 3 asioista löytyy a) ruskettuminen ja b) ilman paitaa oleminen, niin kannattaa vakavasti harkita kotiin jäämistä sekä aurinkorantaa, sillä yläkropan päällä olevat suojaliivit ovat oikeasti pakolliset :lol2:

Kuumaa tulevaa kesää!!
 
onko asfalttityöhön olemassa erikseen jotain peruskoulutusta/ammattikoulua???
Maanrakennuspuoli lähinnä tuota alaa. Joissakin ammattikouluissa se kulkee nimellä asfaltti ja maanrakennus eli ilmeisesti aika hyvin osuu tuohonkin alueeseen.
 
Kaikissa varmasti maksetaan nykyään työehtosopimuksen mukaista palkkaa (henkilökohtainen palkka + tuotantolisä). Ilman alakohtaista kokemusta lähtöpalkka pyörii jossain 6,87 €/h luokassa ja siihen tuontatolisä n.4-7 €/h. Tuotantolisä tulee tehojen mukaan; mitä enemmän tonneja leviää tunnissa, sitä paremmin tuotantolisä nousee. Mutta pers tuntipalkkana vois pitää 13 €. Ammattivuosien mittaan palkka nousee ( > 2v. +15%).

Reissutöissä maksetaan päivärahat 30 € (v.2006) ja kotimatkat korvataan työmaalta kotipaikkakunnalle esim. joka viiden viikonloppu. Näissä voi olla poikkeuksia, esim "hyvät miehet" voivat saada myös tiheämmin korvauksen kotimatkoista, mutta uskon että palkanmaksu menee alussa mainituissa taloissa melko pitälle työehtosopimuksen mukaan. + päivärahat päälle.

Huh, eihän tuo nyt kovin iso palkka ole. Täytyy kyllä uskoa muita kirjoittajia, ettei palkka ole työn vaativuutta vastaavaa. Tai onhan tuo "iso" normaaliin liksaan nähden, mitä opiskelijat saavat yleensä. Itsellä kesätyöpalkka ollut 9,50-10 e/h, ja hommat eivät nyt mitään istumatyötä, mutta eivät mahdottoman raskastakaan. Tohon pari euroa lisää, niin aika nihkeesti olisin menossa asfalttihommiin. En toki sano, että jäisin työttömäksi ennemmin, mutta jos on muita paikkoja valita, niin jättäisin nuo hommat muille. :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom