Asfalttialalta saa varmasti paljon erilaisia kokemuksia. Tähän vaikuttaa esim:
- Mikä yritys on kyseessä: (Lemminkäinen, Tieliikelaitos, Skanska Asfaltti, NCC Roads, Valtatie, Rudus Asfaltti jne jne.)
Kaikissa varmasti maksetaan nykyään työehtosopimuksen mukaista palkkaa (henkilökohtainen palkka + tuotantolisä). Ilman alakohtaista kokemusta lähtöpalkka pyörii jossain 6,87 €/h luokassa ja siihen tuontatolisä n.4-7 €/h. Tuotantolisä tulee tehojen mukaan; mitä enemmän tonneja leviää tunnissa, sitä paremmin tuotantolisä nousee. Mutta pers tuntipalkkana vois pitää 13 €. Ammattivuosien mittaan palkka nousee ( > 2v. +15%).
Reissutöissä maksetaan päivärahat 30 € (v.2006) ja kotimatkat korvataan työmaalta kotipaikkakunnalle esim. joka viiden viikonloppu. Näissä voi olla poikkeuksia, esim "hyvät miehet" voivat saada myös tiheämmin korvauksen kotimatkoista, mutta uskon että palkanmaksu menee alussa mainituissa taloissa melko pitälle työehtosopimuksen mukaan. + päivärahat päälle.
- Mitä työtä / menetelmää käytetään:
Pihatyöt on fyysiseti tietenkin rasittavampia, kun levityskohteet ovat ahtaita ja asfalttia joutuu kantamaan usein lapiotolkulla, kun levitin ei pääse esim. katoksien alle. Pihatöitä tehdään kuitenkin yleensä yhdella paikkakunnalla ja sen ympäristössä, joten viikot saa olla paikkakunnalla / kulkea kotoa. Päiväraha voi tässä tapauksessa jäädä pois.
Vastakohtana vois esittää reissutyöt eri puolilla Suomea väylien (valta- ja kantateiden) päällystysurakoissa. Nämä ovat usein tietyn läänin / kunnan alueella, jolloin alue on suht suppea, mutta mahdollisesti myös toisella puolella Suomea omasta paikkakunnasta. Tässä vaihtoehdossa viikonloppumatkustamiseen kuluu omaa aikaa, mutta päivärahat juoksee. Jotkut jopa pitää siitä, että pääsevät kotoa vaimon ja huutavan kakaran luota viikoksi evakkoon
Reissun päällä päivät ovat pitkiä jopa 6.00 - 24.00, mutta ehkä 6.30 - 19.00 päivät ovat lähempänä maan keskiarvoa ;)
Väylien päällystystä pidän itse kevyempänä ja mielekkäämpänä pihatöihin verrattuna. Usein päätieverkkoa käsitellään tavanomaisella laatalla (4cm), mutta Remixer-käsittelyt on toinen vaihtoehto. Näissä koneet hoitaa suurimman työn ja jos homma pelaa, niin eipä käsitöitä juuri tarvitse tehdä, lukuunottamatta kolamiestä, joka saa takoa saumaa ja väistellä liikennettä.
Kun ensi kertaa tulee hommiin, niin rooli on todennäköisesti liikenteenohjaaja - lapiomies väliltä. Liikenteenohjaajia ei käy kateeksi (itse tein sitä 2 vuotta), mutta lapiomiehenä oppii koko ajan ja toki liksakin on parempi tuotantolisänkin vuoksi. Liikenteenohjaaja on yleensä roolissaan koko kesän, mutta lapiomiestä pyritään kouluttamaan työn yhteydessä (esim. kolaaminen, jyräys, perus koneenhuollot).
Alalle kannattaa kysyä oman paikkakunnan asfalttiyrityksen pakeilta tai mikäli mahdollista jonkun kaverin kautta, joka tekee jo kyseisiä hommia ja osaa suositella uutta kaveria 'tiimiin sopivana' :D Monesti kuulee, että just suhteilla pääsee, tai että firman sisältä tulee näitä "pomon poikia" helpoiten. Harmi sinänsä, että monesti nämä kaverit ovat niitä heikoimpia kavereita ja moni hyvä ulkopuolinen jää rannalle. Mutta jos alalle todella haluaa, niin ei muuta kuin naamaa tutuksi pikipomoille ja viestiä kavereille, jotka tekevät juuri näitä lapio- ja jyräyshommia. Hyvä ryhmätyökyky ja reipas sekä töitä pelkäämätön asenne ovat plussaa! Jos itsellä ilmenee tarvetta uusiin miehiin, niin ennemmin kysyn nimiä porukkani asfalttimiehiltä, kuin palkkaan sihteerin pojan työmaalle
istumaan :D
Jos alalle haluamisen TOP 3 asioista löytyy a) ruskettuminen ja b) ilman paitaa oleminen, niin kannattaa vakavasti harkita kotiin jäämistä sekä aurinkorantaa, sillä yläkropan päällä olevat suojaliivit ovat
oikeasti pakolliset :lol2:
Kuumaa tulevaa kesää!!