Arvoituksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nick_
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tuon BB:n innoittamana aloittaa tämmöisen arvoitusketjun.

Siis jos jollain on jotain kiperiä aivopähkinöitä ratkaistavaksi, siis sellaisia jotka voi oikeasti ratkaista, niin voisi laittaa tänne niitä. Voitaisiin niitä porukalla ratkoa.
Itselläni ei kyllä nyt tule mitään arvoitusta heti mieleen. Mutta jos jollain tulee niin tänne vaan niitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on varmaan ihan sika :wanha: mut pannaan nyt kuitenkin. Arvoitus menee osapuilleen näin:

Olipa kerran mies, joka oli isänsä hautajaisissa. Hautajaisissa hän tapasi varsin viehättävän naisen, he viihtyivät hyvin yhdessä ja synkkasi hyvin. Kun hautajaiset päättyivät, nainen lähti kotiin. Myöhemmin mies halusi ottaa yhteyttä naiseen mutta huomasi että oli unohtanut pyytää tämän puhelinnumeron eikä hänellä ollut mitään muutakaan naisen yhteystietoja. Noh, muutamaa päivää myöhemmin mies tappoi oman veljensä. Ja kysymys kuuluu: miksi mies tappoi veljensä?

Tähän ei tietenkään ole yhtä virallisesti oikeaa vastausta.

Tässä on Einsteinin arvoitus, vähän tylsää avata tällaisella, mutta antaa mennä. Ja ei sitten käytetä sitä Googlea!!

1. Samalla kadulla on viisi taloa, joista jokainen on eri värinen. Jokaisen talon omistaja on eri kansallisuutta.

2. Talojen omistajista, jokainen juo eri juomaa, polttaa eri merkkistä savuketta ja omistaa eri lemmikkieläimen.

3. Kenelläkään ei siis ole samaa lemmikkiä, kukaan ei juo samaa juomaa, polta samaa savukemerkkiä eikä ole samaa kansallisuutta kuin toinen.

Kysymys kuuluu: "Kuka omistaa kalan?"

Faktat:

- Britti asuu punaisessa talossa.
- Ruotsalaisella on koiria lemmikkeinä.
- Tanskalainen juo teetä.
- Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella.
- Vihreän talon omistaja juo kahvia.
- Henkilö, joka polttaa Pall Mallia, kasvattaa lintuja.
- Keltaisen talon omistaja polttaa Dunhillia.
- Henkilö, joka asuu keskimmäisessä talossa, juo maitoa.
- Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa.
- Henkilö, joka polttaa Blendiä, asuu kissan omistajan naapurissa.
- Henkilö, jolla on hevonen asuu sen naapurissa joka polttaa Dunhillia.
- Henkilö, joka polttaa Bluemastersia, juo olutta.
- Saksalainen polttaa Princeä.
- Norjalainen asuu sinisen talon naapurissa.
- Henkilöllä, joka polttaa Blendiä, on naapuri joka juo vettä.

Einstein kirjoitti tämän 19. vuosisadalla. Hän väitti että 98% maapallon väestöstä ei pysty ratkaisemaan tätä. Se on mahdollista. Kuulu siihen 2%:iin joka pystyy!

Tää on varmaan ihan sika :wanha: mut pannaan nyt kuitenkin. Arvoitus menee osapuilleen näin:

Olipa kerran mies, joka oli isänsä hautajaisissa. Hautajaisissa hän tapasi varsin viehättävän naisen, he viihtyivät hyvin yhdessä ja synkkasi hyvin. Kun hautajaiset päättyivät, nainen lähti kotiin. Myöhemmin mies halusi ottaa yhteyttä naiseen mutta huomasi että oli unohtanut pyytää tämän puhelinnumeron eikä hänellä ollut mitään muutakaan naisen yhteystietoja. Noh, muutamaa päivää myöhemmin mies tappoi oman veljensä. Ja kysymys kuuluu: miksi mies tappoi veljensä?

Joo mä taidan tietää tän, mut en viitsi laittaa sitä mun vastausta tänne ku tästä ei montaa kuukautta olen kun tämän saman kysymyksen/vastauksen kuulin.

Mut jos ihminen siihen yhteen vastaukseen päätyy, niin jossain väitettiin että hänellä on psykopaatin luonteenpiirteitä.

Mies oletti että jos nainen tuli isän hautajaisiin hän tulee myös veljen hautajaisiin jolloin mies saa taas nähdä hänet?

EDIT: Uh-oh olenkohan mä psyko :P

Mies oletti että jos nainen tuli isän hautajaisiin hän tulee myös veljen hautajaisiin jolloin mies saa taas nähdä hänet?

EDIT: Uh-oh olenkohan mä psyko :P

no tätä vastaustahan siinä haettiin. ja todellakin jos keksii tuon vastauksen niin pitäsi omistaa jonkinlaisia psykopaatin luonteenpiirteitä:D

Maailmassa on neljä valtiota, joissa sekä maan nimi itse, että pääkaungin nimi tarkoittaa jotain ihan selkeällä suomen kielellä.

Mitkä ovat nämä neljä valtiota & pääkaupunkia?

(note: yhden kaupungin nimen kirjoitusasusta on ollut vähän vääntöä, mutta löytyy joistakin lähteista siten, että sopii tähän)

Einsteinin arvoituksen kevennettyyn versioon vastaus:

saksalainen omistaa kalan

Alkuperäinen on muuten huomattavasti haastavampi, siinä taitaa olla yhdeksän tyyppiä.

Valtiokyssäriin tulee äkkiseltään ainakin pari mieleen

Turkki - Ankara, Peru - Lima

Käsittääkseni tuolla Einsteinin arvoituksella ei nimestään huolimatta ole mitään tekemistä Einsteinin kanssa. Ainakaan tämän kuuluisan fyysikko Einsteinin :)

Oli Möykky, ja kolme kynistä... Möykky vuokrari kyniksille huoneen josta kukin maksoi 10e eli yhteensä =30e. Möykyn itsetunto kolkutti, koska hän tuumasi ottaneensa kyniksiltä liikaa rahaa ja päätti laittaa juoksupojan (hölkkääjän) viemään 5e takaisin ja jakamaan sen kolmeen pekkaan. Hölkkääjä tuumi et miten vit**sa jaan 5e kolmelle?? Ja päätti laittaa 2e omaan taskuun ja antaa kullekin 1e takaisin.. Eli kaikki maksoivat 9e vuokraa, yhteensä 27e. Ja hölkkääjän omassa taskussa oli 2e. 27e+2e= 29e! mihis helvettiin se yksi euro katosi!?!:D

En saa Einsteinin arvoitusta ratkaistua edes taulukolla! :curs: Hermot menee! Tunnen itseni helvetin fiksuksi! :wall:

Eli kaikki maksoivat 9e vuokraa, yhteensä 27e. Ja hölkkääjän omassa taskussa oli 2e. 27e+2e= 29e! mihis helvettiin se yksi euro katosi!?!:D

Kyniksien maksama vuokra 27 sisältää myös hölkkääjän pöllimän 2 euroisen. Eli itse asiassa laskutoimitus pitäisi olla: vuokra 25 € + pöllityt 2 € + palautetut 3 € = 30 €.
.

Lainaan itseäni toiselta foorumilta (pienin täsmennyksin):

Kostaja X sanoi:
Kuulin kesällä satoja vuosia vanhan arvoituksen. En nyt löytänyt sitä netistä, mutta jos joku löytää suomeksi tai englanniksi, niin linkkiä tai pastea kehiin. Arvoitusta voi luonnehtia hyvin vaikeaksi.

Arvoitus:

Arvoituksemme sijoittuu keskiaikaiseen luostariin. Luostarissa asuu vain ja ainoastaan luostarin sääntöjä täydellisesti noudattivia munkkeja. Munkkien ei ole lupa kommunikoida keskenään millään tavoin. Tämä koskee kaikkea elehdintään, minkä jokin munkki voisi ymmärtää vihjaavan yhtään mitään. Munkeilla ei siis ole mitän mahdollisuuksi viestittää ajatuksiaan, tuntemuksiaan, oloaan, epäilyksiään tai mitään muutakaan yhtään mitenkään (Ei ilmeitä, ei pitkiä katseita, ei poikkeuksellista kävelyvauhtia, ei poikkeuksellisia rukouksia tms. Ei mitään.).

Munkit viettävät kaiken aikansa yksin, lukuunottamatta yhtä yhteistä ateriaa kerran päivässä.

Eräänä päivänä luostarin apotti kertoo ruokailun yhteydessä, että luostariin on pesiytynyt sairaus. Ainut (ja vain ainut) tapa, jolla sairaus ilmenee, on punainen merkki sairastuneen otsassa. Merkkiä ei voi tuntea tai havaita millään tavalla itse. Luostarissa ei ole peilejä, ei tarpeeksi valoa, jotta merkin voisi peilata veden pinnasta. Merkkiä ei voi itse havaita mitenkään. Toiset munkit huomaavat ilman ongelmia merkit sairastuneiden munkkien otsissa ja terveet erottuvat terveiksi selkeästi. Sairastuneet ovat jo valmiiksi sairastuneet, eikä tauti jatka leviämistä uusiin kohteisiin. Uusia oireita ei ilmene.

Apotti määrää jokaisen sairastuneen lähtemään luostarista välittömästi saatuaan aukottaman varmuuden omasta sairaudestaan, mutta yksikään terve ei saa poistua missään nimessä. Kukaan ei saa voi poistua vain määräajaksi, eikä kukaan saa poistua kokeeksi.

Kaikki munkit ovat viisaita ja toimivat yhdenmukaisen logiikan mukaan ja tietävät jokaisen toisen munkin toimivan saman logiikan mukaan.

Tehtävä:
Munkeilla on mielissään toimintamalli, keksi se ja selitä miten sairastuneet saavat ehdottoman varmuuden sairaudestaan ja pääsevät näin poistumaan niin nopeasti kuin mahdollista, yhdenkään terveen munkin poistumatta.

Jos jaksat pohtia, kirjoita vastuksia spoileriin, jotta toiset saisivat yhä lyödä päätään seinään. Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

"Vihjeitä" pohdintaan:
-Älä kiinnitä apottiin huomioita. Munkit voisivat yhtä hyvin lukea tiedotteen seinältä.
-Luostari tai munkit vain sattuvat olemaan miljöö. Älä keksi muita kulttuurillisia piirteitä niiden perusteella.
-Sairastuneita on enemmän kuin nolla.

Älä kirjoita "Miksei ne voi vain puhua" "ei oireetonta sairautta ole" "eihän siitä sairaudesta edes ole haittaa" "joku ulkopuolinen voi kertoa" "jos mä olisin munkki niin pakkaisin niiden sairaiden laukut" "ne saa sen selville jonkun luostarista löytyvän jutun avulla"

Hauskoja unettomia öitä!

Oli Möykky, ja kolme kynistä... Möykky vuokrari kyniksille huoneen josta kukin maksoi 10e eli yhteensä =30e. Möykyn itsetunto kolkutti, koska hän tuumasi ottaneensa kyniksiltä liikaa rahaa ja päätti laittaa juoksupojan (hölkkääjän) viemään 5e takaisin ja jakamaan sen kolmeen pekkaan. Hölkkääjä tuumi et miten vit**sa jaan 5e kolmelle?? Ja päätti laittaa 2e omaan taskuun ja antaa kullekin 1e takaisin.. Eli kaikki maksoivat 9e vuokraa, yhteensä 27e. Ja hölkkääjän omassa taskussa oli 2e. 27e+2e= 29e! mihis helvettiin se yksi euro katosi!?!:D

Vois todeta, että onko noiden lukujen ynnääminen ihan loogista? Möykyllä +25e, hölkkääjällä +2e, Kynyksillä on yhteensä -27e. 25+2-27=0. -Eli mikään ero ei ole kateissa.

Munkkiongelma ratkeaa

Rekursiolla.

Joskus tullut lukion matikantunnilla tuo arvoitus, silloin sitä ei kukaan saanut ratkaistua.

Tässä on Einsteinin arvoitus, vähän tylsää avata tällaisella, mutta antaa mennä...

Einstein kirjoitti tämän 19. vuosisadalla. Hän väitti että 98% maapallon väestöstä ei pysty ratkaisemaan tätä. Se on mahdollista. Kuulu siihen 2%:iin joka pystyy!
Jaa-a, tuntui kyllä aika helpolta. Tarkoittikohan Einstein, että päässä tätä ei ratkaise kuin 2 prosenttia? Paperillahan tossa meni vajaa varttitunti.

Saksalainen asuu vihreässä talossa, polttaa Princeä, juo kahvia ja omistaa kalan.

Ihan pakko kysyä, onhan tää jo arvoitus ainakin mulle, miksi noi teidän kaikkien kirjoittamat vastaukset näkyy mulle sellaisena mustana laatikkona jossa lukee spoiler:?:wall: :curs: :itku: :wall:

Ihan pakko kysyä, onhan tää jo arvoitus ainakin mulle, miksi noi teidän kaikkien kirjoittamat vastaukset näkyy mulle sellaisena mustana laatikkona jossa lukee spoiler:?:wall: :curs: :itku: :wall:
Maalaa se laatikko hiirellä. Vastaukset on piilossa ettei joku lue niitä vahingossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom