Arttu

Itse toivoisin että vanhemmat saisivat sururauhan. Tuo facebook-ryhmien perustaminen on jotenkin todella törkeää ja tungettelevaa. Poika kuoli, näitä kauheita asioita tapahtuu, antaa vanhempien nyt surra.

Roskalehdet tietty rakastaa näitä spektaakkeleita joten eiköhän Artun naamaa ja elämää tungeta joka tuutista niin pitkään kun ihmiset ovat kiinnostuneita.
Samaa mieltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älkää nyt viitsikö, eihän vanhemmat&sukulaiset voi vaatia mitään yksinoikeutta surra tätä poikaa, nythän Arttu on koko kansan kultamussukka ainakin sen pari päivää.

Kun nyt aiemmin täällä en saanut ilmaista mielipidettäni niin koetan nyt uudestaan kysyä, että kelle nämä kynttiläkuvat ja nyyhkypuheet on suunnattu? Uhrille? Uhrin omaisille? Ei, ne on tälle murehtijat-by-proxy -porukalle itselleen. Hurskastelua riittää sen pari päivää, sitten homma unohtuu siinä missä vanhemmat saavat elää tämän asian kanssa koko ikänsä. Siksi olisi suotavaa antaa omaisten surra asiaa rauhassa.

Onnettomuuksia sattuu. Lapset leikkivät muutenkin liian vähän jo ulkona, se nyt tästä puuttuu vielä että demonisoidaan lumilinnat siinä määrin ettei niitäkään enää uskalleta rakennella.

Mä olen ollut jossain vaiheessa työni takia tekemisissä lähes päivittäin (vuosia) kuoleman, kuolleiden sekä kuolleiden omaisten kanssa ja siksi tämän tyyppiset asiat eivät "järkytä" mua yleensä juuri mitenkään. Kuolema on mulle osa elämää, kohtasi se sitten lasta tai aikuista.

Jostain syystä tämä tapaus kuitenkin tuntui vähän pahalta. Lähinnä juuri siksi, kun ajattelin tuota lapsen hätää juuri ennen kuolemaa. Olen myös nähnyt kuolleiden lasten vanhempia, joiden surua on melko mahdotonta verrata mihinkään. Se on sydäntä riipaisevaa ja todella lohdutonta. Jos aikuinen ihminen kuolee ja läheisille viedään kuolinviesti, on suhtautuminen yleensä erilaista. Omanlainen juttunsa on se, kun ihminen katoaa ja kun läheisillä sekoittuu epätietoisuuden, surun ja toivon tunteet. Odottaminen ja epätietoisuus ovat pahinta.

Tavallaan olen näistä Artun tapauksen luomista tuntemuksistani tietyllä tapaa "hyvilläni", sillä se kertoo mulle siitä että joku asia vielä vaikuttaa muhun. Sinällään tämä yllätti minut itsenikin, koska en yleensä reagoi tällaisiin pahemmin. Nyt kävi kuitenkin niin, että saatoin käydä netissä varta vasten katsomassa, kuuluuko Artun löytymisestä mitään.

Se, että jollekin muulle ei tule näitä tuntemuksia, on mulle ihan ok. Ei tarvitsekaan tulla. Toisaalta en ymmärrä sitä, miksi ihmiset eivät saisi kohtuuden rajoissa omaisia kunnioittaen tuoda esille omaa pahaa mieltään tällaisissa tapauksissa, vaikka kyse on tuntematomasta pienestä pojasta?

Uskon myös, että koska Arttua ei löytynyt heti ja hän ehti olemaan kateissa,on merkistystä ihmisten voimakkaaseen reagointiin. Jos lehdessä olisi ollut vain uutinen siitä, että pikkupoika kuoli romahtaneen lumilinnan alle, ei se olisi puhuttanut ihmisiä niin paljoa. Samoin sillä on ollut varmastimerkitystä, että katoaminen, löytyminen ja kuolema tapahtuivat juuri joulun alla, jolla on ihmisten mielessä suuri merkitys perhejuhlana. Media on nyt aina osannut ottaa osansa näistä jutuista ja sen voi jättää omaan arvoonsa.

Vielä siihen kysymykseen palatakseni, että minkä takia tuntemattomat ihmiset revittelevät suruaan netissä, epäilen olevan kyse siitä surun purkamisesta. Turvallisesalintukodossa asuvia ihmisiä tällaiset järkyttävät ja he alkavat näissä tilanteissa ymmärtämään, että maailmassa on raadollisuutta ja että se voi joskus koskettaa heitä itseäänkin. Varsinkin, jos heillä on samanlainen elämäntilanne (esim. pieniä lapsia).

Internet ajaa helposti sen työpaikan kahvipöydän virkaa, jossa juuri tämän kaltaisia mediakynnyksen ylittäneitä asioita puidaan, ratkotaan ja arvostellaan. Uskon, että tällaiseen osallistuvat suurin osa meistä. Myös ne, jotka arvostelevat tai ihmettelevät ihmisten käyttäytymistä esim. Artun tapauksessa. Samalla tavalla näitä kynttilän postaamisia nettiin voi rinnastaa siihen, kun ihmiset vievät niitä kynttilöitä onnettomuuspaikoille tai kun he rukilevat tuntemattomien puolesta yksintai vaikkapa kirkossa.

Se minua ihmetyttää eniten että millä ihmeen oikeudella taas tässä yhteydessä aletaan tuputtaa jeesusta ja enkeleitä ja kertomaan että Arttu on nyt taivaassa ja sillä on parempi olo nyt jnejne. Tätä siis ollut noissa Arttu-fabo-ryhmissä aika paljon. Voiko olla taas sairaampaa tapaa tuputtaa omia harhaisia maailmankatsomuksiaan. Oikeastaan voi, kaiken sairauden huippu oli yhdessä ryhmässä ollut jonkun uskovaisen väsäämä "runo" Artun viimeisten hetkien hädästä ja tuntemuksista. Ja sitä vielä ylistettiin jonain kauneuden huipentumana. Höystettynä tietty enkeleillä ja rukouksilla. Morbidia ja täysin sairasta paskaa.

Kuvittelen omalle nuoremmalle veljelleni samaa kohtaloa. Jos en itse tapauksesta sekoaisi, niin yllämainitun paskan kaltaisesta hourupäisyydestä kyllä viimeistään. Mun mielestä vaan kaikilla asiasta järkyttyneillä ei ole mitään asiaa ryöpyttää tunteidensa kuohuntaa julkisesti.

Viikon päästä saattaa kuulla tälläistä: "Arttu? Kuka vitun arttu? Työnnä sinä arttus perseesee, ei sun puheestä mitään kukaan ymmärrä! Hei kato mitä toi jonne kommentoi mun facebookkii. Eheheheheeee mikä se luulee olevansa?" jne.

Aika perinteisesti tää keskustelu menee... mää oikeen tiedä onko näät yhtään sen parempia jotka tulee sanomaan että eipä kosketa mua ollenkaan.
Meillä oli muuten pieninä sellainenkin leikki että kun tiedettiin auran tulevan niin mentiin ojaan makamaan ja hieman lunta naamioinniks päälle. Aika määrä sitä sieltä välillä tulikin. Kait tuossakin ois voinut käydä pahasti.

Jeap, saa kai sitä myötätuntoa osoittaa, siinä ei ole mitään väärää. Eikä myöskään siinä, jos ei asia kosketa. Niin kuin harvaa se henkilökohtaisesti koskettaakaan, paska hommahan tuo on, mutta sitä nyt tapahtuu maailmalla koko ajan. Niin myös Suomessa.

Ihan vaan huomiona pakko sanoa että onhan toikin tietty järkevä tapa nähdä asia että jos ei postaile enkelien kuvia ja sydämiä nettiä täyteen niin ei asia kosketa yhtään. Ja pointti lentää taas viuhuen ohi.

Mitähän siitä tulis jos jokainen postailis ja perustais ketjuja ainaki ku kärpäset vallottaa jonku afrikkalaislapsen suun. Mut ei se kosketa ku se on kaukana ja niin arkipäivää. Jokainen lapsen kuolema on omaisille tuskallinen, ja yhden kohtalolla ratsastaminen on irvokasta hurskastelua.

Tuonnehan oli joku poika julkaissut kommentin: "No jääpähän vanhemmille enemmän jouluruokaa syötäväksi". Helvetin epäasiallista, sanon minä. Kaiken kukkuraksi jengi alkaa leikkimään jotakin sankareita ja kymmeniä "tappouhkauksia" satelee toinen toisensa perään ja osaa pitää vielä moraalisaarnan perään. Jos joku oikeasti haluaisi kunnioittaa toisen muistoa, niin tuo facebooksivu suljettaisiin, vietäisiin kynttilä tapahtumapaikalle, otettaisiin hiljaa itsekseen osaa suruun ja jatkettaisin päivää. Ennen kaikkea, annettaisiin pojan vanhempien surra rauhassa.

Tuonnehan oli joku poika julkaissut kommentin: "No jääpähän vanhemmille enemmän jouluruokaa syötäväksi". Helvetin epäasiallista, sanon minä. Kaiken kukkuraksi jengi alkaa leikkimään jotakin sankareita ja kymmeniä "tappouhkauksia" satelee toinen toisensa perään ja osaa pitää vielä moraalisaarnan perään. Jos joku oikeasti haluaisi kunnioittaa toisen muistoa, niin tuo facebooksivu suljettaisiin, vietäisiin kynttilä tapahtumapaikalle, otettaisiin hiljaa itsekseen osaa suruun ja jatkettaisin päivää. Ennen kaikkea, annettaisiin pojan vanhempien surra rauhassa.

Ja tuosta jätkästä tehtiin samantien kuva jakoon.

Mun mielestä toi on aika hienoa osoitusta kyseiselle perheelle, että muut ihmiset välittävät ja haluavat ''yhdessä'' osoittaa tälläisellä ryhmällä ja siihen liittymisellä sen, että välittävät, vaikka ei kyseistä perhettä olisi millään tavalla tuntenut.
Olihan toi niin surullinen tapaus ja varsinkin aina, kun kyseessä on pikkulapsi niin sympatiat ja tunteet nousevat monilla pintaan, vaikka ei tutut olisi edes kyseessä.

Vastaavasti tälläinen pakkisläskien ''ei liikuta'' huutelu on aika turhaa, koska jos ei liikuta niin pitääkö siitä tulla erikseen sanomaan? Antaa niiden surustella, joita asia liikuttaa ja jos ei liikuta niin menkää, vaikka kyykkäämään.

No joo.. Sitä ei pysty ajattelemaan omalle kohdalle ennen kuin se pahin tapahtuu.. Just omia lapsia varoitinkin noista lumikasoista ja iglujen teosta pari viikkoa sitte. Kyllähän tämä oli järkyttävä uutinen ainakin minun mielestä.

Surullistahan tuo on, en toivois kenellekkään mitään tommosta. Lähimmäisen menetys on varmasti raskasta. Voimia Artun lähimmäisille!

Erilaista tuntemattoman ihmisien kuolemaa on kuitenkin surra verrattuna siihen jos vaikka joku lähimmäinen kuolee.

Mun mielestä toi on aika hienoa osoitusta kyseiselle perheelle, että muut ihmiset välittävät ja haluavat ''yhdessä'' osoittaa tälläisellä ryhmällä ja siihen liittymisellä sen, että välittävät, vaikka ei kyseistä perhettä olisi millään tavalla tuntenut.
Olihan toi niin surullinen tapaus ja varsinkin aina, kun kyseessä on pikkulapsi niin sympatiat ja tunteet nousevat monilla pintaan, vaikka ei tutut olisi edes kyseessä.

Vastaavasti tälläinen pakkisläskien ''ei liikuta'' huutelu on aika turhaa, koska jos ei liikuta niin pitääkö siitä tulla erikseen sanomaan? Antaa niiden surustella, joita asia liikuttaa ja jos ei liikuta niin menkää, vaikka kyykkäämään.

Joo, saa tuo ihmisiä liikuttaa enkä väitänytkään, etteikö tämä olisi surullinen tapaus. Enkä väittänytkään myöskään, etteikö tämä olisi surullista omasta mielestäni. Pointtini oli se, että tuonne sivulle osa linkkaa aivan älyttömiä videoita, mitkä eivät liity mitenkään koko Arttuun, ja kommentteja, joista osa kimpaantuu ja nostaa metelin. Mielestäni tuollaiset epäasialliset videot, kommentit yms. eivät kuulu tuolle sivustolle eivätkä osoita kunnioitusta uhria tai pojan vanhempia kohtaan. Toki tuolle sivustolle saa kommentoida fiksusti ja ottaa osaa, en minä sitä tarkoittanut.

Tapaus on surullinen mutta kaikki facebook retostelu ja lehtien retostelu on täyttää paskaa. Varsinkin tuo facebook se alkaa olla yhteiskunnassa todellinen paskakaivo..

Juuri tälläiset ''ei kiinnosta'' ihmiset tekevät siitä facebookin retostelustakin paskamaista. On hyvä omata taito olla hiljaa jos ei mitään järkevää sanottavaa ole. Näin joulun hengessä sama asia, kun menisit sille hölmölle Jani-Petterille sanomaan, että Joulu on oikeesti paska juhla, eikä joulupukkia ole olemassa. Antaa ihmisten surra, vaikka sitten facebookin välityksellä, mitä me olemme sitä kieltämään tai arvostelemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom