Armeijalla merkitystä Järjestyksenvalvojan työhön?

Eli siinäpä se kysymys tulikin.

Parisen vuotta sitten kun armeijaan olin menossa, olin 50 kiloinen ja minulla oli erittäin paha rasitus astma, josta sitten lääkäri päätti pistää minut C mieheksi. Silloin asia ei vaivannut, mutta nyt olen menossa JV firman työhaastatteluun jossa todennäköisesti asia tulee esille. Nykyään olen hyväkuntoinen 90 kg kaveri jolla ei astmasta ole tietoakaan, mutta haitanneeko armeijan käymättömyys työn saannissa tällä alalla? entäpä jos johonkin pääsisi ja saisi työkokemusta rutkasti, merkkaisiko armeija siinä vaiheessa mitään?
Ensimmäisessä työhaastattelussa eivät kysyneet armeijasta mitään.

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Armeija vaikuttaa työnhaussa lähinnä siinä tapauksessa, että päättää hakea kadettikouluun/maanpuolustusopistoon. Sitä paitsi kaikki asialliset kunnon köntit on jättäny intin käymättä/velmuillu ittensä bemariksi lihojen menettämisen pelossa.

Eli siinäpä se kysymys tulikin.

Parisen vuotta sitten kun armeijaan olin menossa, olin 50 kiloinen ja minulla oli erittäin paha rasitus astma, josta sitten lääkäri päätti pistää minut C mieheksi. Silloin asia ei vaivannut, mutta nyt olen menossa JV firman työhaastatteluun jossa todennäköisesti asia tulee esille. Nykyään olen hyväkuntoinen 90 kg kaveri jolla ei astmasta ole tietoakaan, mutta haitanneeko armeijan käymättömyys työn saannissa tällä alalla? entäpä jos johonkin pääsisi ja saisi työkokemusta rutkasti, merkkaisiko armeija siinä vaiheessa mitään?
Ensimmäisessä työhaastattelussa eivät kysyneet armeijasta mitään.

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)
käsittääkseni nykyään ei saa ees kysyä onko käynyt armeijan vai ei. Niin naurettavalta kun se ikinä kuulostaakin.

käsittääkseni nykyään ei saa ees kysyä onko käynyt armeijan vai ei. Niin naurettavalta kun se ikinä kuulostaakin.

Saa kysyä jo hakemusvaiheessa (jos firmalla on vaikka hakemus netissä) asevelvollisuuden suorittamisesta. Sotilasarvon kysyminen sitten eri asia.

Saa kysyä jo hakemusvaiheessa (jos firmalla on vaikka hakemus netissä) asevelvollisuuden suorittamisesta. Sotilasarvon kysyminen sitten eri asia.

Laittomia hakemuksia silti.

Aseistakieltäytyjäliitto on käynnistänyt kampanjan aseistakieltäytyjien työsyrjintää vastaan. Useissa työpaikkailmoituksissa hakijalta vaaditaan varusmiespalveluksen suorittamista. Tällainen on kuitenkin vuonna 2004 voimaan astuneen yhdenvertaisuuslain vastaista. Lain perusteella ketään ei saa syrjiä esim. uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen tai terveydentilan perusteella.

Joskus kyseenalaisissa työpaikkailmoituksissa on todella kyse armeijan käyneiden miesten suosimisesta, joskus taas enemmänkin ajattelemattomuudesta: "armeijan käymisen" edellyttämisellä halutaan sanoa sitä, ettei haluta työntekijää joka on kohta lähdössä suorittamaan asevelvollisuuspalvelusta. Kyseessä on kuitenkin syrjintä molemmissa tapauksissa, mikäli kyseessä ei ole työtehtävä, jonka suorittamisessa armeijan käymisellä on todellinen ja ratkaiseva merkitys. Työpaikkailmoitusten lisäksi syrjintää saattaa luonnollisesti esiintyä myös itse työhönottotilanteissa. Tämäkin on kuitenkin lainvastaista ja Aseistakieltäytyjäliitto tulee puuttumaan jokaiseen tietoonsa tulevaan tapaukseen.

http://akl-web.fi/node/173
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040021
http://www.ihmisoikeudet.net/syrjinta/yhdenvertaisuuslaki

Saahan sitä työnantaja kysyä sulta mitä vain liittyen armeijaan, mutta sun ei tartte vastata mitään. Voit vaikka valehdella olevasi reservin luti jos niin haluat. Työnantajalla kun ei ole mahdollisuutta sitä mitenkään tarkistaa. :D

Jäi korjaamatta: Jos siis on aivan välttämätöntä työn kannalta.
Ei sitte muuta kuin tekemään kasa rikosilmoituksia.
Ei tarvi, kun onnistuu ihan soittamalla/sähköpostilla AKL:ään joka useimmiten jättää toimenpidepyynnön työsuojeluviranomaisille ja tätä kautta firmat saavat tietää minkälaisia hakemusten tulee lain mukaan olla.;)

ite oon järjestyksenvalvojakurssin suorittanu ja ovihommia tehny vaikka intistä tuli c:n paperit..eli ei vaikuta mitenkää...

Eiköhän tuo varmaan riipu hyvin pitkälti haastattelijasta. Jos haastattelija fiilistelee maakuntajoukoissa ja verestelee päivittäin armeijamuistoja, saattaa tämä asia olla tärkeä töihin pääsemiselle. En usko että löytyy selkeää vastausta tuohon kysymykseen.

Itse en ole ikinä haastatteluissa kysynyt asepalveluksesta jos ei ole sattumalta puheeksi tullut tai haastateltava itse maininnut. Asepalveluksen ja johtajakoulutuksen käyneestä voi päätellä pätevyyttä/ epäpätevyyttä yhtä paljon kuin henkilön ala-asteen uskonnon numerosta.

Ainahan se työnantaja voi jonkun syyn keksiä, miksi nyt joku muu sai paikan. Ja se joku muu on huomattavan usein suorittanut asepalveluksen.

Ainahan se työnantaja voi jonkun syyn keksiä, miksi nyt joku muu sai paikan. Ja se joku muu on huomattavan usein suorittanut asepalveluksen.

Terve nuori mies on huomattavan usein käynyt asepalveluksen, joten vaikeapa tuosta on tilastoja tehdä.

Offtopiccia:

Kävin tässä hieronnassa viikko sitten ja viereisen sermin takana hierottava vanhempi mieshenkilö päätti käyttää koko oman kolmevarttisensa märisten siitä miten maailma ja nuoriso ovat pilalla. Eniten häntä ärsytti tämä sukupolvi joka ei halua hakea töitä koska ei muka tarvitse sitä. Kuulemma ennen kun hän halusi töihin, hän ei vaivannut työnvälitystäkään vaan meni suoraan paikan päälle ja sanoi haluavansa töitä. Sitten häneltä kuulemma kysyttiin sotilaspassia, jonka hän näytti ja pääsi saman tien niihin töihin mitä halusi.

Tässä vaiheessa en voinut itselleni mitään ja totesin ääneen että "on se saatanan hyvä että jossain asioissa sentään ollaan kehitytty!". Perkele.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom