Armeija/ rauhanturvaaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
lepex, ootko firman hommissa?
Itse olen...

Armee31.gif

Banane28.gif

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se vaan on.. majurin palkka on noin 2400e bruttona, ja kuinka kauan menee että olet majuri, 20 vuotta? Aloitat kersanttina 1300-1400e kuukaudessa 9h työpäivillä, lähdet kadettikouluun jossa vuosia käytännössä palkatta, aloitat duunit esim. luutnanttina joka nettoo jo kovat 1700-1800e bruttona. Siitäpä sitten saat lisää metallia kaulaan tasaisin 3-5 vuoden välein, ja palkka ei nouse nimeksikään. Aika:anssi: etteikö puolustusvoimien palkat olisi aivan yyberistä. Ainut duuni puolustusvoimissa mitä voisi järkevästi ajatella on vartiopäällikkönä. Vääpelin arvolla kertyy lisien vuoksi kutakuinkin sama palkka kuin majurin kk tienestit. Ja duuni on ehkä maailman helpointa.
Ei palkat hyvät ole, mutta ei ihan paskatkaan. Hyvä kaverini on laivastossa ollut muutaman vuoden (aliluutnantti?, kadis lyhyemmän kaavan mukaan) ja palkka on yli 30000€/vuosi. Tosin meripäiviä on aika paljon.

Koulutuksesta ei makseta? No ei niitä kouluja kamalasti Suomessa ole. Saa kuitenkin ilmaisen asunnun, sapuskat, vaatteet, terveydenhuollon ja eiköhän siihen joku päiväraha vielä lyödä tykö. Mun mielestä vähintään kohtuullista opiskelujen ajaksi.

Nykyään ei ole edes mitään yhtä bruttopalkkaa vaan valtiolla ollaan UPJ:n parissa joka tarkoittaa sitä, että on ns. takuupalkka ja sitten henkilökohtaisen lisä. Itse neuvotellaan omasta palkasta.

Ennen inttiä olin minäkin sillä kannalla, että se on varmaan meikäläiselle sopiva työympäristö, mutta nyt kun olen viisaampi voin sanoa, että paskan vitut. Se on sellanen jumituspaikka, ettei toista löydy. Siellä on viisikymppistä äijää opetamassa tälläsille nassikoille miten pakki pestään oikein tai miten kaivetaan ryhmälle kuopat maahaan.

ÄLÄ EDES AJATTELE SINNE DUUNIIN(varsinkaan kansalliselle puolelle) MENEMISTÄ - ELÄMÄ ON LIIAN LYHYT TUOLLASEEN KOIRAN HOMMAAN. :arvi:

Niin, perusintin käynythän tietää kaikki duunit mitä PV:llä on tarjota? Vai?

Sitä siis avaudun, että Puolustusvoimissa on vähän vitun paljon erilaisia duuneja, sekä siviili-että sotilashenkilöstatuksella/koulutuksella.

http://www.teetyotajollaontarkoitus.fi/

Jaa pakkeja pestään?:david:

Narutumppu sanoi:

Sitä siis avaudun, että Puolustusvoimissa on vähän vitun paljon erilaisia duuneja, sekä siviili-että sotilashenkilöstatuksella/koulutuksella.

Jaa pakkeja pestään?

Tässä olet kyllä aivan oikeassa. Helposti saa sellaisen käsityksen puolustusvoimien hommista, kun katsoo niitä omia kouluttajia. Helvetin paljon on puolustusvoimilla tarjottavaa, mutta sekaan mahtuu myös noita ns. paskaduuneja. Se on sitten itsestä kiinni jääkö kolututtamaan uusia saapumiseriä luutnanttina vuodesta toiseen, vai onko tavoitteena esikunta tai strateginen puoli. Jos hyviä puolia pv:n hommista täytyisi etsiä, niin sanoisin etenemismahdollisuudet, jotka on käytännössä rajattomat ja niihin kannustetaan.

OK. Eiku kaverin kämpillä, joka EUBG:ssa, kävin, niin olivat niissä rivitaloissa.

BTW, miksi säkylän AUK lakkautettiin? missäs uudet avaruus-vänrikit koulutetaan? :D

Aliupseerikoulu lakkautettiin fyysisesti yhtenäisenä yksikkönä, mutta itse aliupseeri kurssi jatkaa toimintaa siten, että kukin yksikkö kouluttaa omat aliupseerinsa itse omissa tiloissaan ja omalla henkilöstöllään.

Syitä en tiedä, enkä lähde arvailemaankaan.

Tuli aikanaan intin jälkeen kolmisen vuotta pv:n palveluksessa vietettyä, sopimussotilaana, kadettina ja vänrikkinä. Työpaikkana minusta ihan ok, mutta ei kyllä varmasti kaikille sovi. Itse nuo hommat lopetin kun ei kadiksessa opiskelu vuotta pitempään kiinnostanut. Palkka ei kyllä kummonen ollu, peruspalkka joku 1500e / kk + lisät. Tietysti enemmän koulutetulla / pitempään virassa olleella enemmän. Urakehitys mahdollista jos on MPKK pitkän kaavan mukaan käytynä, ainakin siihen aikaan kun itse olin koulussa oli luutnanteillekkin (jotka siis kävi koulua sen 2,5v) tarjolla vain määräaikaisia virkoja. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita hakeva ei kyllä pv:n hommista niitä kovin helpolla löydä, eikä sinne sellaisten hakijoita kaivatakkaan.
Sen verran vielä innostusta intin hommiin jäljellä että haku EU - taisteluosastoon päällä, valintatilaisuus olis helmikuussa edessä. Ja jossain vaiheessa varmaan tarkoitus vielä rt - tehtäviinkin hakeutua.

Naapurinmies: mä kannatin kyllä sääntöjen noudattamista ja asiallisesti oloa, mutta joskus se helvetin kyttääminen meni vähän liian pitkälle yli-innokkailla kappareilla.Ja tarviiko sinne ottaa niin nuorta porukkaa, että päiväohjelmat on kuin suoraan intistä aamulenkkeineen... ottaahan se päähän jos treenaa muutenkin ja joutuu heräämään aamulla ihan vain näyttääksen, että käy lenkillä..
Tosin itsellä kokemusta vain yhdestä paikasta ja missiosta.:wanha:

Btw, TIETÄÄKÖ muuten kukaan, että hakeeko nuoria skappareita enemmän RUK:hon kuin vaikka Säkylään tai vastaaviin paikkoihin? (Tai miten nyt yleensä noihin edes päädytään? Komennetaanko niihin? :D) Eli ainakin ite kuvittelen, et olis hieman mielekkäämpää päästä kouluttamaan rukkiin valikoituneita, jotka ovat keskivertoa motivoituneempia, kuin taas ihan perusmosia. Toisille kun pitää sitä pakinpesua opettaa ja toisten kanssa voidaan heti lähteä treenaamaan tositoimia.

Lisäksi lisät tulevat päälle. Näitä ovat mm. :
-sukellusraha
-laskuvarjohyppylisä
-vaararaha
-räjäytystyölisä
-mastoraha
-koiranhoitolisä
-lentoteknillinen vaara- ja vastuulisä
-lennonvarmistuslisä
-soittajien tekijänoikeuskorvaus
-sotilaallinen harjoitus

Lisäksi tulevat yli-, lisä-, lauantai- ja sunnuntaityölisät.
Että eiköhän sitä rahaa nyt jonkun verran saa noista raavittua kun oikein pinnistää.

Palkkataso ei kyllä vastaa julkista puolta mutta miten se voisikaan?
Puolustusvoimat eivät ole tulosvastuullinen organisaatio, ja rahoitus tulee puhtaasti verorahoista. Vielä jos otetaan huomioon organisaatiomuutokset lähiaikoina niin olosuhteisiin nähden yllättävänkin hyvä tilanne. Palkkoja ei ole jouduttu laskemaan.
Ainakaan eivät ole porukkaa liiemmälti irtisanoneet, toisin kuin kovaa palkkaa maksavat julkiset yritykset kuten vaikkapa Elisa tai Sonera.

Lisäänpä tähän vielä palkoista sen verran, että lennonvarmistuslisä, lentoteknillinen vastuu- ja vaaralisä tai lentolisä tulevat normaalin kuukausipalkan päälle joka kuukausi (jos ko. lisään on oikeutettu). Nuo lisät kasvattavat jo jonkin verran kuukausipalkkaa, "parhaimmillaan" voivat olla jopa enemmän kuin peruskuukausipalkka :). Näin Ilmavoimissa.

Btw, TIETÄÄKÖ muuten kukaan, että hakeeko nuoria skappareita enemmän RUK:hon kuin vaikka Säkylään tai vastaaviin paikkoihin? (Tai miten nyt yleensä noihin edes päädytään? Komennetaanko niihin? :D) Eli ainakin ite kuvittelen, et olis hieman mielekkäämpää päästä kouluttamaan rukkiin valikoituneita, jotka ovat keskivertoa motivoituneempia, kuin taas ihan perusmosia. Toisille kun pitää sitä pakinpesua opettaa ja toisten kanssa voidaan heti lähteä treenaamaan tositoimia.

RUK:hon tulee kouluaikana ns. korvamerkintä, jolloin joku siirtyy sinne muutaman palvelusvuoden jälkeen. Voi sinne muutenkin hakea. Joskus löytyy vapaaehtoisia ja joskus taas "vapaaehtoisia". :D Muuten sinne hakisi varmasti enemmänkin väkeä, mutta Hamina.....

Ja niistä palkoista sen verran että yksikön päällikkö tienaa keskinkertaisella suorituksella ilman lisiä 2800€ /kk. Sotaharjoituskorvaukset päälle ja rahaa tulee jonkin muutamia satasia yli kolme tonnia kuussa. Ja tämä siis keskinkertaisella suoritusarvioinnilla. Että se siitä "majuri saa 2400" -höpötyksestä.

Tämä VOI olla potaskaa, mutta sitten luutnantin kertomaa potaskaa.

Opiskeluajan jälkeen luutnanttien eka palveluspaikka menee opintomenestyksen mukaan linjoittain tarjolla olevista paikoista - linjan paras valitsee ekana minne haluaisi mennä, seuraavaksi paras sitten yms. yms.. Huonoin päätyy sitten sinne viimeiseen paikaan, minne kukaan muu ei ole halunnut mennä. Niihin siis komennetaan, mutta paikkaan voi oikeasti vaikuttaa noin.

Palveluspaikka voi tuon jälkeen koska vaan muuttua minne vaan luutnantilla, toki järkevällä siirtymisajalla. Tänään olet Helsingissä, uusi duuni Rovaniemellä..

Ei siis omaa tietoa, mutta kerrottu totuutena. Caveat emptor.

Aliupseerikoulu lakkautettiin fyysisesti yhtenäisenä yksikkönä, mutta itse aliupseeri kurssi jatkaa toimintaa siten, että kukin yksikkö kouluttaa omat aliupseerinsa itse omissa tiloissaan ja omalla henkilöstöllään.

Eli kaikilla on yhtä "paska" AUK kuin SKVJ:ssä. Kai teille sentään tulee parempi J-kausi kuin edelliselle saapumiserälle?

Tämä VOI olla potaskaa, mutta sitten luutnantin kertomaa potaskaa.

Opiskeluajan jälkeen luutnanttien eka palveluspaikka menee opintomenestyksen mukaan linjoittain tarjolla olevista paikoista - linjan paras valitsee ekana minne haluaisi mennä, seuraavaksi paras sitten yms. yms.. Huonoin päätyy sitten sinne viimeiseen paikaan, minne kukaan muu ei ole halunnut mennä. Niihin siis komennetaan, mutta paikkaan voi oikeasti vaikuttaa noin.

Jeps, noin meillekkin kerrottiin kun käytiin MPKK:n tustumassa. Eli koulu menestyksen mukaan voi valita paikan mihin pääsee töihin. Aika moni hakee varmasti sinne missä on varusmiehenä palvellut.

Jaa pakkeja pestään?:david:

Jep. Ei ymmärretä että pv on "ihan samanlainen" työpaikka kuin mikä tahansa muukin. Jotkut vaan ilmesesti luulee, että hornetit lentää, laivat liikkuu kalusto
pysyy kunnossa ja uusia laitteita ja vehkeita hommataan sillä kun alokkaille huudetaan taakse poistua. Omalla kokemuksella voi sanoa että varusmiehellä jää varmaan 80% puolustusvoimista täysin pimentoon.

Jep. Ei ymmärretä että pv on "ihan samanlainen" työpaikka kuin mikä tahansa muukin. Jotkut vaan ilmesesti luulee, että hornetit lentää, laivat liikkuu kalusto
pysyy kunnossa ja uusia laitteita ja vehkeita hommataan sillä kun alokkaille huudetaan taakse poistua. Omalla kokemuksella voi sanoa että varusmiehellä jää varmaan 80% puolustusvoimista täysin pimentoon.

Juuri näin. Ja senhän takia noita työnantajakuvakampanjoita tehdäänkin, että tuotaisiin esille niitä muitakin duuneja, koska varusmiesnäkökulmasta varmaan enemmänkin kuin 80 % pv:n duuneista jää pimentoon. Ja vielä jos omasta varusmiesajasta jäi kielteinen vaikutelma, niin hakeutuminen mihinkään pv:n duuniin on aika epätodennäköistä.

Toki mielikuvat toimivat toisinkin päin - pv on ihan samanlainen työpaikka kuin muutkin, hyvässä ja pahassa. Harvan duuni on jotain mega-seksyä tai jännää, tyyliin Hornet-lentäjä.

Juuri näin. Ja senhän takia noita työnantajakuvakampanjoita tehdäänkin, että tuotaisiin esille niitä muitakin duuneja, koska varusmiesnäkökulmasta varmaan enemmänkin kuin 80 % pv:n duuneista jää pimentoon. Ja vielä jos omasta varusmiesajasta jäi kielteinen vaikutelma, niin hakeutuminen mihinkään pv:n duuniin on aika epätodennäköistä.

Toki mielikuvat toimivat toisinkin päin - pv on ihan samanlainen työpaikka kuin muutkin, hyvässä ja pahassa. Harvan duuni on jotain mega-seksyä tai jännää, tyyliin Hornet-lentäjä.

Heh, eipä tuo Hornet-lentäjä(kään) ole mitään 'mekaseksyä' Suomen puolustusbudjetilla vrt. mitä se on toisella puolen rapakkoa.

Onko kukaan pakkislaisista miettinyt KOSKAAN että voisihan sitä armeijaan töihin mennä?

Joo-o, täl hetkel oon armeijas ja AUK käyty.. Eli Alikersantti arvo. RUK:ssa olisin jos oisin sinne päässy, ei riittäny kokeis pisteet enkä sitte niitä jaksanu uusia ku ei se ollu niin justiisa pääsenkö tonne. Kersantiks aattelin ylentyä viel täs armeijan aikaan, 188 päivää jälel ni ehtiihän sitä. Toinen mitä oon miettiny, voisin käydä jälkiRUK:n, elikkä seuraavan saapumiserän kans.. Ylenis vielä ja sais Reservin vänrikin arvoks. No mut se siitä.

Oon myös miettiny että sopimuskersantiks vois jäädä töihi, tai vänrikiks jos sen RUK:n käy viel. Reservin arvot tulee tammikuussa voimaa, eli jos kotiutuu Alikersanttiin ja jää töihi, ni on Alikersantti, ei Kersantti niinku täl hetkel homma menee. Jos upseerikokelas on jääny nyt töihi, se on Ylikersantti, mut tammikuusta asti ne on siis Vänrikkejä ihan. Tulee myös uusii arvoi, Ylivääpeli/Ylipursimies.

Sitte taas oon miettiny myös sitä, että armeijan jälkee vois hakeutua kadettikouluu, että ihan Yliluutnantiks asti lukis ittesä. Tossa on 3 vaihtoehtoo, kun rekkakuskin hommatki kiinnostais (Ajoin armeenias BECE kortin siks). Eli jää töihi alkuu kersantiks tai vänrikiks, toinen vaihtoehto Kadettikoulu, kolmas rekkakuski. Saas nähä.

Rauhanturvaajan hommist en tiiä, en osaa sanoa kiinnostaako, ei oikeestaa ainakaa täl hetkel jostain syystä. Yhen rauhanturvaajan tiiän, muijan serkku, en sen kummemmin oo sen kans puhunu mut Afganistanishan se, sitte tunnen yhen Ylikersantin, eli käyny RUK:n ja jääny töihi viime heinäkuussa.

Myös toi setti näyttäis ihan siistilt http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/erikjaakari.dsp

Sitte taas oon miettiny myös sitä, että armeijan jälkee vois hakeutua kadettikouluu, että ihan Yliluutnantiks asti lukis ittesä. Tossa on 3 vaihtoehtoo, kun rekkakuskin hommatki kiinnostais (Ajoin armeenias BECE kortin siks). Eli jää töihi alkuu kersantiks tai vänrikiks, toinen vaihtoehto Kadettikoulu, kolmas rekkakuski. Saas nähä.

Ainahan voi jäädä töihin vähäksi aikaa ja katsoa miten homma maistuu. Jos ei nappaa, niin sitten vaihtoehto kolme kehiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom