Arkiliikunnan merkitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja L_N
  • Aloitettu Aloitettu

L_N

Heips!
en oikeen oo varma mihin osioon tää olis pitäny laittaa mut laitoinpa nyt tänne..

Siis mietiskelin tuossa et mikä merkitys kunnon kohotukseen on ihan perus arkiliikunnalla? Itse en aiemmin laskenut liikuntasuoritusiksi muuta kuin pelkät treenit ja vain ne lenkit missä tuli kunnolla hiki.

tuossa vähän aikaa olen nyt pitänyt aamusta iltaan askelmittaria mukana ja jo pelkästään työpäivän aikana askelia kertyy 7000-12000. siihen vielä lisäksi koirien ulkoilutus kävelyt, kotityöt ja muu kotona puuhailu sekä kauppareissut eli joku 5000-7000 askelta. siis päivittäin perus askareista tuntuis keryyvän jo 12000- 19000 askelta. toki ei tuohon askelmittariin varmaan ole ihan 100% luottamista mutta kyllä se ehkä vähän suuntaa antaa..

tavoitteena olisi nostaa tuota hapenotto kykyä ja jaksamista sykealueen huipulla, joten mikä olisi se tehokkain keino nostaa kuntoa? itse vähän miettinyt että pitääkö se vetää vaan juoksulenkkiä ja treeniä koko ajan 110 prosentin tehoilla?

Niin ja tosiaan vielä tuon arkiliikunnan lisäksi treenaan kunnon hien pintaan keskimäärin 3-4x 1,5 tuntia viikossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nousujohteista aerobista vääntämään vaan, helpoin tapa kun yrität vaan parantaa aikaa/matkaa/vastusta vähän joka kerta.

Ei tommosilla perusaskareilla mitään kuntoa kohoteta, olettaen siis että ne jaksat jo tehdä ilman mitään ongelmia.

joo ei tosiaan nuo perushommat tunnu missään.. jonku 20km varmaan jaksais kävellä ihan ilman että ees väsyy taikka saa jalkoja kipeeks.. mut on se ehkä parempi liikkua edes vähän ku vaan sohvalla löhötä :D

Mut mites menee noi sykealueet? maksimi mulla on joku 198 mihin oon sykemittarilla päässy (sekin rappusia ylös juostessa mitattu). Mut esim. toi perus juoksulenkki niin onko hyödyllisempää tehdä intervallia eli pätkä täysillä ja lyhyt palautus hitaammin ja taas täysillä vai koko matka tietyllä sykealueella? tässä vasta kesällä aloittelin ton sykemittarin käyttöä niin vähän vielä hakusessa et miten tiedosta saisi hyötyä irti tohon treeniin.

tavoitteena olisi nostaa tuota hapenotto kykyä ja jaksamista sykealueen huipulla, joten mikä olisi se tehokkain keino nostaa kuntoa?.

Parhaiten tuota sykealueen huippulla jaksamista kehitetään kun vedetään treeni sinne, eli intervallia, nousujohteisesti.

Perushommien tuomasta lisäkulutuksesta voi olla joko haittaa tai hyötyä, riippuu täysin tavoitteista ja henkilöstä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom